Toon posts:

computer doet niks, wat is er aan de hand?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Toen ik mij vanmorgen mijn monitor aanzette (PC staat 24-7 aan) besloot mijn pc er mee op te houden. Op het aanknopje drukken deed niks, het aanknopje aan de achterkant even uit/aan gedaan, nog eens op het anknopje, weer niks, en na een minuutje oid ging hij vanzelf ineens wel aan.

Daar zou ik prima mee kunnen leven, ware het niet dat hij na een paar minuten ook weer vanzelf uit ging
en na een paar minuten weer aan
en weer uit
etcetera. 8)7

Joozd denkt nu: Er zal wel een contactje loszitten, laat ik de computer eens uit elkaar schoreven, alle contactjes schoonblazen, stof eruit, en weer in elkaar zetten

De computer gaat niet meer uit zichzelf aan, die overwinning heb ik geboekt, maar hij gaat ook niet aan als ik dat wil.

Het oranje lampje op mijn KR7A/RAID moederbord (van Abit) brandt wel, dus ik dekn niet dat het aan mijn voeding ligt Volgens de bijgeleverde handleiding zegt dit namenlijk: D14 is a standyby power connector. When the +5VSB supplies power to the motherboard, this LED will light up.

De andere twee lampjes (power on en reset) doen niks, op wleke knop ik ook druk.

Alle mogelijke PCI kaarten er uit gehaald, HDs, CDs en FDDs losgehaald (ook stroom eraf), videokaart losgehaald, allemaal niks. Hij weigert ook maar het minste teken van leven te geven, nog geen ventilatortje dat gaat draaien. :(

Iemand een idee wat er mis is?

Liefs, Joozd

Verwijderd

klinkt lullig maar is niet gewoon je power connecter brak?

probeer eens je reset connecter op je power pinnen aan te sluiten :)

Verwijderd

PRobeer je Bios eens te resetten, dat doe je door je batterij uit je mboard te halen stroom er af en even wachten doe maar voor de zekerheid 1 tot 2 min en dan alles er weer op en dan maar weer proberen . . . .

Geheugen kaptot?

Verwijderd

dan zou je piepjes moeten horen :)

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de power connector al kortgesloten met een vork (is niet echt slim trouwens, ik weet het 8)7)

Als het het geheugen geweest zou zijn, dan zou toch tenminste IETS moeten gebeuren voordat het niet werkt? Nu bllijft het echt zo alsof ik geen ueberhaupt niet op die aanknop druk. . . .

Verwijderd

Topicstarter
OW, en ik had het CMOS al gereset (niet met batterij, maar met de daarvoor bestemde Jumper)

Verwijderd

heb je nog gekke dingen gedaan met je pc?

anders ben ik bang dat je mobo is overleden, dit omdat er ook geen fan's gaan draaien.
Verwijderd schreef op 18 november 2003 @ 16:25:
OW, en ik had het CMOS al gereset (niet met batterij, maar met de daarvoor bestemde Jumper)
jumper ook weer goed terug gezet? anders start ie namelijk ook niet op ;)

[ Voor 53% gewijzigd door Verwijderd op 18-11-2003 16:27 ]

Verwijderd

Topicstarter
Voro zover ik weet heb ik niks geks gedaan. . . . . Hoewel wel alles bij mij de neiging heeft kapot te gaan (Geheugen laatst, mijn mooie logitech lawaaimaakapparaat, en nu dus de computer zelf)

Maar hij had al eerder last van later opstarten dan dat ik het knopje indrukte.

De jumper staat trouwens idd waar hij moet staan

Kan het niet de voeding zijn? Die is nl goedkoper dan een nieuw MB :7

Verwijderd

Topicstarter
Het is zojuist nog mooier geworden.

Mijn PC begint nu elke seconde een keer of twee met booten, om daar meteen weer mee te stoppen. (zeg maar een heel klein tikje waarop zowel het RESET als het POWER ON ledje op mijn MB oplichten, en ook het POWER ON ledje aan de voorkant van mijn PC oplicht. Zo af en toe wordt dit onderbroken door een stakkato van korte tikjes (een stuk of 5 per seconde). Bij elk tikje gaan ook de ventilatoren even draaien.

En dan het allermooiste: Als mijn PC zo'n tikje geeft, flikkert teletekst op de TV die erboven staat rood. Alleen teletekst, niet het gewone TV beeld. _/-\o_

Verwijderd

Last van geesten in je huis ;)

• The_Greater
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-08 15:47
Zijn alle condenstatoren nog goed?
En heb je het al met een andere voeding geprobeerd?

Working in the IT : "When you do things right, people won't be sure you've done anything at all"

Verwijderd

klinkt inderdaad als een kapotte elco, maar dat je tv knippert met teletekst en niet met gewoon tv dat snap ik niet(anders zou het gewoon je voeding zijn, wat ik toch wel denk).

Verwijderd

Probeer dan maar je voeding, en laat dan horen of het werkt!!!!

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Heb je je machine netjes aangesloten op een stopcontact met randaarde? Alle problemen die je beschrijft doen mij denken aan een aardingsprobleem!

• pisart
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op 18 november 2003 @ 17:54:
Het is zojuist nog mooier geworden.

Mijn PC begint nu elke seconde een keer of twee met booten, om daar meteen weer mee te stoppen. (zeg maar een heel klein tikje waarop zowel het RESET als het POWER ON ledje op mijn MB oplichten, en ook het POWER ON ledje aan de voorkant van mijn PC oplicht. Zo af en toe wordt dit onderbroken door een stakkato van korte tikjes (een stuk of 5 per seconde). Bij elk tikje gaan ook de ventilatoren even draaien.

En dan het allermooiste: Als mijn PC zo'n tikje geeft, flikkert teletekst op de TV die erboven staat rood. Alleen teletekst, niet het gewone TV beeld. _/-\o_
Zit de koeler van je cpu er goed op, werkt de fan nog? Kan je nerges je cpu/mobo of voeding ergens testen of eventueel iets lenen?

Verwijderd

Topicstarter
Ik zit hier inderdaad voledig zonder randaarde; brak studentenhuis, je kent het misschien wel.

Ik ben al druk bezig ergens een voeding te vinden; dat zou toch zo moeilijk niet moeten zijn. Maar als ik er uit kom zijn jullie de eersten die het horen!

Verwijderd

he moet dan moet je de kast eens aarden op een andere manier bijvoorbeeld op de kachel. snap je?? pc onze mobo was ook stuk deed niets meer. niet een beeld. leukof ie gewoon opstarte maar dat deed ie niet,

Verwijderd

Je voeding is gewoon brak. (8>

• renedepe
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 14-08 16:06

renedepe

wheeeeelp!!!

Al eens ATX ressetje geprobeerd???

"water is pas een feest, als het langs de brouwerij is geweest"

Verwijderd

Topicstarter
ALs je met een ATX ressetje bedoelt dat ik het schakelaartje op mijn voeding heb overgehaald:

Dat leek me wel handig, voor ik mijn computer in onderdelen op de keukentafel ging leggen ja. 8)7

En ik hoop nog steeds dat het mijn voeding is, ik heb al een reserve gevonden, nu nog even naar huis lopen en kijken of het werkt! B)

• renedepe
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 14-08 16:06

renedepe

wheeeeelp!!!

atx reset = schakelaar voeding uit en dan aan/uit knop 10 sec inderukken. dan los en schakelaar weer aan.

"water is pas een feest, als het langs de brouwerij is geweest"

Verwijderd

De aan/uit-knop aan de voorkant van de pc gaat in het mobo via een connector. Misschien is die connector kapot. Wanneer de knop wordt ingedrukt, komt er een gesloten stroomkring, zodra deze er is geweest en de knop weer terugschiet (en dus de stroomkring is verbroken) gaat de PC aan. Het kan misschien zijn dat de knop (denk het niet) of de connector (waarschijnlijk die) die in je mobo gaat kapot kan zijn. Als de connector af en toe kortsluiting maakt dan gaat de computer dus heel snel aan en uit. Dit verklaart ook waarom je computer in het begin om de minuut, daarna niet meer, en daarna om de 5 seconden opstart: door het schoonmaken en kantelen van je computer is de connector zo gaan verschuiven dat de situatie veranderd (en er dus voor kan zorgen dat er helemaal geen gesloten stroomkring kan komen, of juist heel snel). Misschien verstandig om ff naar deze connector te kijken :)

• DSK
  • Laatst online: 14-08 23:25

DSK

boeiend...

Verwijderd schreef op 18 november 2003 @ 21:34:
De aan/uit-knop aan de voorkant van de pc gaat in het mobo via een connector. Misschien is die connector kapot. Wanneer de knop wordt ingedrukt, komt er een gesloten stroomkring, zodra deze er is geweest en de knop weer terugschiet (en dus de stroomkring is verbroken) gaat de PC aan. Het kan misschien zijn dat de knop (denk het niet) of de connector (waarschijnlijk die) die in je mobo gaat kapot kan zijn. Als de connector af en toe kortsluiting maakt dan gaat de computer dus heel snel aan en uit. Dit verklaart ook waarom je computer in het begin om de minuut, daarna niet meer, en daarna om de 5 seconden opstart: door het schoonmaken en kantelen van je computer is de connector zo gaan verschuiven dat de situatie veranderd (en er dus voor kan zorgen dat er helemaal geen gesloten stroomkring kan komen, of juist heel snel). Misschien verstandig om ff naar deze connector te kijken :)
Dat heeft hij al gedaan:
Door joozdW - Tuesday 18 November 2003 16:25

Ik heb de power connector al kortgesloten met een vork (is niet echt slim trouwens, ik weet het )

Blog (Linux-related)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 18 november 2003 @ 16:17:
Toen ik mij vanmorgen mijn monitor aanzette (PC staat 24-7 aan) besloot mijn pc er mee op te houden. Op het aanknopje drukken deed niks, het aanknopje aan de achterkant even uit/aan gedaan, nog eens op het anknopje, weer niks, en na een minuutje oid ging hij vanzelf ineens wel aan.

Daar zou ik prima mee kunnen leven, ware het niet dat hij na een paar minuten ook weer vanzelf uit ging
en na een paar minuten weer aan
en weer uit
etcetera. 8)7
Ja en dat etc. etc. had je nu juist niet moeten doen, duidelijke brakke voeding, beveiliging treedt in werking oftwel minimaal 2 uur uit laten staan en met je fikkers van de power afblijven want nu heb/had je de kans je mobo ook nog eens uit te fikken, zaten er al zwarte plekken op de ATX-connector/ATX-aansluiting?

Oja, met name letten op de rode 5V draadjes

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 18-11-2003 23:40 ]

Verwijderd

Topicstarter
Hoera!

Mijn computer doetet weer! :9~
De oude voeding is per ongeluk uit het raam gevallen, en een toevallig passerende zwarte piet had mij net een nieuwe gebracht, dus dat kwam mooi uit. Mijn dagje wanhoop is met een paar minuutjes schroeven weer volledig opgelost, mijn kennis van kappotte PCs weer een klein beetje groter geworden, de kans dat ik mijn tentamens haal weer een beetje kleiner.: >:)

Dank aan u allen voor de tips en het commentaar,zonder jullie had ikhet op het moederbord gegokt (vooral toen hij zo heel leuk elke seconde vijf keer aan en uit ging, was verder wel mooi met van die snel knipperende lampjes op het moederbord) +)

Liefs,

Joozd

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Maar in Godsnaam, sluit het ding nou aan op randaarde voordat je wéér een andere psu kan aanschaffen...

• The_Greater
  • Laatst online: 14-08 15:47
koraks schreef op 19 november 2003 @ 10:46:
Maar in Godsnaam, sluit het ding nou aan op randaarde voordat je wéér een andere psu kan aanschaffen...
Ik draai hier 2 pc's 2 jaar lang zonder randaarde.
Hij heeft gewoon pech dat hij een "brakke" voeding er tussen heeft zitten.

Working in the IT : "When you do things right, people won't be sure you've done anything at all"

Verwijderd

mooi dat i het doet!!!!

Gr Jeroen
Pagina: 1