Gebrande data met fouten wordt gecorrigeerd ?

Pagina: 1
Acties:

• Willie
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Nadat iemand tegen mij zei dat CD-branden veel fouten maakt in je data die op de cd komt te staan heb ik een zitten zoeken hier op tweakers en kwam uiteindleijk hier terecht: [rml][ tip] Hoe herken ik een goede CD-R[/rml]

Nou ja, leuk allemaal maar als je dus dingen op cd brand, maakt de brander fouten. Als je nou iets op cd brand, en je kopieert het daarna weer naar de harde schijf terug, dan zit die file dus vol met fouten. Waarom kan je pc die file dan toch nog vaak lezen ? Of maakt een brander niet zoveel fouten als ik denk ? Als je dit nou met een MP3 doet, hoor je dan kwaliteits verschil in de MP3 door die fouten ? (dit lijken me trouwens vragen voor in de FAQ).

Kan iemand trouwens ook zeggen wat een goed prog is om fouten in cd's op te sporen ? WSES gaven ze niet uit stond in dit topic op cdrfreaks: http://club.cdfreaks.com/...ead.php?s=&threadid=51738

Verwijderd

Op de data CD's zit een foutcorrectie, die er voor zorgt dat de gegevens in het gecopieerde bestand normaal gesproken hetzelfde. Dit wordt ook aangegeven bij de scandisk-programma's voor CD's. Die geven vaak goed, beschadigd en onleesbaar aan. Bij goed bevat die cluster (bijna?) geen foute bits, bij beschadigd enkele, maar het is nog wel te repareren met de extra(reparatie) gegevens en bij onleesbaar/defect is het cluster niet meer te repareren, het naar de HD gecopieerde bestand zal dan fouten bevatten (of het copieer programma geeft al aan dat het bestand niet gelezen kan worden en kopieert het helemaal niet)

Verwijderd

Ja, het klopt dat er veel fouten bij het branden ontstaan (zelfs bij geperste CD's). Hier hoef je je echter over het algemeen geen zorgen over te maken; het gaat hier namelijk over fouten welke door de geavanceerde checksums weer worden gecorrigeerd. De data die je uiteindelijk voorgeschoteld krijgt is dus weer foutloos. Alleen als er HEEL erg veel brandfouten zijn, moet je je zorgen maken, vandaar dat in goede tests dit wel wordt meegenomen..

Conclusie No Worries Mate :9

• Willie
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Ik heb net ff een random CD uit mijn filmcollectie gepakt en gechecked met CDCheck en hij geeft aan dat er geen fouten in zitten. Dat betekent dus dat er wel wat fouten op de cd staan, maar dat deze er niet toe doen. De file op de CD is dus exact dezelfde als op de harde schijf als je het op bit niveau vergelijkt ?

BTW: als ik een cd brand zet ik altijd (ik gebruik nero) "data verification" aan. Bijna altijd zegt ie dat de verification completed is zonder fouten, maar dat is neem ik aan dezelfde check als die ik net heb uitgevoerd met CDCheck ?

EDIT:
Ik heb net ff een CD gepakt waarvan ik wist dat nero de data verification had gefailed, en CDCheck gaf aan dat er op die CD 0 fauten stonden. Waarschijnlijk is die data verification iets precieser als die can CDCheck. CDCheck doet er ook veel minder lang over.

[ Voor 21% gewijzigd door Willie op 18-11-2003 15:44 ]