Laten we het weer eens over een nieuw forum hebben

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 07:40

Hertog

Aut bibat, aut abeat

Topicstarter
Om de zoveel tijd komen er in dit forum verzoeken om een nieuw (sub)forum op te richten binnen GoT. Meestal gaat dit over auto's, soms komen er wat andere onderwerpen langs. Het voornaamste argument voor is meestal dat er zo veel topics over het onderwerp langs komen dat het de moeite waard is deze in een apart onderwerp onder te brengen, het voornaamste argument tegen is vaak dat GoT een techforum is en dat niet-tech zaken beter ergens anders kunnen.

Laten we dat nu eens omdraaien. Af en toe komen er een paar topics langs die weliswaar techtopics zijn, maar niet binnen een ander forum passen. Het meest recente voorbeeld is [rml][ google] info over servers[/rml], maar ik kan er nog een paar herinneren.
Zo was er een tijdje geleden een nieuwe user die nog niet een stuffis generalis kon posten en een vraag had over het opstarten van een computerwinkel, en hij had een nette startpost (zeker voor een nieuwe user) maar het werd toch gesloten omdat het in W&L stond.
Ook was er een keer een topic geopend over softwarepatenten met een al even nette startpost door een nieuwe user, maar omdat hier in SG al een topic over liep werd het gesloten. Maar een discussie over softwarepatenten lijkt mij belangrijk genoeg om ook nieuwe users aan mee te laten doen, en ook mensen die niet geregistreerd zijn en alleen rondkijken mogen hier informatie over krijgen.

Daarom vroeg ik me af of het misschien mogelijk is een nieuw techforum te openen, toegankelijk voor iedereen, getiteld Computer Algemeen of Overige tech-onderwerpen. Ik weet dat deze topics niet vaak voorkomen, maar voor die paar keer dat het wel voorkomt lijkt het mij dat er ook een goede plaats voor moet zijn.
Ik heb eens rondgekeken en een topic hierover is nog nooit langs geweest, dus ik vroeg me af of hier al eens een discussie over is geweest binnen de crew, en zo ja, wat is daar uitgekomen, en zo nee, bij deze :)

"Pray, v. To ask that the laws of the universe be annulled in behalf of a single petitioner, confessedly unworthy." --Ambrose Bierce, The Devil's Dictionary

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OnTracK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
Vroeger was er "Hardware Algemeen" maar dat werd veranderd in "Overige Hardware" omdat niemand de moeite deed om te kijken in welke categorie het nou echt pastte.

Ik denk toch dat SG de beste locatie is voor dit soort dingen omdat ze toch zover van de "core-business" (om maar eens in GC-taal te spreken) afliggen, dat mensen best eerst moeite kunnen doen om zo'n soort topic te openen

Not everybody wins, and certainly not everybody wins all the time.
But once you get into your boat, push off and tie into your shoes.
Then you have indeed won far more than those who have never tried.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sherlock
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 09:55

Sherlock

No Shit

Maar hoe zit je dan met nieuwe users? Zoals TS al aangeeft kan het voor nieuwe users ook nuttig zijn om over zo'n onderwerp mee te praten.

And if you don't expect too much from me, you might not be let down.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• curry684
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 06-09 00:37

curry684

left part of the evil twins

Mjah de stelling zoals honderden keren aangegeven is en blijft heel simpel: we bieden hier de ruimte om over technologie te praten. Als je over auto's wilt praten zijn er genoeg fora over auto's, als je over sex wil praten zijn daar miljoenen fora over. Ergo die onderwerpen zijn niet gewenst op GoT.

Zodra je bewezen hebt dat je voldoende technische achtergrond hebt om op GoT thuis te horen mag je ook over 'andere' onderwerpen posten, hence SG en NSTM. De eis hiervoor is redelijk nul komma nul, namelijk 50 relevante technische posts en 30 dagen registratie.

Als jij een computerwinkel wil starten ben je bezig over businessplannen, leningen, panden huren etc. Allemaal geen technische topics. Verder geen probleem: we babbelen er graag over, maar niet core-business van GoT. Als je serieus bent over een computerwinkel starten lijkt het me geen probleem om 50 relevante technische posts te maken alvorens je discussie over de computerwinkel in Stuffis Generalis neer te pleuren.

Professionele website nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog

Hertog

Aut bibat, aut abeat

Topicstarter
OnTracK schreef op 19 november 2003 @ 10:27:
Vroeger was er "Hardware Algemeen" maar dat werd veranderd in "Overige Hardware" omdat niemand de moeite deed om te kijken in welke categorie het nou echt pastte.
Het gaat er mij nu net om dat er zaken zijn die niet in Hardware Algemeen of Overige Hardware passen. Ik zie overigens niet veel verschil tussen die twee namen, behalve dat de tweede meer duidelijk maakt dat het bedoeld is voor zaken die niet binnen de andere hardware fora passen. Op dezelfde manier zoek ik een forum voor techtopics die niet in de overige techfora passen.
Ik denk toch dat SG de beste locatie is voor dit soort dingen omdat ze toch zover van de "core-business" (om maar eens in GC-taal te spreken) afliggen, dat mensen best eerst moeite kunnen doen om zo'n soort topic te openen
GoT is in de eerste plaats een techforum over computers, en deze topics gaan vooral over computers. Ik vind niet dat deze topics buiten de "core business" van GoT vallen, alleen omdat er geen forum voor is ;)
Verder zie ik het verband tussen je eerste en je tweede punt niet helemaal. Het gaat niet om moeite doen, maar nieuwe users (en mensen die alleen rondkijken) kunnen niet in de Generale Chat fora. Klik eens op uitloggen, dan kun je zien hoe nieuwe users de topiclist zien. Dat heeft niets met moeite doen te maken, maar alleen met hoe lang je al geregistreerd bent.

"Pray, v. To ask that the laws of the universe be annulled in behalf of a single petitioner, confessedly unworthy." --Ambrose Bierce, The Devil's Dictionary

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OnTracK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
Misschien is het bij registratie nog niet helemaal duidelijk *dat* je na zoveel dagen registratie en posts in de SG kan. waardoor mensen dus in de andere subfora topics gaan openen.

Verder hoorde nog bij mijn bovenste post: HA werd veranderd in OH *en* onderaan de HW-subtopic-lijst geplaatst. waardoor duidelijk is dat het alleen voor topics is die niet in de andere subfora passen.

er was niet echt een verband tussen mijn eerste en tweede punt. ik geef aan dat dit al eerder behandelt is en dat daarom HA in OH is veranderd en dat het beter in de SG past, ookal kunnen mensen hier nog niet in.

Dus: duidelijk maken bij de registratie dat dit soort topics in de SG moeten *en* dat ze daar pas na bepaalde tijd inkunnen (en dus niet in de LA-FAQ, want wie leest de nou :P)

Not everybody wins, and certainly not everybody wins all the time.
But once you get into your boat, push off and tie into your shoes.
Then you have indeed won far more than those who have never tried.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• curry684
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 06-09 00:37

curry684

left part of the evil twins

OnTracK schreef op 19 november 2003 @ 12:25:
Misschien is het bij registratie nog niet helemaal duidelijk *dat* je na zoveel dagen registratie en posts in de SG kan.
Dat mag ik hopen, dat is namelijk ook absoluut de bedoeling. GoT is een techforum, en we willen niet dat er hier mensen komen die onzin in tech gaan lopen posten omdat ze dan lekker kunnen neuzelen over verliefdheid in SG. Laat dat volk lekker in Viva-forum bij Lieve Mona blijven :)
Dus: duidelijk maken bij de registratie dat dit soort topics in de SG moeten *en* dat ze daar pas na bepaalde tijd inkunnen (en dus niet in de LA-FAQ, want wie leest de nou :P)
Nee want dan krijg je dus mensen die registreren om de verkeerde reden.

Als jij een bovengemiddelde interesse hebt in computers ben je hier welkom en krijg je vanzelf toegang tot de plaatsen waar je je 'andere interesses' kunt botvieren.

Professionele website nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog

Hertog

Aut bibat, aut abeat

Topicstarter
curry684 schreef op 19 november 2003 @ 12:32:
[...]

Dat mag ik hopen, dat is namelijk ook absoluut de bedoeling. GoT is een techforum, en we willen niet dat er hier mensen komen die onzin in tech gaan lopen posten omdat ze dan lekker kunnen neuzelen over verliefdheid in SG. Laat dat volk lekker in Viva-forum bij Lieve Mona blijven :)

[...]

Nee want dan krijg je dus mensen die registreren om de verkeerde reden.

Als jij een bovengemiddelde interesse hebt in computers ben je hier welkom en krijg je vanzelf toegang tot de plaatsen waar je je 'andere interesses' kunt botvieren.
Volgens mij begrijp je me verkeerd. Ik heb het niet over topics over auto's, sex, of welke 'andere interesses' dan ook. Ik heb het over topics over computer(gerelateerde) zaken zoals softwarepatenten of het serverpark van google, de voorbeelden die ik noemde omdat daar al topics over zijn geweest. Maar er zijn nog wel meer dingen te bedenken. Een topic over home automation bijvoorbeeld, de electronica kan binnen CME, de programmatuur eventueel bij P&W, kant en klare kitjes bij Gadget Talk, maar als je zelf met zo'n computer bezig bent is er niet echt een plek waar je over alle aspecten kan discusieren met alle gebruikers.

Het grootste deel van deze topics zou (eventueel) misschien wel in SG kunnen komen, maar dan zijn er toch een aantal gebruikers die er niet bij kunnen komen. Het gaat er niet zo zeer om dat ze best even kunnen wachten, maar dat ze het niet kunnen lezen.

Tijdens die discussie over softwarepatenten werd bijvoorbeeld een topic in software algemeen geopend omdat de user die dat deed nog redelijk nieuw was. Toen werd dat topic gesloten omdat er in SG, wat hij niet kon zien, al een topic liep. Er was toen meen ik bij een aantal mods al een discussie over ontstaan, want eigenlijk was het toch ook interessant voor nieuwe gebruikers en bezoekers om hierover geinformeerd te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G33rt
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-06-2022
Is het dan geen optie om de SG/NSTM regeling in de registratiemail te zetten, of automagisch per PM aan een user te schenken? Dit is eigk @ Hertog - aangezien hij van mening is dat users geinformeerd dienen te worden

Aan de andere kant heeft curry natuurlijk gelijk, GoT is eigenlijk voor als je meer dan gemiddeld bent geintresseerd in computers :)

[ Voor 48% gewijzigd door G33rt op 19-11-2003 17:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zo'n discussie past prima in OH of SG, als het tech/computer gerelateerd is zal het topic misschien in een grijs gebied vallen, maar het zal nooit zo zijn dat als het topic goed loopt enzo, dat het gesloten zal worden omdat er niet een direct aanwijsbare goede plek voor is.

Dus plaats 'm waar jij denkt dat goed is, en het komt allemaal best goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -=bas=-
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-04 02:56
en hij had een nette startpost (zeker voor een nieuwe user) maar het werd toch gesloten omdat het in W&L stond.
Ook was er een keer een topic geopend over softwarepatenten met een al even nette startpost door een nieuwe user, maar omdat hier in SG al een topic over liep werd het gesloten.
Het sluiten van topics is niet echt een probleem _mits_ de moderator een verwijzing geeft naar een lopend topic dat vrijwel exact hetzelfde is, en de kans groot is dat daar een oplossing gegeven wordt voor het originele topic.

Verder hebben sommige moderators de prettige eigenschap gewoon een topic naar een andere groep te verplaatsen en hem daar verder voort te laten leven.
Vooral in de harde-waren hoek komen zo topics terecht waar ze zouden moeten staan en krijgen de topicstarters antwoord op hun vraag.
Maar er lopen ook een paar moderators rond die gewoon een topic smijten onder het mom van 'hoort niet thuis in mijn groep'. Daar wordt je als gebruiker niet echt vrolijk van.

Wat betreft de harde-waren kom ik weinig problemen tegen. Maar een NoneOfTheAbove groep zou misschien wel een aardige aanvulling zijn want soms zie ook ik wel vragen die eigenlijk nergens goed onder passen.

En voor niet computer/IT gerelateerde topics zoals over je brommer opvoeren kan je misschien beter op Fok! terecht. Als een moderator een link daarnaar toe plaatst voordat hij een post sluit dan zie ik niet in dat dat veel problemen zal geven. Als gebruiker weet in dan immers waar je verder terecht kan met je vraag.
maar het zal nooit zo zijn dat als het topic goed loopt enzo,
Dat doet er niet echt toe als je het mij vraagt. Er zal maar juist 1 persoon op reageren met een nuttig antwoord. Dan heeft GoT haar nut wederom bewezen.
Ook op hele specifieke vragen (in de juiste groep) krijg je vaak maar weinig response.

[ Voor 11% gewijzigd door -=bas=- op 21-11-2003 10:55 ]

Senile! Senile Oekaki

Pagina: 1