NW51SP2

Pagina: 1
Acties:

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15:02

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
Hi,

Iemand ervaringen met SupportPack 2 voor NW5.1 ??

Heb 'm gister geinstalled op m'n bakkie ... reboot server en jawel hoor, nog voordattie uitgeboot en op de prompt springt meteen al de 1e Critical error te pakken.
10 minuten later al z'n eerste abend.
De DHCPCLNT is ook ruk, doet gewoon nix meer.
En als je die wilt unloaden ... abend :(

Ben ik de enige met die ervaring?
Had juist gehoop dat de ietwat instabiele DHCPCLNT nu beter geworden is, alleen issie juist veel slechter geworden.

Overigens ff een ander vraagje tussendoor (scheelt weer een topic) hoe werkt de DHCPSRVR in NW5.1 ?? Dat zit heel anders in elkaar dan bij ... maar hoe?
Oftewel hoe config ik de DHCP, DHCPCFG is namelijk verdwenen?

ThX
Koffie

Braaikamer - Smoke&BBQ

• dreambofh
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21-07 20:08
Met SP2 heb ik geen ervaring...

Mat DHCPSRVR wel. Hiervoor moet je aan JAVA apje installeren.

\\FS_NOVELL\SYS\Public\DNSDHCP\setup.exe

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
Thank you ...
Begrijp ik het goed dat mijn donkerbruine vermoeden juist is en dat DHCPServer via dat DHCPDNS proggie ingesteld moet worden.
Heerlijk ... ik wil helemaal geen DNS, aaleen pure IP :(

Als dat zo is (of misschien ben ik voorbarig) zal ik 's ff kijken of we niet de good old DHCP van 4 onder 5 kunnen draaien.
Was veel beter en makkelijker :9

Braaikamer - Smoke&BBQ

• Shift
  • Laatst online: 04-08 13:44

Shift

[] Dual crazy []

Novell zonder problemen :Y :) :)

Verwijderd

Op donderdag 07 december 2000 16:56 schreef Koffie het volgende:
Thank you ...
Begrijp ik het goed dat mijn donkerbruine vermoeden juist is en dat DHCPServer via dat DHCPDNS proggie ingesteld moet worden.

Als dat zo is (of misschien ben ik voorbarig) zal ik 's ff kijken of we niet de good old DHCP van 4 onder 5 kunnen draaien.
Je bent niet verplicht om een dns server aan te maken. Als je alleen instellingen doet voor DHCP en alleen de DHCPSVR laad werkt ie goed.

Voor DNS moet je named laden. Samen met DHCP geeft het wel veel leuke opties. Vooral in grote bedrijfsnetwerken.

• Onno
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Eh, DNS wordt toevallig met hetzelfde progje geconfigureerd als DHCP, maar dat wil niet zeggen dat je daar ook gebruik van hoeft te maken... de DNS en DHCP server zijn gewoon twee losse programma's hoor... :)
Beter zeker niet, en ook niet makkelijker imo.

• dreambofh
Ja, i.d.d. je hoef DNS niet perse te configureren voor DHCP.

DHCP werkt trouwens wel veel beter dan bij NW4.

Alleen jammer dat je in de NDS alleen de settings gedeeltelijk kan zien en niet aan kan passen. Maar dat gaat denk ik wel beter worden in de toekomst. Ik heb trouwens wel gezien dat in de nieuwe (beta) versie van ConsoleONE die dingen weer wel kan. En MEER!!

Verwijderd

Op donderdag 07 december 2000 19:27 schreef s_broekhoven het volgende:
Ja, i.d.d. je hoef DNS niet perse te configureren voor DHCP.

DHCP werkt trouwens wel veel beter dan bij NW4.

Alleen jammer dat je in de NDS alleen de settings gedeeltelijk kan zien en niet aan kan passen. Maar dat gaat denk ik wel beter worden in de toekomst. Ik heb trouwens wel gezien dat in de nieuwe (beta) versie van ConsoleONE die dingen weer wel kan. En MEER!!
Ja. alleen jammer dat de nieuwe consoleone sommige dingen weer niet ondersteunt die in de nwadmin weer wel kunnen, bv. snapins voor groupwise. Maar dit zal wel snel opgelost worden. Dan is het echt een supergaaf produkt.

• Onno
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Vrijwel alle nieuwe produkten (ZEN3, NFS3, DirXML, enz) werken met ConsoleOne, en niet meer met NW Admin. (NIMS is eigenlijk de enige uitzondering)

En met ConsoleOne kun je ook zonder specifieke snapins gewoon alles editten, dat is erg praktisch. :)

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
Als die HD hier naast me uitgedefragmenteert is ga ik het proberen . . .
En owee als ik het niet aan de praat krijg >:)

Heerlijk dat SP2 -->Format server werdt dat dus.
Kreng weigerde DP2 te uninstallen (en ja, ik had backups laten maken!).
Ach, is wel fijn hoor, om na anderhalve week weer een verse server te hebben ;)

Braaikamer - Smoke&BBQ

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
Nou zorry hoor ...
Ik weet het, debiel van me dat ik het tabblad DHCP niet eerder had gezien :(

Maareuh . . . vondt de oude DHCPSRVR dus wel ff makkelijker.
Zal wel weer komen omdat ik nog aan m'n TCP/IP exmane moet beginnen.
Handig is anders (zal wel weer onwetenheid zijn)

Braaikamer - Smoke&BBQ

Verwijderd

Ach, zal meer gewenning zijn, als je ff met nieuwe DNSDHCP config tool hebt gewerkt zul je het wel waarderen. Het enige wat ik met deze tool nog wel eens wil ondervinden is een lockup bij het veranderen/toevoegen/verwijderen van entries in de DNS of DHCP config met een w2k client. Een kill van het proggie en opnieuw openen is dan helaas noodzakelijk.

Maareh, heb je geen specifiekere info over het falen van je SP2 install. Heb hem nou een x of 8 geinstalled en nog nooit probs gehad.

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
Om eerlijk te zijn vindt ik dat DNS/DHCP helemaal nix. Snap er nix van en krijg het niet werkend. Uiteraard zegt dat meer over mijn kwaliteiten dan die over de DHCP zelf natuurlijk ;)
Maar als iemand ff een hele simpele uitleg kan geven in de vorm van "DHCP Configgen voor dummys" heeel graag!

En ja, SP2 ... simpel eigenlijk.
Gewoon installen op de manier hoe het moet, aangevinkt dattie moet backuppen. Alleen uitgezet dattie moet resetten, doe ik liever zelf namelijk.
Toen ie klaar was restet server (geen restart) en nog voor dat ik op het console kwam met de server naam ha dik de 1e critical server error al te pakken.
DHCPCLNT loaden ... werkt wel, maar komt niets binnen ofzo. unloaden --> abend.

Dus dan de TXT gelezen hoe we uninstallen, ik doen dus .... kan hij geen info vinden. Ik kijken in de dir (sys:system\backsp2) 2 bestanden van een paar KB that's it!
Enfin .. na van alles geprobeerd te hebben, tot de conclusie gekomen dat FORMAT /SERVER beter/sneller was :(

Ach .. 't was nog maar 03.30 toe ik naar bed ging (insert here smiley met wallen onder ogen).

GRtZ
Koffie

Braaikamer - Smoke&BBQ

• dreambofh
Hmmm... uitleg DHCP?

Als ik vanavond thuis ben zel ik je wel effe een docje mailen. (als ik thuis kom)
Echt HEEL simpel.
Je maakt gewoon een netwerk aan b.v. 192.168.0.0 => daarin een rang => 192.168.0.1 tot 192.168.0.50 ofzo. Ik zal wel weer wat vergeten maar uit mijn hoofd was ut dit ongever. Oowja. Vergeet niet het subnet te definieren. En bij je range als je op een tabblad klik kan je wat dingen toevoegen die uitgedeeld moeten worden zoals een gateway e.d..

Oow... vergeet de DHCP server niet te selecteren.

Daana kan je vrolijk DHCPSRVR tikken op je console en je bent klaar!

Volgensmij denk je dat het moeilijker is dan het in het echt is.

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
ThX , dat lijkt erop.
Uiteraard weet ik wel hoe het DHCP verhaal in elkaar zit, maar ik snap er nix van hoe ik dat dus draaiende krijg in DNS/DHCP

Heb een DHCPserver gemaakt een subnet en een pool.
Dat kreng gaat automatisch het hele segment vrijgeven.Enfin... voor ff mag dat wel.
Denk je alles werkend te hebben en laad je de DHCPSRVR (die alls OK vindt ).
Krijgt de client geen enkele IP.
Zo'n docutje zou ik errug op prijs stellen!! Please.
Als ik er dan nog niet uit kom is het pech.
Gaan we 's ff kijken of we de DHCP van NW4 erop kunnen draaien (jammer dan voor de NDS).

Alvast bedankt,
Koffie

Braaikamer - Smoke&BBQ

Verwijderd

Dat kreng gaat automatisch het hele segment vrijgeven.
Nou, zo krengerig issie niet hoor, hooguit reageerd ie op jou settings... ;)

Vooruit, een mini cursus :

* 1. DHCPserver object maken

- In het tabblad DHCP create klikken

* 2. Subnet maken

-Logische naam geven (bv LAN)
-Context van dit subnet aangeven, is makkelijk als je voor DNSDHCP een apart containertje bouwt. Is gewoon een service, je hoeft dus verder geen specifieke rechten te geven aan die container.
-Subnet adres invullen ( bv 192.168.1.0 )
-Subnet maskinvullen ( bv 255.255.255.0 )
-Koppelen aan DHCP server object bij default DHCP server keuzelijstje
-Create

* 3 Subnet pool maken

-Op op het subnet LAN gaan staan ( heb je net gemaakt )
-Subnet adressrange aanmaken
-Naam geven, bv Clients
-Range aangeven van de beschikbare adressen voor clients, er van uitgaande dat je wat servers hyeb draaien reserveer je de eerste 10 ip's voor je serverpark. Uitdelen van adressen aan clients doe je dan bv vanaf 11 tot 50, of van 50 tot 100 of wat je praktisch vindt. Geef dus in het hostid veldje van je subnet een begin en een eind ip in.
-Create

* 4 Opties meegeven

-Weer op LAN gaan staan, bij het Other DHCP Options tabblad op modify drukken, opties DNS server en router defineren met de in jouw netwerk corresponderende ip adressen.
-Instellingen bewaren en weg

* 5 DHCP server starten

-Op je console DHCPSRVR inkloppen, eventueel nog aan je autoexec.ncf file toevoegen in je system dir op sys volume.

Een kind kan de was doen... :)

suc6

Verwijderd

LET OP
NW51SP2.EXE
NW50SP6.EXE

Novell has received calls from some customers that have found NDS communication issues after installing NW51SP2.EXE or NW50SP6.EXE. Novell has temporarily removed these Support Packs from general distribution pending a resolution of this issue. Every effort is being made to isolate the problem and once again make the latest Support Packs publicly available.

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
ThX Rosink!!

Ga 'm uitprinten en boven het bed hangen!
Zal v/h weekend gaan testen met je stappenplan!

ThX again,
Koffie

Braaikamer - Smoke&BBQ

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
Ondanks de mooie uitleg krijg ik het dus niet voor elkaar.
Heb het aangemaakt zoals aangegeven, en hij wil meteen dus het hele segment vrijgeven (192.168.100.0 t/m 255) kan dat nergens instellen.
Dat zou nog niet zo heel erg zijn, ware het niet dat na het laden van DHCPSRVR geen enkele client een IP krijgt :(

Ben er maar mee gekapt, heb alle DHCP items weer weggeknald en de DHCPSRVR.NLM en DHCPCFG.NLM van 4 erop geknald.
5 minuten later had m'n client een IP ;)

ThX
Anyway ...
Koffie

Braaikamer - Smoke&BBQ

Verwijderd

[b]

* 3 Subnet pool maken

-Op op het subnet LAN gaan staan ( heb je net gemaakt )
-Subnet adressrange aanmaken
-Naam geven, bv Clients
-Range aangeven van de beschikbare adressen voor clients, er van uitgaande dat je wat servers hyeb draaien reserveer je de eerste 10 ip's voor je serverpark. Uitdelen van adressen aan clients doe je dan bv vanaf 11 tot 50, of van 50 tot 100 of wat je praktisch vindt. Geef dus in het hostid veldje van je subnet een begin en een eind ip in.
-Create
Hier geef je de range aan, wanneer jou DHCP server alle ip's beschikbaar stelt uit hele subnet zit in deze setting een fout...

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
Op zondag 10 december 2000 17:05 schreef Rosink het volgende:

[..]
Hier geef je de range aan, wanneer jou DHCP server alle ip's beschikbaar stelt uit hele subnet zit in deze setting een fout...
Dat begrijp ik wel, echter kan ik nix wijzigen, hij pakt standaard .0

Anyway, ik vindt de NW4 DHCPServer fijner.

Braaikamer - Smoke&BBQ

Verwijderd

Ik geef niet op ;)

Wanneer je niets kunt instellen bij je subnetPOOL moet je ook eens kijken of je het subnet _zelf_ wel goed hebt gedifineerd.

subnet : 192.168.1.0 / 255.255.255.0

subnetPOOL : 192.168.1.11 t/m 192.168.1.50

Het _KAN_ nl niet waar zijn dat het niet werkt :7

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
Speciaal voor Rosink ga ik vanavond opnieuw proberen om de DHCP van NW51 draaiende te krijgen ;)

Werk je bij NetWare ofzo? drammertje (positief bedoelt).

GRtZ
Koffie

[update]
Welke versie vindt je trouwens fijner om mee te werken?
[/update]

Braaikamer - Smoke&BBQ

Verwijderd

Nee, ik werk niet bij Novell ;)
Ik zie alleen graag dat iedereen met Netware kan doen wat mogelijk is.

En ik vind het hele DNS/DHCP verhaal in NW5.x veel overzichtelijker en handiger in te stellen, zeker als je Dynamic DNS gebruikt.
Pagina: 1