Toon posts:

Probleem met instellen werkgroepnaam

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb al een tijdje een netwerk liggen, maar nadat een kennis erop is wezen pielen werkt deze niet meer.

Het zit zo, ik heb een kabelmodem aansluiting welke verbonden is met een router. Deze router heeft een naam gekregen voor @home zodat deze internet verdeelt over 2 computers welke erop zijn aangesloten.

Internet werkt nog wel op beide pc's (98 en XP) maar ze zien elkaar niet meer...
Heb beide dezelfde werkgroepnaam gegeven (MSHOME) maar nog zien ze elkaar niet. Beide delen de gehele c: schijf, dus daar kan het niet aan liggen.

Ben al twee dagen bezig met van alles (100 keer geprobeerd andere werkgroepnaam, maar helpt niks) heeft er iemand tips !?

Verwijderd

Topicstarter
ze kunnen elkaar wel pingen heb ik nu voor elkaar.

maar als ik naar mijn netwerklocaties ga, zien ze elkaar niet !! :@

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16-08 15:28

Stoney3K

Flatsehats!

Netwerkeigenschappen -> Bestanden en printers delen...

En dan beide vinkjes aan.

Standaard installeert Win98 namelijk de Bestands- en printerdeling niet.
Daar zit je bladerservice in.

Veel voorkomend probleem trouwens.

Je bent er trouwens wel al achter dat je beide IP-adressen dynamisch moet maken of niet?

[ Voor 27% gewijzigd door Stoney3K op 19-11-2003 17:30 ]

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Verwijderd

Dandaarbij moet je op de Windows XP pc je Gast acount enablen, anders kan je nooit vanaf de 98 bak naar XP(nt is gewoon veiliger dan 9x :) ).

Verwijderd

Heb je "NetBIOS over TCP/IP" aanstaan bij de eigenschappen van je netwerkverbindingen? Dit moet dus bij allebei!

Verwijderd

Topicstarter
gast account enabled (als gast veriifieren bla.....)
bestand en printerdeling aangezet op 98.

bij xp is netbios als protocol geinstalleerd, alleen wat bedoel je met over tcp/ip.

als ik bij 98 bij tcp/ip op eigenschappen klik en dan op tabblad netbios kan ik de optie via tcp/ip inschakeken niet aanvinken. waarom weet ik niet

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 19-11-2003 18:31 ]

Verwijderd

Topicstarter
iemand die mij kan helpen ??

Verwijderd

Als je in IE intikt: \\computernaam of \\ipcomputer , kan je er dan wel op komen :?

Of in dos: net view computernaam of ip

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 21-11-2003 10:49 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 21 november 2003 @ 10:48:
Als je in IE intikt: \\computernaam of \\ipcomputer , kan je er dan wel op komen :?

Of in dos: net view computernaam of ip
Nee dat kan niet..

Ik heb ze beide dezelfde werkgroepnaam gegeven, dus ze zouden elkaar moeten kunnen zien. Geen firewall op beide.

Alleen weet ik niet hoe ik bij de win98 versie het toegansniveau moet zetten, heb deze nu op shareniveau staan.

Verwijderd

Wat wel wil helpen is het NETBUI protocol op Win98 installeren.

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:46
Verwijderd schreef op 27 november 2003 @ 16:11:
Wat wel wil helpen is het NETBUI protocol op Win98 installeren.
Da's bull; nergens voor nodig.\ en heeft ook helemaal geen zin als de XP machine geen NetBEUI praat; TCP/IP is voldoende om de systemen met elkaar te laten babbelen.

Voor de TS: je kunt wel naar beide machines pingen. Wat gebeurt er als je in explorer naar \\computernaam\sharenaam probeert te gaan ? Zegt 'ie dan 'computer niet gevonden' of geeft 'ie een security foutmelding ?

Als 'ie de computer niet kan vinden, wat gebeurt er als je naar \\<ip adres>\sharenaam probeert te gaan ? (weet niet zeker of 98 dat ondersteunt)

Je zou ook kunnen proberen de LMHOSTS file op beide systemen te gebruiken. (let op: eerst renamen van lmhosts.sam naar lmhosts). Daarin zet je dan op beide systemen:

ip-adres computernaam #PRE

Van het andere systeem.

Daarna ff op de commandprompt 'nbtstat -R' en kijken wat er dan gebeurt.

[ Voor 11% gewijzigd door StevenK op 27-11-2003 16:28 ]

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk. Doet tegenwoordig iets in de metaal.

Verwijderd

StevenK schreef op 27 november 2003 @ 16:28:
[...]
Da's bull; nergens voor nodig.\ en heeft ook helemaal geen zin als de XP machine geen NetBEUI praat; TCP/IP is voldoende om de systemen met elkaar te laten babbelen.
Vraag ik me toch af waarom dit hetzelfde probleem heeft verholpen bij een aantal kenissen van me.

Verwijderd

Topicstarter
bingo heb et voor elkaar :)

voor het archief:
ik had de instellingen in de router niet goed staan. ipadressen werden niet goed verdeeld. na dit veranderd te hebben, en netbios over tcp/ip te hebben ingeschakeld werkte het !

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:46
Verwijderd schreef op 27 november 2003 @ 16:34:
[...]

Vraag ik me toch af waarom dit hetzelfde probleem heeft verholpen bij een aantal kenissen van me.
Omdat je dan het probleem op tcp/ip niveau omzeilt; net zoiets als met de fiets gaan als het niet lukt om je brommer te starten.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk. Doet tegenwoordig iets in de metaal.

Pagina: 1