Toon posts:

Is deze netwerk opstelling mogelijk?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Mijn huidge opstelling is: Alcatel Speedtouch Home -> 8 poort 3COM Officeconnect HUB: ---> 3 UTP beneden -> 2 PC's, 1 vrij
---> 1 UTP naar boven -> 1 PC

De nieuwe opstelling moet worden:

Speedtouch Home -> Router: -> 3 UTP beneden -> 2 PC's, 1 vrij
->1 UTP naar boven -> 3COM HUB: -> PC
-> Xbox

Denken jullie dat dat gaat werken? Ik wil het zeker weten voor ik een router ga kopen namelijk.

Alvast weer bedankt voor jullie support :)

• CRiMiNaL
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10-01-2024

CRiMiNaL

Witlof ^^

ik raad je aan om je home gewoon up te graden naar Pro, dan word je router overbodig. Het is zo goed al risicoloos, en het werkt veel fijnen dat zelf inbellen.
Voor de rest lijkt ie prima :)

hier vind je meer info daarover :

Bruring.com

[ Voor 29% gewijzigd door CRiMiNaL op 18-11-2003 23:13 ]

... MMORPG Addict.

Verwijderd

Topicstarter
CRiMiNaL schreef op 18 november 2003 @ 23:11:
ik raad je aan om je home gewoon up te graden naar Pro, dan word je router overbodig. Het is zo goed al risicoloos, en het werkt veel fijnen dat zelf inbellen.
Een router zorgt er toch voor dat je niet meer zelf hoeft in te bellen? Ok ik kan wel tweaken natuurlijk. Maar wil toch eerst even weten of mijn optie ook kan :)

Verwijderd

Router achter je ST home is idd prima en je netwerkopstelling gaat ook werken.

// Zag nu pas dat je die router nog moet kopen... Dan zou ik ook gewoon de modem tweaken (routerfunctie toevoegen) en de huidige switch gebruiken.

[ Voor 50% gewijzigd door Verwijderd op 18-11-2003 23:20 ]

• CRiMiNaL
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10-01-2024

CRiMiNaL

Witlof ^^

klopt wat je zegt, maar zodra je de Home upgrade naar de Pro heb je ook pcies dezelfde eigenschappen als een router, enigste wat je dan nog nodig hebt is een Hubje of switch.
want er zit maar 1 port op die Alcatel. En zoals ik al zei, jou optie kan ook, maar ik zou er niet een aparte router voor kopen. want dan heb je 2 routers achterelkaar staan, das beetje zonde van je geld.

... MMORPG Addict.

Verwijderd

Topicstarter
Deze opstelling kan dan waarschijnlijk ook:

Speedtouch Home "Pro" --> 8 poort 3COM Officeconnect HUB:
--> 3 UTP beneden --> 2 PC's, 1 UTP vrij
--> 1 UTP naar boven --> 4 poort 3COM HUB:
--> PC
--> Xbox

(Voor de duidelijkheid: dus op die ene UTP kabel naar boven komt boven aan het eind de 4 poort HUB en op die HUB sluit ik weer de PC en de Xbox aan).

Gaat dat goed met die HUBS? Het kan niet anders, want naar boven gaat maar 1 UTP en wil dus zowel PC als Xbox direct aansluiten. Ik wilde niet m'n huis slopen en heb toch die 2e HUB werkloos staan :)

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 18-11-2003 23:48 ]

Verwijderd

je laatste opstelling gaat feilloos werken :)

• Gregoor
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 00:59
Router gaat zeker werken. Heb het zelf van de week zo namelijk nog ergens werkend gekregen na er even niet uit te komen. Van belang is hierbij dan dat je je Alcatel Speedtouch Home wel upgrade naar de laatste firmware (deze is op de KPN site te vinden). Anders wil de router nog wel eens problemen hebben met inbellen.

Maar upgraden naar de Pro lijkt me ook te werken. Een router erachter hangen lijkt me echter een stuk handiger, omdat je daar dan alles mooi in een webinterface in kunt stellen. Nadeel is dan alleen dat dit je voor een goed merk, zoals een 4 poorts Linksys wel iets van € 70 kost. Maar dat is dus de keuze die je moet maken. Maar ja, gezien het feit dat je de hubs toch al hebt, is dat natuurlijk wel een erg voordelige keuze ...

Verwijderd

Topicstarter
Zal er eens een nachtje over gaan slapen. Tnx voor de info iedereen :)

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil nog even de UTP kabels checken (straight of cross). Nu gaat er namelijk een lange UTP kabel (straight) naar boven naar mijn PC toe. Zou balen zijn als ik die moet vervangen door cross (dus ik hoop dat die kabel Straight kan blijven, anders moet ik alsnog een nieuwe kabel gaan trekken).
Ik vrees het wel want router --> hub is volgens de FAQ cross, tenzij er op de router of hub (beneden) een uplink poort zit. Dan zou ik dus een router met uplinkpoort moeten kopen (zijn alle UTP poorten op die router dan uplink?). En als het er eentje is, gaat daar dan het ADSL modem al niet in? En indien die kabel naar boven Cross moet worden, moet ik dan een nieuwe kabel gaan trekken? Of kon je ook van een straight kabel een cross kabel maken?

Hier nog een keer opstelling 1 en 2, met aansluitschema cross/straight:

1. ST Home -> Cross -> Router: -> 3 UTP beneden Straight 2 PC's + 1 UTP vrij
-->1 UTP naar boven Ik zou zeggen Cross, maar hoop Straight --> 3COM HUB:
--> Straight --> PC
--> Straight --> Xbox

2. ST Home "Pro" --> Cross --> 8 poort 3COM Officeconnect HUB:
--> 3 UTP beneden Straight --> 2 PC's + 1 UTP vrij
--> 1 UTP naar boven Ik zou zeggen Cross, maar hoop Straight --> 4 poort 3COM HUB:
--> Straight --> PC
--> Straight --> Xbox

Als jullie er even naar willen kijken heel graag :)

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 20-11-2003 16:39 ]

• babbelbox
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20:41
Verwijderd schreef op 20 november 2003 @ 15:59:
Ik wil nog even de UTP kabels checken (straight of cross). Nu gaat er namelijk een lange UTP kabel (straight) naar boven naar mijn PC toe. Zou balen zijn als ik die moet vervangen door cross (dus ik hoop dat die kabel Straight kan blijven, anders moet ik alsnog een nieuwe kabel gaan trekken).
Ik vrees het wel want router --> hub is volgens de FAQ cross, tenzij er op de router of hub (beneden) een uplink poort zit. Dan zou ik dus een router met uplinkpoort moeten kopen (zijn alle UTP poorten op die router dan uplink?). En als het er eentje is, gaat daar dan het ADSL modem al niet in? En indien die kabel naar boven Cross moet worden, moet ik dan een nieuwe kabel gaan trekken? Of kon je ook van een straight kabel een cross kabel maken?

Hier nog een keer opstelling 1 en 2, met aansluitschema cross/straight:

1. ST Home -> Cross -> Router: -> 3 UTP beneden Straight 2 PC's + 1 UTP vrij
-->1 UTP naar boven Ik zou zeggen Cross, maar hoop Straight --> 3COM HUB:
--> Straight --> PC
--> Straight --> Xbox

2. ST Home "Pro" --> Cross --> 8 poort 3COM Officeconnect HUB:
--> 3 UTP beneden Straight --> 2 PC's + 1 UTP vrij
--> 1 UTP naar boven Ik zou zeggen Cross, maar hoop Straight --> 4 poort 3COM HUB:
--> Straight --> PC
--> Straight --> Xbox

Als jullie er even naar willen kijken heel graag :)
Zou goed moeten zijn. Wanneer je een uplink poort op je Hub's hebt, kan je het met Straight kabels af. Wanneer er geen uplink poort opzit, moet je gebruik maken van Cross kabels

Verwijderd

Topicstarter
babbelbox schreef op 20 november 2003 @ 16:54:
Zou goed moeten zijn. Wanneer je een uplink poort op je Hub's hebt, kan je het met Straight kabels af.
Het is dan uplinkpoort van Router of HUB beneden via straight UTP kabel naar normale poort op HUB boven?

Of is het van normale poort op Router of HUB beneden via straight UTP kabel naar uplinkpoort op HUB boven?

Of moet ik zowel beneden (Router of HUB) als boven (HUB) een uplink poort hebben?

P.s. ik neem aan dat een Router of HUB slechts 1 uplinkpoort heeft?

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de handleidingen van die 3Com hubs er even bijgehaald. Nu blijkt dat zowel de 4 als de 8 poort HUB beide 1 uplink poort hebben.

Het probleem is echter dat de Speed Touch Home al met een cross kabel op de uplink poort van HUB 1 gaat (weet overigens niet of de aansluiting van het modem op de uplinkpoort van de hub verplicht is, maar zo heeft het altijd gezeten en gewerkt).

Hoe kan ik nu toch het netwerk uitbreiden met HUB 2 ? Het lijkt me niet dat je in de omgekeerde richting de uplinkpoort kunt gebruiken. Volgens de handleidingen is het altijd van HUB1 naar HUB2 uplinken.

Ik zie zelf voorlopig alleen de crosslink optie (gewone poort -> gewone poort met crosskabel). Of is het ook mogelijk om de Speed Touch Home op een andere poort aan te sluiten zodat ik de uplinkpoort van HUB1 wel vrij heb?

EDIT:
Heb nog even verder gezocht op internet. Zag op 'weet het' staan dat als je geen uplink poort op je hub zou hebben je het adslmodem ook met en crosskabel op een gewone poort kan aansluiten.

Ik dus meteen kijken op de HUB, want waarom zat er dan een crosskabel op een uplinkpoort? Volgens mij staat de uplink op die hub dan dus uitgeschakeld (knopje uit). Zou betekenen dat ik de crosskabel gewoon ook in ieder andere poort kan stoppen en de uplink gebruiken voor het aansluiten van HUB 2, dus dan ben ik helemaal blij :) Morgen eens even testen!

[ Voor 59% gewijzigd door Verwijderd op 20-11-2003 23:53 ]

Verwijderd

Topicstarter
Yes, het werkt :)

ADSL SH 'Pro' --> 8 p. HUB:

--> PC
--> PC
--> 4 p. Hub:

--> PC
--> Xbox

• gerbruggeman
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 26-07 17:39
Verwijderd schreef op 30 november 2003 @ 02:11:
Yes, het werkt :)

ADSL SH 'Pro' --> 8 p. HUB:
--> PC
--> PC
--> 4 p. Hub:
--> PC
--> Xbox
Mooi !
Dus je gebruikt nu 1 cross ??
Alleen tussen modem en 1e hub ? 8)7

Help Java!

• Robinski
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22-07 20:54

Robinski

A.K.A. RHarmsen

je kan het altijd eerst proberen

en die hub boven uplink, beneden niet kan ook gewoon (of omgekeerd)
en je kan ook net als ik doen: 2 CM crosskabel nemen met ISDN blokje vast maken.
of stekkertje aan een kant veranderden in cross

10xAXItec AC-265P = 2,650kWp @ SolarEdge SE2200 - PVOutput

Pagina: 1