server mirroring

Pagina: 1
Acties:

• hullepim
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23-02 21:08
Voor het bedrijf waar ik werk zijn we bezig om een win2k3 server op te zetten.
Maar om toch een betere betrouwbaarheid te krijgen willen we een 2e DC neer zetten die gelijk is aan de hoofd DC. Deze 2 servers moeten dus continu gespiegeld worden(data,directory, enz), kan je dit gewoon doen door iets in Win2k3 server in te stellen? Zo ja wat? Ik ben al even aan het zoeken naar documentatie, maar wat ik gevonden heb stelt mij nog niet echt tevreden. Ik heb van microsoft een document van clustring gedownload en ook hier in de search rondgezocht.
Maar stel je gaat het verhaal van clustering volgen, dan heb je volgens mij een probleem met je login scripts als 1 van de servers er uit valt. Alle clients maken doormiddel van een login script een verbinding met 1 server voor mapped drives.
(\\server\share). Hetzelfde probleem heb je volgens mij ook met exchange en outlook, in outlook stel je namelijk in naar welke server hij moet kijken, maar wat als hij wegvalt.

Ik ben natuurlijk niet de eerste die hier tegen aan loopt, en ik hoop dan ook dat 1 van jullie dit al eens voor zijn kiezen heeft gekregen. Hoe hebben jullie dit opgelost?

• Abom
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23-02 18:57
Ik begrijp niet helemaal wat je van plan bent. Jij wilt een tweede DC, waarvan de Directory hetzelfde is als de andere DC? Dit is een standaard feature van AD, wanneer je een tweede DC aanmaakt, wordt je Directory gerepliceerd. Mocht je hoofd DC uitvallen, neemt je 2de DC deze taken vanzelf over.
Wijzigingen die je maakt in je directory worden gerepliceerd tussen de 2 DC's.

[ Voor 8% gewijzigd door Abom op 18-11-2003 13:39 ]

• hullepim
Ik wil dus ook dat alle data gemirrord wordt.
Ik wil dus de 2 servers kwa directory structuur helemaal hetzelfde maken, en dat die servers dus zichzelf schaduw kopieeren naar elkaar, zeg maar een soort raid 1.
Server1 server2
c:\ <-> c:\
\data <-> \data

Dus dat ook alle data wordt gekopieerd. Maar hoe los je dat dan op met login scripts en outlook enz. als server1 er uit valt.

Snap je wat ik bedoel?

• Abom
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23-02 18:57
Een klein beetje...alleen mis ik het nut hier een beetje van en ik weet niet eens of het mogelijk is. Je directory wordt soieso al gerepliceerd en je data kun je toch op een fileserver of san zetten?

Wanneer je een disk wilt delen krijg je volgens mij te maken met shareddisk, die je ook nodig hebt voor MS clustering.
Daarbij komt dat het gebruik maken van 1 Directory voor 2 servers wel eens problemen zou kunnen veroorzaken, volgens mij is het daar niet voor ontworpen.

[ Voor 20% gewijzigd door Abom op 18-11-2003 13:58 ]

• NBK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-02 12:45

NBK

Weercam-Avatar

Je moet de map met data dan in 1 van de mappen neerzetten die door de AD worden aangemaakt, volgens mij was dat de "SysVol" map. Die wordt volgens mij gemirrord over alle servers van het domein.

PC's; Home; Met 8619 units als 72e geëindigd bij DPC @ SETI-classic

• Mar
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 26-05-2025

Mar

TCF

Met DFS (Distributed File System) wat standaard in w2k-server zit kun je mappen aanwijzen die gemirrored worden naar andere server(s).
Let wel dat dit waarschijnlijk met standaard files goed gaat, maar zodra er databases of locked files gemirrored moeten worden zal dit niet gaan met deze standaard microsoft oplossing

DPC Team ColdFusion

Verwijderd

NBK schreef op 18 november 2003 @ 14:05:
Je moet de map met data dan in 1 van de mappen neerzetten die door de AD worden aangemaakt, volgens mij was dat de "SysVol" map. Die wordt volgens mij gemirrord over alle servers van het domein.
aarghhh. DFS opzetten ipv dit doen...

alleen exchange is dan een probleem als je de 2de server ook dc maakt.

• hullepim
Het is dus de bedoeling dat je 2 echt identieke DC servers krijgt met zowel exchange als data als file en print services

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 16:25

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Je zou dit ook kunnen doen met een shared disk d.m.v. een scsi cluster, of via een SAN/NAS.

Echter wordt het weer afgeraden om een clustermember DC te maken..
Pagina: 1