Clustering mobo in bigtower

Pagina: 1
Acties:

• its_Muppet
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 11-07 16:46
Ik heb een bigtower staan en een aantal lijken. Met lijken bedoel ik afgeschreven P133 desktops.

Is het mogelijk om met het nodige freeswerk 2 mobo's in zo'n kast te krijgen met beide 1 voeding en die mobo's zouden eigenlijk ook moeten kunnen samenwerken. Dan heb ik het eigenlijk over de IDE kanalen die ik volledig moet kunnen benutten.

Ik vermoed dat daar soldeerwerk aan te pas moet komen, maar ik heb geen idee hoe ik dat aan moet pakken.

ik twijfelde tussen PMG en C&E , ik ga ervan uit dat het vanzelf verbeterd wordt als het hier fout staat

[ Voor 3% gewijzigd door its_Muppet op 19-11-2003 11:45 . Reden: het is C&E en niet E&C 8 ]

"Assumption is the mother of all f#ckups" Travis Dane (Under Siege 2: Dark Territory)

Verwijderd

Wat bedoel je met IDE kanalen volledig benutten.

Een cluster wordt doorgaans gemaakt via netwerkverbindingen.

• its_Muppet
Dat ik alle 8 IDE (4 per mobo x 2)kanalen tot mijn beschikking heb.

[ Voor 15% gewijzigd door its_Muppet op 19-11-2003 11:53 ]

"Assumption is the mother of all f#ckups" Travis Dane (Under Siege 2: Dark Territory)

• Skaah
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Je wilt in één pc alle 8 ide aansluitingen?

Als nou in die bigtower een aantal mobo's propt, zoveel als je erin kwijt kan, met allemaal een netwerkkaart en een paar hardeschijven en cd-rom spelers. Met clustersoftware kun je vast wel van alle netwerkshares één groot volume maken.

• its_Muppet
Probleem wat ik alleen daar mee heb, is dat het niet 1 groot volume moet worden, maar ze allemaal echt gezien moeten worden als aparte schijfjes.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

2 mobos in 1 kast moet gewoon lukken (beetje passen en meten).

Maar wat je precies met die IDE kanalen wilt? een HDD op beide mobos aansluiten, dat zal niet lukken.

Het is CME :P

• Skaah
  • Niet online
its_Muppet schreef op 19 november 2003 @ 11:59:
Probleem wat ik alleen daar mee heb, is dat het niet 1 groot volume moet worden, maar ze allemaal echt gezien moeten worden als aparte schijfjes.
Ik zie daar het nut niet echt van in, maar het is in ieder geval volgens mij nog nooit iemand gelukt om de ide-controller van een oud moederbord af te solderen, en daarna op een ander moederbord aan de praat te krijgen. Waar je misschien iets aan hebt: een losse pci IDE controller (EUR 20 ofzo in de pricewatch?)

Als dat je te duur is zul je alle schijven via het netwerk moeten mounten.

• its_Muppet
Maar wat je precies met die IDE kanalen wilt? een HDD op beide mobos aansluiten, dat zal niet lukken.
Nee, ik wil dus dat die mobo's onderling kunnen communiceren en dus eigenlijk 1 Dual Processing mobo worden, MET daarbij dus 8 IDE kanalen. Dus dat ik 1 DP mobo met 8 harddisks heb. Snappie?
en het is CME :)
:X

[ Voor 2% gewijzigd door its_Muppet op 19-11-2003 12:10 . Reden: hooray 4 quick typing 8)7 ]

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

1) Dat gaat niet werken. *
2) zou het werken, ben je dom bezig **
3) koop een IDE controler. ***

* Schrijf je ook je eigen BIOS om het aan te sturen?
** P133 heeft Pio-mode 4 of misschien UDMA-33. Dus snel is't niet
*** kost 3 keer nix, en je heeft niet je eigen BIOS te maken, en in je MOBO te solderen.

Enige wat je zou kunnen doen, is met linux een cluster maken. Maar dan moet je wel met netwerk-kabels en kaarten gaan werken.
Dan kan je je drives sharen. maar je zal te allertijde 2 pc's houden.
Deze oplossing lijkt mij trager werken dan 1 losse p133. omdat je daar een snellere doorvoer van je data hebt dan een 100mbit cross-cable (100mbit=12,5MB/sec).

[ Voor 38% gewijzigd door RaZ op 19-11-2003 12:15 ]

Ey!! Macarena \o/

• its_Muppet
* Schrijf je ook je eigen BIOS om het aan te sturen?
I stand corrected :+ Had ik ff geen rekening mee gehouden.

Antwoord = Hell no |:(

Thanx Raz

• -=bas=-
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-07 05:15
Met SCSI kan je wel alles aan elkaar knopen, met IDE zeer beslist niet. :)
Maar 2 netwerk kaartjes kunnen een oplossing bieden.
Of een bezoek aan de HCC dagen en 50 euro op zak. :)

Senile! Senile Oekaki

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:36

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

its_Muppet schreef op 19 november 2003 @ 12:09:
[...]

Nee, ik wil dus dat die mobo's onderling kunnen communiceren en dus eigenlijk 1 Dual Processing mobo worden, MET daarbij dus 8 IDE kanalen. Dus dat ik 1 DP mobo met 8 harddisks heb. Snappie?
Als echte SMP gaat dat niet lukken, simpel.

Een SMP systeem is meer dan gewoon twee systemen aan elkaar gekit, de interrupt controllers zijn anders, cache moet anders gecontroleerd worden etc etc etc.

Wat je wel kunt doen is wat je titel impliceert, namelijk gaan clusteren door een snelle netwerkverbinding tussen de systemen aan te leggen en hen met een clustering OS (Linux met Beowulf komt uiteraard gelijk in me op) als een enkel systeem te benaderen. De software van het clusteringsysteem zorgt er dan voor dat de I/O van de twee systemen transparant aan de gebruiker wordt waardoor het lijkt alsof je een enkel systeem hebt.

Maar goed, let op dat dit dus softwarematig gebeurt, vergeleken met een echt hardware SMP systeem zijn de latencies torenhoog en zul je tov een enkele systeem slechts verbeteringen merken in zeer specifieke toepassingen (DPC bijvoorbeeld :P ). Maar als je wil experimenteren met de theorie ipv echt performanceverbetering krijgen is het een leuk project. Mijn advies in dat geval is om iig een paar Gigabit NICs te scoren en een crosscable :P

Oslik blyat! Oslik!

• StRuJeKeR
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-01-2024
dion_b schreef op 19 november 2003 @ 12:15:
[...]
...
Mijn advies in dat geval is om iig een paar Gigabit NICs te scoren en een crosscable :P
Het nut van gigabit in een p133?

• tazzman
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 05-01 10:48

tazzman

a real boardmonkey

StRuJeKeR schreef op 19 november 2003 @ 13:49:
[...]

Het nut van gigabit in een p133?
Het nut van gigabit in een normaal huishouden? Of waar sommigen dan hun ADSL routertje aan hangen en dan nog raar staan te kijken dat "ut internet nie sneller wordt". ;)

Het nieuwe speelgoed: een Saab 9-3 Aero (absoluut, helemaal en compleet fantastisch....)

Pagina: 1