Toon posts:

[Acces] samenvoeging van artikelen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

ik ben bezig met een acces database en wil hier een rapport van maken. Dit gaat allemaal goed. Ik zit nog met 1 probleem waar ik niet uitkom.

Mijn rapport ziet er ongeveer zo uit.

Klant

Artikel Omschrijving Totaal
010 iets €10,-
020 iets €20,--
110 ....... ......
260 ....... ......
390 ....... ......

Nu willen ze alle "0xx" bij elkaar optellen en alle "1xx" en alle "2xx" enz.

De 010 bestaat al uit meerder dingen want een klant kan best 2 keer dat atrikel hebben gekocht op 1 jaar tijd.

Ik weet niet of dat dit ook mogelijk. Ik werk veel met Acces, maar dit lukt mij niet. :?

Hebben jullie misschien een idee.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 19-11-2003 13:47 ]

Verwijderd

Misschien met de functie DSum(expr;domain;criteria)?

DSum(Totaal;Artikelen; "Artikel Like '0*'")

Verwijderd

Topicstarter
ik zal een kijken of dat gaat werken. Het enige probleem is, wat ik tegen kom als ik zoiets doe, is dat hij dan enkel de klanten laat zien die 0xx, 1xx, 2xx en 3xx hebben.

Als er een klant is die vb 0xx niet heeft wordt hij ook niet weergegeven.

dat zou hij wel moeten als hij de rest wel heeft

• Boss
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 04-09 10:35

Boss

+1 Overgewaardeerd

Dan moet je je rapport gaan groeperen.

Maak eerst een veld in je query dat dus alleen het 1e teken van het artikel nummer bevat. Vervolgens ga je daar op groeperen en laat je in de groeps voettext daar een totaal van neerzetten.

The process of preparing programs for a digital computer is especially attractive, not only because it can be economically and scientifically rewarding, but also because it is an aesthetic experience much like composing poetry or music.

Verwijderd

Topicstarter
als ik dat doet dan laat hij niet alle klanten zien, enkel de klanten waarin alle 4 de hoofdartikelen in voorkomen.

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12:47

Dido

heforshe

Dan klinkt het alsof er een foutje in die query zit... post die eens?

Wat betekent mijn avatar?

Verwijderd

misschien een left join gebruiken ... alle klanten en eventueel bijhorende artikelen

Verwijderd

Topicstarter
dit is de query die werkt waarin ik alles te zien krijg.

SELECT DISTINCTROW Totaal.[FACTUREEROPDRACHT#CDDEBITEUR], Totaal.[DEBITEUR#NAAM], Totaal.[ARTIKELGROEP#CDARTGROEP], Totaal.[ARTIKELGROEP#OMSCHR], Sum(Totaal.[FACTOPDRACHTREGEL#FACTBEDRAGEXCL]) AS [SomVanFACTOPDRACHTREGEL#FACTBEDRAGEXCL]
FROM Totaal
GROUP BY Totaal.[FACTUREEROPDRACHT#CDDEBITEUR], Totaal.[DEBITEUR#NAAM], Totaal.[ARTIKELGROEP#CDARTGROEP], Totaal.[ARTIKELGROEP#OMSCHR]
ORDER BY Totaal.[DEBITEUR#NAAM], Totaal.[ARTIKELGROEP#CDARTGROEP];

Dat "left join" hoe werkt dat ook alweer?

Alles staat ook in 1 tabel. het komt vanaf een ander programma en alles wordt in 1 tabel in excel gezet die ik weer importeer in acces.

Update:
wat ik eigenlijk wil is 1 tabel waar alles instaat dus:

klant A
0 € 10,--
1
2 € 24,34
3 € 18,90

Klant B
0 € 10,--
1 € 20,--
2 € 24,34
3 € 18,90