[PHP/MYSQL] mysql_fetch_field NIET de alias

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aOk
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Ben aant proberen een overzichtsformulier te maken en wil daar ook de mogelijkheid te maken om daar een filter bij te doen.

code:
1
2
3
4
5
6
7
<?php
$sql = "Select artikelid as ID, Artikelcode from artikel";
$query = mysql_query($sql);
while ($field = mysql_fetch_field($query)){
  echo $field->name; //dit geeft ID, Artikelcode
}
?>

omdat ik later in het formulier wil filteren met artikelid en Artikelcode wou ik niet de alias (ID, Artikelcode) maar artikelid,Artikelcode.

want dit werkt niet:
code:
1
2
3
<?php
$sql = "Select artikelid as ID, Artikelcode from artikel where ID = '4'";
?>

Kon dit niet vinden op www.php.net en www.mysql.com

[ Voor 6% gewijzigd door aOk op 18-11-2003 11:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

En wat is nou precies het probleem? Je moet niet de fieldnames uit je result willen halen...

[ Voor 56% gewijzigd door Verwijderd op 18-11-2003 12:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aOk
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Het probleem is dat ik dat dus wel wil doen en ik me afvraag hoe ik dat kan doen, omdat ik later de veldnamen wil gebruiken om een filteroptie in het overzichtsformulier toe te voegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

voor zover ik weet kan wat jij wilt doen niet.
volgens mij kun je de alias ID niet gebruiken als identifier (of hoe je het ook noemt) in dezelfde query.
Je kan hem wel gebruiken om je query te ordenen, maar niet om erop te selecteren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

offtopic:
aOk.... ik zit nou al een paar dagen braaf te wachten tot je de ICQ toevoeging accepteert en heb je zelfs een ICQ bericht gestuurd. ik weet alleen niet of ik het wel goed gedaan hebt. iig wil ik je aandacht vragen voor een topic dat speciaal voor jou is gecreeerd daar ik je mailadres niet heb kunnen vinden in je profiel. wil je ff komen kijken en antwoord geven in dat draadje? :) [rml][ mobo van TS aOk] AB BX6 kapot?? 29-09-02[/rml]

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 25-11-2003 20:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Sunnyboy_
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:39

_Sunnyboy_

Mooooooooooooooooo!

Verwijderd schreef op 18 november 2003 @ 16:17:
voor zover ik weet kan wat jij wilt doen niet.
volgens mij kun je de alias ID niet gebruiken als identifier (of hoe je het ook noemt) in dezelfde query.
Je kan hem wel gebruiken om je query te ordenen, maar niet om erop te selecteren
In theorie kan je ID wel gebruiken om te selecteren hoor, maar dan moet je HAVING gebruiken. In sommige gevallen kan dit erghandig zijn.

In jouw specifieke geval zie ik daar echter geen reden toe. ID heeft precies dezelfde waardde als artikelid dus waarom selecteer je daar niet op?

code:
1
$sql = "Select artikelid as ID, Artikelcode from artikel where artikelid = '4'";

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

select artikelid, artikelid as ID ...

als je het perse wilt, maar ik snap het nut en je probleem verder niet, want dat is dan iets dat je jezelf hebt aangedaan met een eerdere keuze ;)
Pagina: 1