Toon posts:

Linux literatuur

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Natuurlijk zijn er prachtige howto's, en vele mooie guides te vinden op het net om het fijne van linux komen te weten. Ouderwets als ik ben heb ik echter liever een goed boek op de plank staan om zonder fuzz op elk gewenst tijdstip, met of zonder pc aan er in te kunnen bladeren.
Mijn vraag aan de die-hards is daarom, welke literatuur verschaft mij grondige kennis van linux (waarmee je goed uit de voeten kan in moderne distro's) , van beginner tot geavanceerde linux gebruiker? Graag titel + auteur, eventueel ISBN nummer.
I

edit:
Ik weet wel dat je met wat zoeken snel wat vindt, maar heb je er ook wat aan, dat is de vraag. Ik heb al drie boeken over linux in mijn kast staan, maar dat je daarmee nou echt tot de kern door dringt, nee. Het gaat mij bij dit topic dus meer om de mening van tweakers over bepaalde boeken
niveau: ik ben vrij newb, maar leer snel, als ik weet wat ik allemaal kan met linux, wil ik daarna ook alles weten over processen, kernel, etc. Programmeren is natuurlijk ook interessant, maar dat komt pas als ik linux behoorlijk begrijp.
boeken die ik al heb: zoek ik later thuis ff op

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 19-11-2003 10:06 ]

• vogeltje
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10-08-2025
*klik*

welgeteld 751 resultaten

binnenkort een hele dikke casemod :P

Verwijderd

Topicstarter
klik
Waar, maar dan weet ik nog niet wat nu bagger is en waar je wat aan hebt |:(

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:31

The Eagle

I wear my sunglasses at night

VInd het toch echt een zoekvraag hoor. Kijk bij bol.com oid op de site ofzo.....Overigens zijn topics als deze in het verleden vaak vrij snel gesloten.....het is nou niet zo dat er 1 goed boek is. Bovendien krijg je als je een linux distro koopt er het boek gewoon bij...en da's een hele stevige pil, zowel voor beginners als gevorderden

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Arnout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23-02 23:11
Verwijderd schreef op 19 november 2003 @ 09:03:
[...]

Wat wil je dan? "goed boek" is erg subjectief... daarnaast, de ene heeft dit boek, een ander heeft dat boek...

't Hangt ook een beetje van je niveau af, dat ben je vergeten te vermelden in je startpost.

edit:
Daarnaast zal zo'n smiley weinig helpen, eerder 't topic om zeep helpen.

[ Voor 13% gewijzigd door Arnout op 19-11-2003 09:11 ]

• vogeltje
  • Laatst online: 10-08-2025
Verwijderd schreef op 19 november 2003 @ 09:03:
[...]

wat de een bagger vindt, vindt de ander het beste wat ie ooit heeft gelezen. Ga naar de boekhandel, blader een beetje door een boek en kijk dan welke je het 'beste' boek lijkt.

en trouwens, die edit...dat is tig keer terug te vinden in de search.....

[ Voor 11% gewijzigd door vogeltje op 19-11-2003 09:10 ]

binnenkort een hele dikke casemod :P

• AlterEgo
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Aanrader
En ook te koop in boekvorm als je wil.

Verwijderd

Topicstarter
Ga naar de boekhandel, blader een beetje door een boek en kijk dan welke je het 'beste' boek lijkt.
Nou, ga voor de grap maar eens naar een boekhandel en kijk wat voor literatuur je kan vinden. Veel is dat niet, zelfs bij wat grotere boekwinkels. Je moet dus via internet iets zoeken en dan kun je niet even bladeren om te checken waar je aan toe bent.

Maar goed, het is niet mijn bedoeling mijn vraag te verdedigen, als er goede tips komen, graag, als dit topic overbodig is, merk ik het snel genoeg ...

• x-force
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 05-01-2024
AlterEgo schreef op 19 november 2003 @ 09:12:
Aanrader
de link doet het niet...

VangenopBetaalwater.nl Het platform om ervaringen over betaalwater in Frankrijk te delen met andere karpervissers zodat iedereen kan vangen op betaalwater!

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

Ehmm.. Ga een bij Amazon.com kijken, of bol.com, zoek een boek, en kijk naar de bijbehorende reviews :?

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

Verwijderd

1 woord ... Bibiotheek ;)

• rollebol
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22-08-2025
Slushpuppy, het is wellicht een goed idee om de drie boeken die je hebt op te sommen en te vertellen op welk gebied je ze niet diep genoeg vindt gaan. Afhankelijk van je interessegebied ben je misschien ook op zoek naar een boek dat niet specifiek over Linux gaat maar over UNIX-varianten en -imitaties in het algemeen.

Wil je programmeren, gaat het je om het systeembeheer, iets anders? Kortom, welke richting wil je 'dieper'. Je moet natuurlijk ook even je niveau aangeven. Mijn advies zou zijn om over de applicaties die jij vaak gebruikt een paar goede boeken te kopen. Daar heb je veel meer aan dan een boek dat over heel veel (noodzakelijkerwijs) heel weinig zegt.

• Bas!
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 30-11-2025
Zoek dan eens op slashdot ofzo, daar staan boekreviews met dan weer commentaar van de slashdot lezers of ga zoeken op forums van een linux site of post als je nederlandse boeken zoekt in de nieuwsgroepen, ga naar je locale nluug vereniging.
Meestal scoren o'reilly boeken wel goed. Ook lees je her en der dat suse goede documentatie meelevert als je het koopt.
Maar goed, ik heb nog nooit een boek gekocht maar zou eerder daar zoeken dan hier.
Ik ben het dan ook eens met de lui boven (met mijn preferences onder mij) dat je best wat meer moeite had mogen doen.

• genosis
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21-02 08:03
je zou het beste even naar een boekenwinkel kunnen gaan (geen budget zaak zoals de slechte) en daar ff in die boeken bladeren... schrijfstijl is natuurlijk ook een punt waar je op moet letten, en dat zie je niet in die webpagina's

• Pantagruel
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22-02 20:48

Pantagruel

Mijn 80486 was snel,....was!

In de regel zijn de O'reilly boeken wel goed/OK.

Ze hebben linux boeken (intro to linux, running linux) en boeken specifiek voor een *nix service (apache, MySQL, DNS, Bind) of per scripting taal (Perl, java, shell-scripting). De boeken zijn wel in het engels, voor zo ver dat en probleem is.

Daarnaast is toch het advies, ga naar de betere boekenzaak (die met dat *) logo ) en blader wat door de linux afdeling/plank, niet iedereen is het altijd met de keuze van een ander eens. (zo heb je ook Prentic-Hall, McGraw-Hill, Addison Wesley en natuurlijk is de auteur bepalender dan de uitgever

Zelf ben ik begonnen met de handleiding die SuSe destijds bijleverde bij de distro en dat is absoluut een van de betere handleidingen.

Wat ligt er nu op de boekenplank:

McGraw-Hill, Unix shell programming
Learning the Vi editor, O'reilly
Honeypots, Addison Wesley
Real World Linux security, Prentice-Hall PTR
Building Internet firewall's, O'reilly
Intrusion signatures and analysis, News Riders
Using TCP/IP, Que

In dit geval hoofdzakelijk mbt netwerk en veiligheid

[ Voor 39% gewijzigd door Pantagruel op 19-11-2003 10:58 ]

Asrock Z77 Extreme6, Intel i7-3770K, Corsair H100i, 32 GB DDR-3, 256 GB Samsung SSD + 2 x 3TB SATA, GeForce GTX 660 Ti, Onboard NIC and sound, SyncMaster 24"&22" Wide, Samsung DVD fikkertje, Corsair 500R

• jellebelle
  • Niet online
Ik heb een tijdje geleden deze boeken gekocht. (klik vervolgens op de boeken voor een inhoudsopgave)

Het zijn studieboeken die je nodig hebt voor het zogenaamde "LPI" examen (meer over LPI...) , en ze zijn uitermate geschikt voor zelfstudie.

De boeken zijn Nederlands, beginnen bij een kennisniveau van "0" maar gaan al vrij snel dieper op de zaken in.

Ik ben nog bezig in boek 1, maar ben nu al erg enthousiast over deze boeken.

• Eijkb
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 10-02 10:04

Eijkb

Zo.

Leuk topic (alhoewel de ervaring zegt dat een slotje een mogelijkheid is) gezien ik ooknaslagwerken wil aanschaffen maar steeds loop te twijffelen wel boek te kiezen!

(Dit ter motivatie aan de modjes om dit topic een kans te geven :p)

.

Verwijderd

De beste documentatie imho is de source code. Al het andere is imo binnen een half jaar tot een jaar meestal verouderd en of niet meer relevant.... (al is het soms verschrikkelijk handig om een naslagwerk erop na te houden, vooral boeken van oreilly.)

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 20-11-2003 00:39 ]

• Brazza
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11-02 19:59

Brazza

Byte me!

Ik denk dat boeken van O'Reilly de betere zijn voor ieder wat wils. Daarnaast zag ik bij Scholtens & Wristers redelijk wat boeken in de aanbieding. Dus succes

• pinball
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

pinball

Electric Monk

Mijn 'algemene' boeken zijn ook van o'reilly:
-Linux network administrators guide: duidelijke uitleg over (netwerkgerelateerde) topics. Niet alles is even actueel in mijn versie (2nd edition), maar de uitleg goed. tcp/ip, nameresution, slip/ppp, ipchains/iptables, accounting en nat, nis, nfs, mail, news en meer worden duidelijk gemaakt.
-Essential System Administration: niet puur linux, ook andere unices worden behandeld (sun, sco, irix, hp-ux etc.) Veel algemener OS administration gericht, en minder op specifieke taken.

Geen van beide tips om snel diepgaande linux kennis op te doen, wel om (beter) inzicht te krijgen in netwerkservices (de eerste), en de algemene werking van de unices (de tweede).

Whenever you find that you are on the side of the majority, it is time to reform.

• Tha_Butcha
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 30-01 13:59
Okay, ook maar ff een duit in het zakkie doen:

uiteraard o'reilly, staan er veel van hier; programmeer boeken van ze vind ik soms wat technisch/abstract, maar vooral programma's e.d. vind ik heel goed. Op de site van o'reilly kun je ook een paar boeken volledig online vinden, en de rest altijd sample chapters + inhouds opgave.

Verder nog addison wesley en wat losse boeken. Gewoon naar de winkel gaan en daar lezen.

Ik heb redelijk wat boeken hier staan, alleen ze zijn zo fucking duur: zelfs de dunnere boeken kosten ong. 50 euro.

Heeft trouwens iemand ervaring met de O'reilly book shelf, lijkt me nl. wel leuk

Compromises are for the weak

Verwijderd

Je zou natuurlijk via p2p het een en ander kunnen bekijken, en wat je bevalt dat bestel je of koop je in de boekhandel.

A propos, de goede (grote) boekhandelaren hebben zeker wel een uitgebreide selectie aan linuxboeken.

Verwijderd

Ik ben dus ook bezig met linux en wil ook een boek aanschaffen. Omdat er al aardig wat topics lopen zal ik op deze maar replyen in plaats van er zelf een te starten ;)

Ik wil linux vanaf de basis leren dus ik wil een GUI om in te werken. Ik wil alles met SSH kunnen doen en daarna leer ik die GUI wel, dat kan nooit moeilijk zijn dan.

Dat is meteen ook het probleem omdat bij de meeste boeken er niet bij wordt verteld of het nou gaat om een beschrijving die voornamelijk met hulp van X windows werkt of dat het echt inkloppen in de shell is.

Heeft iemand tips over boeken die volledig met de shell werken?

Verwijderd

AlterEgo schreef op 19 november 2003 @ 09:12:
Aanrader
x-force schreef op 19 november 2003 @ 09:49:
[...]

de link doet het niet...
Even voor de duidelijkheid: de link doet het (weer?).
Ook ik was op zoek, dit is lekker goedkoop en hiervan is de versie ook nog kant en klaar in html te downen:
http://rute.2038bug.com/rute.html.tar.bz2

Verwijderd

Ik heb voor mijn opleiding het boek 'Unix het standaard operating systeem' van J.J. Thomassen aangeschaft. Dit boek (waar specifiek op staat, ‘ook voor Linux gebruikers’) vermeld het volgende op de achterkant.

In Unix – het standaard operating systeem leert u stap voor stap de vele mogelijkheden van het besturingssysteem UNIX. U maakt kennis met terminal, editors, file-systeem, processen, I/O-mogelijkheden, de shell en vele UNIX-utilities. Zaken als TCP/IP-networking en het X Window Systeem krijgen ruime aandacht. Hierbij wordt een behoorlijke diepgang niet geschuwd.

Zelf vind ik het een erg prettig boek een aanrader dus, als moet ik er wel eerlijk bij zeggen dat ik zelf geen andere Linux boeken heb waarmee ik het kan vergelijken.

Oja ISBN 90-395-1510-7

• Confusion
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01-03-2024

Confusion

Fallen from grace

Alternatieve link voor die van Alterego: http://rute.sourceforge.net/
Die vond ik erg goed. Als je hem op de plank wilt: printen en even ergens in binden.

Bij the linux documentation project staan meer goeie guides, die je net zo goed gewoon zelf kan printen en op een of andere manier bij elkaar houden (snelhechter, nietjes, ringband, echt binden, etc.).

Het beste naslagwerk is een boek dat je gelezen hebt en waarvan je weet waar iets staat.

[ Voor 17% gewijzigd door Confusion op 12-12-2003 20:24 ]

Wie trösten wir uns, die Mörder aller Mörder?

Pagina: 1