[Digitaal] Gezichtsherkenning?

Pagina: 1
Acties:

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21-11-2025

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Topicstarter
Al een tijdje zit ik met het volgende en ik dacht hey leuk eindelijk een thema waar ik het kan posten.

Heel vaak als ik bijvoorbeeld Vermist of Spoorloos zie, dan denk ik van "He, wat zou het makkelijk zijn als je een patroon van iemand zijn gezicht kunt nemen (van 1 duidelijke foto) en via de pc op andere foto's dit patroon te laten zoeken. Gezichtsherkenning is het woord wat ik zocht!

Is er al een software pakket uit die zoiets kan? of is dit te futuristisch en misschien is het er wel, maar dan bijvoorbeeld alleen voor de overheid?

Leek me leuk om hier gedachtes over te wisselen en misschien wat theoriëen over en weer te gooien.

[ Voor 6% gewijzigd door Falcon op 18-11-2003 23:49 ]

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

• Acid_Burn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 04-02 15:53

Acid_Burn

uhuh

Dit systeem bestaat al veel langer. De gezichtsverhoudingen (afstanden en hoeken tussen ooghoeken, neus, oren en mond) veranderen niet meer na een bepaalde leeftijd. Deze kunnen van een foto worden opgemeten en vergeleken met een database. Ik dacht dat organisaties als Interpol en de FBI van deze systemen gebruik maken.

Recentelijk is trouwens met deze methode aangetoond dat Saddam Hoesein ongeveer 8 dubbelgangers zou hebben :)

Glass Eye Photography | Zelfbouw wireless fightstick | Mijn puzzel site

• Falcon

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Topicstarter
Das wel interresant indeed. Maar zoiets is niet commercieel zeker en dus uit te proberen als gewone consument?

• Floor-is
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07-02 18:50

Floor-is

5.2

Je moet de foto dan wel uit een bepaalde hoek hebben, anders zijn de gegevens moeilijk interpreteerbaar...

Bericht hierboven

• Falcon

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Topicstarter
Is er iemand die hier iets meer over weet?

• chris
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11-03-2022
Gezichtsherkenning is een erg moeilijk probleem. Net zoiets als computers die vloeiend een taal kunnen spreken en begrijpen. Dit gebeurt bij een mens door een ingewikkeld neural netwerk (je hersenen) waarin allerlei kleine machientjes met allerlei andere 'machientjes' verbinding hebben. Op de computer is dit erg moeilijk te simuleren, omdat wij mensen ook gezichten kunnen herkennen die bijvoorbeeld 5 graden gedraaid zijn. Dan wordt het voor een computer al moeilijk. Meer info over gezichtsherkenning kan je ook wel hier vinden.

Verwijderd

Nooit die poortjes na de douane op Schiphol gezien? Tussen de douane en de bagagebanden, een soort poortjes waar maar 1 persoon doorheen kan met een glazen schuifdeur ervoor en erachter. Als je goed kijkt zie je in een soort constructie erboven met een rijtje camera's. Ik neem aan dat die poortjes dichtgaan als jij op de lijst staat van koppen waar ze naar zoeken. Schijnt ook op andere Europese vliegvelden te hangen maar was me nooit eerder opgevallen.

• Twhomp
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 27-01 22:49

Twhomp

Stayin' Alive

Verwijderd schreef op 20 november 2003 @ 23:44:
Ik neem aan dat die poortjes dichtgaan als jij op de lijst staat van koppen waar ze naar zoeken.
Denk het niet: zo snel zijn computers nog echt niet (en al helemaal niet voor zoiets) of ze zullen zo'n superPC niet voor zoiets inzetten.

Je moet dat meer zien als een controle-middel om te weten wie er allemaal op dat vliegveld zijn geweest. Als je een terorrist op die manier weet te fotograferen, dan weet je bijvoorbeeld in welk land hij is.

Ook mooi systeem:
Ik was een vliegveld in Engeland laatst (weet niet eens meer welke :D) en daar maken ze bij binnenkomst een digitale foto van je ("Face the camera please"). Gedurende je hele verblijf kunnen ze je controleren aan de hand van je identiteit dan: telkens moet je je boarding-pass geven en hoppa: daar is die (lelijke :+) foto weer. Geniaal concept: je kan niet switchen van identiteit op die manier en/of kloten zonder dat "ze" weten dat JIJ dat was. Moeten ze overal invoeren, heb je tenminste GOEDE foto's van eventuele terorristen/kapers.

Weet van alles een beetje en van een beetje alles!

• chris
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11-03-2022
Tsja, niet iedereen is daar zo'n voorstander van. Ik zou het helemaal niet zo fijn vinden om overal getrackt te kunnen worden. Het is nu nog vrij onmogelijk allemaal, maar de huidige beperkingen liggen (vooral/waarschijnlijk) in de rekenkracht. In principe kunnen er straks erg enge dingen gedaan worden, ook in combinatie met gsm's etc. Best creepy als je er over nadenkt. Maar het wordt nou wel erg W&L :)
Pagina: 1