Toon posts:

[Soltek SL-DRV75] Werkt niet met PC2700?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een aantal weken geleden een vriend geholpen met het upgraden van zijn PC. Hij wilde er 256 MB bij geprikt hebben. Nou had hij er al een reepje Dane-Elec PC2100 geheugen van 256 MB in zitten.

Ik naar de PC winkel om nog een Dane-Elec module te halen, ze hadden geen PC2100 meer. Dus heb ik maar PC2700 gekocht. Nu heb ik zelf alleen maar goede ervaringen met het gebruiken van verschillende geheugenmodules op moederborden......maarja ik (eerder die vriend van me natuurlijk) heb dus nu wel een probleem. Zijn systeem is sinds de upgrade mega instabiel.

Dus....heb ik hem laten memtesten. Eerst zijn originele module...niks mis mee. Toen de nieuwe (in dezelfde bank).....en deze gaf meteen errors.

Nu is mijn vraag. Is die "spik splinter nieuwe" module nou kapot of ligt het aan het moederbord (dat ie geen PC 2700 "aan kan" ofzo).
Ik bedoel...ik ga die module natuurlijk inwisselen....maar als dat moederbord flipt i.c.m. PC 2700 geheugen heeft dit natuurlijk weinig nut.

Vanzelfsprekend heb ik op de Soltek homepage gekeken...En daar staat:

"Can 75DRV run Kingmax DDR333 256MB memory module?
Yes, it can run Kingmax DDR333. But with its Chip VIA KT266/A, DDR200/266 will be a better match."

Iemand tips/ervaringen/wijze woorden?? :)

(deze lap tekst kan zich eigenlijk ook samevatten tot 1 vraag: Als memtest errors geeft, ligt dit dan alleen aan de module, of kan dit ook aan de oudheid van de soltek liggen?)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ik zou verwachten dat de nieuwe module gewoon brak is. Een KT266A chipset wil in beginsel niet sneller dan 133MHz draaien op de geheugenbus, maar geheugen dat sneller gerate is gebruiken kan geen kwaad, het zou juist trager draaien dan het aankan dus extra stabiel moeten zijn.

Het kan wel aan obscure BIOS settings liggen, maar in beginsel zou de PC2700 alles beter moeten aankunnen dan de PC2100...

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor je reactie. Het leek mij idd ook logisch dat een snellere module goed moet draaien op een ouder systeem. Maar omdat ik overal lees dat de Soltek erg picky is met geheugen.......

Helaas kan ik niet fysiek met zijn PC klooien omdat hij hier 40 km vandaan woont....

Ik bedenk me net dat ik misschien ook bij die winkel kan vragen of ik een PC 2100 mee krijg. Prijs is precies hetzelfde. Kijken of ze dat doen, dan kan ik het potentiele probleem helemaal elimineren.