Toon posts:

[W2K] Sweex router+printserver+vaste ip. Wat doe ik fout?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste medetweakers. Ik ben een redelijke netwerk n00b, heb de faq doorgelezen en de search gebruikt, ik kom veel tegen over ip adressen etc, maar geen een topic beantwoord mijn vraag. De handleiding van sweex rept met geen woord over mijn probleem.

Ik zit met het volgende, 3 PC's die als volgt ingedeeld zijn:

File server: 192.168.0.2/255.255.255.0
Client: 192.168.0.3/255.255.255.0
Client: 192.168.0.4/255.255.255.0

Nu heb ik een routertje van sweex waar een HP Laserjet 2200 op aangesloten wordt. Jullie raden het al, ik wil printen met dat ding. Ik had eerst een router van US. Robotics staan, maar die gaf de geest en ik had deze nog liggen voor het geval dat... nu is het moment daar waar ik op voorbereid was...... dacht ik :(

Ik zet de PC's uit, haal de router van US Robotics los, hang die van Sweex er tussen en zwengel de boel weer aan. Even wachten op de server want die moet het langs nadenken alvorens win2k server opgestart te hebben.

Ik log in op de clients en kijk of me drivemappings intact zijn. Dat zijn ze, ik kan van allebij de clients de server benaderen en info opvragen, bestanden uitwisselen etc.

Nu komt de rest van de klus.... de printserver aan de praat krijgen. In het boekie van sweex wordt als ip voor de router 192.168.2.1 opgegeven. Dus die vul ik in in IE. Geen reactie. Ok, dat is jammer, maar in het boekje staat dat ik op de pc in moet stellen dat hij automatisch een ipadres krijgt. Ik stel dat in en ole, ik kan bij de router komen om hem in te stellen.... even een wachtwoordje erop gezet en weer terug naar windows.

Cd van sweex in de PC om de printserver te installeren, allees gaat nog goed, maar dan wordt mij gevraagd op welk ipadres de printerpoort hangt. :?

Als de PC's elkaar kunnen zien, dan kan ik de router niet benaderen op het standaard ip adres. Als ik de router wel kan zien, dan zie ik de fileserver weer niet, dus het is de cirkel compleet.

Nu lijkt mij dat ik ergens in moet kunnen stellen dat de router ook een bepaald ip-adres krijgt, maar de vraag is waar en wat moet ik invullen? Ik ben in een scherm gekomen waarin ik LAN instellingen en een adres-pool kon opgeven, maar als ik daarmee ga klooien, dan kan ik EN niet bij de fileserver EN niet bij de router, dus ben ik nog verder van huis....

Wie heeft raad, want ik wil EN de router kunnen benaderen EN de fileserver en dat kon met de router van US robotics ook. Als jullie wat weten hoor ik het graag. iig bedankt als je heel dit verhaal hebt gelezen, want het is nogal een lapje tekst ;).

• aReaRe
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

aReaRe

Welkom Patrick (11-02-2022) <3

subnet mask 255.255.255.0 aanpassen naar bijvoorbeeld: 255.255.250.0 ofzo op je router :)

Renault Mégane Estate 1.3 TCe EDC (IV) 140pk Bose (oktober 2019) met aan de trekhaak een Caravelair Antares Titanium 390 (mei 2021)

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08:49

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Om te beginnen zou ik die router rap van DHCP af trekken, is op z'n zachtst gezegd niet echt handig om zo'n apparaat DHCP enabled te zetten.

Vervolgens zou ik eens beginnen om alles in het zelfde IP segment in te stellen.
Hoe je dat doet voor die router weet ik niet, maar dat staat ongetwijfeld in de manual van dat ding (je hebt 'm ook van vast naar DHCP weten te krijgen).

Wat jouw probleem dus is, is dat je gewoon alles netjes in hetzelfde subnet moet knallen en klaar ben je.
Dat moet met de manual toch echt wel lukken lijkt me.

Braaikamer - Smoke&BBQ

Verwijderd

Topicstarter
Wie denk dat alles in de handleiding staat kent Sweex nog niet denk ik ;)
Daar zeggen ze sluit je PC aan zet hem op automatisch IP adres verkijgen en voila hij draait. Oftwel 4 bladzijden die een paar screenshotjes van je TCP/IP instellingen laat zien.

DHCP heb ik niet eens aangezet kan je nagaan :)

Maar als ik het goed begrijp moet ik dus op die router dhcp uitzetten en dan het zelfde subnetmask opgeven als de ander PC's, dus 255.255.255.0?
Vervolgens een optie opsnorren waarmee ik de router een ip-adres kan geven en die in de 192.168.0.xx range zetten?

Het IP adres die ik dan opgeef zal ik ook moeten gebruiken om de router te benaderen voor instellingen en is dan tevens het ip-adres van de printerser?

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 19-11-2003 10:48 ]

• Youk
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-08 17:55

Youk

Volvo For Life

Verwijderd schreef op 19 november 2003 @ 10:46:
Daar zeggen ze sluit je PC aan zet hem op automatisch IP adres verkijgen en voila hij draait. Oftwel 4 bladzijden die een paar screenshotjes van je TCP/IP instellingen laat zien.

Maar als ik het goed begrijp moet ik dus op die router dhcp uitzetten en dan het zelfde subnetmask opgeven als de ander PC's, dus 255.255.255.0?
Vervolgens een optie opsnorren waarmee ik de router een ip-adres kan geven en die in de 192.168.0.xx range zetten?

Het IP adres die ik dan opgeef zal ik ook moeten gebruiken om de router te benaderen voor instellingen en is dan tevens het ip-adres van de printerser?
Klopt, dus ff kort samenvatten:

router:
ip 192.168.1.1 naar bijvoorbeeld 192.168.0.1 instellen
subnetmask op 255.255.255.0

Zelf heb ik al ondervonden dat bij die routertjes DHCP altijd standaard aan staat, aangezien je zelf met vaste IP adressen werkt kan je dit dus probleemloos uitschakelen.

IP voor de printserver = IP van router (die nieuwe die je opgeeft dus)

Volvo Classic Club Belgium

• aReaRe
  • Niet online

aReaRe

Verwijderd schreef op 19 november 2003 @ 10:46:

Je moet al je pc's (liefst via DHCP van je windows/linux) of vast ip en alllemaal in de zelfde IP range: dus:

192.168.0.2 server dan de rest ook in 192.168.0.x (x=/=2) plaatsen als je subnet mask 255.255.255.0 gebruikt :P

Door met subnet mask te spelen (zie eerdere posting van mij) door deze op bijvoorbeeld op 255.255.250 kunnen PC's in andere netwerken met bijvoorbeeld 192.168.1.x t/m 192.168.5.x ook toegang geven tot je router naar internet :)

Dit heet subnetten en kan je ook gebruiken om je netwerk uit te splitsen in meerdere segmenten ;)

En als je hier gekeken had ;) sweex faq'sp kan je meer dingen erover lezen over instellingen zoals printerserver en dhcp server :P

• link naar handleiding http://www.sweexeurope.co...ownloads/LB100010_Ned.pdf

suc6 met lezen :)

[ Voor 6% gewijzigd door aReaRe op 19-11-2003 11:04 . Reden: linkje toegevoegd ]

Renault Mégane Estate 1.3 TCe EDC (IV) 140pk Bose (oktober 2019) met aan de trekhaak een Caravelair Antares Titanium 390 (mei 2021)

Verwijderd

Topicstarter
Ahha, kijk zo komen we er vast wel uit denk ik. Ik kan nu nog niet bij de router om te kijken of het werkt, maar alvast bedankt voor deze nuttige info. Nog maar 3 replies en nu al zeer goed geholpen.

Ik laat nog even weten of het gelukt is of niet. :> :> :>

Als ik de link voor de sweex faq volg krijg ik een lijst met 10 vragen, maar ik kan er geen een selecteren. Jij wel?

Dat subnetmasking is wel een interessant oplossing, ik neem aan dat ik dan zowel op de router als op de andere pc's het subnetmask moet veranderen als ik het zo op wil lossen?

Ik wou me zowieso al meer gaan verdienen in netwerken etc... dit lijkt me toch wel een heel goed excuse om daar mee te beginnen :)

[ Voor 52% gewijzigd door Verwijderd op 19-11-2003 11:12 ]

• aReaRe
  • Niet online

aReaRe

De FAQ's en de nederlandstalige [url=http://www.sweexeurope.com/media/prodDownloads/LB100010_Ned.pdf]Ned. PDF zijn inderdaad summier :|

Deze link complete handleiding in het engels gelezen :?

Kijk op pagina 34 :)

Lekker duidelijk op www.sweex.com. Die bovenstaande link van 4 mb kwam pas naar voren nadat ik de support taal op engels heb gezet :|

Flinke misser :X

[ Voor 31% gewijzigd door aReaRe op 19-11-2003 11:43 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ahhhh kijk aan :) Daar kan ik wat mee. Gelijk de handleiding in duiken en kijken wat ik allemaal kan doen.... leuk dat je zo met me meedenkt :>

Nog even een vraag over die subnetmask. Als ik de subnetmask op de router instel als 255.255.250.0 moet die dan op de server ook veranderd worden naar 255.255.250.0 ?

Ik ben nu op http://www.learntosubnet.com wat tutorials aan het doornemen, maar als je aan het leren bent heb je natuurlijk vragen ;)

[ Voor 56% gewijzigd door Verwijderd op 19-11-2003 13:03 ]

• aReaRe
  • Niet online

aReaRe

Verwijderd schreef op 19 november 2003 @ 12:38:
Ahhhh kijk aan :) Daar kan ik wat mee. Gelijk de handleiding in duiken en kijken wat ik allemaal kan doen.... leuk dat je zo met me meedenkt :>
Geen probleem, van vragen word je wijzer ;)
Nog even een vraag over die subnetmask. Als ik de subnetmask op de router instel als 255.255.250.0 moet die dan op de server ook veranderd worden naar 255.255.250.0 ?
nee, dat hoeft niet :P Op router subnet 255.255.250.0 en op server 255.255.255.0 kan je meerdere netwerken (192.168.x.x ) via de router het internet opschoppen 8)7
Ik ben nu op http://www.learntosubnet.com wat tutorials aan het doornemen, maar als je aan het leren bent heb je natuurlijk vragen ;)
Geen problemen. Brand los :P Tenzij het erg basic is en de antwoorden rechtstreeks in de NT Faq staan, zie Hoe deel ik Internet ? :)

[google=subnetten] eerste link en nederlandstalig ;)
subnetten

[google=subnetting] Engels talig
subnetting

suc6 met lezen :)

offtopic:
gelijk deze linkjes bookmarked :P

[ Voor 9% gewijzigd door aReaRe op 19-11-2003 13:56 ]

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16-08 15:28

Stoney3K

Flatsehats!

Simpele oplossing is om de router niet aan te raken, en al je PC's even om te nummeren naar 192.168.2.xxx (xxx = nummer van de PC) ipv 192.168.0.xxx.
Default gateway van alle bakken naar 192.168.2.1. Printserver IP is ook 192.168.2.1, poort P1. Voor Linux machines is de LPD queue name lpt1. Zorg iig dat ze in hetzelfde netwerksegment zitten. Een 192.168.2.xxx kan een 192.168.0.xxx niet zien met een netmask van 255.255.255.0. Dan kun je ook je netmask veranderen dat ie de laatste 2 bits met rust laat. 255.255.250.0 is een goeie keus. Beste optie is om alles in het 192.168.2 netwerksegment te proppen.

Ik draai die Sweex nou trouwens al een paar maanden op DHCP, en geen problemen gehad.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Verwijderd

Topicstarter
Zo, het werkt eindelijk :) Het was ff klooten, want de router wou eerst niet meewerken, maar ik heb het volgende gedaan.

PC op automatisch ipadres verkrijgen gezet. Ingelogd op de router en DHCP uitgezet. Ik kon het subnetmask niet wijzigen :? Deze is door sweex vastgezet op 255.255.255.0 Ik heb toen het ip adres van de router zelf verander in 192.168.0.1 het schint dat de router die de geest had geven ook dit ipadres had, dus dat was wel mooi.

Vervolgens uitgelogd en het ip adres van de PC waar ik achter zat weer hanmatig ingesteld. Na de reboot werkte het nog niet, maar ik zag toen met IP config dat het ip adres van me PC nog niet klopte :(.... dus nog ff nagekeken en ole het werkte :)

Nu alleen nog exact af laten drukken via de printserver... dat gaat leuk worden, want vanuit dos wil hij niet naar de printserver afdrukken, maar daar heb je volgens mij het volgende voor: NET USE LPT1\\server\sharename /persistent:yes

• mughato
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10-05 21:48
wat je ook had kunnen doen om de router vanaf je bestaande netwerk te benaderen is een (tijdelijke) statische mac-ip adres verwijzing maken. de host in je netwerk denkt dan dat het ip adres hoort bij dat MAC adres terwijl dat niet zo is en kun je toch een connectie maken.

dit doe je op de volgende manier

arp -s 192.168.0.1 00-aa-00-62-c6-09 .... Adds a static entry.

hiervoor heb je wel het MAC adres nodig, maar vaak staat dat wel ergens op gedefinieerd. Helaas niet op de sweex. na het booten van je host is deze statische verwijzing van het ip adres naar dat MAC adres wel weer weg.

trouwens om een overzicht van je hosts in je netwerk te krijgen kun je met: arp -a een overzicht krijgen.
Pagina: 1