[IPX/SPX & TCP/IP] Conflicten met elkaar ?

Pagina: 1
Acties:

• Friedchicken
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20-06-2015
Beste Mensen,

Bij mij op werk word gebruikt gemaakt van een sternetwerk met UTP en 10/100mbit nics. Er zijn 2 switches gebruikt.

Het verkoopsysteem wat in de winkel draait werkt met Novel, en Novel werkt zoals meeste mensen wel weten met IPX/SPX.

Er is nu een breedband abbonement X, deze wil ik dus gaan gebruiken om alle pc's te voorzien van internet. Affijn dat gaat met router gebeuren en de gebruikelijke instellingen met gateway.

Ke, ik dacht eerst eens ffe het netwerk testen en hier en daar wat TCP/IP aanmaken ip adres instellen ---> Range 192.168.1.XXX SubNet 255.255.255.0

Zo gezegt zo gedaan, ik pingen naar localhost en dat werkt. Pingen naar andere pc's niets. Of tewel van geen enkele pc een mogelijke ping naar een ander.

Pc's kunnen wel communiceren met elkaar via Novell dus de "verbinding" is er iig.

Bestaat er een mogelijkheid dat novell of gebruik van IPX/SPX & TCP/IP niet lekker ligt?

Iemand misschien een suggestie ? Hoop van wel ben namelijk al 5 uurtjes aan het stoeien geweest met het ping verhaal.

• T_E_O
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 09-08 10:56
Welk OS draai je precies op de clients ?

Heb je een laptop "van buiten" bij de hand ? Als je zorgt dat je een kaal systeem (laptop is het makkelijkst) bij de hand hebt, dan weet je tenminste zeker dat je 1 systeem hebt waarop tcp/ip helemaal standaard draait zonder dat IPX/SPX daarmee zou kunnen conflicteren.

Wat ik ook graag wilde weten is of het lukt om de router te pingen vanaf een van de werkstations.

Verwijderd

Post eens een overzicht van de instellingen die je precies aan TCP/IP hebt gegeven. Dan kunnen we die in ieder geval beoordelen op fouten.
Weet je overigens zeker dat de implementatie van TCP/IP op de systemen correct is? Installeer deze protocollen eens opnieuw.

• Friedchicken
Op de workstations draait Windows '98. Ik weet het, kan er weinig aan veranderen omdat het een draaiend verkoop systeem is.

Router bevind zich nog niet op het netwerk, omdat ik eerst de pinging job naar pc's goed wilde krijgen.

Heb een laptop, dus dat moet geen probleem zijn, maar wie moet ik in me eentje pingen :D ?

TCP/IP protocol heb ik al meerdere malen reinstalled, dat mocht het helaas ook niet zijn.

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15-08 09:10

TrailBlazer

Karnemelk FTW

het kan liggen aan het frametype op laag 2 denk ik maar in theorie zou je meerde frametypes door elkaar kunnen gebruiken

• brokenp
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:10
ping je op naam of op ip? probeer eens te pingen op ip...
Heb je alle stekkers in de goede aansluiting gedaan (niet in de WAN-poort)

• Friedchicken
Even voor de duidelijkheid :D

Ik ben van plan om alle pc's te voorzien van internet ! De router zit nog netjes in zijn doosje. Ik ging even wat tests doen om te kijken of een ieder elkaar kon zien op het netwerk.

Ik ping op IP, en helaas dan niets te vinden.

2 Switches aanwezig in het bedrijf, 1 8 ports en een 4 ports.

Aan de 8 ports komt als alles goed is de router te hangen die op zijn beurt uiteraard aan het modem zit.

Nog even een 2e vraag erbij dan maar :D L2TP dat is de manier waarmee normaal gesproken een pc connectie maakt met het modem. Casema Basic is het. Wordt straks wel Advanced hoor ;)

Komt erop neer dat het een vpn is. Moet nog even uitzoeken wat het voordeel van L2TP is boven PPTP.

En hoop dat ik dit dan netjes met router werkend krijg, ik vermoed dus van wel icm VPN, iemand ervaring met Router en het nieuwe modem van Casema ? Het modem heet Eurodocsis, en er gaat een CoaX cable in en vervolgens UTP naar je PC/Router.

Plaatje van het modem (meest linker, de zwarte):

Afbeeldingslocatie: http://eservice.casema.tv/privatedata/Overzicht-modems.jpg

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16-08 18:41

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Er zijn nog maar weinig routers die l2tp ondersteunen...misschien handig daar eerst een naar te kijken, anders kun je meteen voor een nieuwe router gaan kijken. En weet je zeker dat je Novell op IPX/SPX draait? Kan vanaf Novell 5 namelijk ook gewoon TCP/IP zijn...

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Friedchicken
Ik weet eigenlijk wel zeker dat het IPX/SPX draait, want wat ik ook doe met de TCP/IP adressen het verkoopsysteem (running onder Novell) blijft werken, dus dan neem ik aan dat het gewoon IPX/SPX draait....

• Friedchicken
Even wat research gedaan met betrekking tot de router die ik ook nodig zal gaan hebben. Router is dus probleem2 :D :

Onderstaande modems ondersteunen L2TP :
  • Draytek Vigor2200E ADSL KABEL Router Kosten 83 EURO

Verwijderd

Bestaat er een mogelijkheid dat novell of gebruik van IPX/SPX & TCP/IP niet lekker ligt?
Welke versie Novell draai je, met welke client ?

Het werkt hier al meer dan een jaar. Probeer het eerst eens met 2 PC's, en zelfs al kunnen ze elkaar niet pingen, kunnen ze wel op het internet ?

Koop een goede router, en zet DHCP aan, scheelt je echt een helehoop geklooi met je IP-configuratie.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 19-11-2003 09:56 ]

• Friedchicken
Welke versie er draait kan ik op dit moment niet zeggen, omdat ik thuis ben :D

[HardOp Redenerend Modus]
Nou is me opgevallen dat het modem, dmv rechtstreekse verbinding IP's uitdeelt. Dus modem is DHCP. Bestaat er dus niet de mogelijkheid om het modem op de switch aan te sluiten en dat het modem pc's netjes een ip geeft?

Volgens mij niet, want er moet nog steeds 1 pc een verbinding maken. Het modem doet dat zelf nog niet. Router dus nodig, en die via switch aansluiten.

Router DHCP instellen, proberen het modem te confen dat hij niet DHCP is.

Router verhaal komt wel goed, denk ik.

Alleen het punt dat de Novell Clients elkaar nog niet kunnen pingen zit me dus nog dwars.
[/HardOp Redenerende Modus]

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:08

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Je gaat me toch niet vertellen dat je met een NetWare server (van de firma Novell :|) aan het emmeren bent , zonder uberhaupt te weten welke versie :?
Lijkt me toch wel een essentieel puntje (SP level zou ook niet verkeerd zijn).
Ik weet eigenlijk wel zeker dat het IPX/SPX draait, want wat ik ook doe met de TCP/IP adressen het verkoopsysteem (running onder Novell) blijft werken, dus dan neem ik aan dat het gewoon IPX/SPX draait....
Sorry dat ik het zeg, maar op z'n zachtst gezegd krijg ik aardig de indruk dat je niet helemaal weet waar je in hemelsnaam mee bezig bent. En dat nog wel op een Live productie systeem.

Ik heb maar 1 tip voor je : Huur een externe partij in die dit voor je doet, de tijd die je daarmee vrij maakt kun je gebruiken om een cursus te volgen.

Braaikamer - Smoke&BBQ

• Friedchicken
Het werkt SPX/IPX, zo misschien duidelijk ???
Heb gewoon aantal opties overwogen... Om te testen en nu dus tot de conclusie dat het gewoon zo werkt !

Heb gezegt dat ik nu thuis bezig ben en niet op werk dus niet weet welke recente versie er draait !Sorry hoor maar je trekt wel heel snel een conclusie !

Mij hoef je niet te vertellen hoe een TCP/IP netwerk in elkaar steekt ! Ben het wel met je eens dat ik niet het uiterste van Novell weet, dat hoeft denk ik ook niet voor 100%. Ik wil gewoon met behulp van TCP/IP protocol Internet draaiende krijgen op de machines, en doe dit dus gewoon buiten novell om.

Zoals ik dus al zei maakt het niet uit wat ik maak van IP adressen, het verkoop systeem blijft draaien ! En ben ook niet zomaar bezig, na iedere verandering doe ik een reboot en test het verkoop systeem om problemen te voorkomen.

Weet niet hoe jij het beste aan je kennis komt maar een goede cursus computerinfo heb ik nog nooit gehad.

Proberen is leren....

Ik heb maar 1 tip voor je : Huur een externe partij in die dit voor je doet, de tijd die je daarmee vrij maakt kun je gebruiken om een cursus te volgen.

En als een Externe dit nou niet eens voor elkaar krijgt, mannen van de KaasHEMA zijn 2.5 uur bezig geweest om het op een single systeem aan de praat te krijgen. Dit was ze dus niet gelukt en zijn zonder pardon vertrokken...

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:08

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Als je niet geholpen wilt worden, moet je zo doorgaan ja...

En ja, bij deze bombardeer ik de stelling dat als je niet eens het versienummer van het ServerOS weet waarmee je bezig bent, dat je dan bij mij iig nooit meer in de buurt van een server zou komen.

Iig suc6 hoor :Y) :*

Braaikamer - Smoke&BBQ

• Friedchicken
Is dat nou vervelend ! Ik hoef niet eens bij die server te komen !

Ik wil alleen een router en een ISP Modem tussen het netwerk hangen !
Deze krijgt een IP en alle client PC's als gateway ip van de router !

Heb ik met dat hele schijt Novell niets te maken... !

Bedankt voor het suc6 :D

• Friedchicken
Sorry, maar het is hier eigenlijk niet de bedoeling om elkaar af te gaan zeiken, misschien ook wel iets wat van mijn kant komt....

Nog mensen met ideen waarom een Novell netwerk samen met een TCP/IP protocol niet goed werkt ?

Mogelijkerwijs een instelling in Novell server zelf ? Waardoor pinging niet mogelijk is?

• aReaRe
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

aReaRe

Welkom Patrick (11-02-2022) <3

Novell Netwerk nooit van gehoord, wel van Netware , en dat word gemaakt door Novell :)

is [rml]Friedchicken in "[ IPX/SPX & TCP/IP] Conflicten met elkaar..."[/rml] niet in tegenspraak met [rml]Friedchicken in "[ IPX/SPX & TCP/IP] Conflicten met elkaar..."[/rml] :?

Kan jij geen plaatje laten zien hoe alles inelkaar steekt, welke protocollen er gebruikt worden :?

Renault Mégane Estate 1.3 TCe EDC (IV) 140pk Bose (oktober 2019) met aan de trekhaak een Caravelair Antares Titanium 390 (mei 2021)

• iH8
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17-06-2024

iH8

Friedchicken schreef op 19 november 2003 @ 11:09:
Sorry, maar het is hier eigenlijk niet de bedoeling om elkaar af te gaan zeiken, misschien ook wel iets wat van mijn kant komt....

Nog mensen met ideen waarom een Novell netwerk samen met een TCP/IP protocol niet goed werkt ?

Mogelijkerwijs een instelling in Novell server zelf ? Waardoor pinging niet mogelijk is?
novell werkt perfect samen met tcp/ip... of er iemand een idee heeft waarom je niet pingen kan? jah zo'n tienduizend om eerlijk te zijn. wees eens wat specifieker. versienummers etc, zo kan dus echt niemand je helpen. tenminste niet verder als: "zit je kabel er wel in?" |:(

Aunt bunny is coming to get me!

• MoBi
  • Laatst online: 12-08 14:19
Wat voor switches hangen er tussen je pc's? Sommige moet je eerst ip routing aanzetten. Meestal de duurdere

Staan er firewalls op je pc?

Volgens mij zit je te lullen, want ik voel nattigheid....

• Friedchicken
Okay, ik zal zo snel mogelijk laten weten welke versie er van Novell Netware gebruikt wordt...

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16-08 18:41

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Misschien heel basic, maar als je in dat Novell-net nou een dedicated PC hangt, waar je dat kabelmodem op zet en die je laat fungeren als gateway voor de rest van de novell-omgeving? Denk dat dat een hoop op zou lossen.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Friedchicken
Dan is een router toch even goedkoper :D

Stel je op de clients ook gewoon de router in als gateway, maar punt is nog dat ik geen enkele pc in het netwerk kan bereiken onder ip ping.

Ga jullie zometeen zoals beloofd version van Novell Netware geven...

En mooie was ook nog dat mensen van de KaasHEMA een NIC in 1 pc gezet hadden, windows 98 machine en daarop proberen te installen.

Daar hadden ze hetzelfde probleem, namelijk het modem kon niet bereikt worden, geen ping results naar modem.

[ Voor 33% gewijzigd door Friedchicken op 19-11-2003 11:29 ]

• aReaRe
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

aReaRe

Welkom Patrick (11-02-2022) <3

Friedchicken schreef op 19 november 2003 @ 11:27:
Dan is een router toch even goedkoper :D

Stel je op de clients ook gewoon de router in als gateway, maar punt is nog dat ik geen enkele pc in het netwerk kan bereiken onder ip ping.

Ga jullie zometeen zoals beloofd version van Novell Netware geven...

En mooie was ook nog dat mensen van de KaasHEMA een NIC in 1 pc gezet hadden, windows 98 machine en daarop proberen te installen.

Daar hadden ze hetzelfde probleem, namelijk het modem kon niet bereikt worden, geen ping results naar modem.
BTW: het is Casema maar dit terzijde :)

Heb je PPoE ook aanstaan op je testpc, aangezien Casema PPoE (net als KPN mxstream) gebruikt voor authenticatie :)

Daarnaast: is de utp kabel tussen modem Eurodocsis en je router/win 98 pc wel in orde :?

Renault Mégane Estate 1.3 TCe EDC (IV) 140pk Bose (oktober 2019) met aan de trekhaak een Caravelair Antares Titanium 390 (mei 2021)

• Friedchicken
Ik heb om het hele zaakje te testen even mijn laptop meegenomen naar de zaak, affijn ik de Casema cd erin, UTP in me laptop DHCP gaf me laptop een IP en na install van CD en gebruikersnaam en WW werkte dat allemaal prima op me laptop.

Als ik nu kijk op mijn laptop wat er aangemaakt is, is dat het volgende:

ShortCut met volgende specs:

Hostname: 10.255.253.1 Het modem
Network Properties : L2TP IPSEC VPN

Dat is eigenlijk all what er op me laptop door CD installed is.

Dus een Dialer die gebruikt maakt van L2TP IPSEC VPN waar TCP/IP installed is met auto obtain IP. Dus ip van modem.

Zodra modem eraan zit, krijgt me laptop IP en kan ik gelijk dialen naar modem met shortcut. Modem 10.255.253.1

Wanneer ik een PC gaat gebruiken van de Zaak, dus met novell Netware

Krijgt de extra Nic in de install pc (dus om te testen) netjes een ip, install van de CD ook allemaal netjes gedaan maar dan de melding dat hij het modem niet kan bereiken. Affijn ik proberen te pingen en dat gaat dus niet... :(

• T_E_O
  • Laatst online: 09-08 10:56
Riemer Reinalda schreef op 19 november 2003 @ 11:39:
[...]

BTW: het is Casema maar dit terzijde :)

Heb je PPoE ook aanstaan op je testpc, aangezien Casema PPoE (net als KPN mxstream) gebruikt voor authenticatie :)

Daarnaast: is de utp kabel tussen modem Eurodocsis en je router/win 98 pc wel in orde :?
Wil niet wijsneuzerig overkomen, maar met die nieuwe modems gebruiken ze L2TP ipv PPPoE B)

Verder lijkt me dat werkstations elkaar eerst gewoon moeten kunnen pingen en dan kan je weleens gaan kijken wat voor een router je wilt gebruiken en of dat een PC of een kant-en-klaar kastje moet zijn.

Wat ik zelf zou doen is laptop een vast IP geven, want daar zit geen ipx/spx in de weg die zou kunnen storen (hoe vreemd ook), en vervolgens die router uit 't doosje halen en dan kijken of je die vanaf je laptop kan bereiken. Op die manier kan je naar mijn idee wel vaststellen of de problemen door je werkstations of door je infrastructuur worden veroorzaakt.

• Friedchicken
Nogmaals ben nu thuis en zal dat met het geven van een vast ip even proberen zeer binnenkort.

Als ik een vast ip geef, dan moet ik wel in de range van het modem zitten tenzij ik in het modem de range aan kan passen naar 192.168.1.xxx. Die mogelijkheid is er naar mijn weten nog niet om het modem te confen.

10.255.253.xxx zou dan die range moeten worden als ik met een static ip wil werken op laptop... Omdat de laptop dus op 10.255.253.1 zit...

• k-oz
  • Laatst online: 29-12-2021

k-oz

do not feed the trolls

kijk eens naar de instellingen van je novell client, van welk protocol maak de client gebruik.... verder denk ik dat koffie er niet ver naast zit .... je hoeft niet als een prof over te komen maar dan zitten wij met geen idee op welk nivo je hangt wat het gericht reageren nogal 'bemoeilijkt' ...

...Microsoft KB article Q172653: "Sometimes Barney Starts Playing Peeka boo on His Own""

• DJ
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15-08 20:08

DJ

Om PC's onderling te laten pingen (met TCP/IP) heb je geen router nodig. Als je nu eerst eens zorgt dat je met de PC's onderling kunt pingen. Zorg er dan wel voor dat alle PC's in hetzelfde subnet zitten (bijvoorbeeld 192.168.0.X) en ook allemaal hetzelfde subnetmask hebben (255.255.255.0 dus in dit voorbeeld). Als je dan ook meteen een IP nummer voor de router reserveert (bij voorbeeld 192.168.0.254) en die ook overal alvast in de PC's insteld als je default gateway dan heb je je PC's al goed ingesteld. Ze draaien dan wel kixed IP, maar dat kun je later altijd nog aanpassen naar DHCP (immers, zoals je zelf al zegt het Novell Netwerk (wat niet bestaat, het is het IPX/SPX protocol over een normaal 100MBit netwerk) door blijft draaien als je met IP aan het pielen bent).

Als je dan alle PC's naar elkaar kunt laten pingen (wat dus gewoon moet werken ZONDER router of internet verbinding) kun je een stap verder gaan.

Die tweede stap is het configureren van de router voor je interne netwerk. Zorg ervoor dat hij een IP nummer aan de binnenkant krijgt (in je 100MBit netwerk dus) bijvoorbeeld dat 192.168.0.254 nummer wat ik hierboven al gebruikte. Je hebt je PC's al geconfigureerd, dus als je de router goed hebt staan moeten de PC's meteen kunnen pingen naar de router. Naar internet nog niet, want die stap hebben we nog niet gehad.

Stap drie is het configureren van de router voor je Casema verbinding (die L2TP verbinding die je met je laptop ook al gezien hebt). Dit zul je samen met de handleiding van de router moeten doen, mits de router hiervoor geschikt is.

Als dit voorbij is kun je proberen of je PC's naar buiten kunnen pingen. Waarshijnlijk kun je dan nog niet pingen naar namen (zoals www.tweakers.net) omdat we nog geen DNS servers ingesteld hebben op de Clients. Dit kunnen we ook vast doen (zoals de IP nummers en Subnetmasks etc.). Check hiervoor wederom je laptop en kijk welke DNS servers je krijgt van Casema. Die moet je ook gaan instellen op je Client PC's. Ik neem voor het gemakt aan dat je geen DNS Server hebt.

Het gemakkelijkste is om als vierde stap je router zo te configureren dat de DHCP functie ervan gaat werken naar je Client PC's toe. Je moet dan waarschijnlijk een aantal opties invullen voor je DHCP scope. IP range (192.168.0.1-192.168.0.253, 192.168.0.254 is de router al), subnet mask (255.255.255.0), default gateway (192.168.0.254) en DNS Servers (die krijg je dus van Casema).

Ik hoop dat je hiermnee voldoende info hebt . . . succes ;)

Als er geen Religie's zouden zijn, dan waren we allemaal gewoon mensen geweest

• Friedchicken
DJ bedankt voor je stapsgewijze info.
Iets wat me nu net boven komt is het volgende, de werkgroep :D ?
Werkgroep waarin machines zich bevinden moet toch niet uitmaken voor IP pinging ?

Nee Okay, prima
Ik zal jullie info verschaffen over het novell Netware netwerk.

Koffie deed me even overkomen alsof ik er helemaal geen verstand van heb, of ik voor het eerst in me leven een netwerk aanleg of aanpas...

Dat ik niet alles over Novell weet heeft ie dan wel gelijk in, maar TCP/IP netwerk moet niet veel problemen meer bij me opleveren...

Morgen heb ik de info over Novell hier staan...

[ Voor 20% gewijzigd door Friedchicken op 19-11-2003 12:50 ]

• DJ
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15-08 20:08

DJ

Friedchicken schreef op 19 november 2003 @ 12:46:
DJ bedankt voor je stapsgewijze info.
Iets wat me nu net boven komt is het volgende, de werkgroep :D ?
Werkgroep waarin machines zich bevinden moet toch niet uitmaken voor IP pinging ?

. . .
Nope . . . werkgroep instellingen hebben niets te maken met het wel of niet kunnen Pingen. Het is wel handig om alle PC's dezelfde werkgroep te geven. Al was het alleen al voor het aangezicht ;) . . .

Als er geen Religie's zouden zijn, dan waren we allemaal gewoon mensen geweest

Pagina: 1