[C++ Builder]Meerdere ADOTables of ?

Pagina: 1
Acties:

• CRiMiNaL
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10-01-2024
Mijn 2e probleem/vraag van vandaag, ik maak gebruik van een ODBC koppeling op mijn database te benaderen en door middel van de ADOConnection, ADOTable en Datasource componenten spreek ik deze data aan. Nu heb ik in mijn database ong 12 tabellen, en ik wil deze natuurlijk allemaal aan kunnen spreken. Nu is mijn vraag :

Is het beter om voor iedere Tabel in mijn database een andere ADOTable component in mij project te plaatsen of kan ik met 1 ADOTable ook al mijn tables aanspreken. Doormiddel van de "Tablename" property kan ik wel de source tabel veranderen, maar dat zou betekenden dat ik bij iedere aanspraak op mijn database die property eerst zou moeten veranderen hierdoor zou een ADOTable voor elke tabel in m'n database weer handig zijn.

Kortom, ben ik wel op de goede weg bezig of zit ik er compleet naast :?

... MMORPG Addict.

• LordLarry
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

LordLarry

Aut disce aut discede

Ik kan niet ontdekken welke van de twee jouw weg is, maar ik zou voor elke tabel een TADOTabel gebruiken. Een belangrijke plus is dat je dan ook meerder tabellen tegelijk in je form kan tonen met de data aware componenten. Voor queries is de grens al weer vager, ivm update/insert/delete queries.

We adore chaos because we like to restore order - M.C. Escher

• Bartoz
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Als je maar 1 record per keer bewerkt kun je er ook voor kiezen om met ADOQuery's te werken. Hiermee kun je ook eenvoudig meerdere tabellen bewerken via een SQL-statement.
Het nadeel van het gebruik van ADOtables is dat er vrij veel data-verkeer is. Een ADOTable heeft namelijk haalt nl. de complete tabel uit de database.

• CRiMiNaL
bedankt voor de tips, ik denk dat ik dan voor de verschillende ADOTables kies. Ook omdat ik vooral met veel relaties in m'n database zit. vb : art_groep_id = 12 in m'n artikelen tabel - en in m'n artikel_groep tabel staat weer dat art_groep_id 12 Aanbiedingen zijn. ect ect.

LordLarry zou je nog iets kunnen verduidelijken wat je met die Data aware componenen bedoelt.

... MMORPG Addict.

• LordLarry
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

LordLarry

Aut disce aut discede

ADOTables halen niet altijd alle data op. Dat hangt van een aantal factoren af. Natuurlijk kan je het zelf altijd beter met je eigen queries :)

Data aware componenten zijn de componenten die met TDB beginnen. Zoals TDBEdit, TDBCombobox, TDBNavigator en TDBGrid. Deze kunnen direct en designtime aan je tabel gekoppeld worden (via een TDataSource) en bieden zo veel gratis functionaliteit. Delphi komt met enkele demo's hiervoor.

We adore chaos because we like to restore order - M.C. Escher

• Tomatoman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14:22

Tomatoman

Fulltime prutser

CRiMiNaL schreef op 18 november 2003 @ 19:28:
bedankt voor de tips, ik denk dat ik dan voor de verschillende ADOTables kies. Ook omdat ik vooral met veel relaties in m'n database zit. vb : art_groep_id = 12 in m'n artikelen tabel - en in m'n artikel_groep tabel staat weer dat art_groep_id 12 Aanbiedingen zijn. ect ect.
Als ik het goed begrijp, werk je met relaties waarbij de weergegeven inhoud van de ene tabel afhankelijk is van de huidige record in de andere tabel. Als je bijvoorbeeld een bepaalde artikelgroep selecteert (in de tabel artikel_groep selecteer je de record met artikel_groep_id = 12), worden uit de tabel artikelen alleen de records opgehaald waarvoor geldt dat artikel_groep_id = 12. Mocht je dit nog niet weten: zo'n relatie heet een master/detail relatie. Er is uitstekende ondersteuning in de VCL ingebouwd voor master/detail relaties. Zoek eens in de helpfiles bij master/detail relationships, dat kan je een hoop gedoe besparen.

Een goede grap mag vrienden kosten.

• CRiMiNaL
ik wist wel dat het master/detail relaties waren, maar ik wist niet dat deze ook zo handig te gebruiken waren. Bedankt voor je tip Tomatoman.
Ik loop alleen weer tegen een nieuw klein probleempje aan, als ik doormiddel van de Data control componets de artikel_groep_id laat verschijnen staat er netjes 12 maar ik wil natuurlijk dat hij netjes uit de artikelgroep tabel haalt dat bij 12 Aanbiedingen hoort en dat hij er dan Aanbiedingen neezet. Met gewone queries weet ik dit prima op te lossen, maar is hier ook een manier voor als ik zo'n DBEdit gebruik ?? Of kan ik dan beter gewoon een Edit gebruiken en de inhoud vooraf d.m.v queries opvragen ?
Moet zeggen dat ik zelf nog niet veel geprobeerd hebt, 't is bedtijd voor mij morgen vroeg op. iig bedankt voor al jullie tips :)

Oh en iemand van jullie nog een site waar ik info over deze manier van werken met C++ Builder vandaan haal ?
Kwam zelf al hierop :

http://www.visualcomponentlibrary.com/bcb/

very usefull maar hij bevat maar beperkte info, ander blijf ik vragen ;)

[ Voor 24% gewijzigd door CRiMiNaL op 18-11-2003 23:01 ]

... MMORPG Addict.

Pagina: 1