Asus K8V DeLuxe & paralel ATA IDE Raid

Pagina: 1
Acties:

• wrcveen
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 03-08 08:12
Begrijp ik het goed dat je op dit moederboard géén raid meer kan maken met 2 parallel ATA IDE-connectors? En alleen nog maar 2 serial ATA óf serial ATA in combinatie met één parallel ATA IDE-connector?

Verder kan je de 4 serial ATA en de 3 parallel ATA IDE connectoren gebruiken om devices aan te hangen? Dus 10(!) stuks?

• chucky666
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

chucky666

d.y.w.play?

ja dat begrijp je goed :)

linkje voor wie hem nog niet kent : http://www.asuscom.de/pro...et754/k8v-d/overview.htm#

[ Voor 68% gewijzigd door chucky666 op 19-11-2003 17:36 ]

een OW voor blaten in de IT? laat IT dan maar voortaan links liggen :(

Verwijderd

Ik ben ook van plan om dit moederbord te gaan kopen, maar het is me nog onduidelijk hoe het nu met de ATA (geen SATA) RAID ondersteuning zit. Ik heb het idee dat er tegenstrijdige berichten de ronde doen.

Hoeveel ATA schijven kunnen er nu maximaal in RAID 0 op de asus k8v deluxe? Op verschillende plekken lees ik dat er maar maximaal 1 schijf aan de ATA RAID gehangen kan worden bv hier:

BalusC in "OM FAQ / Beleid"#mededelingen

daar wordt gezegd dat de RAID controller die op het asus moederbord zit maar één schijf ziet zitten op op de ATA bus omdat het een aangepaste SATA controller is.

Maar in de best buy guide van november op tweakers staat dit moederbord samen met twee maxtor schijven in RAID aangeraden.

Wie vergist zich nou? de FAQ van op GoT, de bestbuy guide, of ik??

• delyver
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 24-08-2025
Volgens mij kan je maar 1 PATA schijf in RAID hangen...

Nee toch niet, ff de specs erbij gepakt:

Op de promise Raid controller zit 1 pata poort,
dus je zou 2x een pata schijf kunnen gebruiken...
maar dat is natuurlijk niet optimaal omdat je beter per schijf 1 channel kan gebruiken..

Je kan het ook wel een beetje op het plaatje zien
1 PATA vlakbij de promise raid controller en 2 op de 'normale' plek

[ Voor 87% gewijzigd door delyver op 25-12-2003 13:37 . Reden: toevoeging ]

Audi A8 W12 6.0

Verwijderd

delyver schreef op 25 december 2003 @ 13:33:
Volgens mij kan je maar 1 PATA schijf in RAID hangen...

Nee toch niet, ff de specs erbij gepakt:

Op de promise Raid controller zit 1 pata poort,
dus je zou 2x een pata schijf kunnen gebruiken...
maar dat is natuurlijk niet optimaal omdat je beter per schijf 1 channel kan gebruiken..

Je kan het ook wel een beetje op het plaatje zien
1 PATA vlakbij de promise raid controller en 2 op de 'normale' plek
Ja, maar zoals in de FAQ staat die in die link die ik gaf, staat dat er het een SATA Promise chip is, en daardoor alleen maar de Master op een PATA schijf herkend.

edit: maar wat je zegt dat het niet ideaal is omdat je dan op dezelfde kabel zit klopt inderdaad, en daar had ik nog niet aangedacht. Dan zou ik dus over moeten gaan op een Gigabyte bord, want die hebben wel twee PATA RAID poorten. OF overstappen naar SATA, ik heb toch net mn (net nieuwe) 2x 80gb maxtor schijven opgeblazen. Maar SATA schijven zijn toch snel 10-15 € duurder als PATA, en ik zie nog niet echt dat er voordelen aanzitten.

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 25-12-2003 14:16 ]

• delyver
  • Laatst online: 24-08-2025
Promise R20378 RAID Controller
-1 x UltraDMA133 unterstützt zwei Festplatten
-2 x Serial ATA

Mijn duits is niet geweldig,
maar hier staat toch,
1 UDMA 133 die 2 HD's begrijpt?

Audi A8 W12 6.0

Verwijderd

idd, dat maak ik er ook uit op, maar ondersteunt hij ze ook in RAID modus? want dat heb ik nu ook met mijn MSI k7t turbo 1 moederbord. Er zitten twee RAID poorten op, en zou dus theoretisch 4 schijven op aan kunnen sluiten. maar ik kan er toch maar twee harde schijven op aansluiten, anders kan ik geen arrays meer aanmaken.

Maar los hiervan denk ik dat ik toch maar voor een gigabyte mobo of voor SATA schijven ga. Wat nu het beste is is nog een andere vraag, maargoe dan moet ik maar eens gaan kijken hoe duur die zijn en wat die gigabyte mobos kunnen.

• TheNazgul
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 30-07 22:28
Het is niet mogelijk om de raid controlers te combineren.
Bijvoorbeeld in een 4 disc raid 0 setup.

Of een pata en een sata te combineren is in raid 0 weet ik (nog) niet.
Ik heb het moederbord klaarliggen. Moet nog wat sata schijven bestellen.

Als alles binnen is wil ik de verschillende combinaties wel testen en hier posten.

• TheNazgul
Specificaties uit het boekje:
Storage
South Bridge supports
2 x UltraATA 133 connectors
2 x SATA with RAID 0, RAID 1

Promise R20378 RAID controller
1 x UltraATA133 supports two hard drives
2 x Serial ATA connectors
RAID 0 , RAID 1 and RAID 0+1 configurations
The Promise 20378 RAID controller supports RAID 0, RAID 1 and RAID 0+1 using the PRI_RAID, PRI_SATA and SEC_SATA connectors
Ik zie in de plaatjes 4 beschikbare channels; Echter in het boekje wordt alleen een 2 disk setup besproken.

Waarschijnlijk is de combi PATA + SATA mogelijk, alleen zou ik dit vanuit technisch oogpunt niet doen. Je wilt bij een raid 0 of raid 1 systeem altijd liever 2 identieke schijven.

Praktijk situatie:

2 x SATA Hard disk RAID 0 voor performance
1 x PRI_ATA backup / data schijf (200 GB bijv)

PRI_IDE je cd / dvd brander
SEC_IDE je cd / dvd speler

Aansluitingen over:

1 x Hard disc op de PRI_ATA
2 x IDE device (CD/DVD of hard disc)

Ruimte genoeg dus!!

• TheNazgul
Verwijderd schreef op 25 december 2003 @ 14:56:
idd, dat maak ik er ook uit op, maar ondersteunt hij ze ook in RAID modus? want dat heb ik nu ook met mijn MSI k7t turbo 1 moederbord. Er zitten twee RAID poorten op, en zou dus theoretisch 4 schijven op aan kunnen sluiten. maar ik kan er toch maar twee harde schijven op aansluiten, anders kan ik geen arrays meer aanmaken.

Maar los hiervan denk ik dat ik toch maar voor een gigabyte mobo of voor SATA schijven ga. Wat nu het beste is is nog een andere vraag, maargoe dan moet ik maar eens gaan kijken hoe duur die zijn en wat die gigabyte mobos kunnen.
Die link naar de raid controller opmerking is toch raar ja. nog een quote uit het moederbord boekje:
*knip
Follow these steps to install the hard disks for RAID configuration.

3. Connect the HDD cables. These connection options are available for creating a RAID 0 or RAID 1 array:

a) Connect two Parallel ATA HDDs to PRI_RAID connector and one SERIAL ATA HDD to either one of the two Serial ATA connectors, using separate parallel ATA or serial ATA cables.
*knip
Its more confusing every minute >:)
Ik moet het gewoon zelf testen!!

Verwijderd

Ik heb het bordje,

En ja hoor SATA kan in Raid heb twee WD Raptor 10.000 Rpm 36 Gb in raid hangen.

Werkt prima.

Overigens als je je afvraagt of dit bordje een aanrader is, ja hoor dat is het een heerlijk bordje om mee te werken.

Absoluut mooi dingetje.

• wrcveen
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 03-08 08:12
Kan je me dit board ook een parallel ATA, RAID-0 configuratie maken? Met de twee schijven op één IDE poort. Dus met een master en een slave?

Ik wil graag mijn huidige 2 P-ATA schijven blijven gebruiken in RAID.

[ Voor 67% gewijzigd door wrcveen op 09-01-2004 19:52 ]

• TheNazgul
Ik denk het. Weet het niet zeker. Zie mijn reactie hierboven:

quote: Storage
South Bridge supports

quote: The Promise 20378 RAID controller supports RAID 0, RAID 1 and RAID 0+1 using the PRI_RAID, PRI_SATA and SEC_SATA connectors

Heb nog geen schijven vrij om het te testen.
Wordt vervolgd.

• TRG
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 30-07 18:59

TRG

Technotium99-m

TheNazgul schreef op 09 januari 2004 @ 22:23:
Ik denk het. Weet het niet zeker. Zie mijn reactie hierboven:

quote: Storage
South Bridge supports

quote: The Promise 20378 RAID controller supports RAID 0, RAID 1 and RAID 0+1 using the PRI_RAID, PRI_SATA and SEC_SATA connectors

Heb nog geen schijven vrij om het te testen.
Wordt vervolgd.
Ok, even ter verduidelijking, ik heb er al 4 uur leeswerk opzitten dus dit is geen overbodige vraag.
Ik raak een beetje in de war door vage beschrijvingen die niet uniform zijn..

Ik wil de 8kv deluxe met het volgende :

2x SATA 160GB maxtor diamond9 harde schijf
2x SATA 37GB raptor 10K harde schijf

deze 2 duo's dus ook allebei in RAID

is dit nou mogelijk? ik ben nu van mening dat je dus die soutbridge controller hebt met 2 sata aansluitingen, en die promise controller met NOG 2 sata aansluitingen.

ik moet het ff zeker weten, want ik heb tegenstrijdige berichten / beschrijvingen gelezen,

Regular meth users are referred to as tweakers, so-called because they can go ALL TWEAKEND LONG, BABY. They can be awake for three to fifteen days straight: irritable, violent and paranoid.

• Vidra
  • Laatst online: 24-07 09:10

Vidra

Vragen?

Oke, ik heb dus twee maxtors 80 GB ATA133 in RAID 0 draaien op de Promise controller....ik kan je vertellen dat dit niet helemaal super loopt, zoals al eerder is gezegd alles moet over een kabel heen.

Ik ben dus alweer aan het backuppen om de raid setup ongedaan te maken en over te gaan naar 2x 160 GB SerialATA raid, want dat schijnt wel zonder problemen te gaan.

Executive Director | aan mijn uitspraken kunnen geen rechten worden ontleend! | Build: AMD 7800X3D - 32GB - AMD RX 7900XTX

• Vidra
  • Laatst online: 24-07 09:10

Vidra

Vragen?

TRG schreef op 05 februari 2004 @ 14:48:
[...]

Ok, even ter verduidelijking, ik heb er al 4 uur leeswerk opzitten dus dit is geen overbodige vraag.
Ik raak een beetje in de war door vage beschrijvingen die niet uniform zijn..

Ik wil de 8kv deluxe met het volgende :

2x SATA 160GB maxtor diamond9 harde schijf
2x SATA 37GB raptor 10K harde schijf

deze 2 duo's dus ook allebei in RAID

is dit nou mogelijk? ik ben nu van mening dat je dus die soutbridge controller hebt met 2 sata aansluitingen, en die promise controller met NOG 2 sata aansluitingen.

ik moet het ff zeker weten, want ik heb tegenstrijdige berichten / beschrijvingen gelezen,
Ja dat kan dus idd

Ik zou de snelste schijven aan de promise controller hangen :)

Letop! de promise controller ondersteund: RAID 1 & RAID 0 & RAID 0+1
Letop! de via sata controller ondersteund alleen: RAID 1 & RAID 0

:D

Executive Director | aan mijn uitspraken kunnen geen rechten worden ontleend! | Build: AMD 7800X3D - 32GB - AMD RX 7900XTX

• f@stmem
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 26-06 09:53
Ok maar kun je nu op de promise controller de volgende combinaties maken?

2x SATA Maxtor 160Gb
2x PATA Maxtor 160Gb

of

2x SATA Maxtor 160Gb
1x PATA Maxtor 160Gb

Kan dit bijvoorbeeld wel als JBOD maar niet als RAID 0

• Dj-sannieboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Misschien dat het al hierboven stond maar ik ben er nog niet helemaal uit... :?

Ik heb een ASUS K8V Deluxe mobo met 1 Seagate Barracuda 7200.7 Plus, 200GB (7200rpm, ATA100, 8MB). Nu heb ik een 2e Seagate Barracuda 7200.7 Plus, 200GB (7200rpm, ATA100, 8MB) gekocht. :)

Kan ik nu met deze 2 schijven RAID 0 creëren? :?

• GertjanO
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:31
Ja, ik heb zelf ook een K8V (Deluxe), je moet in de BIOS bij "onboard devices configuration" het volgende aangeven: "Onboard Promise Controller" Enabled.

Wanneer opnieuw opgestart, kan je met Ctrl F naar de Fastbuild bios om een RAID 0 array aan te maken.

Je moet beide schijven op dezelfde poort aansluiten, 1 schijf op master, 1 op slave.

Opmerking: houd er wel rekening mee dat alle gegevens gewist worden van de bstaande schijven om de array aan te maken.

[ Voor 4% gewijzigd door GertjanO op 11-03-2005 18:03 ]

• Dj-sannieboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Nou.. dat is mooi.. bedankt voor je uitleg.. :)
Ga em direct raid 0 maken.. >:)
Pagina: 1