[DCOM] Verdwaald in het DCOM-woud

Pagina: 1
Acties:

• Tomatoman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14:22

Tomatoman

Fulltime prutser

Topicstarter
Bij een COM-server gebouwd in Delphi ben ik de weg kwijt in het oerwoud met DCOM-instellingen. Locaal draait de server feilloos, maar remote heb ik hem nog nooit aan de gang gekregen - de client meldt consequent 'access denied'. Nu vrees ik dat het aan mijn DCOM-instellingen in Windows XP ligt, maar het zou ook aan de applicatie zelf kunnen liggen.

De instellingen op een rij:
  • Firewall staat uit.
  • Algemene instellingen voor DCOM:
    Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~gerre120/linked/dcom-eigenschappen.gif
    DCOM is dus ingeschakeld.
  • Algemene eigenschappen van de DCOM-server:
    Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~gerre120/linked/lcgt-dcom-algemeen.gif
    Dit plaatje is de reden dat ik dit topic in P&W heb gezet. Bij het toepassingstype staat 'locale server'. Maar ik ben toch juist de remote eigenschappen aan het instellen? 8)7
  • Op het tabblad met beveiliging heb ik alles overruled door een account van de remote user overal alle rechten te geven. De toegansdeur staat volgens mij nu wagenwijd open.
Ziet iemand wat ik fout doe? Zou het aan de DCOM-instellingen liggen of moet ik wat aan het serverprogramma wijzigen?

[ Voor 2% gewijzigd door Tomatoman op 19-11-2003 00:52 . Reden: opmaak ]

Een goede grap mag vrienden kosten.

• LordLarry
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

LordLarry

Aut disce aut discede

Zitten deze twee computers binnen hetzelfde domein?

We adore chaos because we like to restore order - M.C. Escher

Verwijderd

Ik heb reeds eerder in topics gereageerd waarin DCOM/Delphi ter sprake kwam, dus even zoeken.

Maar goed, om je even snel op weg te helpen:
Als er een router tussen de client en host zit kun je gewoon DCOM wel vergeten. Dan zul je moeten kijken naar DCOM via sockets of via HTTP (DCOM over HTTP==traag).
Zit er geen routering tussen dan moet je de beveiligingsniveau's zo laag mogelijk houden maar wel de standaard instellingen voor de host bewaren (DCOM instellingen op client hoeven niet gewijzigd te worden); met andere woorden: probeer alleen de beveiligingsinstellingen voor de DCOM objecten aanpassen! Geef hierbij toegang voor de INTERACTIVE user aan de DCOM-objecten en als het dan werkt kun je langzaam aan je beveiligingsniveau opschroeven tot het punt waar het niet meer werkt en dan weet je precies welk beveiligingsniveau jij dient te gebruiken.

• Tomatoman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14:22

Tomatoman

Fulltime prutser

Topicstarter
Verwijderd schreef op 19 november 2003 @ 12:22:
Als er een router tussen de client en host zit kun je gewoon DCOM wel vergeten. Dan zul je moeten kijken naar DCOM via sockets of via HTTP (DCOM over HTTP==traag).
Er zit een hub tussen, that's it. Sockets werken prima, dus de computers kunnen elkaar wel vinden. Beide computers zitten trouwens in een werkgroep, niet in een domein. Voordat ik in het (vreselijk dichtgetimmerde) domein op mijn werk ga klooien, moet ik eerst weten dat DCOM überhaupt gaat werken.
Zit er geen routering tussen dan moet je de beveiligingsniveau's zo laag mogelijk houden maar wel de standaard instellingen voor de host bewaren (DCOM instellingen op client hoeven niet gewijzigd te worden); met andere woorden: probeer alleen de beveiligingsinstellingen voor de DCOM objecten aanpassen!
Dat is precies wat ik heb gedaan :/
Geef hierbij toegang voor de INTERACTIVE user aan de DCOM-objecten en als het dan werkt kun je langzaam aan je beveiligingsniveau opschroeven tot het punt waar het niet meer werkt en dan weet je precies welk beveiligingsniveau jij dient te gebruiken.
Ook deze tip (die ik uit eerdere topics had gehaald) heb ik braaf opgevolgd. Het probleem is dat de beveiliging op dit moment nul komma nul is en ik nog steeds 'access denied' krijg.

Een goede grap mag vrienden kosten.

Verwijderd

tomatoman schreef op 19 november 2003 @ 12:59:
Er zit een hub tussen, that's it. Sockets werken prima, dus de computers kunnen elkaar wel vinden.
Hub/switch moet idd. geen probleem opleveren, maar bij DCOM is het niet voldoende dat de computers elkaar zien. Uit de Microsoft documentatie blijkt dat DCOM niet werkt als er bijv. NA(P)T translatie plaatsvind.
Beide computers zitten trouwens in een werkgroep, niet in een domein. Voordat ik in het (vreselijk dichtgetimmerde) domein op mijn werk ga klooien, moet ik eerst weten dat DCOM überhaupt gaat werken.
Nou, DCOM zal heus wel gaan werken want ik heb het vaak genoeg werkend gezien/voor elkaar gekregen, maar alvorens je het voor elkaar hebt kun je dagen zoet zijn met de configuratie.
Ook deze tip (die ik uit eerdere topics had gehaald) heb ik braaf opgevolgd. Het probleem is dat de beveiliging op dit moment nul komma nul is en ik nog steeds 'access denied' krijg.
Ok, even nog iets wat je kunt proberen. Guest account enablen en alle gebruikers (incl. everyone) toevoegen op alle drie de beveiligingsniveau's van de objecten (Launch Permissions, Access Permissions en Configuration Permissions). Oh ja, vergeet niet bij het laatste tabje (Identify) de gebruiker op 'The interactive user' te zetten.
Authentication level (eerste tabje) moet trouwens op 'None' of op 'Connect' als ik het me goed herinner.