[VB]Communicatie via RS232 vervangen door TCP/IP

Pagina: 1
Acties:

• pkouwer
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07-10-2025
Even een vraag van wat algemene aard:

Ik ben redelijk bedreven in het programmeren van applicaties die communicatie hebben met devices via RS-232. Dit lukt mij vrij aardig en kan er goed mee uit de voeten. Echter ik kom de laatste tijd steeds meer apparaten tegen die communiceren via bv USB, of op IP-basis. Hierbij denk ik bv aan telefooncentrales.

Heeft iemand ervaring met beide toepassingen of een idee hoe deze werken ?

• Yoeri
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

Yoeri

O+ Joyce O+

(overleden)
Als ik je startpost zo lees kan ik moeilijk geloven dat je echt ervaren bent (no offence)

Eerst en vooral zou het geen verschil mogen maken waarover de data gestuurd wordt, dat is slechts de onderste laag van je programma.

Ten tweede heb je voor netwerkcommunicatie in vb 6 bvb de winsocks control. USB zul je weer op een andere manier moeten aanspreken, ...

Wat betreft hoe die apparaten werken... tja, een telefooncentrale van panasonic zal wel anders werken dan een fax van brother natuurlijk ;) Ik bedoel maar, wat bedoel je nu net met die vraag eigenlijk?

Kijkje in de redactiekeuken van Tweakers.net
22 dec: Onze reputatie hooghouden
20 dec: Acht fouten

• pkouwer
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07-10-2025
Ik bedoel dus, data van bv een paslezer over RS232 kun je opvangen met bv MSCOMM-control waarna je de ruwe data kan splitsen. Eventueel kun je werken met ACK/NACK communicatie.

Mijn vraag is dus, hoe gaat dit met IP-devices en USB. Stel ik heb een USB aansluiting op een apparaat, hoe kan ik dan communiceren.

Kortom: ik weet precies hoe ik moet communiceren met een seriële poort, maar niet met de USB-poort. Duidelijk zo?

offtopic:
ik ben dus weldegelijk ervaren in dit soort toepassingen !! Waar baseer je dit op dat dat niet zo zou zijn ?

• farlane
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 00:47
TCP/IP is puur een protocol, geen hardware 'platform' als RS232.

( In theorie zou het dus ook over een RS232 kanaal moeten kunnen werken, alhoewel de overhead dit waarschijnlijk niet rechtvaardigt )

Het is echter wel zo dat je bovenop TCP/IP zelf nog een protocolletje moet bouwen voor device X.

Het grootste verschil met wat jij waarschijnlijk gewend bent is dat TCP een verbinding opbouwt en onderhoudt. Je hoeft dus niet met slaveadressen te ouwhoeren oid, je weet in de software met wie je praat, namelijk het ip adres + poortnummer waarmee je de verbinding hebt opgebouwd.

Onder VB gebruik je vaak het Winsock control, alhoewel deze een aantal belangrijke eigenschappen van TCP ( receive timeout, lingering e.d. ) wegmoffelt. Als je custom protocollen maakt is dit vaak niet gewenst.

Voor USB zou ik het zo niet weten, maar waarschijnlijk zul je daarvoor op zijn minst een dll van de fabrikant voor nodig hebben die met de specifieke device driver communiceert.

Somniferous whisperings of scarlet fields. Sleep calling me and in my dreams i wander. My reality is abandoned (I traverse afar). Not a care if I never everwake.