[Suse / GRUB] XP op 2e HD in GRUB

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trekker22
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 17-09 11:23
Hoi mensen,

Situatie:
- Suse 9.0 op master primary ide geinstalleerd
- HD van Suse losgekoppeld
- 2e schijf op master primary ide aangesloten
- op deze manier WinXP op deze 2e schijf gezet

- beide schijfen weer aangesloten, Suse op master primary ide en WINXP op slave primary ide

Nu wil ik vanuit GRUB kunnen kiezen tussen Linux en WinXP, maar aangezien ik de Windows HD niet had aangesloten tijdens de installatie van Suse moet ik dit met de hand doen. Nu kan ik wel in de BIOS de master primary uitzetten, en dan boot XP van de slave primary ide, maar dus dit is wel een beetje omslachtig:)

Ik heb de handleiding (Administration guide) van Suse 9.0 bekeken, maar hier staat nergens uitgelegd hoe ik met de hand een iets toevoeg dat moet verwijzen naar de 2e hd.

Kan ik dit het beste onder Suse zelf doen, of moet ik onder GRUB zelf dit aanpassen?

als ik kijk naar wat er voor de standaard Linux staat in GRUB:

Section name Linux
Section type Image
Kernel (hd0,0)/boot/vmlinux root=/dev/hda1 .....
Initrd (hd0,0)/boot/initrd

dan kan ik hier weinig Windowsachtig iets voor maken.

Iemand enige aanwijzingen inzake dit?

Ik wil de bootloader van Windows dus niet gebruiken maar alleen GRUB. Is het mogelijk wat ik wil? Veel HOWTO op internet/google willen juist de bootloader van Windows behouden, maar voor mij hoeft dit niet.

PS bij het opstarten van Suse, wordt de Windows schijf gevonden als hdb, ik heb hem verder niet gemount onder Suse.

[ Voor 5% gewijzigd door trekker22 op 19-11-2003 15:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De vraag is eerst wat er nu wel werkt.. ;) Dit in grub stoppen start Windows op als de 1e HD XP er op heeft staan :
title Windows
rootnoverify (hd0,0)
chainloader +1
Je moet alleen eerst de Windows bootloader weghalen met de XP setup (zorgen dat alleen Windows opstart zonder een menu -> bootblock en sector er nieuw opzetten) , dan weer de Grub loader met de Suse setup disc er op zetten.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 19-11-2003 13:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trekker22
ik heb nog verder zitten zoeken en dit aan GRUB toegevoegd:

! Dit doe ik allemaal via Yast en niet in GRUB zelf
section name Windows XP
section type other

rootnoverify (hd1,0) // vanwege 2e schijf
makeactive
chainloader +1

als ik dan in het menu ga kijken laat Yast dit zien:
Label Type Image/Device
Winodws Other (hd1,0) (/dev/null)

Maar dit werkt niet, ik krijg de melding:
Error 12: Invalid device requested

Waarom zou ik de bootloader van Windows moet vewijderen, die staat op een volledige losse schijf? Indien ik mijn Linux HD uitzet, dan kan ik wel gewoon booten van Windows. Dan moet ik vanuit GRUB toch kunnen aangeven dat ik vanaf de Windows HD moet opstarten.

Linux staat dus op /hd0 /hda1
Windows staat op 2e schijf = /hd1 ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je hebt de harde schijf met windows toch nu als primary master aangesloten ? Dat is HD 0,0

De vraag is alleen wat er nu werkt, en of je die 1e HD nu als actief hebt staan of de andere.

Waarom je de bootloader moet veranderen ? Om te zorgen dat windows normaal start, zonder dat bootmenu. Daarna pas kun je grub in de MBR zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trekker22
Misschien dat ik enigszins onduidelijk ben geweest

op primary master zit Suse --> op deze MBR staat dus GRUB? Klopt dit?

op primary slave zit Windows XP --> op deze MBR staat dus de Windows Bootloader? Klopt dit?

Aan GRUB wil ik dus Windows toevoegen, en Windows staat op primary slave, 2e schijf = hd1,0?

[ Voor 3% gewijzigd door trekker22 op 19-11-2003 15:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

HD 1,0 zou inderdaad de Windows schijf moeten zijn. ;)
Het zou eigenlijk ook 1,1 kunnen zijn.

Wat laat Suse zelf zien, is het HDB1 of HDB2 ??

De vraag is alleen of die nu start. En of die 'denkt' dat hij op die schijf staat, het zou met het verplaatsen van secondary master naar primary slave geen problemen moeten geven.

Alleen, echt, je komt pas van dat bootmenu af als je 'fdisk /mbr' hebt gedaan , of met de XP setup disc hebt gewerkt. En dat haalt dan weer de Grub loader weg.......

Op dit moment verwijst de boel naar dat bootmenu via de MBR. De MBR op de 2e HD is niet zo belangrijk omdat je van de andere HD opstart, maar die code zelf moet wel eerst vervanmgen worden, omdat het bootmenu van windows er bij / in staat.

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 19-11-2003 15:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trekker22
maar het is toch zo dat er PER HD een mbr is aangemaakt?

Dus zou ik zeggen dat die MBR die op de Windows schijf niet van belang is. Als ik alleen de Windows schijf aansluit, dan start die automatisch XP, zonder het bootmenu te laten zien, dus staat er maar 1 entry in het bootmenu van Windows.

Kort gezegd:
- iedere schijf kan wel los van elkaar opstarten, ze hebben ieder hun eigen MBR, inclusief een eigen bootloader: Suse heeft GRUB en Windows zijn eigen bootloader.

en een 'fdisk /mbr' zou toch de MBR van de Windows schijf moeten aanpassen, en de schijf van Suse met rust moeten laten?

Maar is het mogelijk het volgende te realiseren:

- Booten
- Grub start op
- Kies Windows
- Windows bootloader start op, en deze start automatisch XP op, omdat er maar 1 mogelijkheid is opgegeven in het bootmenu (XP)

PS als ik kijk onder Partioner van Yast, dan zie ik de schijf staan als hdb1 met als formaat hpfs/ntfs. Ik heb er alleen geen mount van gemaakt.

[ Voor 19% gewijzigd door trekker22 op 19-11-2003 15:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blouweKip
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 07:08
Aan GRUB wil ik dus Windows toevoegen, en Windows staat op primary slave, 2e schijf = hd1,0?
Als je vanaf de mbr wilt starten dan alleen hd0 (hd1,0 is disk2 partitie 1)

"For my friends, anything; for my enemies, the law."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik geloof dat je het de moeilijke manier gedaan hebt.
Je zou eerst windows moeten installeren en dan de Suse. Ik heb dit meerde malen met Red Hat gedaan zonder problemen.
Maar goed.
Heb ff voor je gegoogled en vond deze url :
http://www.linux-sxs.org/administration/grubxp.html
Ik hoop dat je hier iets aan hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trekker22
dit lijkt me de perfect link! Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

trekker22 schreef op 19 november 2003 @ 15:25:
maar het is toch zo dat er PER HD een mbr is aangemaakt?

Dus zou ik zeggen dat die MBR die op de Windows schijf niet van belang is. Als ik alleen de Windows schijf aansluit, dan start die automatisch XP, zonder het bootmenu te laten zien, dus staat er maar 1 entry in het bootmenu van Windows.
Klopt, alleen de MBR van de HD die als eerste gevonden wordt door de BIOS met een actieve primaire partitie, telt.

(stond een heel verhaal over het Windows bootmenu, maar het klopte mooi niet.)

Mhh. . het uitzetten van het bootmenu doe ik eigenlijk nooit.... :+

Het kan de optie BootMulti=1 zijn in MsDos.sys .... ... maar dat geldt niet onder NT/2k/XP .. mhh..

[ Voor 69% gewijzigd door Verwijderd op 19-11-2003 17:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

(Ik post dir maar even apart voor de duidelijkheid)

Het heeft even geduurd, maar ik ben er uit. Tís ook maar 10 jaar geleden met het uitkomen van de NT4-beta dat ik dit voor het laatst deej.. ;)

Het bootmenu uitzetten doe je in het boot.ini bestand van de windows root partitie.

Voorbeeldje van de mijne :
[boot loader]
timeout=4
default=multi(0)disk(0)rdisk(1)partition(5)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(1)partition(5)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /fastdetect
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINNT="Microsoft Windows 2000 Professional" /fastdetect
C:\="Microsoft Windows Millennium"
Je zet de timeout op 0 en je haalt de extra regels onder "[operating systems] weg.

Dat ziet er dan zo uit :
[boot loader]
timeout=0
default=multi(0)disk(0)rdisk(1)partition(5)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(1)partition(5)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /fastdetect
Nu boot de Grub keuze Windows meteen door. ;)

(Waarschuwing : Kopieer NIET exact mijn config, dat werkt uiteraard niet.)
Pagina: 1