Toon posts:

Computer AMD Athlon 1,1GHZ bevriest

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

Eerst ff me bakkie:

AMD Athlon: 1,1GHZ (100x11.0) voordat hij was doorgebrand zat er een 1,0GHZ in
Moederbord: Biostar M7VKA
http://www.redfox-online.com/Prod.%20Mainboard%20M7VKA.htm
1e harde schijf: Samsung SV3063H PL100-11 30GB
2e harde schijf: Maxtor 120GB
DVD Speler: Samsung DVD-Rom SD-612F FS03
CD Writer: R/Rw 8x4x32 C1.3
Geheugen: 128MB
Netwerkkaart: 10/100mbit van Intell
Grafische kaart: Geforce 2 32MB
OS na de ghost cd-rom: Win 98SE
OS voor de ghost cd-rom: Win 2000 Professional

Ik heb een Fujitsu Siemens Xpert computer. Die nu zo'n 2,5 jaar oud is.
1,5 jaar terug werkte ie opeens niet meer. De voeding was doorgebrand.
Omdat ie toen nog in de garantie zat hebben ze toen de processor, koeling en voeding vervangen.
Toen hij buiten de garantie viel heb ik er een netwerkkaart ingebouwd en een extra harde schijf (Maxtor 120GB 7200)
Alles werkte prima.............tot nu

De laatste tijd bevriesde hij keer op keer. Toen wachtte ik 5 minuten, en dan kan je weer een half minuutje actief bezig zijn. Keer op keer deed hij dit.
Ook merkte ik op dat hij de dvd-speler en cd-writer niet altijd herkende.
Dus ik weer een keertje rebooten, en toen waren ze beide wel te herkennen.
Toen ik een cd-rom in de dvd-speler stopte deed hij niets, de cd-rom werd niet herkend. Terwijl het apparaat wel correct werkte.
Toen bevriesde hij weer.....
De cd-roms die ik in m'n cd-writer stopte die herkende hij wel, maar na verloop van tijd gaf hij aan "Kan de opdracht niet uitvoeren door een fout in een I/O-apparaat". Weer verschillende keren gereboot maar zonder resultaat. Het leek wel een loterij of hij de dvd-speler en cd-write wel of niet wou herkennen.
Ook viel me op dat het geheugen niet altijd geladen werd bij het opstarten van m'n computer. Dit sloeg hij dan gewoon over met opstarten.
Ook werkte m'n netwerkkaart niet meer, want toen ik ging kijken wat voor verbindingen ik had met m'n netwerkkaart gaf dat geen resultaten op.
M'n netwerkkaart zit met een kabeltje verbonden aan de router, die weer verbinding maakt met m'n modem en die weer met internet.

Toen ben ik teruggegaan naar Win98SE (Want ik had Win98SE geupgrade naar Windows2000). Dit heb ik d.m.v. een ghost cd-rom gedaan die geleverd was bij de aankoop van m'n computer.
Na veel geprul met kabels verwisselen omdat hij de dvd-speler en cd-writer niet wou herkennen was het me dan toch eindelijk gelukt.
Dus ik dacht probleem opgelost.......mooi niet dus

Nogsteeds dezelfde probelemen als hierboven.
Ik heb m'n kast heel goed uitgestoft maar ook dat wou niet helpen.
Ik heb m'n Processor nog losgegooid, en schoongemaakt, maar dat wou ook niet helpen.
Ik heb m'n 120GB harde schijf losgekoppeld van de computer omdat daar nog wat belangrijke data opstaat. Nog een keer geprobeerd..... maar niets.

Nu denk ik dat m'n moederbord voor problemen zorgt op de een of andere manier, maar ik vind dat gek want als hij kapot zou zijn, dan zou m'n pc helemaal niet meer moeten kunnen opstarten. Heeft iemand een idee wat het probleem kan zijn, en hoe ik dat kan testen?

*edit: en natuurlijk heb ik ook alle kabels gechecked of ze wel goed vastzaten :)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 19-11-2003 15:09 ]

• -=bas=-
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-07 05:15
Het kan ook nog je voeding zijn. Een vriend van mij is ook al aan zijn derde bezig in 2 jaar. Allemaal van die rotte condensators die gingen lekken.

Maar het kan natuurlijk ook iets anders zijn. :)

Senile! Senile Oekaki

Verwijderd

Topicstarter
Hmm voeding kan het ook nog zijn idd.
Wat me wel opviel toen ik die processor aan het schoonmaken was, dat er veel "wit spul" rondom de processor zat.
O.a. op de geheugenstick zat wat wittigs.... zou dat de koelingsvloeistof kunnen zijn geweest die wat is gaan lekken ofzo?

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:41

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Klinkt als lekkende koelpasta to me......

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Verwijderd

Topicstarter
Na vloeistof was iig niet, het was echt een vaste stof.
Dus het zou goed koelpasta kunnen zijn idd.
Zou dat spul kwaad kunnen en je mobo kunnen slopen? :S

*edit: nog ff terugkomend op die voeding.
Als dat het probleem zou zijn, waarom zou de computer dan "bevriezen"? Dan zou je toch verwachten dat hij uitvalt....? En dan vraag ik me ook af hoe je het verklaart dat hij de netwerkkaart dan niet herkend...? :?

[ Voor 46% gewijzigd door Verwijderd op 19-11-2003 15:42 ]

• silentsnake
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17-06 05:34
Ik heb het net ff gevraagd, en koelpasta is idd ZEER slecht voor je mobo, aangezien het stroom geleid. Het zou dus best daardoor kennen komen. Ik zou er maar vanuit gaan dat je mobo beschadigd is door die koelpasta. Je kan vreemde problemen krijgen bij brakke hardware, zoals het niet herkennen van je netwerkkaart bijvoorbeeld.

[ Voor 25% gewijzigd door silentsnake op 19-11-2003 15:47 ]

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16-08 10:38

Exigence

dnkroz

silentsnake schreef op 19 november 2003 @ 15:46:
Ik heb het net ff gevraagd, en koelpasta is idd ZEER slecht voor je mobo, aangezien het stroom geleid. Het zou dus best daardoor kennen komen. Ik zou er maar vanuit gaan dat je mobo beschadigd is door die koelpasta. Je kan vreemde problemen krijgen bij brakke hardware, zoals het niet herkennen van je netwerkkaart bijvoorbeeld.
Alleen de op zilver gebaseerde koelpasta´s geleiden stroom. En dan nog niet eens allemaal. Arctic Silver 3 en 5 bijvoorbeeld niet.
Alle overige geleiden ook helemaal geen stroom. Het kenmerk van de op zilver gebaseerde koelpasta´s is de zilveren kleur :)
Aangezien de koelpasta op de topic starter z´n processor wit is is dat niet op zilver gebaseerd en geleidt dus ook geen stroom.

@ topicstarter: Heb je de mogelijkheid om de bak eens met ander geheugen te proberen?
Al alles eraf gehad behalve het noodzakelijke? En hoe zit het met de voltages en de temperaturen?

Verwijderd

Topicstarter
Al alles eraf gehad behalve het noodzakelijke?
Heb ik gedaan. Alleen het geheugen, de processor, m'n harde schijf en grafische kaart heb ik aangesloten.

Dan detecteert hij de A: schijf terwijl die nieteens aangesloten is... dus dat is een beetje vreemd.
Normaal als je een computer opstart krijg je dit:

--------
Award Bios informatie etc...
Main Computer: Amd Athlon(TM) 1100 MHZ (100x10.0)
Memory Testing: 131.072k OK.
--------

Nou als ik 'm opstart, dus de knop indrukken, dan krijg ik dat.
Maar als ik via Windows Opnieuw opstarten doe krijg ik dit:

--------
--------

Dus het vreemde is dat hij dan het Geheugen niet test.
Hoe dit komt? Geen flauw idee :?
Verder had ik niet het idee dat hij op crashen stond nadat alleen het noodzakelijke eraan zat. Maar misschien als ik een langere testperiode had genomen dan had hij dat wel gedaan denk ik.

Toen heb ik de A: aangesloten. Gaf tie weer hetzelfde "probleem" met dat testen van het geheugen. Ook had ik niet het idee dat hij gelijk op crashen stond. Maar misschien met een langere testperiode dan wel….

Daarna heb ik de DVD-Rom aangesloten. De hardware zelf werd wel herkend. Als ik op het knopje van openen drukte werkte hij ook. Alleen als ik een cd erin stopt dan word hij niet herkend. Dus dan neem ik aan dat de DVD-rom in ieder geval al kapot is.
En weer hetzelfde “probleem” met het testen van het geheugen bij het opnieuw opstarten. Weer had ik niet het idee dat hij gelijk op crashen stond. Maar misschien met een langere testperiode dan wel….

Toen heb ik de R/RW aangesloten. De hardware werd wel herkend en de dvd-rom ook. Ook werden de cd’s die ik in de R/RW stopte gelezen dus deze zou nog moeten werken.
En verder weer hetzelfde “probleem” met het testen van het geheugen bij het opnieuw opstarten. Weer had ik niet het idee dat hij gelijk op crashen stond. Maar misschien met een langere testperiode dan wel….

Toen stopte ik de netwerkkaart er in. Had ik weer hetzelfde probleem met het geheugen. De DVD-Rom en R/RW werden beide weer herkend, alleen las de DVD-rom geen cd’s en de R/RW Wel.

Daarna heb ik het bakkie een dag van de stroom gehouden maar dat gaf ook geen resultaat. Behalve dat hij weer bevrieste om de minuut.
Ik kon nog net een printscreen maken van me Taakbeheer in Windows 2000.
Afbeeldingslocatie: http://home.kabelfoon.nl/~vernes/CPU.jpg
De pieken bij de CPU zijn dus de crashes.
Ik had een liedje opgezet die 11 minuten duurde en een half uur later was hij nog niet afgespeeld doordat hij steeds bevrieste…. Erg lastig dus…….
Heb je de mogelijkheid om de bak eens met ander geheugen te proberen?
Ik kan wel proberen om het geheugen uit deze pc te halen... maar liever niet, stel dat er iets met deze pc gebeurt :S
En hoe zit het met de voltages en de temperaturen?
De temperatuur en Voltages kan je die alleen vanuit de bios lezen of kan dat ook via windows?

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 21-11-2003 13:58 ]

• Zodiac
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09-07 20:39
Je 128 MB geheugen... Is dit 1 stripje? Of 2 van 64 MB?

Probeer eens je geheugen te verwisselen met een ander strookje, van een kennis of zo. Of koop een nieuw strookje. Voor 100 euro heb je al 512 MB DDR.

Je kunt gerust je geheugen eruit halen. Geheugen veranderen is naast het plaatsen van een PCI kaartje het makkelijkste wat je aan PC chirugie kunt doen ;)

Enige waar je op moet letten is dat je het op de goede manier plaatst: Kijk naar de geheugenbus en let op de tussenliggende "dammetjes", en plaats de strip in overeenkomst met deze dammetjes.

[ Voor 49% gewijzigd door Zodiac op 21-11-2003 14:05 . Reden: Sorry, niet goed gelezen. ]

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op 21 november 2003 @ 13:55:
[...]

Dan detecteert hij de A: schijf terwijl die nieteens aangesloten is... dus dat is een beetje vreemd.
Neuh, da's helemaal niet vreemd. De machine detecteert namelijk geen floppydrive, hij staat eenvoudigweg aan in je BIOS settings. Je kan ook instellen dat ie daadwerkelijk controleert of de fdd aanwezig is ("floppy drive seek" o.i.d.), maar standaard staat die instelling tegenwoordig uit. Dus dat ie de fdd 'ziet' bij het opstarten is normaal, ook al istie niet aangesloten. Zodra je er dan van probeert te lezen krijg je foutmeldingen, uiteraard.
Normaal als je een computer opstart krijg je dit:

--------
Memory Testing: 131.072k OK.
--------

Nou als ik 'm opstart, dus de knop indrukken, dan krijg ik dat.
Maar als ik via Windows Opnieuw opstarten doe krijg ik dit:

--------
--------

Dus het vreemde is dat hij dan het Geheugen niet test.
Hoe dit komt? Geen flauw idee :?
De meeste BIOS-en tegenwoordig voeren geen memorytest uit bij een reboot. Dit is normaal.

Wat betreft de oorzaak van je problemen: meerdere mensen hebben al geopperd dat je voeding defect zou kunnen zijn. Dit is inderdaad een mogelijkheid (en nee, een defecte voeding houdt niet per definitie in dat de pc het helemaal niet meer doet, de voeding kan ook erg onbetrouwbaar werken waardoor een systeem instabiel wordt), maar ik zou mijn geld in dit geval zetten op een defect mobo. Het beste is om eens wat onderdelen te gaan verwisselen om erachter te komen welk onderdeel precies het probleem veroorzaakt. Begin met een andere voeding. Probeer ook (indien mogelijk) het moederbord eens te verwisselen met een ander exemplaar, maar met behoud van de cpu en het memory. Als je meerdere onderdelen tegelijkertijd vervangt weet je uiteraard niet precies welk onderdeel defect is en welk niet.

Overigens, heb je de machine aangesloten op randaarde? Sommige mensen zijn nogal sceptisch over het nut van randaarde, maar uit ervaring kan ik zeggen dat het funest is voor machines als ze niet op randaarde zijn aangesloten. Veel voorkomende problemen zijn dan modemproblemen (kan geen verbinding maken, verbinding niet stabiel), stabiliteitsproblemen (pc loopt willekeurig vast) en problemen met de voeding (heb zelfs meegemaakt dat een geteste voeding uitbrandde op het moment dat ie werd aangesloten op een niet-geaard stopcontact!).

Verwijderd

Topicstarter
Die strip van 128MB is 1 strip, en er past alleen maar SDRAM in, tenminste dat zag ik op deze site: http://www.redfox-online.com/Prod.%20Mainboard%20M7VKA.htm
Maar op deze site geven ze weer aan dat er geen 512MB SDRAM inpast.
http://www.motherboard.cz/mb/biostar/M7VKA.htm

Dus het is nogal vaag :S

Gelukkig was ik al wel van plan om extra geheugen erbij te zetten

Verwijderd

Topicstarter
Neuh, da's helemaal niet vreemd. De machine detecteert namelijk geen floppydrive, hij staat eenvoudigweg aan in je BIOS settings. Je kan ook instellen dat ie daadwerkelijk controleert of de fdd aanwezig is ("floppy drive seek" o.i.d.), maar standaard staat die instelling tegenwoordig uit. Dus dat ie de fdd 'ziet' bij het opstarten is normaal, ook al istie niet aangesloten. Zodra je er dan van probeert te lezen krijg je foutmeldingen, uiteraard.
idd logisch achteraf gezien 8)7
De meeste BIOS-en tegenwoordig voeren geen memorytest uit bij een reboot. Dit is normaal.
Dat wist ik niet, dat viel me eigenlijk pas op toen ik erop ging letten :)
Overigens, heb je de machine aangesloten op randaarde? Sommige mensen zijn nogal sceptisch over het nut van randaarde, maar uit ervaring kan ik zeggen dat het funest is voor machines als ze niet op randaarde zijn aangesloten. Veel voorkomende problemen zijn dan modemproblemen (kan geen verbinding maken, verbinding niet stabiel), stabiliteitsproblemen (pc loopt willekeurig vast) en problemen met de voeding (heb zelfs meegemaakt dat een geteste voeding uitbrandde op het moment dat ie werd aangesloten op een niet-geaard stopcontact!).
M'n computer zit aangesloten op een ge-aard stopcontact, dus dat lijkt me wel goedzitten dan.

Ik ben nog eens gaan zoeken hier op 't forum of er topics over het moederbord zijn en toen kwam ik op dit uit:
M7VKA, mijn moederbord
Dus daar word ook al gezegd dat een zwaardere voeding geen kwaad kan.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 21-11-2003 15:05 ]

Verwijderd

Een zwaardere voeding is inderdaad geen overbodige luxe.
Die Fujitsu Siemens die je hebt heeft een 250 watt voeding, deze is gebaseerd op de apparatuur die standaard in de PC zit.

Wanneer je zelf hardware bijzet wordt 250 watt echter al gauw krap.
AMD geeft niet voor niets aan dat een 300 watt voeding wat hun betreft minimaal nodig is voor een Athlon.

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Wanneer je zelf hardware bijzet wordt 250 watt echter al gauw krap.
AMD geeft niet voor niets aan dat een 300 watt voeding wat hun betreft minimaal nodig is voor een Athlon.
Gezien de specs van het systeem lijkt me 250W voldoende (beetje afhankelijk van de verdeling over de verschillende spanningen, maar meestal zit dat wel snor). Kan natuurlijk nog steeds zijn dat de voeding niet stabiel is; dan kan het de problemen wel verklaren, maar om te stellen dat een 250W simpelweg te licht is, nee, dat gaat me te ver.

Verwijderd

Topicstarter
Nou het enigste wat ik er extra ingebouwd heb is de harde schijf van 120GB en een netwerkkaart 10/100mbit.
En dit probleem is eigenlijk pas gekomen nadat ik die harde schijf erbij heb gezet. Ongeveer 2 maanden later is dat... die netwerkkaart zat er toen al zeker een jaar in.

Aangezien ik er over een tijdje een dvd-brander in wil zetten lijkt me een zwaardere voeding toch wel handig... maarja nu de keuze: hoeveel Watt moet die voeding op z'n minst zijn en wat voor merk etc... :? :)

• LollieStick
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-05 23:59
250W is voor 2 hardeschijven en 2 cd-rom stations te weinig. ik heb ooit een aopen 250 watt met 1 schijf, geforce2, netwerk, en 2 cd-rom stations gehad... ik wou er toen een voodoo2 er bij prikken om te testen en toen kreeg ik continue reboots (windows 98) of een bsod. in het bios waren de voltages ook veel te laag... dus probeer sterkere voeding (minimaal 300 watt, 350 watt aan te raden) en probeer het opnieuw :).

Brakke voeding zorgt voor veel problemen. Probeer ook je memory eens te testen, dat kan ook nog wel eens voor een hoop ellende zorgen.

Verwijderd

Ik heb de zelfde computer als jouw, en heb er al veel problemen mee gehad.
-dvd speler werkt nouwelijks.
-geheugen stuk.
-hdd verliest sectors.

misschien moet je eens van geheugen wisselen, misschien kan je het even uit een andere computer halen?

Bij mij zit er trouwens de standaard voeding in van 235 watt.
Verwijderd schreef op 21 november 2003 @ 14:23:
Die strip van 128MB is 1 strip, en er past alleen maar SDRAM in, tenminste dat zag ik op deze site: http://www.redfox-online.com/Prod.%20Mainboard%20M7VKA.htm
Maar op deze site geven ze weer aan dat er geen 512MB SDRAM inpast.
http://www.motherboard.cz/mb/biostar/M7VKA.htm

Dus het is nogal vaag :S

Gelukkig was ik al wel van plan om extra geheugen erbij te zetten
Er kan max 3x 256 mb in. ;)

EDIT:

Waarschijnlijk kun je na een bios update er meer geheugen in prikken.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 22-11-2003 16:32 ]

Verwijderd

Topicstarter
Nou dan proberen we maar eens uit deze pc 128mb ram eruit te halen, want die wordt op deze pc toch niet herkend :S
(Zal me pa wel niet goed vastgeklikt hebben, of hijs kapot... :|)
En maar hopen dat de boel daarna weer toppie werkt :)

*edit: op deze pc (die van me pa) in ieder geval :)

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 22-11-2003 19:10 ]

Verwijderd

Topicstarter
Nou ik heb het 128mb ram geheugen uit een andere pc gehaald, en die omgewisseld met de 128mb ram uit de Athlon.
Na heel veel gedouw ging hij er eindelijk in. Ff gechecked of die klemmetjes goed zaten, maar die zaten prima. Dus ik start de pc op....... een gepiep...... piep.......... piep........piep........piep....... en hij startte dus niet op.
Dus ik stop de 128mb ram die er origineel in zat weer terug..... toen startte ie weer op.

En in de andere computer werkt die 128mb ram prima. Met het opstarten word hij herkend door de computer. Dus volgens mij is er niets mis met het geheugen. Of zijn er andere visie's?

• kakanox
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 30-07 14:45
Om te controleren of je voeding te zwak is kan je natuurlijk altijd even bijvoorbeeld AIDA32 van www.aida32.hu downloaden en installeren. In dat programma kan je allerlei informatie over je systeem bekijken.

Overigens is het normaal dat je systeem als je een soft reboot doet (dus bijv. door klikken op afsluiten -> opnieuw opstarten of drukken op ctrl+alt+del) geen geheugen meer gaat testen. Dat doet ie alleen bij een koude reboot of een koude start.

Verder denk ik dat je moederbord gewoon brak is, je kan het eens proberen met 1 CD-ROM en 1 HDD, maar Biostar is volgens mij al niet zo'n heel erg topmerk en er zijn meerdere fabrikanten van moederbordjes van 2/3 jaar geleden geweest (waaronder MSI) die problemen hebben gehad met lekkende of springende condensatoren op het plankje zelf. Vervangen is het devies, lijkt mij, als je een beetje geld hebt kan het sowieso geen kwaad. Als je je oude SDR-geheugen wil blijven gebruiken kan je eens kijken naar de volgende plankjes (gebaseerd op de VIA KM266/KT266/KT266A chipset):
- Asrock K7VT2(+)
- Asrock K7VM2 (géén rev. 3.0!, die ondersteunt alleen DDR! dit is micro-ATX trouwens)
- Asus A7A266 (vind je bijna nergens meer)
- MSI KM2M Combo (micro-ATX)

En dan is er nog gebaseerd op de SiS 735 chipset (iets minder snel dan een VIA):
- Elitegroup K7S5A(L)

Al deze bordjes hebben ruimte voor zowel SDR als DDR geheugen. Mocht je nog SDR geheugen nodig hebben, ik heb nog 512MB liggen en die mag je voor 55 euro wel hebben :-)

In ieder geval veel sterkte met je systeem...

P.S.: Heb je je processorkoeler er nog vanaf gehad lately? Bekijk de core van je processor eens goed, zijn er hoekjes vanaf of ziet hij er op een andere manier beschadigd uit? >> ik heb al een geval meegemaakt die op die manier gesloopt was, maar die nog wel gewoon draaide, weliswaar instabiel..

Ga toch fietsen.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb m'n processor en processorkoeling gechecked en daar is niets verkeerds aan te zien, dus ik hou het op de voeding en het moederbord.
Verder denk ik dat je moederbord gewoon brak is, je kan het eens proberen met 1 CD-ROM en 1 HDD.
Heb ik gedaan :) DVD-Speler herkent ie niet altijd, en de cd-roms/dvd's die ik erin stop herkent ie niet
De R/RW werd wel herkend en de cd-roms werden ook gelezen, maar na verloop van tijd kreeg ik deze melding:

Afbeeldingslocatie: http://home.kabelfoon.nl/~vernes/loskoppelen.jpg

Dat zal dus wel komen door die brakke voeding :)

• poema
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16-08 00:05
Je laat een screenshot van je taakbeheer zien, misschien kan je eens kijken welk proces zorgt voor die cpu-pieken. Heb je ook last met de spelers als je opstart met een opstartdiskette in alleen dos en wat grote bestanden kopieert naar de hd? En herkent je bios wel alle apparaten correct?Mischien heb je gewoon last van een lullig virusje. Ik gebruik overigens een 235w voeding i.c.m. 2xmaxtors+coolers, dvdwriter,cd writer,dvdspeler,tv-netwerk-videokaart en een xp2000+. No problems

• kakanox
@grazerker: Die melding zou inderdaad weleens een stroomtekort aan kunnen duiden ja. Probeer AIDA maar eens, leuk programma ook.

@peki: Het is heel erg afhankelijk van het merk/type voeding dat je hebt, hoeveel stroom hij werkelijk levert. Sommige 300W voedingen zijn stabiel bij een gigantische hoeveelheid stroom over 12V, anderen weer niet, doen het beter op de 5V. Klinkt raar, maar het is wel... Vriend van me heeft een Dual XP2400+ met 1GB PC2100, een flinke zooi koelers, 4 SCSI-schijven, een DVD-RW en een DVD-ROM speler draaien van een Enermax 352W-voeding. Je zou bijna denken dat het niet kan, maar die voedingen zijn gewoon erg stabiel. Hang ik namelijk een 450W merkloze voeding aan dat systeem, dan is het direct al over met de pret.. Begint meteen te piepen dat er iets mis is met het geheugen.

Het enige dat ik nooit begrepen heb is: Waarom draait een P4 3,2 GHz perfect op een Micro-ATX bordje (Epox 4PGMI) in een AOpen H340H behuizing met 1GB DDR400, 1x DVD-brander, 1x WD Raptor 36.7GB en 1x een 250GB sATA Hitachi Deskstar? Je zou zeggen dat dát veel teveel stroom trekt van zo'n zwakke voeding, geloof dat die maar 180 of 200W is...

Ga toch fietsen.

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
De voeding zou het niet zijn denk ik. Ik zou toch even die DVD/CD romspeler allemaal afkoppelen en die 120 gb hd. Dan rustig weer alles aansluiten als alles goed gaat.

Even OFFTOPIC over jullie voedingprobleem:
Ik heb op een 125w voeding ATX!!! 2 cdromspelers en 2 harde schijven en een Intel Pentium III 370 1,3 ghz met een Asus TUSI-m moederbord.

Ik heb in mijn handen gehad een voeding van 145w met zelfs een P4 aansluiting en die ook getest met 2 cd-romspelers en 2 harde schijven en een Gigabyte 8SMMLP moederbord met Intel Celeron 2,4 ghz. Dat ging perfect dus die voltage wil echt niets zeggen.

Ik heb hier een 350w A-Open staan met 7 harde schijven en 4 CD-Romspelers waarvan 2 DVD writer zijn en 2 CD Writers met een gigabyte 8SINXP met Intel Pentium IV 1.6 eronder en dit ging ook op 300w Antec power.

Ik denk toch dat je bij je CD-Romspelers moet zijn of je IDE kabel vervangen en dat zou ook nog een mogelijkheid zijn.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

• kakanox
Allemaal prachtig, die verhalen over hoeveel harde schijven je wel niet aan een 350W AOpen voeding kan hangen.

Mijn 350W AOpen voeding werd evenals mijn 350W Q-Tec (standaard in mijn bigtower) instabiel met de volgende setup:

- Epox 8RDA3+ mainboard
- Athlon XP2600+
- 2x512MB Kingston RAM
- 36.7GB WD Raptor
- 2x60GB, IBM en Excelstor
- 1x120GB WD Caviar Special Edition
- 1x NEC DVD-ReWriter
- 1x BTC CD-ReWriter
- 5 fans erin
- een cardreader

Een Q-Tec Gold 550W Voeding doet nu zijn best, nadat die erin zat waren alle problemen in 1 klap verdwenen.

Ga toch fietsen.

• Banshee
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 05-07 11:47
Verwijderd schreef op 19 november 2003 @ 15:08:
Hallo allemaal,

Eerst ff me bakkie:

AMD Athlon: 1,1GHZ (100x11.0) voordat hij was doorgebrand zat er een 1,0GHZ in
Moederbord: Biostar M7VKA
http://www.redfox-online.com/Prod.%20Mainboard%20M7VKA.htm
1e harde schijf: Samsung SV3063H PL100-11 30GB
2e harde schijf: Maxtor 120GB
DVD Speler: Samsung DVD-Rom SD-612F FS03
CD Writer: R/Rw 8x4x32 C1.3
Geheugen: 128MB
Netwerkkaart: 10/100mbit van Intell
Grafische kaart: Geforce 2 32MB
OS na de ghost cd-rom: Win 98SE
OS voor de ghost cd-rom: Win 2000 Professional

Ik heb een Fujitsu Siemens Xpert computer. Die nu zo'n 2,5 jaar oud is.
1,5 jaar terug werkte ie opeens niet meer. De voeding was doorgebrand.
Omdat ie toen nog in de garantie zat hebben ze toen de processor, koeling en voeding vervangen.
Toen hij buiten de garantie viel heb ik er een netwerkkaart ingebouwd en een extra harde schijf (Maxtor 120GB 7200)
Alles werkte prima.............tot nu

De laatste tijd bevriesde hij keer op keer. Toen wachtte ik 5 minuten, en dan kan je weer een half minuutje actief bezig zijn. Keer op keer deed hij dit.
Ook merkte ik op dat hij de dvd-speler en cd-writer niet altijd herkende.
Dus ik weer een keertje rebooten, en toen waren ze beide wel te herkennen.
Toen ik een cd-rom in de dvd-speler stopte deed hij niets, de cd-rom werd niet herkend. Terwijl het apparaat wel correct werkte.
Toen bevriesde hij weer.....
De cd-roms die ik in m'n cd-writer stopte die herkende hij wel, maar na verloop van tijd gaf hij aan "Kan de opdracht niet uitvoeren door een fout in een I/O-apparaat". Weer verschillende keren gereboot maar zonder resultaat. Het leek wel een loterij of hij de dvd-speler en cd-write wel of niet wou herkennen.
Ook viel me op dat het geheugen niet altijd geladen werd bij het opstarten van m'n computer. Dit sloeg hij dan gewoon over met opstarten.
Ook werkte m'n netwerkkaart niet meer, want toen ik ging kijken wat voor verbindingen ik had met m'n netwerkkaart gaf dat geen resultaten op.
M'n netwerkkaart zit met een kabeltje verbonden aan de router, die weer verbinding maakt met m'n modem en die weer met internet.

Toen ben ik teruggegaan naar Win98SE (Want ik had Win98SE geupgrade naar Windows2000). Dit heb ik d.m.v. een ghost cd-rom gedaan die geleverd was bij de aankoop van m'n computer.
Na veel geprul met kabels verwisselen omdat hij de dvd-speler en cd-writer niet wou herkennen was het me dan toch eindelijk gelukt.
Dus ik dacht probleem opgelost.......mooi niet dus

Nogsteeds dezelfde probelemen als hierboven.
Ik heb m'n kast heel goed uitgestoft maar ook dat wou niet helpen.
Ik heb m'n Processor nog losgegooid, en schoongemaakt, maar dat wou ook niet helpen.
Ik heb m'n 120GB harde schijf losgekoppeld van de computer omdat daar nog wat belangrijke data opstaat. Nog een keer geprobeerd..... maar niets.

Nu denk ik dat m'n moederbord voor problemen zorgt op de een of andere manier, maar ik vind dat gek want als hij kapot zou zijn, dan zou m'n pc helemaal niet meer moeten kunnen opstarten. Heeft iemand een idee wat het probleem kan zijn, en hoe ik dat kan testen?

*edit: en natuurlijk heb ik ook alle kabels gechecked of ze wel goed vastzaten :)
Laat ik nou precies dezelfde computer hebben gehad! Zeker bij albert heijn?

Maar ff ontopic:

Het klinkt mij allemaal heel bekend wat je nu noemt, en bij mij bleek het mobo naar de hel te zijn, ide controller was kapot, en nog meer dingen.

Na een asus bord (a7v-133c) gekocht te hebben waren de probs over.

Oh ja, en die harde schijf kan je ook al vast gaan vervangen, want die deed het niet meer na een week het nieuwe mobo gebruikt te hebben.

dan heb ik het dus over die samsung, want ik zat op een gegeven moment met een bad cluster van 30 mb die niet meer gefixt kon worden.

Suc6 iig.

• Sharkys
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 20-05 23:50
Verwijderd schreef op 22 november 2003 @ 15:36:
Nou het enigste wat ik er extra ingebouwd heb is de harde schijf van 120GB en een netwerkkaart 10/100mbit.
En dit probleem is eigenlijk pas gekomen nadat ik die harde schijf erbij heb gezet. Ongeveer 2 maanden later is dat... die netwerkkaart zat er toen al zeker een jaar in.

Aangezien ik er over een tijdje een dvd-brander in wil zetten lijkt me een zwaardere voeding toch wel handig... maarja nu de keuze: hoeveel Watt moet die voeding op z'n minst zijn en wat voor merk etc... :? :)
Een harde schijf belast je voeding ook flink meer. Probeer eens een andere voeding, een voeding van een kennis ofzo.

Verwijderd

Topicstarter
Om te controleren of je voeding te zwak is kan je natuurlijk altijd even bijvoorbeeld AIDA32 van www.aida32.hu downloaden en installeren. In dat programma kan je allerlei informatie over je systeem bekijken.
Ik heb 't programmatje gedownload, erg handig inderdaad! Alleen kon ik niets over de voeding vinden. Ik heb de Enterprise edition gedownload. Ik weet niet of hieronder iets nuttigs staat over de voeding :? :)
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
    Computer:
      Besturingssysteem           Microsoft Windows 2000 Professional
      OS Service Pack             Geen
      Internet Explorer           5.00.2920.0000 (IE 5.01 - Windows 2000)
      Computernaam                GRAZER
      Naam gebruiker              Grazer
      Logon Domein                GRAZER

Moederbord:
      CPU Type                    AMD Athlon-PECM, 1100 MHz (5.5 x 200)
      Moederbordnaam              Biostar M7VKA  (2 PCI, 1 AGP, 1 AMR, 3 DIMM)
      Moederbord Chipset          VIA VT8363 Apollo KT133
      Systeemgeheugen             128 MB  (PC133 SDRAM)
      BIOS Type                   Award Modular (11/17/00)
      Communicatiepoort           Communicatiepoort (COM1)
      Communicatiepoort           Printerpoort (LPT1)

Scherm:
      Video kaart                 NVIDIA GeForce2 MX/MX 400  (32 MB)
      3D-Versneller               nVIDIA GeForce2 MX/MX 400
      Monitor                     Fujitsu Siemens 96 kHz Monitor  (YERS903591)

Multimedia:
      Geluidskaart                VIA AC'97 Audio Controller [H]

Opslag:
      Diskettestation             Diskettestation
      Harde schijf                Maxtor 6Y120P0  (120 GB, 7200 RPM, Ultra-ATA/133)
      Harde schijf                SAMSUNG SV3063H  (28 GB, 5400 RPM, Ultra-ATA/100)
      Optische Station            IDE-CD R/RW 8x4x32  (8x/4x/32x CD-RW)
      Optische Station            SAMSUNG DVD-ROM SD-612F  (12x/40x DVD-ROM)

Partities:
      C: (NTFS)                   29196 MB (23802 MB vrij)
      F: (NTFS)                   117239 MB (89831 MB vrij)

Invoerapparaten:
      Toetsenbord                 Standaard- (101/102 toetsen) of Microsoft Natural PS/2-toetsenbord
      Muis                        PS/2-compatibele muis

Netwerk:
      Primair IP-Adres            127.0.0.1
      Primair MAC-Adres           00-D0-B7-3F-7B-4A
      Netwerkkaart                Intel(R) PRO/100+ Alert on LAN* Management Adapter

Sensoreigenschappen
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
Sensortype  VIA 686 Internal
Sensortoegang   ISA 6000h

Temperaturen    
CPU 32 °C  (90 °F)
Aux 21 °C  (70 °F)

Koelingsventilatoren    
CPU 5075 RPM

Spanningswaarde 
CPU Core    1.75 V
+2.5 V  0.20 V
+3.3 V  3.25 V
+5 V    4.93 V
+12 V   11.58 V
De voeding zou het niet zijn denk ik. Ik zou toch even die DVD/CD romspeler allemaal afkoppelen en die 120 gb hd. Dan rustig weer alles aansluiten als alles goed gaat.
Had ik allemaal al gedaan, maar als alles weer aangesloten doet heb je de kans van 1 op 100 dat het weer goed gaat ;)
Op dit moment "werkt" hij weer :S (op internet na)
Alles word herkend, alleen de cd's in de dvd-speler niet (Dus die is kapot neem ik aan) Zelfs cd's branden werkt op dit moment :S
Mischien heb je gewoon last van een lullig virusje.
Nou daar ging ik in het begin vanuit. En daarom wou ik dan ghost-en zodat er weer een mooie schone versie opstond. Maar omdat hij de cd-rom spelers niet meer herkende was dat nogal een probleem....
Ik denk toch dat je bij je CD-Romspelers moet zijn of je IDE kabel vervangen en dat zou ook nog een mogelijkheid zijn.
IDE kabel die ga ik nog vervangen. Even kijken of dat misschien het probleem is...
Laat ik nou precies dezelfde computer hebben gehad! Zeker bij albert heijn?

Het klinkt mij allemaal heel bekend wat je nu noemt, en bij mij bleek het mobo naar de hel te zijn, ide controller was kapot, en nog meer dingen.

Na een asus bord (a7v-133c) gekocht te hebben waren de probs over.

Oh ja, en die harde schijf kan je ook al vast gaan vervangen, want die deed het niet meer na een week het nieuwe mobo gebruikt te hebben.

dan heb ik het dus over die samsung, want ik zat op een gegeven moment met een bad cluster van 30 mb die niet meer gefixt kon worden.
Nou niet bij de AH gekocht, maar bij de Makro, maar ze zullen wel dezelfde leverancier hebben gehad.

Het lijkt dus op een zondagscomputer, maar toch vreemd dat hij het een tijdje toch prima heeft gedaan. Van die harde schijf...... das fijn om te horen, ik hoop dat ik meer geluk heb eerlijk gezegd :d

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 23-11-2003 20:26 . Reden: ff de lay-out iets beter gemaakt ]

Verwijderd

Topicstarter
IDE kabel die ga ik nog vervangen. Even kijken of dat misschien het probleem is...

Dit heb ik nu gedaan. Ik heb de IDE-kabel vervangen die de cd-writer/dvd-rom verbindt met het moederbord. Maar het maakt geen verschil uit. De cd-writer/dvd-rom worden wel herkend als hardware in de bios en in windows. Maar de dvd-rom leest geen cd's en de cd-writer wel. Ofwel precies hetzelfde probleem. IDE-kabel is in orde.
Je laat een screenshot van je taakbeheer zien, misschien kan je eens kijken welk proces zorgt voor die cpu-pieken.
Nou dat zijn verschillende processen, namelijk:
services.exe
taskmgr.exe
svchost.exe
csrss.exe
Maar ze zorgen niet allemaal tegelijk voor het "bevriezen" van de pc. Maar ze wisselen steeds stuivertje :)

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 24-11-2003 18:28 ]

Verwijderd

Topicstarter
Nou heb ik het moederbord vervangen (MSI KT6 Delta LSR), voeding (Q-tec 550W) en geheugen. (ddr 512mb pc3200 2.5).

En wat denk je....hij herkent de cd-writer niet altijd....'t lijkt wel of die storing geeft.
Ik heb die aangesloten op dezelfde kabel als me primary master (30gb) dus me cd-rw staat op primary slave.

Als hij de cd-wr niet herkend dan pakt hij de harde schijf ook niet...
erg lastig dus

Zou het aan de harde schijf kunnen liggen of kan ik maar beter een nieuwe cd-writer kopen? of is het nog wat anders? :)

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 01-12-2003 09:29 ]

• H!GHGuY
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

H!GHGuY

Try and take over the world...

als je PC bevriest zou'k zeggen om de chauffage wat hoger te draaien :+

nee euh...

zoals hierboven gezegd, kijk 'ns wat er voor die vertragingen zorgt... kijk welke processen er draaien, en sorteer die lijst op CPU-usage... dan komt die die je hele PC opslorpt wel ff boven...

kijk ook zeker 'ns naar je netwerkkaart terwijl je PC weer 'ns bevriest... (aangezien je netwerkkaart een apparaat is dat per keer 128 (ipv 32)cycles van je bus neemt) mss een prog/virus?? dat je hele PC ophoudt om data te verzenden ontvangen..

kijk ook naar IRQ-shares e.d. gedeelde bronnen enz enz ontkoppel eens beide CD-apparaten en probeer daar 'ns een dagje mee...

ASSUME makes an ASS out of U and ME

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Probeer anders eens in veilige modus te starten, kijken of daar het probleem zich ook voordoet.

-offtopic-

Ik heb thuis een Tualatin 1,1 Ghz @ 1,35 Ghz, 7200 rpm 40 gb schijf, en een gf2ti. Draait allemaal perfect op een 200 watt voeding, zelfs toen er 2 schijven in zaten.

Me xp2000+ met 2 x 7200 rpm schijven + gf3ti200 sloeg anders vaak vast met zo'n (gare) q-tec 400 wat. Maar over dat model zijn veel slechte verhalen rondgegaan. Die 550w moet beter zijn.

Verwijderd

Topicstarter
Nou ik denk dat het hele probleem niet aan het moederbord/voeding/geheugen heeft gelegen, maar volgens mij is die cd-writer de boosdoener. Als ik vanmiddag thuiskom dan hang ik er eens een andere (hele oude 2.1GB) harde schijf in en kijk ik of ie dan ook nog lastig doet. Als dat het geval is, gaat die cd-writer het raam uit >:) Want het probleem is dat ik nu ook niet een schone windows 2000 versie erop kan zetten, omdat die cd-writer vaak niet herkend word en dvd-speler al helemaal kapot is :|

• biobak
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 21:15
Verwijderd schreef op 23 november 2003 @ 20:20:
[...]
Sensoreigenschappen
code:
1
2
3
4
5
6
Spanningswaarde 
CPU Core    1.75 V
+2.5 V  0.20 V
+3.3 V  3.25 V
+5 V    4.93 V
+12 V   11.58 V
Ik weet niet wat die +2,5 V precies is en doet (memory misschien?), maar er staan een waarde van 0.20 V ipv 2.5 V. Wellicht heeft dit iets met het probleem te maken.

[ Voor 3% gewijzigd door biobak op 01-12-2003 13:25 ]

Verwijderd

Topicstarter
Blijkbaar lag het probleem aan de dvd-speler en cd-writer. Want die heb ik nu vervangen. Net als me moederbord, geheugen en voeding. En nu draait ie weer als een trein. Toch vreemd dat opeens zomaar de dvd-speler en cd-writer ermee ophouden en voor storingen gaan zorgen in het systeem :S
Pagina: 1