[Access/SQL] query parameter prefix

Pagina: 1
Acties:

• OZ-Gump
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 26-06 10:37

OZ-Gump

terug van weggeweest

Topicstarter
situatie
Momenteel heb ik een zo flexibel mogelijke rapportagetool opgezet voor een commercieel project waarmee we bezig zijn hier op het werk. De rapporten en hun queries worden op een unieke manier opgeslagen, waardoor de soort database die er achter hangt gewoon veranderd kan worden, zonder dat dit consequenties heeft voor de werking van het geheel. Tenminste, dat was de bedoeling... ;)

probleem...
... is namelijk dat, wanneer er in plaats van SQL of Oracle voor Access als database gekozen wordt (de klant wil die ondersteuning ook hebben... :/) de parameters in de queries niet meer goed worden herkend.
Dit komt omdat binnen SQL server dit :param1 gezien wordt als een parameter met de naam param1. Wanneer je diezelfde constructie echter in Access gooit, zegt die dat de parameter :param1 heet. En da's dus niet de bedoeling.

iets gevonden?
Voor mijn vraag heb ik niets gevonden: zowel google groups als de search hier op GoT hebben me geen oplossing kunnen bieden voor dit gegeven. In de help van Access kun je maar een klein beetje info vinden over parameterized queries, maar verlang geen info over parameter prefixes! Ik zou het liefst aan willen geven welke prefix parameters hebben in een query, maar die setting is (voor mij) niet te vinden binnen Access.

ja maar...!
Je kunt toch gewoon met een loopje door de parameters heen en zo de goede waardes instellen?
Klopt, dat zou normaal gezien kunnen, maar ik gebruik twee parameters die door 1 waarde gevuld moeten worden. En als de eerste param in de query staat, dan wordt de tweede aangesproken. Op naam dus...

Mensen met ideeën hierover? Of misschien zelfs ervaring mee? :P

My personal website