-Silentdrive- vragen

Pagina: 1
Acties:

• rarepop
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 07-09-2021
Ik heb thuis als tweede pc een COMPAQ EN 6500 (slim-tower) staan die ik vrijwel onhoorbaar stil gekregen had door de videokaart passief te koelen en door in de voeding een pap's fan te zetten en die op 7 volt te laten draaien, de CPU is volgens mij bij een COMPAQ altijd passief gekoelt dus daar hoefde ik niks aan te doen. Nou heeft mijn vader een 30 GB MAXTOR 5400 rpm hardeschijf geregeld via zijn werk voor een paar euro, het probleem van dat ding is dat er een enorme hoge fluittoon van komt.

nou heb ik ff gezocht naar een oplossing in de search en het eerste wat ik daar tegen kwam was dat ik mijn harde schijf op een stuk noppenfolie moest leggen dat zou de oplossing wezen. Misschien bij jullie wel maar bij mij hielp het hellemaal niets. Dus ik weer verder zoeken op de search kom ik erachter dat je via software je hardeschijf een stuk minder herrie kan laten maken en dat er -silentdrive's- zijn waar je je hardeschijf ik kan doen waardoor ze een stuk minder lawaai gaan maken(op hun site staat dat het geluid met 90 % afneemt).

Nu is mijn vraag of mijn hardeschijf nu onhoorbaar word of stil. Ik zou hem graag hellemaal onhoorbaar hebben, omdat de pc zonder hardeschijf onhoorbaar is als deze aanstaat. Ook vraag ik me af of de hardeschijf niet enorm warm word in zo'n
-silentdrive-, dit omdat een 7200 rpm hardeschijf niet in deze drive kan volgens de site en zo ja als deze dus warm word wat is daar dan weer tegen te doen?

P.S. ik heb de pc niet 24/7 aanstaan ik heb hem slechts af en toe s'nachts aanstaan om te downloaden.

Edit:
Ik ben vergeten neer te zetten dat ik die hardeschijf dus in een silentdrive wil doen en dan ook die software wil gebruiken om hem stil te maken.

[ Voor 8% gewijzigd door rarepop op 18-11-2003 12:01 ]

• -=bas=-
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-04-2025
Ze worden een stuk stiller, maar niet dusdanig dat je hem totaal niet meer hoort (zover ik de reviews mag geloven).
Ook worden ze knetter heet, zeker sommige 7200-toeren schijven.

Een schijf kopen die vanzichzelf al stil is werkt veel beter.
Verder kan je je schijf ophangen met wat elastiek, of op een stuk zacht polystyreen, dat scheelt ook enorm omdat de trillingen niet via je kast lopen.

Senile! Senile Oekaki

• Kawaii
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Zorg er altijd wel voor de je HD horizontaal OF verticaal hangt ! en dus niet diagonaal, want na lang tijd kunnen de platters krom trekken en dan kan je gelijk naar de winkel voor een nieuwe :) Een heel groot nadeel van die silentdrive dingen is dat je HD echt heet wordt, en sommige (oudere) schijven kunnen daar minder goed tegen.
Wat je kan proberen, is rubber ringetjes te gebruiken om vibraties e.d tegen te gaan.

Of natuurlijk een HD kopen (wel zonde van deze) (kijk eens naar een Seagate.)

• Chemist
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 07-11-2025
Ik heb zelf ook een tijd een silentdrive gehad en ik was er dus niet echt tevreden over ... De HD werd wel stiller, maar voor mijn gehoor echt geen 90%, eerder max 50% ...
Verder kan je je schijf ophangen met wat elastiek, of op een stuk zacht polystyreen, dat scheelt ook enorm omdat de trillingen niet via je kast lopen.
En dat moet je dus *nooit* doen, want dan kan je schijf zijn warmte niet meer kwijt (die wordt namelijk via de behuizing en je kast afgevoerd)

[ Voor 48% gewijzigd door Chemist op 18-11-2003 20:45 ]

Just because I'm paranoid, doesn't mean they're not watching me

• Teddy
  • Laatst online: 18-03 23:53
kijk uit, zorg wel voor een thermal sensor.
Ik heb er 1 op mijn werk getest, met een 120 gig 7200 toerenschijf van maxtor, na 2 dagen load is de schijf doorgefikt.
Nu wordt deze wel wat warmer als een 5400 toeren, maar toch uitkijken.

Ook hierin wordt de warmte niet goed afgevoerd, ondanks de metalen platen die op de schijf liggen.

[ Voor 18% gewijzigd door Teddy op 18-11-2003 20:52 ]

• Mr Magic
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 08:35
Hmmm, iemand deze al in Nederland te koop gezien? Plaatje:

Afbeeldingslocatie: http://www.silentmaxx.de/pics/sm-hddaemmung_gross.jpg

• rarepop
Als die silentdrive dan geen optie is hoe zit he dan met de software die er voor is hoe is het daar met het geluid wat hij maakt en zitten daar nog nadelen aan ?

• Aham brahmasmi
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21-12-2025
rarepop schreef op 19 november 2003 @ 00:18:
Als die silentdrive dan geen optie is hoe zit he dan met de software die er voor is hoe is het daar met het geluid wat hij maakt en zitten daar nog nadelen aan ?
Dan moet je op de site van Maxtor een tooltje zoeken om het "Acoustic Management" van je schijf aan te zetten, als hij dat tenminste heeft/ondersteunt. Als het aanstaat, wordt het geluid bij het lezen/schrijven een stuk minder, maar neemt de performance af en de latency toe. De idle noise, dwz die fluittoon, verhelp je daar helaas niet mee; dat is gewoon het geluid van de lagers volgens mij.

Als zo'n tooltje op de site van Maxtor niet te vinden is moet je gewoon even met Google zoeken.
Mr Magic schreef op 18 november 2003 @ 23:31:
Hmmm, iemand deze al in Nederland te koop gezien? Plaatje:
[afbeelding]
Mooi ding, maar de Zalman heatpipekoeler koelt waarschijnlijk beter:
Afbeeldingslocatie: http://www.zalman.co.kr/images/0311/zm-2hc1/ZM-2HC1_b2.gif

Wel een ophanging met rubber, maar niet zoveel afscherming als die van dat andere plaatje.

[ Voor 27% gewijzigd door Aham brahmasmi op 19-11-2003 00:49 ]

• makje
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13:07

makje

Professioneel prutser

Tot mijn spijt moet ik constateren dat alle post boven mij nergens op slaan. De TS geeft aan dat hij een 5400 RPM Maxtor heeft. Waarom dus argumenten geven als dat een 7200 RPM schijf te warm wordt in dat ding?? Ik zal het wel niet begrijpen... 8)7

Die silentdrive is naar mijn ervaring juist wel een optie. Ikzelf heb er eerst een 40 GB Seagate 5400 RPM in gehad en daarna een 80GB 5400 RPM Samsung . Het scheelt naar mijn ervaring zeker wel een heel stuk in het geluid.

Natuurlijk is iets dat van zichzelf al geluid maakt nooit meer zo stil te krijgen als iets dat helemaal geen geluid meer maakt (je passieve koelblokken), maar het komt wel dicht in de buurt :)

Ikzelf had een Pentium3 systeem met allemaal grote passieve koelblokken en in totaal 1 92mm fan @ 5 volt. Mijn HD was toen eerst het meest hoorbaar, maar na hem in zo'n silentdrive gestopt te hebben was ook die zo goed als onhoorbaar.

Wel moet gezegd worden dat een veel gehoorde klacht over de maxtors is, dat ze relatief veel lawaai maken tijdens het schrijven. Daarom zou ik je nog wel aanraden om accoustic management ook te installeren. Daardoor gaan de prestaties wel iets omlaag, maar ook het geluid wat hij maakt tijdens het lezen en schrijven.

Maar goed, de silentdrive is al vaker langsgekomen hier op GoT. Ik zou zeggen, gebruik de zoekfunctie en lees even wat gebruikservaringen :)

Ps. ik heb in mijn huidige systeem nog steeds de Samsung 5400RPM in de silentdrive én een 120 GB 7200 RPM Maxtor (gewoon in het HD-rekje, zonder koeling of isolatie) zitten. Volgens MBM is op dit moment de Maxtor 46 graden en de Samsung (in de silentdrive!!) 37 graden...

[ Voor 5% gewijzigd door makje op 19-11-2003 00:59 . Reden: meerdere typo's ]

9800x3d

• Aham brahmasmi
makje schreef op 19 november 2003 @ 00:56:
Tot mijn spijt moet ik constateren dat alle post boven mij nergens op slaan. De TS geeft aan dat hij een 5400 RPM Maxtor heeft. Waarom dus argumenten geven als dat een 7200 RPM schijf te warm wordt in dat ding?? Ik zal het wel niet begrijpen... 8)7
Sorry, maar je post slaat nergens op. :P Je hebt duidelijk die posts niet gelezen (afgezien van de waarschuwing dat de schijf te heet kan worden in zo'n ding wat hoogstwaarschijnlijk niet van toepassing is voor de TS) en die van mij zeker niet, want die gaan n.b. over de ervaringen van mensen met een silentdrive en mijn post ook over Acoustic Management. Volgende keer lezen voordat je commentaar geeft a.u.b. :Z

• RolandWitvoet
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
met acoustic management kun je het geratel van de schijf verminderen (tot in het onhoorbare) maar et heeft totaal geen invloed op de fluittoon. Ook ophangen in elastieken oid doet in dit geval meer kwaad dan goed. Het probleem is niet geleuid dat ontstaat doordat de kast aan het trillen wordt gezet, maar geluids dat de hdd zelf produceert.
Alleen een volledig dichte kast om de drive heen zal dat verhelpen.

Je kunt ook je kast voorzien van noppenschuim, dan vormt de computerkast zelf de geluidsisolatie. Dat helpt tegen hoge tonen, niet tegen lage.
Dat noppenschuim haal je bij de bouwmarkt en kost geen drol.

Beste oplossing is nog steeds om een drive te kopen die uit zichzelf al stil is. maar als je geen geld wilt uitgeven dan zou ik voor noppenschuim gaan.

Silentdrives zijn leuke dingen voor echt lawaaige drives, maar die maxtor is al redelijk rustig en het fannetje van de silentdrive zaal meer lawaai maken dan die drive. Het middel is dus erger dan de kwaal.

NE2000 3-9 augustus, Elburg Open-air lan-party, 5 jaar alweer! Computers, kamperen, kampvuur, activiteiten, schier-eiland, dropping, tap-eiland, lezingen, workshops, bands, gezelligheid. NE2000, de andere Lanparty

• Aham brahmasmi
Ja, dat zei ik ook al... het is het geluid van de spindelmoter (de lagers) die je hoort. Acoustic management vermindert het aantal tpm van de schijf niet ofzo... ;) Het bewegen van de koppen gaat alleen rustiger en daarmee gaat die fluittoon niet weg.

De binnenkant van je kast bekleden met schuim is inderdaad raadzaam... andere oplossingen zijn er niet echt. De geluidsproductie van je schijf kan gewoon niet minder gemaakt worden; je moet gewoon zorgen dat het geluid je kast niet kan verlaten.

• rarepop
Het zal een beetje lastig worden om noppenfolie in de pc te doen, aangezien het een compaq slim-tower is waar ze echt alle moeite hebben gedaan om alles in te proppen. Maar mijn pc ondersteund maar harde schijfen tot 64 GB met de laatste bios update. Nou heb ik ff rond gekeken wat nou echt stille hardeschijven zijn.

Samsung bleek erg stille hardeschijven te maken. Het enige probleem is dat is daar geen 60 GB hardeschijven van kan vinden op het internet, ook niet in de pricewatch van tweakers.net.

Dus iemand enig idee waar ik die hardeschijven wel kan kopen of weet iemand anders misschien nog meer hardeschijven die enorm stil zijn. het moet dus dan een hardeschijf zijn van;

* Niet meer dan 64 GB
* Liefst 5400 rpm
* En natuurlijk zo STIL mogelijk

• yogy
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15-03 20:33
Ik heb ook zo'n Maxtor gehad, alleen dan de 20 GB varriant. Echt vreselijk wat een herrie dat ding produceerde, en dat voor een 5400 rpm schijf. Ik twijfel of dat door een Silent drive genoeg gedempt zal worden. Het zal waarschijnlijk wel wat schelen, maar ik denk dat de aankoop van een Seagate verstandiger is, als je voor stilte gaat.

• -=unicron=-
  • Laatst online: 15-02 21:52

-=unicron=-

Betrayal can never be forgiven

Ik heb 3 een Silentdrive in mijn server zitten het werkt heel goed maar ik vondt het wel erg duur. HD1 40GB Maxtor 5400rpm en HD2 en 3 zijn 80GB Maxtor op 5400rpm. Mijn server is een VIA C3 EPIA Mini-ITX.

AMD Ryzen 7 3800X/MSI MPG X570 Gaming Plus/HyperX Fury RGB HX432C16FB3AK2/64/Inno3D GeForce RTX 3060 TWIN X2 OC 12GB/Samsung SSD 850 EVO 500GB/2XSamsung 870 QVO 2TB

• -=bas=-
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-04-2025
En dat moet je dus *nooit* doen, want dan kan je schijf zijn warmte niet meer kwijt (die wordt namelijk via de behuizing en je kast afgevoerd)
Dit werkt al *jaren* zonder problemen bij mij in verschillende PC's. Dus het is onzin dat je dat *nooit* moet doen. Een hardeschijf is zo ontworpen dat bij bij een normale airflow zonder problemen zijn warmte kwijt kan. En een drive mag/kan best aardig warm worden volgens de specificaties :)

Als een schijf in z'n eentje in elastieken hangt is de airflow ook nog eens stukken beter dan dat ie ergens tussen een ander drive en floppy zit.

Senile! Senile Oekaki

• rarepop
_bas_ schreef op 20 november 2003 @ 17:55:
[...]

En een drive mag/kan best aardig warm worden volgens de specificaties :)
Wat is warm :? ik kan nergens iets vinden over temperatuur hoe warm zo'n ding nou mag worden en hoe warm word nou zoiets in een silent drive als hij wel 24/7 aan zou staan ?

[ Voor 3% gewijzigd door rarepop op 20-11-2003 21:55 ]

• -=unicron=-
  • Laatst online: 15-02 21:52

-=unicron=-

Betrayal can never be forgiven

rarepop schreef op 20 november 2003 @ 21:53:
[...]

Wat is warm :? ik kan nergens iets vinden over temperatuur hoe warm zo'n ding nou mag worden en hoe warm word nou zoiets in een silent drive als hij wel 24/7 aan zou staan ?
Hier een review van Silent Drive

http://www.hwguru.com/view_review.asp?reviewid=35

AMD Ryzen 7 3800X/MSI MPG X570 Gaming Plus/HyperX Fury RGB HX432C16FB3AK2/64/Inno3D GeForce RTX 3060 TWIN X2 OC 12GB/Samsung SSD 850 EVO 500GB/2XSamsung 870 QVO 2TB

Pagina: 1