Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Kippenijzer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-11 20:02

Kippenijzer

McFallafel, nu met paardevlees

Topicstarter
Dit keer eens geen vraag, maar iets wat hopelijk als +1 behulpzaam bestempeld kan worden :)

HP, destijds Compaq heeft tijdens de productie van de eerdere serie iPaq's, denk aan de H36xx serie, ooit eens te kampen gehad met tekort een 16MB ROM chippies. Hierdoor zijn een redelijke hoeveelheid H3630's (en andere modellen vast ook wel) met 32MB ROM op de markt gebracht.
Hartstikke leuk, zul je denken, dubbel ROM, maar jah, je kunt er niets mee, want er zijn geen 32MB ROM images voor het kreng te vinden, omdat het eigenlijk niet de normale specs voor het ding zijn.

Nu blijkt er een ander model iPaq te zijn, in mijn geval de H3730, die nagenoeg identiek is, maar wel met 32MB uitgerust is.
Waarom is dit nou nuttig? Nou, PocketPC2002 is, in tegenstelling tot PPC2000 een stuk groter, zo groot dat Windows Media Player en de eBook reader, niet meer in het ROM passen. Dat zuigt nogal als je het sowiezo al moet stellen met de schamele 32MB RAM van de H3630 moet stellen, als daarin onder andere WMP moet komen.
Ik heb de stoute schoenen aan getrokken en heb gebruik gemaakt van mooie programmaatjes om Linux op een iPaq te krijgen, waarbij ook het terugzetten van windows erop beschreven wordt, enkel heb ik de installatie van linux achterwege gelaten, en het "verkeerde" image teurggeflasht ;)
Ik heb netto nu een H3630 met PocketPC2002 in de 32MB ROM versie, waarin WMP, BookReader en zelfs MSN (waarschijnlijk veroudert protocol) in ROM zitten. HEt is zelf zo dat ik een "iPaq FileStore" onder mijn geinstalleerde geheugenkaarten zie, waarvan ik aanneem dat dat de ongebruikte ruimte in de ROM is (er zit geen jacket met cf oid aan het ding, en ik heb gewoon 32MB RAM beschikbaar).
Ik ben iig erg blij met mijn nu weer zeer functionele iPaq H3630 :)

Stappenplan :

-Zorg dat je de nieuwste ActiveSync hebt (3.7.1 op moment van schrijven).
-Zorg dat je veel tijd hebt ;)
-Zorg dat je het niet erg vind de data op je iPAq te verliezen (synchroniseren en na de "aanpassing" terugzetten moet voldoende zijn)
-Zorg dat je niet extreem ongelukkig wordt als het mislukt en je er een muurbloempje bij hebt (gebeurt op zich niet, tenzij je iets fout doet / een klote pc hebt die biterrors creeert)

1) Op http://familiar.handhelds...7.2/install/download.html download je het image voor stable voor de h3630, om het even welke desktop (als je deze stap toch zet, kun je net zo goed linux tussendoor eens checken op je iPaq)
2) Zoals hier door hen wordt uitgelegd, zet je de Linux bootloader op je iPaq, en backup je je huidige bootloader en windows (wie weet, misschien wil je hem ooit weer origineel hebben).
3) Download van Compaq de laatste update voor PocketPC2002 voor de iPaq H3730 (Niet de H3630 dus).
4) Restart je iPaq ondertussen maar eens in de RAW Bootloader mode (houd het midden van de Navigatietoest ingedrukt terwijl je met de punt van de stylus de reset knop (het gaatje) onderop je iPaq indrukt.
5) Leve de pinguin die het ons mogelijk maakt foute ROM's te flashen!
6) Zoals hier bij Wiki te vinden is kun je "eenvoudig" je "originele" image weer terugzetten :)
7) Je download dd voor windows, of doet zoals ik het gedaan heb, via je linux-router met linux dd de volgende stappen :)
8) Splits de ROM file uit de PPC2002 voor H3730 update mbv dd in stukken van 4MB
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
dd bs=32 skip=1 if=NK_Glamis3722003WWE.nbf of=ce.img

dd bs=1024 count=256 if=ce.img of=parrot.bin
dd bs=1024 skip=256 count=3840 if=ce.img of=flash_00040000.bin
dd bs=1024 skip=4096 count=4096 if=ce.img of=flash_00400000.bin
dd bs=1024 skip=8192 count=4096 if=ce.img of=flash_00800000.bin
dd bs=1024 skip=12288 count=4096 if=ce.img of=flash_00c00000.bin
dd bs=1024 skip=16384 count=4096 if=ce.img of=flash_01000000.bin
dd bs=1024 skip=20480 count=4096 if=ce.img of=flash_01400000.bin
dd bs=1024 skip=24576 count=4096 if=ce.img of=flash_01800000.bin
dd bs=1024 skip=28672 count=4096 if=ce.img of=flash_01c00000.bin

Wat dit doet : 1e 32bytes wordt enkel door de originele installer van Compaq gebruikt om te kijken of de update wel compatible is "Deze update is bedoel voor een H37xx niet voor jou H36xx" dus :)
dan 256K aan bootloader (parrot.bin), en daarna voor iedere 4MB van de file hapklare brokken, om zeker te weten dat je filetransfer niet crasht (gebeurt in sommige gevallen met files groter dan 4MB)

8) Op de iPaq stond je nog op de "RAW BootLoader", als alles goed is (zo niet, dan heb je te strak mijn aanwijzigen gevolgd, zonder ook maar enigszins te lezen op de sites waaraan ik refereer, dode iPaq komen door naiviteit, veel minder snel door verkeerde updates ;P)
Zoals op bovenstaande sites beschreven staan kun je met HyperTerminal je iPAq gebruiken (Kill ActiveSync voor je uberhaupt de iPAq opstart in Raw Bootloader modus ;P)
Met Hyperterminal aan en in 8N1,115K2bps,no flow control modus, kun je op de iPAq met de Calendar knop (Linker knop op de voorkant) de "Seriele console starten" (Had ik al gezegd dat je voor deze procedure het best een seriele kabel of cradle kan hebben?)
Nu kun je via HyperTerminal eea op je iPaq doen :) Het is traag, 500bytes/seconde, en je moet totaal bijna 32MB overpompen, zie je, tijd nodig ;)
9) Nu gaan we één voor één, en achterstevoren de delen installeren. Omdat mijn Hyperterminal niet in YModem modus bestanden naar de iPaq wilde sturen heb ik met het commando set ymodem 0 de iPAq voor Xmodem ontvangst gereed gemaakt.
voor ieder block doe je nu load flash 0x<hexcode in flashfile naam> bijvoorbeeld : flash 0x01c00000 voor de 1e file die je erop zet (achterstevoren weet je nog?)
Daarna moet je via menu "Transfer" -> "Send File" het gewenste deel van de ROM (flash_01c00000.bin in dit bewuste geval) versturen (Zet tranfsertype op xmodem).
Zo doe je dat voor alle flash_<hexnummer>.bin files. De laatste file die je erop zet is dus flash_0x00040000 mbv commando : load flash 0x0004000 en dan via Hyperterminal->Tranfer->Send File weer de file versturen.

Je ziet al met al met grote tussenpozen (verzenden van file duurde hier tussen 10 en 15 minuten, voor elke file...) veel info op de HyperTerminal voorbij komen. Dit is zodra hij een file binnen heeft en hij de flash gaat beschrijven.
Zolang je niet gaat kloten met de bootloader, kun je doen wat je wilt, als je een keer de verkeerde file flasht, gewooon hetzelfde hex-adres nogmaals flashen met de juiste file, ook als uiteindelijk de flash mislukt is en je image niet werkt, kun je met de RAW BootLoader weer gewoon opnieuw flashen (of je ooriginele install, die je in het begin gebackupped hebt terugzetten).
10) Typ als alle delen (behalve parrot.bin) erop staan in hyperterminal het commando "boot wince" in. Nu probeert hij het net geflashte image te booten. Als het goed gegaan is zal ppc2002 starten en zal je het ding in moeten stellen (niet teveel tijd aan besteden, zometeen moet je nl. weer, pas als alles klaar is hem weer normaal in gebruik nemen.). Om te testen of niet toevallig hier of daar een bitflip in het image zit heb ik alle programmaatjes die in de 32MB rom staan eens uitgevoerd en onder andere het muziekje uit de WMP afgespeeld.
Ben je blij met de werking, geen vreemde errors tegengekomen? Dan het engste stuk... Als dit fout gaat heb je een probleem :)
Omdat je niet af en toe per ongeluk die Raw Bootloader van linux (leve de penguin) er tussendoor wil hebben, flashen we de bootloader terug :)
Reboot weer naar de bootloader (midden van de navigatietoest indrukken terwijl je de restknop onderop indrukt) en start wederom de connectie naar Hyperterminal door de linker knop voorop in te drukken voor de seriele console. Dit maal wedermom set ymodem 0, en dan load bootldr waarna je parrot.bin erheen stuurt. Als deze geupdate is (er komen wat vage meldingen over foute magic voorbij) en je het aandurft, druk je nogmaals op de resetknop, en zou de net succesvol getest ppc2002 meteen moeten starten. (En anders heb je een probleem ;P).

Mocht bij het flashen (muv het terugflashen van de (of een) originele bootloader) iets misgaan, gewoon opnieuw flashen, of je originele install er weer op flashen.

Als ik iets vergeten ben te vermelden hoor ik het graag en zal ik het aanvullen/aanpassen :)

edit:
Jaja, toch meteen na plaatsing een edit. Als iedereen die dit succesvol doet, en dus heel blij met deze uitleg is, me nou een eurootje stuurt/overmaakt, heb ik binnenkort geld om een CF hetzij PCMCIA jacket voor het kreng op de kop te tikken, zodat ik ook onder de 32MB RAM limiet uit kan ;P

[ Voor 3% gewijzigd door Kippenijzer op 18-11-2003 18:37 ]

Verwijderd

zo te zien vond niemand je reply interessant :D

ik wel iig, want heb hier nog zo een ding liggen, krijg hem maar niet verkocht.

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15:25

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Misschien moet je dit even posten op www.pocketpc-club.nl, daar zullen ze je wel dankbaar zijn ;)

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Verwijderd

tja die admins daar zijn niet erg gretig als het om niet van de leverancier afkomende roms zijn ofzo.

• Kippenijzer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-11 20:02

Kippenijzer

McFallafel, nu met paardevlees

Topicstarter
Daar heb ik hem destijds al eens gepost :)