Toon posts:

instabiele Targa XP 2600

Pagina: 1
Acties:
  • 1.049 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Op 10 november heb ik een laptop in de lidl gekocht.

Specs:
- Athlon-M 2600+
- Ati M10
- 60gig HD
- ...

Nu wil het dat deze machine quasi dagelijks eens volledig vervriest. Er valt niets meer te doen dan enkel de powerbutton lang genoeg in te drukken zodat de spanning wegvalt. Ik heb er al vanalles mee geprobeerd. Ipv XP Home heb ik er XP Pro opgezet met al dan niet SP1a. Verschillende installaties bieden geen soelaas. Alle recentste drivers van de hardware werden er ook opgezet.

Ik heb reeds al eens contact gehad met de Targa hotline maar das dweilen met de kraan open. Die medewerkers zijn niet bepaald technisch onderlegd. Ze kunnen alleen maar garantie geven als de originele windows erop staat.

-> Wie kan er nog tips geven naar een stabiel systeem toe?
-> Tips en ervaringen met de Targa service hotline?

niemand?

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 18-11-2003 20:30 . Reden: even schoppen ]

• -=bas=-
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-04-2025
Het kan van alles zijn :
- kapotte windows-installatie
- te warm worden van bv CPU of videokaart
- kapot stuk geheugen
- te veel software geinstalleerd.
- slechte/kapotte voeding
etc etc

Het probleem is om uit te sluiten wat nu precies kapot is.
Dat Targa alleen garantie geeft op de PC met originele OS is onzin.
Als je bv je voeding kapot is dan maakt het OS weinig uit.
Net als een fietsenmaker die geen garantie geeft op het frame omdat je andere banden erop gezet hebt. :)

Senile! Senile Oekaki

Verwijderd

Topicstarter
en toch wilde de helpdesker mij niet verder helpen zolang de windows versie van hen erop stond.
Het kan geen software fout zijn volgens mij aangezien ik alle mogelijk drivers, combinaties geprobeerd heb. Er zit geen logische volgorde in de crashes. Ik vermoed hieruit dat het eerder een hardwareprobleem zal zijn. Kennissen van mij hebben hetzelfde systeem en bij hen draait het wel zeer stabiel.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 18 november 2003 @ 22:24:
en toch wilde de helpdesker mij niet verder helpen zolang de windows versie van hen erop stond.
Kan je dan niet gewoon hun windows er even terug opzetten. Dat snoert hen de mond en dan kan je tenminste gebruik maken van de Targa garantie.

Verwijderd

Topicstarter
Daarmee ben ik nu bezig.
Ik had wel al hun recovery partitie verwijderd en mede doordat deze laptop geen diskettestation heeft is het nogal veel werk om van een gelijkaardige pc die partitie te ghosten en terug te zetten.

• MaDLiVe
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 02:03

MaDLiVe

.-Observer-.

Verwijderd schreef op 18 november 2003 @ 22:54:
Daarmee ben ik nu bezig.
Ik had wel al hun recovery partitie verwijderd en mede doordat deze laptop geen diskettestation heeft is het nogal veel werk om van een gelijkaardige pc die partitie te ghosten en terug te zetten.
De installatie cd's misschien :+ Dan hoef je iig niet zo moeilijk te doen. Volgens mij staat alles daar ook op.

Ik heb alleen goeie ervaringen met die helpdesk. Behalve dat ze dat alleen goed Duits kunnen praten.

{\/}/-\[) [_[ \/(-© - Turn off your mind, relax and float downstream. Volg mijn disease outbreak detective en andere geweldige Avonturen

• Timmy
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 09:34
Verwijderd schreef op 18 november 2003 @ 22:24:
Vreemd, die ervaring heb ik niet. Ik had ook een probleem met mijn laptop (een 2500+) en werd gewoon geholpen ondanks dat ik een ander OS had geinstalleerd. Zonder gezeur werd mijn laptop toen de volgende dag opgehaald om binnen een week weer retour te komen.

Overigens werd ik twee maal in het Nederlands (althans men deed z'n best :)) te woord gestaan.

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
kan je niet proberen om het originele os er op te gooien en hem op te sturen met de klacht omschreven er bij? of ben je de originele software echt kwijt?

als je zelf wil gaan pielen:
-draai memtest86 basic + extended test (all tests) een nachtje. is als iso verkrijgbaar.

- draai cpuburn4 (k7burn.exe) om te kijken hoe het ding reageert als je de cpu tot de limit belast.

ik kan me overigens erg kwaad maken over helpdesks die volgens regeltjes werken en als het dan iets van de standaardsituatie afwijkt lukt het niet meer.

laatst een verhaal van compaq. iemand had problemen met een nieuwe compaq. helpdesk: zet recovery cd terug. klant van compaq: dat heb ik al 5 keer gedaan maar dat helpt niet. het was dus gewoon een hardwareprobleem. maar volgens compaq was het een softwareprobleem en daar gaven ze geen support op. als je dan ms belt zeggen ze ja meneer u heeft een oem versie dat wordt eerst dokken voor support. schurft krijg ik van zulke dingen.

[ Voor 88% gewijzigd door smvs op 19-11-2003 10:01 ]

Verwijderd

Je bent niet de enige helaas, door dit probleem heb ik
van de koop afgezien.

http://www.webports.de/se...ast.pl?forum=1&thread=119

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
ja een permanentes Einfrier is niet mis idd.

• digital8
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 05-01 10:52
'k heb gister ochtend de Tagra 2600 Labtop van Lidl opgehaald en ik had ook het probleem met het bevriezen van windows (of de labtop zelf wie zal het zeggen) en zeer vreemde grafische "storingen" alsof de een grafische kaart zwaar overclocked of veeel te heet werd... (het leken wel fractels :+ )

Maargoed., ik heb van de duitse targa site alle updates gedownload die er te vinden waren en die op m'n labtop losgelaten (ook de drivers die er al opstonden heb ik opnieuw geinst.), sindsdien draait alles super stabiel.
Ook heb ik ff alle nog niet geinst. windows updates erop gegooit

3DMark 2001/2003 bijde vannacht 50x gedraait zonder problemen.
Hot CPU Tester V4.1 erop losgelaten en dat ging ook allemaal zonder problemen.
Ook alle benchmarks van AIDA32 en SiSoft Sandra 2004 werden nadat ik alle updates geinst. zonder problemen doorlopen.

Dus voor de mensen met problemen kijk ff op de duitse site voor die updates,
de engelse site heeft ze namelijk nog niet.
Nou vooruit een linkje... Targa Visionary XP-210

==================

Maar nu komt mijn vraag..,
Hoe snel (in MHz graag) is die AMD XP-Mobile 2600+ eigenlijk...?
Ik krijg namelijk bijelk programma dat ik draai een andere snelheid te zien....
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
AIDA32 Enterprise Edition V3.85       - 1788MHz.
SiSoftware Sandra Standard 2004 V9.89 - 1430MHz.
Windows XP                            - 1520MHz.     
Tijdens het booten                    - 1520MHz.
AMD CPUID                             - 1858MHz.
Hot CPU Tester Pro V4.1               - 1404MHz.
CPUInfo V2.1.1                        - 1406MHz.
CPU-Z V1.20a                          - 1404MHz.
CPU RightMark 2003 V0.4 beta          - 1404MHz.

En volgens mij moet een 2600+ toch echt 2000MHz. halen....

Verwijderd

Topicstarter
Targa heeft vanmiddag mijn laptop komen ophalen. Na vanalles geprobeerd te hebben verbonden ze mij door naar hun technische dienst en zei vermoeden een slecht mobo of vid. kaart.
Via een van bovenstaande links naar een duits forum blijkt dus ook dat ik zeker niet de enige ben met juist dezelfde problemen. Ook eerdere reeks hebben blijkbaar veel last van deze bug. (Targa weet volgens dat forum zelf niet eens waar de fout zit :o)
Nu hoop ik dat ik hem niet te lang kwijt ben.

Qua CPU snelheid varieert de snelheid van 1400Mhz tot 2000Mhz

• digital8
Verwijderd schreef op 21 november 2003 @ 17:24:

Qua CPU snelheid varieert de snelheid van 1400Mhz tot 2000Mhz
hoezo varieert..?

de snelheid is toch een vast gegeven....!?!
ik bedoel als m'n labtop boot dan staat er :

AMD Athlon XP-M 2600+ (133x15.0 CPUID 06A0)

En sinds 133x15=1995MHz is (2Gig. afgerond dus) Hoe kan het dan zijn dat hij gedetecteerd wordt alzijnde minder dan 2Gig. door al die proggies...?

M'n desktop 2000+ is altijd 1666MHz. met welk proggie ik hem ook check...

[edit]
Laat maar de Athlon XP Mobile heeft net als z'n tegenhanger van Intel een soort van "SpeedStep" waardoor hij automatisch de snelheid laat zakken om de batt. te sparen.

Door hem aan de 220V te hangen en hem bij "Energie beheer" ipv. als "Draagbaar\Labtop" op "altijd aan" te zetten krijgt hij wel altijd de volle 2Gig.

[ Voor 24% gewijzigd door digital8 op 21-11-2003 21:20 ]

Verwijderd

Topicstarter
volgens mij is het 133,33 * 15 = 1999,95 Mhz
En die powernow functie doet hem variabel flucteren.
Met het programma speedswitchXP kan je zelf wat prusten met die snelheid.
http://www.diefer.de/speedswitchxp/

• IkBenAlles
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 27-01-2022

IkBenAlles

1 europa

ik heb ook last van een instabiele targa visionary XP 2600+ van de LIDL.... kun je mij op de hoogte houden?

Ik ga nu ff alle updates van bios etc instaleren.

WTF? hoe kan ik die biosupdate instaleren!??!

Ik heb em op CD gebrand en de laptop opniewu opgestart maar er gebeurt helemaal niks, mja, duits is niet mijn sterkste kant :D
Naja ik snap niet wat ik moet doen (ook niet na vertaling met babelfish :) )
Kunnen jullie mij helpen?

[ Voor 48% gewijzigd door IkBenAlles op 24-11-2003 16:14 ]

Samen staan we sterk!

• digital8
IkBenAlles schreef op 24 november 2003 @ 15:49:
ik heb ook last van een instabiele targa visionary XP 2600+ van de LIDL.... kun je mij op de hoogte houden?

Ik ga nu ff alle updates van bios etc instaleren.

WTF? hoe kan ik die biosupdate instaleren!??!

Ik heb em op CD gebrand en de laptop opniewu opgestart maar er gebeurt helemaal niks, mja, duits is niet mijn sterkste kant :D
Naja ik snap niet wat ik moet doen (ook niet na vertaling met babelfish :) )
Kunnen jullie mij helpen?
In die .zip file die je gedownload hebt zit een .cue en een .bin file...
Open die .cue met Nero en brand hem op CD.., met de opties "Disc-At-Once" en "Finalize CD" als hij klaar is kijk dan ff ofdat de cd herkend wordt en als dat zo is dan moet je ff je PC herstarten.

Druk bij het eerste bios scherm op "Del" totdat je in het bios komt en zorg dat zijn eerste "boot device" de cd-speler is.., "save en Exit" nu zal je labtop rebooten en gaat hij de bios automatisch updaten.

[edit]
Let wel op.., ik heb alle drivers opnieuw geinstalleerd ook die die er al opstonden ookal waren dat al de nieuwste versies, voor het geval dat is iets mis zou zijn met de drivers die op de Targa install staan...

[ Voor 17% gewijzigd door digital8 op 25-11-2003 14:47 ]

• IkBenAlles
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 27-01-2022

IkBenAlles

1 europa

Als ik een Bios update doe ben ik dan mijn garantie kwijt?

Samen staan we sterk!

• digital8
Dat zou toch een leuke grap zijn...

Tja als dat zo is dan moetten die gasten van Targa maar ff langs komen om die bios update te doen.... ;)

Maar ff serieus ik zie daarover niets staan op hun site dus...

Er is trouwens weer een nieuwe Bios update uit...
Targa Visionary XP-210 - Bios Update to V1.05.01

Verwijderd

Topicstarter
Update
Vandaag is mijn laptop toegekomen.
Momenteel heb ik de typische crashes nog niet tegengekomen. Straks nog wat Max Payne 2 proberen om te zien of hij het met hoge load ook uithoudt.
Pagina: 1