Toon posts:

Temperatuur nieuw kast

Pagina: 1
Acties:
  • 54 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

Ik heb een Acryl case van Sunbeam gebouwd. Na alles te hebben aangesloten en flink te hebben nagedacht over de airflow, wil ik graag even jullie mening, omdat acryl kasten nogal slecht temp geleidend zijn :

Mijn mobo temp. is gem. 22 -24 graden (volgens Asus Probe)
Mijn proc. temp. is gem. 45 graden (volgens Asus Probe)

Dit is bij gem. gebruik.

Is dit goed? is vraag 1.

Ik heb nu :
Asus p4pe
P4 2,53 Mhz
1024 GB DDR 2700
Audigy 2
Asus Ti 4200
2 HDD cooler (cooldrive 3 van coolermaster)
1 80 GB WD HDD Boot
1 4 GB Maxtor HDD Imagedrive
1 DVD Pioneer
1 Brander Asus

5 coolermaster LED Fans max 3000 tpm.
1 Fan Control 13 watt per kanaal

Het geheel wordt gevoed door een 400 watt voeding incl. koeler.
Dit brengt mij tot vraag 2:

Ik heb nergens in de buurt een geaard stopcontact. De kast is van Acryl. Volstaat het (om te aarden) als ik een ijzerdraadje van mij voeding (bevestigd aan het chassis van de voeding) verbindt met mijn buro? Ik heb geen mogelijkheden om een geaard stopcontact te creeeren.

Ukkie 001 _/-\o_

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 18-11-2003 13:19 ]

• Apen-nootjes
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-04-2025

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Tja.. Leuk systeempje maar wat wil je dat wij ermee doen?? Je temps zien er redelijk uit en je hebt in ieder geval genoeg fans. Alleen moet je ze natuurlijk wel goed plaatsen ;)

Vraag 2: Tja.. Ik zou voor de zekerheid wel een geaard stopcontact nemen.. Het is dan alleen maar om de statische electrisiteit af te leiden van je kast maar beter safe then sorry...

SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P
You never had a date you couldn't inflate

Verwijderd

Vraag 1: temperaturen worden overal hier in DOC genoemd. Een kleine vergelijking had laten zien dat het idd nog niet zo slecht is. Mag ook wel met 5 fans....

Vraag 2: naar je bureau zal weinig uithalen. Naar de centrale verwarming of waterleiding is beter.

Verwijderd

Topicstarter
Ik gebruik de kast vooral voor Gamen, Inetrnet router voor me netwerk, Webserver, Mailserver. Ik heb naast deze kast die als hobby object fungeert, 3 werk pcs, 1 novell 6.0 server, 1 GBLan switch, 1 laptop. Ik heb een 2-8 Gbit/1 Gbit Adsl connection. Dit alles gebruik ik voor me werk. (ben onderzoeker aan de Erasmus Universiteit Rotterdam, afd. Management van Technologie en Innovatie)

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17:25
idd, aarden is de boodschap. Anders zit je met 150Volt op de behuizing van je voeding... das niet aangenaam. En als je eens iets wil vervangen in je PC zal je toch een aarding moeten hebben.
Desnoods via een waterleiding of CV aarden.

Als je je PC in een netwerk hangt zal je netwerkkabel er ook voor zorgen dat je PC via de andere computers in het netwerk geaard zijn, maar of zij dit zullen overleven is maar de vraag... een draadje bijtrekken van een ander wel geaard stopcontact is toch zo moeilijk niet...
(en als je ff kijkt wat je GBit switchje kost, zou je toch beter geen risico's nemen)

[ Voor 46% gewijzigd door naftebakje op 18-11-2003 13:31 . Reden: toevoeging ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Verwijderd

Topicstarter
Naar de cv had ik nog niet aan gedacht. Thx. Zal dat is ff fixen....

Temp staat wel overal in docs, maar mbt acryl kasten kon ik niet veel vinden. Wellicht heeft zo'n kast invloed op de gem. waarden die toelaatbaar zijn, waardoor het welicht gebruikelijk is of ongebruikelijk dat temp. afwijken van metalen kasten. Vandaar mijn vraag.

• naftebakje
  • Laatst online: 17:25
Het materiaal van je kast heeft geen (ot toch verwaarloosbaar weinig) invloed op de temperatuur, de airflow ( en dus het ontwerp van je kast) is verantwoordelijk voor de koeling.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• Apen-nootjes
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-04-2025

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

De kast heeft eigenlijk helemaal geen invloed op de tempratuur van je kast, de hoeveelheid ventilatoren en hoe deze staan.

SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P
You never had a date you couldn't inflate

Verwijderd

Topicstarter
Ok, chassis van voeding nu op verwarming, bleek nodig te zijn.

Mbt temp. van kast: Ik kan me zo voorstellen dat metaal warmte geleid en een acryl kast niet. Vandaar dat ik dacht dat de inwendige temp. hoger zou liggen van een acryl kast (even aannemende dat er geen koelers op zitten) dan een metalen kast (zonder koelers). Een acryl kast zal dus (na logisch nadenken) wat extra gekoeld moeten worden dan een metalen kast. Ik vaag mij dus af wat dan gem. temp. zou zijn van mobo en proc. uitgaande van gelijke hoeveelheid koelers. En hoeveel koelers je dus extra moet hebben. Zijn daar berekeningen voor?

Mbt. switch en spullen, gelukkig mannen en vrouwen hoef ik niet alles zelf te betalen dat wat met me werk te maken heeft. Ik krijg ook nog wel is wat toegeschoven van mijn werkgever. (re. prijs switch)

In ieder geval wel alvast bedankt voor de reacties tot nu toe...

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Een kast neemt maar vrij weinig warmte op, zelfs al is deze van metaal. Ik denk dat het verschil verwaarloosbaar is, extra casefans zul je niet nodig hebben.
Berekeningen zijn er in ieder geval niet voor, er spelen gewoon teveel dingen een rol. De luchtstroom kan bijvoorbeeld gehinderd worden door kabels.

🖥️ | 🚗

• pisart
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Sommige hd's hebben wel graag om bevestigt te zijn aan metaal, dan kunnen ze de warmte meer verspreiden, maar je hebt toch hd-coolers dus dat maakt niet veel uit.
Je temps lijken me wel goed, als het lawaai teveel wordt kan je eventueel de fans op 7v zetten, dan is het wat stiller.

Verwijderd

Topicstarter
Ok even een update. Bij flinke stress van proc en mobo door data analyses wordt het geheel:

proc. 52 graden
mobo 26 graden

Lijkt me wel gaan zo...

• Bob Popcorn
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15:43

Bob Popcorn

Plop!

Verwijderd schreef op 18 november 2003 @ 13:25:
Ik gebruik de kast vooral voor Gamen, Inetrnet router voor me netwerk, Webserver, Mailserver. Ik heb naast deze kast die als hobby object fungeert, 3 werk pcs, 1 novell 6.0 server, 1 GBLan switch, 1 laptop. Ik heb een 2-8 Gbit/1 Gbit Adsl connection. Dit alles gebruik ik voor me werk. (ben onderzoeker aan de Erasmus Universiteit Rotterdam, afd. Management van Technologie en Innovatie)
Ja aan deze informatie hebben we helemaal niks natuurlijk....Maar 45 graden lijkt me meer dan redelijk.

Aarden, das het probleem. Ik denk dat aan de buropoot weinig nut heeft, omdat die ook niet geaard is. Je kan ook een kabel uit het raam gooien en dan een metalen pin in de grond drukken, zo doen we het op mn werk ook.

Kan niet stoppen met ontploffen!

Verwijderd

Topicstarter
Ja zal me beneden buurman leuk vinden. waarschijnlijk vraagt ie dan ook of ik een tent op zijn gazon kom opzetten. Ik had al gezegd dat ik em aan de verwarmingsbuis had geaard. ...

Verwijderd

Ik heb een 2-8 Gbit/1 Gbit Adsl connection.
:9~ Welke provider :+ :P

• CARman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18-12-2024
Kun je zo bij Demon afsluiten hoor ..................

En prijstechnisch vind ik het niet eens zo idioot duur, dacht iets van 65 Euro momenteel. Hiervoor krijg je dan 8Mbit down en 1 Mbit up. Is eigenlijk gewoon aan de goedkope kant :9

https://services.nl.demon.net/xdsl/express/index.html

Asrock Extreme9, AMD9590, Kraken X61, 32GB

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-01 14:43
Da's dus wel heel wat anders, 8MBit down en 1 MBit up.
De TS maakte een typo (gok ik zo) door te praten over een 8GBit down, en 1 GBit up.

Verwijderd

Topicstarter
yeah yeah, hoofd was vol. Sorry guys ik zie het nu ook. Mbit ipv Gbit Als je nog info wilt over verbinding die ik heb. Hij loopt via me werkgever en dus zeer goedkoop. Sorry is alleen voor personeel. Dus forum admin dit is geen reclame alleen ter info.

www.erna.nl/adsl

Erna staat voor Erasmus Remote Network Access.

Verwijderd

Topicstarter
[quote]Bob Popcorn schreef op 18 november 2003 @ 22:09:
[...]

Ja aan deze informatie hebben we helemaal niks natuurlijk....Maar 45 graden lijkt me meer dan redelijk.

was een reply op een eerdere reactie.....

• Remy
  • Laatst online: 27-12-2025

Remy

I usually get 100% accuracy

ukkie001, met wat onderzoek en het gebruik van de GoT-search binnen DOC was dit topic niet nodig geweest. Het is algemeen bekend dat kasten, van welk materiaal dan ook, haast geen warmte geleiden. Airflow is veel belangrijker dan het soort kast, zoals hierboven in verschillende posts al wordt gemeld. Graag voortaan even de tijd nemen voor je probleem voordat je een topic opent ;). Neem ook deze even door, zodat je weet wat de bedoeling is van het forum:

Algemene regels hoe je op het forum te gedragen (Netiquette)
Nieuwe Moderatiepolicy DOC (24-10-2003)
Frequently Asked Questions DOC (laatste update 2-06-03)

LinkedIn
Instagram

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.