SLR: linksom/rechtsom zoomen?

Pagina: 1
Acties:
  • 117 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 08-09 13:47
Mijn vriendin heeft een tweetal (analoge) Canon SLRs met een stel Sigma objectieven. Bij haar objectieven moet je tegen de klok in draaien (linksom) om in te zoomen als ik me niet vergis. Bij de Canon lens van haar vader (weet zo niet welke, een IS lens iig) moet je juist rechtsom draaien voor inzoomen. Dit heeft haar al regelmatig problemen gegeven als er iets gebeurt en je even snel in wilt zoomen ;) Gaat redelijk mis als je dan ineens een lens hebt waar je net de andere kant op moet draaien.

Weet iemand hoe dat zit met link-/rechtsom draaiende zoom objectieven? Is dit net als bij melkzuur dat 1 versie gezonder voor je is? Is het compleet willekeurig? Afhankelijk van het merk? Bedoeld voor links-/rechtshandige mensen?

Ik zit er aan te denken een 300D te kopen met wat objectieven en op zich is het wel handig als al dat spul dezelfde kant op draait (hoewel ik prijs/kwaliteit/lichtsterkte toch net iets belangrijker vind ;)).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11:29
:D

Merkafhankelijk gok ik.
Heb een Nikkor (35-80mm f4-5.6) waarbij de 50mm op de helft zit.
Naar links is uitzoomen, naar rechts inzoomen.

Bij m'n Sigma 75-300 (ook f4-5.6) is het "uitschuiven" (van de body af dus).
Persoonlijk vind ik dat echt een klote systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Inderdaad merkafhankelijk. Mijn Nikkors moet je rechtsom draaien om in te zoomen (80-200, 28-105). Terwijl de canon objectieven van mijn vriendin linksom draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karlok[JY-616]
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-08 22:49
willem169 schreef op 19 november 2003 @ 14:33:
:D

Merkafhankelijk gok ik.
Heb een Nikkor (35-80mm f4-5.6) waarbij de 50mm op de helft zit.
Naar links is uitzoomen, naar rechts inzoomen.

Bij m'n Sigma 75-300 (ook f4-5.6) is het "uitschuiven" (van de body af dus).
Persoonlijk vind ik dat echt een klote systeem.
Zo uitschijf systeem is wel handig bij handmatig scherpstellen

Vleuten 4x430wp Oost Schuin dak 25°, 5x430wp Zuid plat dak 13°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floor-is
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11-09 12:57

Floor-is

5.2

Linksom? :?

Als ik door de viewfinder kijk en ik draai met mijn linkerhand met de klok mee aan de zoomring van (alle) lenzen (die ik heb), dan zoom ik in. Ben nog niet anders tegengekomen, alleen van die pumpzooms en die zijn kut :P

Bericht hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
Tja, 't is echt waar ;) Heb het zelf ook niet bedacht. Op zich beetje jammer dat men daar niet gewoon 1 lijn in heeft getrokken. Allemaal dezelfde kant op met zoomen zou op zich best handig zijn :) Soort van customer lock-in? :? :)

• Azrael
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02-09 20:00
K heb hier 2 Canon lenzen die linksom inzoomen en een Sigma die rechtsom inzoomt :)
Tja, vrij willekeurig lijkt me.

• Floor-is
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11-09 12:57

Floor-is

5.2

Hmm moet zeggen dat het mij nog niet is opgevallen en ik heb op zich toch wel wat lenzen vastgehad inmiddels. Maar het zou mijn beslissing om een lens wel of niet te kopen wel beinvloeden, zoals de TS al aangeeft ben je iets gewend en als het dan net andersom is, dan is dat toch lastig. Het kan betekenen dat je net dat ene schot mist... Lastig hoor.

Bericht hierboven

• Willem
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11:29
Karlok[JY-616]:
Zo uitschijf systeem is wel handig bij handmatig scherpstellen
Dat vind ik dus niet :)

Tenzij ze het versoepelen... want 't is niet echt exact.

• Karlok[JY-616]
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-08 22:49
willem169 schreef op 20 november 2003 @ 10:20:
[...]

Dat vind ik dus niet :)

Tenzij ze het versoepelen... want 't is niet echt exact.
Dan bedoel ik het zoomen met het uitschuiven en het scherpstellen met een ring.
Kan dan sneller

Vleuten 4x430wp Oost Schuin dak 25°, 5x430wp Zuid plat dak 13°

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Mijn Canon 80-200/2.8L zoomt linksom in en m'n Sigma 15-30/3.5-4.5 EX zoomt precies de andere kant op :D

Het is mij nog nooit opgevallen, maar het werkt inderdaad precies de andere kant op.

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

• Azrael
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02-09 20:00
Goh precíes de andere kant op? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
Hmm, lekker handig. Dus zelfs bij Canon lenzen draai je soms met de klok mee en soms tegen de klok in om in te zoomen? Niet echt handig dus ;)

Dadelijk maar eens naar een fotozaak, ff kijken of ze daar wat meer weten over het hoe en waarom of het ff kunnen proberen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Mjah, zoals ik al zei: ik ga nooit de fout in, het is een beetje zoals autorijden: als je meerdere auto's regelmatig rijdt, hoef je niet steeds te wennen aan hoe hard je moet remmen, koppelen, hoeveel versnellingen hij heeft en waar de achteruit zit... Dat is met lenzen blijkbaar (bij mij!) net zo. Ik hoef echt niet eerst te kijken of te testen of m'n 15-30 nou linksom of rechtsom zoomt :)

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Pagina: 1