Toon posts:

[CASE] Antec Sonata

Pagina: 1
Acties:
  • 138 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hey

Heb al meer dan 8u rondgesurft op zoek naar deftige reviews over de Antec Sonata kast, maar vind praktisch nergens één waarin alle temps worden beschreven bij het gebruik van de 2de optionele 120mm fan. Nu was mijn vraag of hier forumgebruikers zijn die ofwel in het bezit zijn van zo'n kast met 2de fan of er iemand al dergelijk review of discussie is tegengekomen. Lijkt me een zeer goede en stille case zodus.

[EDIT]
Dit is de case in kwestie op de site van Antec:
http://www.antec-inc.com/...nclosure.php?ProdID=15138

Is deel van de Lifestyle serie van Antec.
[EDIT]

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 19-11-2003 11:56 ]

• chucky666
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

chucky666

d.y.w.play?

om je info compleet te maken zou je een link naar de kast kunnen geven ;)
is wat makkelijker omdat we wat lui zijn en dan niet zo snel hoeven te zoeken :)

een OW voor blaten in de IT? laat IT dan maar voortaan links liggen :(

• iets
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23:01
Ik heb een antec sonata. Maar past daar een tweede 120mm fan in dan? 8)7

[ Voor 5% gewijzigd door iets op 19-11-2003 11:54 ]

tvw

Verwijderd

Topicstarter
Je kan deze bevestigen achteraan de HDD tray. Dus niet ervoor aan de font maar erachter. Wat zijn je temps met 1 fan? Want is je configuratie is ook wel belangrijk! En is hij stil?

• Skaah
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Is dit niet een hopeloze quest omdat de temperatuur van veel (VEEL) dingen afhankelijk is?

Verwijderd

Topicstarter
Temps hangen idd van veel af maar dat gaat geen 10°C verschillen hé. Ben eigenlijk op zoek naar wat verschil het geeft een 2de 120mm fan te plaatsen.

• iets
Verwijderd schreef op 19 november 2003 @ 11:56:
Je kan deze bevestigen achteraan de HDD tray. Dus niet ervoor aan de font maar erachter. Wat zijn je temps met 1 fan? Want is je configuratie is ook wel belangrijk! En is hij stil?
Dat wist ik niet eens :).

Maar als je daar een fan zou plaatsen, denk ik niet dat de temp er erg veel van zal dalen. Er zitten namelijk maar twee vrij kleine gaatjes/streepjes aan de voorkant waar de lucht doorheen kan stromen.

Die gaatjes helpen wel erg goed voor de hdd temp btw. De outtakefan zuigt de lucht langs de hdd's waardoor de temp van mijn 7200rpm imb drive van 45 graden in de oude (zonder intake of outtake) kast naar 33 graden daalde.

offtopic:
Dark schreef op 19 november 2003 @ 12:06:
http://darkforce.dyndns.org/pics/Picture_058.sized.jpg <-buitenkant

Heb je daar een ccfl achter de usb/firewire/andere troep gezet ofzo? :9

[ Voor 15% gewijzigd door iets op 19-11-2003 12:17 ]

tvw

• Dark
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 22:42

Dark

who tweaked the light?

Ik heb deze kast, maar geen 2e fan, die heb ik niet nodig omdat de temps zo al heel aardig* zijn, en bovendien is de plaatsing van de 2e fan zo dat die alleen lucht die toch al de kast in vloeide opnieuw aanjaagt en circuleert, omdat de fan op het harddisk rekje zou komen te zitten, en niet direct voor het inlaat gat, de fan zuigt dus lucht uit de kast aan...

* heel aardige temps: P4 2.4Ghz/800fsb @ 3.06Ghz/1020fsb, temp 28 degC idle 42 degC load, met cpu fan 1950Rpm Papst 92mm die op 1500Rpm gaat wanneer de temp<30DegC is(dmv speedfan).

http://darkforce.dyndns.org/pics/darks-kast.jpg <-binnenkant

Verwijderd

Topicstarter
Dus heel tevreden van de kast kan ik lezen. Want je temps zijn echt wel goed voor een overklokte pc. Ik heb enkel ipv van een SLK zoals ik kan zien op je pics een zalmann 6000 koperen cpu cooler met 92mm fan van zalmann zelf. Maar zal maar een paar graden hoger zijn.

Nu heb ik ergens opgevangen dat het toch nog veel geeft als je de extra 2de fan bij installeerd zeker als jeen papst neemt. De HDD's worden pak kouder en je hoeft enkel passieve cooling op je grafische kaart. Lucht wordt beter aangezogen omdat het dichter en uitgelijnd met het front zit. Denk dat het toch je temps nog doen dalen met pak weg 3 to 5°C hoor. We zullen zien, ik ga in ieder geval een 2de installeren.

En qua geluid? Valt ook goed mee zeker?

• iets
Verwijderd schreef op 19 november 2003 @ 12:25:
Dus heel tevreden van de kast kan ik lezen. Want je temps zijn echt wel goed voor een overklokte pc. Ik heb enkel ipv van een SLK zoals ik kan zien op je pics een zalmann 6000 koperen cpu cooler met 92mm fan van zalmann zelf. Maar zal maar een paar graden hoger zijn.
Sja er zit een 120mm fan bijna direct naast je cpu koeler. Vind je het gek dat de temps redelijk laag zijn? :P.
Nu heb ik ergens opgevangen dat het toch nog veel geeft als je de extra 2de fan bij installeerd zeker als jeen papst neemt. De HDD's worden pak kouder en je hoeft enkel passieve cooling op je grafische kaart. Lucht wordt beter aangezogen omdat het dichter en uitgelijnd met het front zit. Denk dat het toch je temps nog doen dalen met pak weg 3 to 5°C hoor. We zullen zien, ik ga in ieder geval een 2de installeren.
HDD's hebben iig geen extra koeling meer nodig. Die 120mm fan aan de achterkant zuigt de lucht door bijna de hele kast heen, ook de hdds. De grafische kaart wordt bijna niet gekoelt omdat de koeling van een graka aan de onderkant zit waar dus geen airflow zit.
En qua geluid? Valt ook goed mee zeker?
Stiller dan mijn 7+ op low maar nog steeds duidelijk hoorbaar. Op 5 of 7v zul je hem waarschijnlijk bijna niet meer horen ;).

tvw

Verwijderd

Topicstarter
Heb je je casefan niet aangeslote op de fan only powerconnectors? Die gaan dan toch automatische sneller of stiller? En de voeding moet toch ook stil zijn aangezien het een speciaal model bedoeld voor deze case is met maar 1 fan in. Of vergis ik mij?

• iets
Die 380W Antec voeding die je erbij krijg is echt superstil :). Maar ik gebruik mijn enermax 350W liever want die heeft een dual fan. De casefan heeft een molex aansluiting.

tvw

• paragon
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 04:29
HIer staat btw een review van die kast:

http://www.silentpcreview...ewarticle&artid=60&page=1

Verwijderd

Topicstarter
Ja, die case fan heeft een molexaansluiting, maar die voeding van antec heeft 2 speciale molexaansluitingen speciaal voor de casefans. En deze gaan dus sneller en trager draaien naar gelang de temperatuur hé!

Die review had ik al eens gelezen, en daar viel me op dat deze kast ook in het zilver bestaat, of zou deze gerspoten zijn? Geen idee, is ook de enigst waar deze kleur te vinden was.

• paragon
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 04:29
Dat vroeg ik mij dus ook al af misscien preproductie?

• Dark

Dark

who tweaked the light?

Ja hij is stil, ik schat stiller dan 25db. Met de pc links voor me op het buro, uitlaat op ong. 1m afstand, hoor ik duidelijke buitengeluiden zoals wind en vogeltjes, of de een gesprek beneden. de 120mm fan zit op de 'fan only' connector en gaat dus ook mee met de psu fan.

Dat de harde schijven wat koeler worden als je er meer lucht langs laat lopen lijkt me voor de hand liggen, maar zoals iemand al eerder opmerkte is het niet echt nodig, en minder fans is altijd stiller.

Ik wil nog wel even opmerken dat de kast opzich niet voldoende is om de boel stil te krijgen, de hdd's en de rest van de fans maken natuurlijk ook uit, maar dat had je zelf ook vast al bedacht.

Er was bij mij na enkele weken wel een probleempje opgetreden met de bijgeleverde 380w voeding, de ingebouwde fan begon na enkele uren gebruik te tikken, maar de leverancier was zo vriendelijk de voeding te ruilen zonder dat de kast in zijn geheel terug hoefde. Ik denk dat dit gewoon pech is geweest, een stukkend lagertje ofzow, want ik heb meerdere antec voedingen die al langer in gebruik zijn en daar zijn de fans wel heel van gebleven.

[ Voor 5% gewijzigd door Dark op 19-11-2003 13:26 . Reden: opm. 120mm fan. ]

Verwijderd

Topicstarter
JA inderdaad, mijn al iets oudere HDD's zal ik blijven horen natuurlijk en de cooler op mijn Radeon 9500 Pro zal ik ook blijven horen (tot ik een passieve cooling plaats). Maar het verschil bij mij zal wel de voeding zijn. Zo'n standaard AOpen voeding is nu niet om naar huis te schrijven weet je wel! En voor de rest zalman CPUcooler zodus. En dan komt de antec fan en een extra papstfan erin. Dus zal over het algemeen de case wel zeer stil zijn niet?

Verwijderd

review met temps (open en dicht)

http://www.intelforums.net/viewtopic.php?t=375

• Dark

Dark

who tweaked the light?

ShotGun schreef op 19 november 2003 @ 12:05:
[...]
[...]

offtopic:
Dark schreef op 19 november 2003 @ 12:06:

Heb je daar een ccfl achter de usb/firewire/andere troep gezet ofzo? :9
nee er zitten standaard 2 helder blauwe leds in, die 's avonds een schijnsel geven op de 3 meter verderop gelegen witte muur. De led's hebben een een eigen molex connector en zijn dus ook uit te laten als je het storend vindt.

Verwijderd

Review: http://www.skenegroup.net/fi/artikkelit/sonata :P

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 19-11-2003 14:58 ]

Verwijderd

Topicstarter
Thx iedereen voor de reply, nu nog iemand die er één heeft met 2 casefans en ik weet als wat ik moet weten ... :p

• Dark

Dark

who tweaked the light?

:P neem hem nou maar gewoon met de papst fan erbij zoals je in gedachte had ;) echt heel fout kan het haast niet gaan. Als blijkt dat 2e fan weinig nut heeft kan je de papst nog altijd als vervanging voor de meegeleverde 120mm fan gebruiken.

Verwijderd

Topicstarter
En de 120mm van antec gebruiken voor boven mijn zalman te hangen. :p
Misschien ineens 2 papst bestellen. :p

• EvilWhiteDragon
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 27-01 12:34
ik heb 2 fans er in een, eerst had ik ze op de standaard plaatsen met aan de achterkant van de kast nog een radiator aan mn kast (WC) , maar bij mij had het een beter en stiller effect om de 2 fans voor en achter mijn rad te plaatsen

LinkedIn
BlackIntel

Verwijderd

Topicstarter
Seg Dark kan je aub nog wat pics posten van inside enzo? Thx

• BounceMeister
  • Niet online
Wat me nog niet 100% duidelijk was na het lezen van wat reviews... Er past dus ook een normale andere voeding in? Die voeding die er nu in zit ziet er zo plat uit op het plaatje.

• lrietveld
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 29-09-2024
Dat zal dan aan het plaatje liggen hoor. :P

*ik heb ook de antec sonata

System Specs

• BounceMeister
  • Niet online
Goed dat het past, er is niks vervelender dan een behuizing die net even anders is en die je dus weg kunt gooien bij een evt. upgrade.

• Sn0wblind
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 31-12-2025
Heeft hier iemand al waterkoeling in gezet?

Verwijderd

Ik heb zelf ook een Antec Sonata en heb er zelf een 120mm fan van Papst bijgezet. Voor de duidelijkheid: De 2e 120mm fan wordt tegen het HDD-bracket geplaatst. Verder vindt ik dit systeem trouwens erg goed werken.

temperatuur gaat echt naar beneden met de 2e fan: Het scheelt zo'n 10 graden voor mijn eigen harde schijven (heb er vier inzitten).
www.tomshardware.com heeft ook een review van de kast gemaakt, en merkte toen ook al op dat de airflow zonder de 2e fan niet al te best is. Ik raad je dus zeker aan de 2e fan te plaatsen. Op 7 volt hoor je er amper iets van..

Verwijderd

Toch maar even reageren op dit topic, omdat hij eigenlijk zou kunnen beantwoorden wat ik me afvroeg.
@Jar Jar Binks: heb je de 2e casefan nog geplaatst in de sonata en wat had dit uiteindelijk voor invloed op de airflow(en op het geluidsniveau)?

• RawPeanut
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15-05-2023

RawPeanut

Nog niet gare aardnoot

Hoe zit het eigenlijk met SATA aansluitingen? Aangezien deze niet zo buigzaam zijn lukt dat wel met het sluiten van de kast. (ivm het feit dat de hd bay 90 graden gedraait zijn)

Canon Digital Ixus V3

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07:37

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

RawPeanut schreef op 16 mei 2004 @ 22:49:
Hoe zit het eigenlijk met SATA aansluitingen? Aangezien deze niet zo buigzaam zijn lukt dat wel met het sluiten van de kast. (ivm het feit dat de hd bay 90 graden gedraait zijn)
Ja dat gaat makkelijk. Er is alleen geen ruimte voor een ide --> sata dongle, dan kan de kast niet dicht :)

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Verwijderd

Klein kickje :)
Ik heb voor een kameraad ook een antec sonata in elkaar gezet en 2 120MM fans gekocht maar ik snap echt niet hoe je die er voor in krijgt, er is gewoon geen plaats voor. Hoe hebben jullie dat gedaan? :)

• fenrir
  • Niet online

fenrir

——-

ik weet niet waar jij hem wil plaatsen maar ik heb hem zonder moeite aan de achterkant van mijn HDrack kunnen plaatsen.

Van klussen krijg je grijze haren

Verwijderd

fenrir schreef op zaterdag 11 december 2004 @ 18:26:
ik weet niet waar jij hem wil plaatsen maar ik heb hem zonder moeite aan de achterkant van mijn HDrack kunnen plaatsen.
Aah nu snap ik hem, daarom zaten die schroef gaten er ook bij :7

• lemming_nl
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Ik heb er 2 fans in zitten. De standaard fan is erg stil als je hem op de fan-only connectors aansluit. Als je de fan op 12v aansluit komt er nog best wel wat geluid af vind ik maar op die fan connector koelt hij prima. De 2e fan heb ik er in zitten om mijn hdds te koelen. Scheelt een paar graden. Voor de processor maakt het volgens mij niets uit.

Geluk is een weerloos oud vrouwtje, alleen op straat met een bom geld

• dreeke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-10-2025

dreeke

outdated icon

Weet iemand of de Lifestyle Sonata van Antec ook verkrijgbaar is ZONDER voeding?
Want ik wil hem misschien kopen maar die voeding hoef ik niet, gaat toch mijn eigen Enhance UQ in.

En hoe hoog is dat ding in cm? Weet iemand dat :)

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

Verwijderd

Ik zelf heb laatst nog een review gelezen over deze Antec Sonata.

Hier is de review over deze kast.

Antec biedt met haar Lifestyle serie een aantal behuizingen die gemaakt lijken te zijn voor in de huiskamer te plaatsen. Kenmerkend zijn een mooie afwerking en lage geluidsproductie. De Sonata voldoet hier volkomen aan: de 380 watt voeding en ingebouwde 12 cm fan doen hun werk vrijwel geruisloos, de pianozwarte laklaag doet denken aan die van een nieuwe auto. Helaas steekt het pastic voorpaneel hier wat schril bij af. Drives worden ingebouwd met rails ( voor 5,5 ") of drivehouders ( 3,5"), waarbij rubberen ringetjes helpen om storende vibraties tegen te gaan. Ook heeft de kast zelf staat op solide rubberen voeten. Het is jammer dat de kast relatief weinig interne manouvreerruimte biedt, en een uitneembare drager voor het moederbord ontbreekt. De lokatie voor een optionele tweede 12cm fan is verre van optimaal, en een schroevendraaier is ondanks de rails een vereiste. Al met al toch een bovengemiddeld gebruiksvriendelijke kast, die dankzij de geluidsbeperkende maatregelen zeer geschikt voor een niet al te uitgebreide huiskamerconfiguratie. Antec voedingen hebben een uitstekende reputatie en het meegeleverde exemplaar ( incl. 2 SATA- connectoren) zou als aparte aanschaf een flink percentage van de totaalprijs van de Sonata voor zijn rekening nemen. Bij elkaar is de adviesprijs van 159 Euro dus redelijk, zij het aan de hoge kant.

Bron : Hardware.info magazine.

Dit is hun conclusie over deze kast uit een massatest van 32 kasten, varierend van een paar tientjes tot een eurootje of 200.B)

• Tweeke
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 11 december 2004 @ 19:00:
Bij elkaar is de adviesprijs van 159 Euro dus redelijk, zij het aan de hoge kant.
107 euro in de Pricewatch

@ Dreeke:
Volgens mij (en volgens de PW) niet zonder voeding te verkrijgen deze kast. Je kan natuurlijk wel de kast kopen incl. voeding en die voeding vervolgens los verkopen (50/60 euro moet je er wel voor kunnen krijgen op z'n minst).
Hoogte van de kast is 16,75 inch, dat is ~42cm.

The fact that a believer is happier than a skeptic is no more to the point than the fact that a drunken man is happier than a sober one. George B. Shaw

Verwijderd

Ik heb hier nu ook een Antec Sonata. Ik wou er gisteren een extra fan bij zetten. Echter zijn de gaten waar de schroeven voor de extra fan heen moeten iets te klein. Ik moet dus persee gaan boren om de extra fan erin te monteren. Dat is toch gek? Ik gebruik alles van Antec.

Iemand die dit probleem ook heeft gehad? En zoja hoe opgelost?

• KhaZ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20:06
Ik heb toen ik die kast nog had gewoon een extra blue LED antec 120mm fan gekocht. De schroeven die daarbij kwamen pasten prima in de gaten voor de extra fan bij de hdd's.

Maar uh, waar ik dus later achter kwam, datje waarschijnlijk 4 extra van die rubberen dingen bij de kast hebt gekregen, waar je de extra fan mee vast kan maken. Ff in dat hoekige kartonnen doosje zoeken dus ^^

• fenrir
  • Niet online

fenrir

——-

je kan het beste die rubber pilaartjes gebruiken idd, dan hangt je fan ook meteen weer trillingsvrij in je kast

Van klussen krijg je grijze haren

• Kaaswagen
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 20-02 19:09
Verwijderd schreef op zaterdag 28 mei 2005 @ 10:26:
Ik heb hier nu ook een Antec Sonata. Ik wou er gisteren een extra fan bij zetten. Echter zijn de gaten waar de schroeven voor de extra fan heen moeten iets te klein. Ik moet dus persee gaan boren om de extra fan erin te monteren. Dat is toch gek? Ik gebruik alles van Antec.

Iemand die dit probleem ook heeft gehad? En zoja hoe opgelost?
Rubberen dingetjes die je bij je mobo krijt :) (Paste bij mij wel iig)

It's a figure of speech, Morty. They're bureaucrats, I don't respect them.

Verwijderd

Kaaswagen schreef op zaterdag 28 mei 2005 @ 11:06:
[...]

Rubberen dingetjes die je bij je mobo krijt :) (Paste bij mij wel iig)
Ik heb even gekeken, en ik heb inderdaad extra rubbertje gekregen. Gelukkig maar. Ik heb nu ook de zogenaamde noisekillers van Antec om mijn fan gedaan.

Nu ik de extra rubbertjes gevonden heb, scheelt me dat een hoop extra werk. Wel blijf ik het vreemd vinden dat de meegeleverde schroefjes te dik zijn voor de gaatjes van de kast :?

• KhaZ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20:06
Lekker doorschroeven, gewoon kracht zetten, hoort zo denk ik :)

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
**kick

Ik heb deze kast ook sinds vandaag in gebruik. Ik was vooral op zoek naar een stille case en gezien antec hier duidelijk mee adverteert heb ik deze genomen. Het geluid wat de voeding produceert valt me alleen wel wat tegen. Ik ben de 300watt voeding van mn vorige a-open kastje gewend, en die hoorde je helemaal niet in idle toestand. Alleen bij hoog cpu gebruik begon ie zacht te blazen. Bij de antec voeding hoor je de voeding veel meer. In idle toestand hoor ik duidelijk een licht ritselend geluid uit de voedingsfan komen.

Hebben meer mensen dit? Het kan zijn dat het mij meer opvalt aangezien de rest van mn PC echt heel stil is (dmv. zalman producten), maar toch ben ik er niet helemaal tevreden mee. Mn vorige standaard 1000 in een dozijn aopen kastje van 50 euro was duidelijk stiller.

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Ik heb de voedingsfan nu vervangen door een Zalman 80mm fan (dag garantie :P). Voeding is nu wel fluisterstil. Ik vroeg me alleen af of dit ook schadelijk kan zijn voor de koeling van het ding. Ik kon nergens vinden wat de luchtstroom is van de standaard ingebouwde fan, dus ik kan niet vergelijken. De voeding blijft wel vrij koel, dus ik neem aan dat het geen kwaad kan?? Of zijn er gevallen bekend dat voedingen op termijn toch doorbranden doordat er een te lichte fan in is geplaatst?
Pagina: 1