Toon posts:

ADSL Upload snelheid beperkt door te lange kabel?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Een tijdje geleden is mijn ADSL verbinding ge-upgrade, waardoor ik nu 1024kb/s download and 320 kb/s upload snelheid zou moeten hebben.
Als ik op mijn routertje (Q-tec) kijk, dan zie ik inderdaad dat de download snelheid op 1024 staat. De upload snelheid staat echter op 192 kb/s. Na wat heen en weer gebel met de KPN, vertelden ze mij dat dat komt omdat ik een verkeerde kabel tussen de splitter en mijn router heb zitten. Dit is namelijk een gewone telefoonkabel en geen CAT 5 en dat zou problemen veroorzaken bij kabels langer dan 6 meter.

Mijn vraag is nu, is het niet vreemd dat de download snelheid wel goed is en de upload snelheid niet? Ligt mijn probleem echt alleen aan de kabel?

Verwijderd

ten eerst is het nu 1024 kbps down en 320 kbps up. Het enige om je probleem te verhelpen is om het even te testen.

edit: je moet trouwens even vragen of iemand je titel wil veranderen. Zo denken de mensen dat het gaat om kabel internet.

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 19-11-2003 13:44 ]

• chucky666
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

chucky666

d.y.w.play?

Verwijderd schreef op 19 november 2003 @ 13:42:
ten eerst is het nu 1024 kbps down en 320 kbps up.
dat zegt ie toch ook :?

heb je de router ook al een x gereset ? (ik neem aan dat het een router en modem in 1 is als ik het zo lees)
dit wil ook wel eens helpen, had ik de eerste x dat het gebeurde en de 2de x niet.

[ Voor 11% gewijzigd door chucky666 op 19-11-2003 13:45 ]

een OW voor blaten in de IT? laat IT dan maar voortaan links liggen :(

Verwijderd

dat zegt hij niet! 1024 kb/s. Dat is behoorlijk snel! 1024 kbps is namelijk theoretisch 1024 / 8 = 128 kb/s.

Verwijderd

Had soortgelijk probleem met Demon. FF getest door splitter ertussenuit uit te halen en voila toen was de upload wel eens snel. Oorzaak was dus een defecte splitter. Kostenloos omgeruild voor nieuwe en alles deed het weer.

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16-08 13:04

job

Verwijderd schreef op 19 november 2003 @ 13:46:
[...]

dat zegt hij niet! 1024 kb/s. Dat is behoorlijk snel! 1024 kbps is namelijk theoretisch 1024 / 8 = 128 kb/s.
1024 kbps is hetzelfde als 1024 kb/s
bij de ene staat de p voor per. bij de ander staat de / voor per.
per is namelijk hetzelfde als gedeelt door.

jij bedoelt het verschil tussen Kb en kb.
dus een kleine k of een grote K.
1 Kb = 8 kb.

[ Voor 10% gewijzigd door job op 19-11-2003 13:53 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 19 november 2003 @ 13:46:
[...]

Nouja een 1mbit verbinding is tegenwoordig standaard hoor :P

Verwijderd

damster schreef op 19 november 2003 @ 13:51:
[...]

whaaaa, weer geen gelijk vandaag :(

• Kosh66
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15-08 00:27
Je kabel mag best 8 aderige CAT5(e) zijn, maar je gebruikt dan maar 4 aders, dacht ik. (Ik heb zelf ADSL over ISDN, dus ik kan me vergissen.)
Je kunt dus gewoon een RJ11-plug over 4 van de aders van de CAT5 kabel heen schuiven (wel opletten dat je aan beide kanten dezelfde aders gebruikt).

De standaard platte kabel van KPN is meestal te kort. Is dit zo in jouw geval, dan neem aub geen platte telefoonkabel met RJ11-plug, maar de bovenvermelde ronde CAT5(e).

Let erop dat de kabel ook weer niet te lang is, ik geloof dat 15 a 20 meter zo'n beetje het maximum was.

[ Voor 9% gewijzigd door Kosh66 op 19-11-2003 13:56 ]

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de antwoorden. Ik zal eens het een en ander gaan testen (router resetten en splitter er tussen uit enzo).

De router is inderdaad een router en modem ineen.

Het verschil tussen kilobyte en kilobit was me inderdaad al duidelijk (4 jaar elektro doet wonderen ;) ), vandaar dat ik de waarden in kb heb gezet (net als de provider).

De kabel zal een meter of 10 lang zijn, dus ik denk dat het wel gaat lukken met een CAT 5.

Thanks

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:46
damster schreef op 19 november 2003 @ 13:51:
[...]

dus een kleine k of een grote K.
1 Kb = 8 kb.
Zeker slecht geslapen ? Je bedoelt: b==bit, B==byte

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk. Doet tegenwoordig iets in de metaal.

Verwijderd

StevenK schreef op 19 november 2003 @ 14:13:
[...]

Zeker slecht geslapen ? Je bedoelt: b==bit, B==byte
Keek inderdaad ook een beetje vreemd. Het is inderdaad kB (kilobyte) en kb (kilobit).

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:08

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Zullen we ff kappen met het mierenneuken over de bitjes en bytjes ?
Staat allemaalk kerugi in de IT FAQ.

Ontopic now ... het klinkt mij als redelijk bullshit in de oren. Maar goed , leg dat zo'n helpdesker maar eens uit.
Mijn tip : trek idd ff de splitter ertussen uit, en test nogmaals.
Blijft het ruk : KPN melding en ze mogen het lekker oplossen.

Braaikamer - Smoke&BBQ

• StevenK
Verwijderd schreef op 19 november 2003 @ 13:40:
Een tijdje geleden is mijn ADSL verbinding ge-upgrade, waardoor ik nu 1024kb/s download and 320 kb/s upload snelheid zou moeten hebben.
Als ik op mijn routertje (Q-tec) kijk, dan zie ik inderdaad dat de download snelheid op 1024 staat. De upload snelheid staat echter op 192 kb/s. Na wat heen en weer gebel met de KPN, vertelden ze mij dat dat komt omdat ik een verkeerde kabel tussen de splitter en mijn router heb zitten. Dit is namelijk een gewone telefoonkabel en geen CAT 5 en dat zou problemen veroorzaken bij kabels langer dan 6 meter.

Mijn vraag is nu, is het niet vreemd dat de download snelheid wel goed is en de upload snelheid niet? Ligt mijn probleem echt alleen aan de kabel?
De lengte van een niet-getwiste DSL kabel kan zeker van invloed zijn.

Heb je al getest wat er gebeurt met een kort kabeltje ? Of met een getwiste ?

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk. Doet tegenwoordig iets in de metaal.

• TukkerTweaker
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16-08 11:20
Inderdaad bullshit, heb namelijk hier +/- 20 meter ronde 2 aderige telefoonkabel van splitter in meterkast naar router in slaapkamer. Up en downsnelheden zijn prima.
En als er 1024 kb/s door de kabel heen kan kan er zeker 320 terug. Lijkt me eerder een probleem op de centrale. Zeker als je telkens een constante upload haalt.

Verwijderd

Dit heb ik sinds kort ook, na tog 1 a 2 weken gewoon de normale 320kb/s upload te hebben gehad :?. Upload nu is 224kb/s ook al een vreemd getal 8)7

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 19-11-2003 15:41 ]

Verwijderd

Wat gek eingelijk. Ik heb een alcatel usb modem op me linux router en haal gewoon 320 upstream. 4 aderige telefoonkabel is het.

• Frag1le
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-08 14:22
ADSL 1024/320
Na de upload verhoging van 128kbps naar 320kbps haalde ik maar 22.7kB/s max upload, me download was wel 108kB/s.
Ik gebruikte al cat5 van splitter naar modem, maar ik gebruikte 2 draadjes die niet twisted waren, door ff 2 koppies opnieuw geknepen te hebben naar 2 kleuren die wel twisted zijn haal ik nu gewoon keurig 32.8kB/s upload (wat ongeveer iedereen haalt met 320kbps).

Verwijderd

Topicstarter
Frag1le schreef op 19 november 2003 @ 15:46:
ADSL 1024/320
Na de upload verhoging van 128kbps naar 320kbps haalde ik maar 22.7kB/s max upload, me download was wel 108kB/s.
Ik gebruikte al cat5 van splitter naar modem, maar ik gebruikte 2 draadjes die niet twisted waren, door ff 2 koppies opnieuw geknepen te hebben naar 2 kleuren die wel twisted zijn haal ik nu gewoon keurig 32.8kB/s upload (wat ongeveer iedereen haalt met 320kbps).
[off-topic] bedankt voor het aanpassen van de titel [/off-topic]

Bedoel je dat ik de kabel twisted aan moet sluiten? Ik dacht dat dat juist niet moest?

• BovenHond
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16-08 11:00
Dit lijkt me nou een makkelijk klusje om uit te proberen.

Pak het ADSL modem (en eventueel je PC) en zet deze naast het inkomende signaal van KPN (meestal de meterkast)

Sluit het aan met korte kabels en zie dat:
• Het probleem inderdaad lag aan de te lange / slechte kabels
• Het probleem geen ruk te maken heeft met lange kabels maar dat er gewoon iets waardeloos is geconfigureerd

• StevenK
Verwijderd schreef op 19 november 2003 @ 15:59:
[...]

[off-topic] bedankt voor het aanpassen van de titel [/off-topic]

Bedoel je dat ik de kabel twisted aan moet sluiten? Ik dacht dat dat juist niet moest?
Het gaat over het soort kabel; twisted vs. straight

Verwijderd

Topicstarter
StevenK schreef op 20 november 2003 @ 08:07:
[...]

Het gaat over het soort kabel; twisted vs. straight
Je hebt gelijk... niet goed gelezen... |:(
Bedankt

- Update
Ik heb het nu (20 nov) eindelijk gevonden. Bij de router zat een telefoonkabeltje die gecrossed bleek te zijn. Ik heb mijn oude telefoonkabeltje er even tussen gezet en nu is het opgelost... ook het downloaden gaat nu weer sneller....
Ik begrijp niet zo goed waarom er standaard bij de router een crossed kabeltje zit, maar goed... mijn probleem is in ieder geval opgelost.

Bedankt voor alle reacties

[ Voor 53% gewijzigd door Verwijderd op 20-11-2003 19:53 ]

Verwijderd

Even voor de duidelijkheid:

Als je een 1024kbps adsl verbinding hebt kun je dus theoretisch gezien ook downloaden met 1024kb?

Ik kom op kazaa tegenwoordig niet verder dan 90Kb per soconde, is dit dan normaal of zal dit wanneer ik ipv een telefoonlijntje een car(?)5 kabel neem meer worden?

ennuh hoeveel kost zo'n metertje kabel dan?

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Verwijderd schreef op 21 november 2003 @ 00:29:

Als je een 1024kbps adsl verbinding hebt kun je dus theoretisch gezien ook downloaden met 1024kb?

Ik kom op kazaa tegenwoordig niet verder dan 90Kb per soconde, is dit dan normaal of zal dit wanneer ik ipv een telefoonlijntje een car(?)5 kabel neem meer worden?

Kunnen we alsjeblieft de juiste aanduiding gebruiken bij het aangeven van snelheden?

je lijn is een 1024Kb(it) lijn, je downloadsnelheid wordt doorgaans aangegeven in KB(ytes).

Best een belangrijk verschil.
Over het algemeen kan je de snelheid van je lijn delen door 9 om op je max download snelheid te komen (waarom 9? overhead van TCP/IP, dropped packets)..

Je zou dus op z'n best 110KB down kunnen trekken, dan is 90KB nog redelijk acceptabel te noemen.
ennuh hoeveel kost zo'n metertje kabel dan?
CAT5e kabel prijzen kan je in de Pricewatch vinden.

[ Voor 4% gewijzigd door alt-92 op 21-11-2003 00:40 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Verwijderd

OK thnx!

Dan zit het dus wel goed met die leipe kabeltjes :P

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 06:58

JvS

Ik heb hem zelf ook

Koffie schreef op 19 november 2003 @ 15:18:

Ontopic now ... het klinkt mij als redelijk bullshit in de oren.
Mij niet, je moest eens weten hoeveel crap verrot aangelegde bekabeling veroorzaakt. Je bent toch enig kabel kenner? Je weet toch ook waarom UTP "T" is? Een normale platte telefoonkabel heeft kabels die naast elkaar lopen, die zijn heel gevoelig voor storingen. Dat boeit met telefonie niet (dat werkt zelfs als je er een waslijn tussen spant volgens mij), maar met adsl kan dat er zelfs voor zorgen dat er uberhaupt geen signaal komt.
Maar goed , leg dat zo'n helpdesker maar eens uit.
Ik ben "zo'n helpdesker" en het kan echt zo zijn. "Zo'n helpdesker" heeft vaak iets meer ervaring met waar adsl problemen mogelijk door veroorzaakt kunnen worden. Waarschijnlijk is het overigens gewoon wel als storing doorgegeven en heeft de technische dienst dit onderzocht en zo geconstateerd (aangezien er heen en weer gebeld is).
Mijn tip : trek idd ff de splitter ertussen uit, en test nogmaals.
Blijft het ruk : KPN melding en ze mogen het lekker oplossen.
Je hebt kans dat het komt omdat de telefoonlijn die snelheid niet aankan, wegens grote lengte of mindere kwaliteit ofzo. Als je adsl hebt aangevraagd in de periode dat de snelheid nog 128kbps was, wordt je lijn verhoogd naar 128-320kbps, die 320kbps wordt niet gegarandeerd (dat is ook logisch, want het is nooit zo aangelegd en in sommige situaties is het gewoonweg niet mogelijk).

Dat kan dus het geval zijn en dan is er niets te "KPN Moet het maar ff fixen". Maar zoals al 10tallen malen gezegd: meten is weten of het bij jou zo is. Het zou zomaar zo kunnen zijn, je zal in elk geval lang niet de eerste zijn die bij hoog en laag vol blijft houden dat alles goed is ("want er is niets veranderd"), en dan blijkt het toch een slecht contact makend stekkertje ofzo te zijn dat voor een matige lijn zorgt.

[ Voor 28% gewijzigd door JvS op 21-11-2003 01:01 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Verwijderd

Topicstarter
Je hebt gelijk, het lag uiteindelijk aan mijn configuratie. Ik heb ook niet gezegd dat het aan de KPN lag, ik willde alleen weten of iemand er wel eens van gehoord had dat je upload snelheid beperkt kan worden door het soort kabel dat er gebruikt is, terwijl de download snelheid er normaal uitzag.

Nu blijkt dus achteraf dat het aan het kabeltje lag dat bij mijn router geleverd was.... eerlijk gezegd was dat het laatste waar ik aan dacht.

De KPN heeft mij overigens perfect geholpen, ze hebben echt wel moeite gedaan om een oplossing te vinden, maar dat is natuurlijk niet echt makkelijk als je de kabels niet kan bekijken en je niet meer over de door de KPN geleverde apparatuur beschikt (eigen router ipv ADSL modem).
Daarbij kwam natuurlijk ook dat ik zelf niet zeker wist wat voor soort kabel er nu al lag (ik dacht zelf een normale kabel telefoonkabel, maar het bleek al een CAT 5 te zijn)

Mijn download snelheid in kilobyte is nu ongeveer 120 Kb/s (ligt dus redelijk dicht bij 1024 kb/s).
Pagina: 1