Toon posts:

[Gentoo] RAID - HPT372

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Weet iemand hoe je de Highpoint HPT372 IDE RAID controller onder Gentoo aan de praat krijgt?
Onder Red Hat 9 werkt ie wel, alhoewel niet precies zoals het hoort |:(

Ik heb 3 harde schijven in m'n pc steken. 2 ervan hangen aan die RAID controller en bevatten Windows XP (RAID-0). Linux staat op de 3e, die gewoon op IDE-1 hangt van m'n mobo. Onder Red Hat worden die echter apart herkent en zit ik met 3 aparte harde schijven en kan blijkbaar niet m'n Windows partitie.

Onder Gentoo is het nog erger... de 2 RAID schijven worden gewoon niet herkent. Uiteindelijk had ik graag grub op die RAID-0 set gehad en die kunnen bereiken om Windows XP onder VMWare te draaien via RAW disk access, daar m'n PC ermee boot... Nu ben ik afhankelijk van de bootdiskette.

Die RAID controller is nieuw in m'n systeem en eerlijk gezegd weet ik niet hoe ik dat kan benutten met Linux.

Als het kan helpen, hier is een screenshot met wat meer info over die schijven: klik

• Tha_Butcha
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 30-01 13:59
installeer jij gentoo zonder handleiding?

check dit

Compromises are for the weak

Verwijderd

Topicstarter
Idd :)
Een vriend had me die CDs geleend en de installatieprocedure op een stuk papier geschreven... was toch even zoeken hoe het precies moest :p

Deze avond een die online manual doornemen. Alvast bedankt.

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 20-11-2003 15:53 ]

Verwijderd

Topicstarter
De RAID controller wordt gedetecteerd, maar niet de harde schijven :|
Tijdens de installatie deed ie het echter wel.

Met Linux is er precies wel een verschil... Windows detecteerd de RAID-0 set als één harde schijf. Linux zag er tijdens de installatie 2, ééntje met NTFS, de andere zonder partitie... nogal eigenaardig imo :?

• Wolfensteijn
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-02 22:13
Dat is alleen eigenaardig als je niet nadenkt over hoe die Highpoint precies zijn RAID doet. In weze is het namelijk gewoon een IDE controller, met een klein stukje software die in de drivers zitten om RAID te kunnen gebruiken. Linux ziet dus alleen je schijven zoals die aan zijn gesloten, en je zult een extra driver moeten laden voordat RAID het ook doet.

Ikzelf heb een jaar geleden ongeveer Gentoo geinstalleerd op een RAID-0 partitie van 2 schijven op een controller van Promise. Ik zou niet meer weten wat ik precies heb gedaan, maar de forums van gentoo.org waren erg nuttig.

Dus het is zeker wel mogelijk, maar je zult flink moeten zoeken, of iemand tegen moeten komen die weet hoe het moet, voordat het je gaat lukken. Veel succes in ieder geval.

Verwijderd

Als hij tijdens de installatie wel werkte en niet meer nadat je daar mee klaar bent, kan het dan mischien zijn dat je geen/onvoldoende raid support in je kernel hebt gecompileerd?

• cool_zero
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-10-2022
Verwijderd schreef op 23 november 2003 @ 18:52:
Als hij tijdens de installatie wel werkte en niet meer nadat je daar mee klaar bent, kan het dan mischien zijn dat je geen/onvoldoende raid support in je kernel hebt gecompileerd?
Ja, dat is dan wel erg waarschijnlijk inderdaad.

Deze dingen moet je er minimaal in hebben staan(stond ook in de handleiding):

For Highpoint RAID controllers:
ATA/IDE/MFM/RLL support --->
• HPT36X/37X chipset support
• Support for IDE Raid controllers
• Highpoint 370 software

Daarnaast heb je voor een hpt372 wel een kernel nodig met een versienummer hoger als 2.4.20. Bij mij werkte het met 2.4.22 wel goed. Maar ik neem eigenlijk wel aan dat die al in gentoo zit.

• cold
  • Niet online
neem de xfs-sources dat werkt prima bij mij

MT v3 | EMS 147, VNS 117, BMS 112 | virt ShellyPro3EM (B2500 home-assistant) | Elfin EW11 & Viper Modbus in HA

Verwijderd

cold schreef op 24 november 2003 @ 00:14:
neem de xfs-sources dat werkt prima bij mij
Idd, xfs-sources nemen en dan dezelfde config als op de cd nemen :)
Staat ergens op gentoo.org hoe dat moet :)

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt :)

Ik zal die XFS sources eens gebruiken. Momenteel had ik het geprobeerd met kernel 2.4.20-gentoo-r6. Op de Gentoo forums heb ik gelezen dat ie idd van geen kanten bolt met HPT372.

Ik zal iets laten weten zodra het is geïnstalleerd ^^

Verwijderd

Topicstarter
Die XFS sources, waarvan de BootCD gebruik maakt, herkent de kaart met alles erop en eraan als ik smp doataraid als parameter specifieer.

fdisk -l geeft dan

/dev/ataraid/disc0/disc (40.8GB)
/dev/ataraid/disc0/part1 (NTFS)

/dev/ide/host2/bus0/target0/lun0/disc (40.1GB)
/dev/ide/host2/bus0/target0/lun0/part1 (NTFS)

/dev/ide/host2/bus0/target1/lun0/disc (20.4GB)

/dev/ide/host0/bus1/target0/lun0/disc (5.1GB)
/dev/ide/host0/bus1/target0/lun0/part1 (ext3)
/dev/ide/host0/bus1/target0/lun0/part2 (swap)
/dev/ide/host0/bus1/target0/lun0/part3 (reiserfs)

Het sommetje voor RAID-0 blijkt kloppen: 2x kleinste HD >> 2* 20.4 = 40.8

/dev/ataraid/disc/part1, is dat een normale notatie om te mounten, zoals /dev/hda1 bvb? Kan iemand bevestigen dat ik goed zit vooraleer ik hier zelf m'n eigen kernel ga configgen & compilen?

• cool_zero
  • Laatst online: 25-10-2022
Verwijderd schreef op 24 november 2003 @ 22:42:

/dev/ataraid/disc/part1, is dat een normale notatie om te mounten, zoals /dev/hda1 bvb? Kan iemand bevestigen dat ik goed zit vooraleer ik hier zelf m'n eigen kernel ga configgen & compilen?
Je moet wel aangeven welke disc je zit, dus dan wordt het zoiets:
/dev/ataraid/disc0/part1 (de eerste raid combinatie)
of
/dev/ataraid/disc1/part1

Dan zou het gewoon moeten werken. Je kunt eventueel devfs in je kernel meecomilen, dan zijn de entries naar /dev/ataraid/* automatisch aanwezig. Als ze zonder devfs er niet zijn moet je ze aanmaken met 'makedev'

• irondog
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11-05-2025

irondog

alle dingen moeten onzin zijn

cool_zero schreef op 24 november 2003 @ 23:40:

Dan zou het gewoon moeten werken.
Hier de bevestiging: Dat werkt bij mij :)

[P5B deluxe] [Core2Duo 6300] [2 X 1GB DDR2] [GF FX7300] [320 GB WD] [Gentoo] [VISTA]

Verwijderd

Topicstarter
Het werkt :)
Bedankt voor jullie hulp ^^

Nu nog lilo.conf correct maken... hij detecteert 2 drives op bios adres 0x80 :p
Met name /dev/hdc waar Linux of staat en /dev/ataraid/c0p1

Verwijderd

Topicstarter
wiiieee :)

Na lang prutsen toch een goede lilo.conf samengesteld:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
disk=/dev/ataraid/disc0/disc    bios=0x80
disk=/dev/hdc           bios=0x81

boot=/dev/ataraid/disc0/disc
map=/boot/map
install=/boot/boot.b
prompt
timeout=300
lba32
default=linux

# Gentoo Linux 1.4 (2.4.22-ac1)
image=/boot/kernel-2.4.22-ac1
label=Linux
read-only
root=/dev/hdc3

# Windows XP Professional (SP1)
other=/dev/ataraid/disc0/part1
label=windows

Toegegeven... van dat bios ID gedoe wist ik totaal niks af... RTFM helpt wel eens ;)

Nu nog SMP support aan de kernel toevoegen, want die zit hier te crashen op een null pointer dereference :|

Verwijderd

Leuk :s

Ik heb er zo eentje steken op m'n Epox 8RDA+ Pro om het aantal IDE kanalen uit te breiden. Die rotkaart in non-RAID gaat ook niet hoor. Kernel null pointer dereference met 2.6.9-gentoo-r1 van de Gentoo 2004.3 LiveCD

De controller in kwestie ligt om minder dan 1 meter van mijn prullenbak. Ik ben beter af met een SATA harde schijf denk ik...

• irondog
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11-05-2025

irondog

alle dingen moeten onzin zijn

De gentoo-sources zijn gewoon zo unstable als de ziekte. Durf te wedden dat een of andere tweak hier of daar de boel breakt.

[P5B deluxe] [Core2Duo 6300] [2 X 1GB DDR2] [GF FX7300] [320 GB WD] [Gentoo] [VISTA]

• froggie
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-11-2024

froggie

Kwaaak

Die Highpoint kaart is gewoon rommel. Heeft hier ook een poosje geduurt voor ik hem aan de gang had. Gebruik hem nu gewoon om het aantal IDE kanalen uit te breiden. Voor RAID is ie onder Linux totaal nutteloos, kun je beter gewoon software raid gebruiken. Maar ja, daar heb je niets aan als je ook nog windows op dezelfde RAID set wil draaien.

Verwijderd

Het is de bedoeling om die als IDE controller te gebruiken, omdat ik anders 1 HD nergens kan steken.

Toch raar dat Novell Desktop Linux 9 Evaluation wel draait (Linux RAID)... (is ook de enige die werkt van alle distro's die ik had getest)
Pagina: 1