[max] 5 mooie object motion blur maken

Pagina: 1
Acties:

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 14:40

Sharky

Skamn Dippy!

Topicstarter
ik wil graag een still maken waarin een rijdende auto voorkomt, om het gevoel van snelheid te simuleren is een image blur niet zo moeilijk maar het lukt me maar niet om een mooie blur op wielen te krijgen, eigenlijk wil ik het zo hebben dat de velg mooi vervaagt maar dat wil niet echt lukken, heeft iemand goede tips?
ik gebruik hiervoor overigens de standaard scanline.

zoiets:

http://www.splutterfish.com/sf/spluttergallery/pics/225.jpg

edit:pokke link

[ Voor 12% gewijzigd door Sharky op 18-11-2003 15:16 ]

This too shall pass

• Willem
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19-08 23:05
Je kunt ook achteraf in Photoshop bewerken (Filter > Blur > Motion Blur bijvoorbeeld.) :)

Motor (of auto) onderhoud bijhouden

• Rapzar
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20-03 09:37
in max f1 duwen en zoeken:
3ds max provides several ways to apply motion blur:

Image Motion Blur applies motion blur to entire frames of an animation.

Motion Blur Rendering Effect lets you apply image motion blur as a rendering effect.

Multi-Pass Motion Blur applies motion blur to frames by offsetting the camera in multiple rendering passes. You can preview multi-pass motion blur in camera viewports.

Object Motion Blur applies motion blur to specified moving objects in a scene. Object motion blur is best for making fast-moving objects appear to move more smoothly.

Particle Motion Blur uses a material map to blur moving particles in a particle system.

Scene Motion Blur lets you apply motion blur as a Video Post effect.
Object Motion Blur dus,en nu tweaken maar :P

misschien heb je dit al geprobeerd, en kun je met n plaatje je probleem uitleggen

• Mercarra
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18:25
Multi-Pass Motion Blur applies motion blur to frames by offsetting the camera in multiple rendering passes. You can preview multi-pass motion blur in camera viewports.
Dit is ook prima. Laat je scene stilstaan, en je camera ook. Laat de auto voorbijgaan en de wielen draaien. 12 passes (standaard) is genoeg.

Canon EOS 6D / Samyang 14mm f/2.8 / 17-40mm f/4.0 / 35mm f/1.4 / 50mm f/1.4 / 85mm f/1.8 / 70-200mm f/4 IS mercarra.nl

• Sharky

Sharky

Skamn Dippy!

Topicstarter
ja dat zijn dingen die ik allang gedaan heb, ik gebruik een multipass effect en ik heb al de hele avond zitten tweaken. (de f1 weet ik te vinden en max snap ik nog redelijk) alleen krijg ik niet het type blur dat je in het plaatje ziet.
motion blur in photoshop werkt niet aangezien het om een draaiend wiel gaat.
ik zal ff laten zien hoever ik kom maar ik zit nu nog op het werk.

This too shall pass

Verwijderd

gewoon het wiel selecteren (photoshop) en dan een radial blur.
Heb een tutorial over gezien alleen ik weet neit meer waar

• drm
  • Laatst online: 09-06-2025

drm

f0pc0dert

Tsja, ik zou zeggen: of kopieer het plaatje wat je daar hebt staan of blijf proberen totdat je wel het resultaat hebt wat je moet hebben. Een andere manier dan allerlei verschillende blur-vormen uitproberen is er niet, dus da's nogal makkelijk. En wij gaan het niet voor je maken dus tel uit je winst :Y) ;)

Music is the pleasure the human mind experiences from counting without being aware that it is counting
~ Gottfried Leibniz

• drm
  • Laatst online: 09-06-2025

drm

f0pc0dert

In overleg weer open :)

Music is the pleasure the human mind experiences from counting without being aware that it is counting
~ Gottfried Leibniz

• Oogst
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 04-01 21:29
Die motion blur die in die voorbeeldpic staat is wel degelijk gewoon met MAX te doen. Het resultaat zal ietsje anders zijn omdat dit Brazil is en jij MAX gebruikt om te renderen, maar in principe is dat geen probleem.

Als je goed naar die voorbeeldpic met die auto van je kijkt, dan zie je dat alles beweegt: de auto een beetje tegenover de camera en de camera flink snel tegenover de omgeving. Wil je dit effect ook hebben, dan zul je enkele frames moeten animeren. Vervolgens kun je dan met de multi-pass camera-effecten in MAX (te vinden bij de instellingen van je camera) motion blur moeten gebruiken, hiervoor denk ik toch wel met zeker 20 passes, maar voor experimenteren is 5 passen genoeg, dan zie je of het sterk genoeg is. En bedenkt erbij dat je deze motion blur in de viewports kunt previewen!

Het is dus wel een kwestie van je camera, auto en wielen een klein stukje animeren, zonder dat zul je nooit dit effect krijgen.

Devblog / portfolio
Swords & Soldiers
Awesomenauts
Proun
Cello Fortress

• Rapzar
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20-03 09:37
er zijn 2 'blurren': de achtergrond gaat horizontaal (en sterk) en je wielen radiaal.
Je kunt t best je camera aan de auto koppelen, en dan n stukkie animeren, zoals Oogst al zegt. Maar volgens mij moet t toch in 1 render lukken, zonder dat je losse frames later in PS gaat blenden. maruh, ik ben wel benieuwd hoever je al bent?

[ Voor 3% gewijzigd door Rapzar op 19-11-2003 18:45 ]

• Sharky

Sharky

Skamn Dippy!

Topicstarter
nou dat animeren zover was ik al, ik heb het zo gedaan als oogst omschrijft alleen zie je bij mij de velg best duidelijk en een de rest van de passes zie je er vaag bij. Ik heb ook ff zitten rekenen en van een auto die snel rijdt zullen de wielen ongeveer 1 keer per frame rondgaan. Ik heb het idee dat wanneer je het wiel per frame veel langzamer laat draaien dat het er dan beter uitziet. Ik ben dus vooral benieuwd naar mensen die dit eerder succesvol gefix0red hebben en wat voor instellingen ze gebruikten.

edit:
Thuis tijdelijk geen internet en dus kan ik nu niet laten zien hoe ver ik ben :|

(koel trouwens dat deze weer opengaat, was het er zelf ook niet echt mee eens :) )

[ Voor 8% gewijzigd door Sharky op 19-11-2003 21:53 ]

This too shall pass

• inquestos
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
Gelukkig maar. Altijd zo irritant als je een reply tipt, en het topic gaat op slot :/
mercarra schreef op 18 november 2003 @ 15:44:
[...]

Dit is ook prima. Laat je scene stilstaan, en je camera ook. Laat de auto voorbijgaan en de wielen draaien. 12 passes (standaard) is genoeg.
Ik weet niet of het je is opgevallen, maar de auto is gewoon heel strak, alleen de rotatie van de wielen wordt geblurred. Dat krijg je door een redelijk hoge shuttertijd, en dan met je camera het object te volgen. Wat jij nou zou krijgen is een scherpe achtergrond, en een vaag object. Dan kan je natuurlijk alleen de motion blur op de wielen applyen, maar dan hou je nog de ongewenste blur (in horizontale richting) op de wielen, terwijl je alleen "rotatie-blur" wilt hebben.

Als je het echt wilt doen zoals het hoort: camera auto laten volgen, en motion blur op de wielen applyen (op de auto hoeft niet, als je het goed doet zal er geen verschil moeten zijn). Makkelijker is natuurlijk alleen wielen laten draaien, maar dan mis je de mogelijkheid om de background te blurren.

Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58

• Sharky

Sharky

Skamn Dippy!

Topicstarter
inquestos schreef op 19 november 2003 @ 22:32:
[...]

Gelukkig maar. Altijd zo irritant als je een reply tipt, en het topic gaat op slot :/

[...]

Ik weet niet of het je is opgevallen, maar de auto is gewoon heel strak, alleen de rotatie van de wielen wordt geblurred. Dat krijg je door een redelijk hoge shuttertijd, en dan met je camera het object te volgen. Wat jij nou zou krijgen is een scherpe achtergrond, en een vaag object. Dan kan je natuurlijk alleen de motion blur op de wielen applyen, maar dan hou je nog de ongewenste blur (in horizontale richting) op de wielen, terwijl je alleen "rotatie-blur" wilt hebben.

Als je het echt wilt doen zoals het hoort: camera auto laten volgen, en motion blur op de wielen applyen (op de auto hoeft niet, als je het goed doet zal er geen verschil moeten zijn). Makkelijker is natuurlijk alleen wielen laten draaien, maar dan mis je de mogelijkheid om de background te blurren.
ik ga een groot aantal delen compositen en de achtergrond blur ik in photoshop, dan hoef je alleen maar een slider te bewegen ipv elke keer x minuten te wachten op iedere testrender en het ziet er nog mooier uit ook.
met de camera de auto volgen werd overigens ook al door iemand ander gemeld. ik ga gewoon nog ff door met prutsen, ik moet en zal de ideale instelling vinden. tnx voor de tips iig :)

This too shall pass

• Oogst
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 04-01 21:29
sharky schreef op 19 november 2003 @ 21:51:
nou dat animeren zover was ik al, ik heb het zo gedaan als oogst omschrijft alleen zie je bij mij de velg best duidelijk en een de rest van de passes zie je er vaag bij. Ik heb ook ff zitten rekenen en van een auto die snel rijdt zullen de wielen ongeveer 1 keer per frame rondgaan. Ik heb het idee dat wanneer je het wiel per frame veel langzamer laat draaien dat het er dan beter uitziet. Ik ben dus vooral benieuwd naar mensen die dit eerder succesvol gefix0red hebben en wat voor instellingen ze gebruikten.

edit:
Thuis tijdelijk geen internet en dus kan ik nu niet laten zien hoe ver ik ben :|

(koel trouwens dat deze weer opengaat, was het er zelf ook niet echt mee eens :) )
Kijk naar die voorbeeldpic van je. Dan zie je dat de draaiing van de wielen nog geen 1/6 van een cirkel is in de tijd van de blur. En toch is het effect mooi. Dus trek je niks aan van berekeningen en zo, maar probeer gewoon hoe snel je dat ding moet laten draaien voor een mooi resultaat.
Rapzar schreef op 19 november 2003 @ 18:44:
er zijn 2 'blurren': de achtergrond gaat horizontaal (en sterk) en je wielen radiaal.
Je kunt t best je camera aan de auto koppelen, en dan n stukkie animeren, zoals Oogst al zegt. Maar volgens mij moet t toch in 1 render lukken, zonder dat je losse frames later in PS gaat blenden. maruh, ik ben wel benieuwd hoever je al bent?
MAX ondersteunt gewoon het maken van een hele serie renders die automatisch samengevoegd worden, dus PS is nergens voor nodig in dit geval.

Devblog / portfolio
Swords & Soldiers
Awesomenauts
Proun
Cello Fortress

Pagina: 1