[Compaq Presario 7478] Extra geheugen bijplaatsen

Pagina: 1
Acties:
  • 47 views sinds 30-01-2008

• Klaus_1250
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 04-08 11:42
Ik had bij iemand Windows XP op zijn Compaq Presario 7478 geinstalleerd. Allemaal perfect gelukt, maar ja, met die standaard 56 mb (64 - 8 shared video geheugen) is dat ding niet vooruit te branden.

Dus, een extra reepje Dane-Elec 256 mb @ 133 gehaald, erbij geprikt en ... bij het opstarten een vaag scherm :( Dus, reepje er weer uit gehaald en geprobeerd om in het BIOS te komen om evt. het eea te wijzigen. Maar, bij compaq schijnt het BIOS op een aparte partitie te staan, die er inmiddels niet meer was (de HD is nou ook niet echt groot).

Vervolgens geprobeerd om met alleen het 256mb op te starten. Dat ging goed totdat de vrij langzame geheugentest bij de 120ste mb kwam, en heel het scherm vernageld werd :(

Als laatste het originele compaq-dimmetje (eigenlijk een Hyundai) in de tweede bank geprikt, en toen kwam de geheugentest tot 128mb, maar stopte er vervolgens mee |:(

Blijkbaar herkend hij geen dimm's groters als 128mb. Ik kan me niet voorstellen dat er echt geen grotere inkunnen.

Mijn vraag is nu het volgende: "Waar moet ik instellen dat ik een 256mb dimm in de eerste bank heb zitten?". Er zitten een aantal jumers direct naar de geheugen-banken, maar ik kon nergens vinden waarvoor deze zijn. Of moet ik in het BIOS zijn (wat me sterk lijkt)? En gaat ie nu voortaan die geheugen-test altijd uitvoeren?

• igg
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-10-2025

igg

waar een wil is ben ik weg

volgens crucial kunnen er de volgende repen in:

http://www.crucial.com/st...=Presario+7478.&submit=Go

let wel op bij compaqs, ze willen nog weleens kieskeurig zijn ;)

edit1:

zoeken op compaq, geheugen:

http://gathering.tweakers...5Bsearch%5D=Zoek#hitstart

is best wel wat over te vinden

[ Voor 48% gewijzigd door igg op 19-11-2003 05:27 ]

NUON: sponsored by igg (xp2600+, xp1600+, dual duron1000, dual pI, pII, 3x celeron)

• Klaus_1250
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 04-08 11:42
Ik heb er ook weel wat over gevonden (zowel Tweakers al Google), maat wat er voornamelijk overal staat is dat Compaq brakke computers zijn en dat je gewoon geluk moet hebben met extra geheugen erbij prikken (tenzij je voor het dure compaq-geheugen gaat).

Ik ben maar op één site mijn specifieke probleem tegengekomen, maar daar stond geen reden/oplossing bij...

• Boy
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:06

Boy

www.byoscoop.nl

Ja, Compaq's zijn heel kritisch qua hardware. Ik zou Kingston es proberen.

Ook denk ik inderdaad dat het maximum 128 mb is dat per slot erin past...

Naar de bioscoop? => gebruik de app op Byoscoop.nl

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:36

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

PMG Beleid

Hier ontbreekt een en ander in de topicstart, met name welk chipset die Compaq heeft en wat voor chips er op de DIMMs zitten.

Zonder die info is het werkelijk koffiedik kijken om hier een uitspraak over te doen...

/te weinig info - dicht

Oslik blyat! Oslik!

Dit topic is gesloten.