Toon posts:

[memtest86] - errors gevonden test 5 & 6

Pagina: 1
Acties:
  • 139 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Al een tijdje heb ik een probleem met een pas aangekochte PC. Als ik bv Fifa2004 speel is het gewoon wachten tot ie dat spel vanzelf afzet en ik weer in Windows terecht kom. Rebooten doet hij soms ook, maar nooit tijdens het spelen van een spel. Hij reboot soms als ik een film bekijk (via de HD).

Ik heb deze nacht MEMTEST86 gerund, en die heeft alles doorlopen en 48 fouten gevonden, waarvan 28 in test 5 en 20 in test 6. Dit zou moeten wijzen op een slecht latje RAM (heb maar 1 latje).

Of is dit geen uitsluitsel? Kan het nog aan iets anders liggen?

-----------

A7N8X-X mobo
AMD Athlon XP 2600+
GeForce FX5600
DDR Ram 512MB
SAMSUNG 160GB HD
Soundblaster 5.1
DVD-ROM lezer
Windows 2000 Professional

• Han
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

Han

Je test je geheugen... de geeft aan dat het geheugen fouten bevat. Dan lijkt het me toch logisch dat het probleem daar ligt, waarom zou je anders testen? Ik neem aan dat je nog garantie hebt op dat geheugen, dus breng het gewoon terug naar de winkel :)

Doubt thou the stars are fire; Doubt that the sun doth move; Doubt truth to be a liar; But never doubt I love.

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 02-08 10:47

keur0000

-------- N O N E --------

mem test heeft fouten gevonden > dus werkt je geheugen niet altijd zoals het hoort. Zou m omruilen als ik jou was eventueel iets minder strakke geheugen timings wil ook wel eens helpen. geheugen in t bios op SPD zetten.

Suc 6

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Merely schreef op 18 november 2003 @ 10:08:
Je test je geheugen... de geeft aan dat het geheugen fouten bevat. Dan lijkt het me toch logisch dat het probleem daar ligt, waarom zou je anders testen? Ik neem aan dat je nog garantie hebt op dat geheugen, dus breng het gewoon terug naar de winkel :)
Onzin, het kan ook gewoon zijn dat zijn mobo en RAM niet goed samen werken en daardoor een aantal fouten geven. Terugbrengen is wel het meest handige inderdaad ;), ander merk proberen.

Verwijderd

Blijkbaar aan je verhaal te lezen runt je systeem nog wel maar erg brak door het geheugen?

IK zou even terug gaan naar de winkel met wat gerultaten en vragen of je een nieuwe kan proberen?

Suc6!

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Kijk eens op www.memtest86.com en in Hangen en Opstartproblemen troubleshooter .. Fouten in test 5/6 kunnen ook aan de CPU te wijten zijn. Om dit uit te sluiten moet je even alle CPU caching opties in de BIOS uitschakelen :)

Verwijderd

Toen ik de specs zag, dacht ik ff dat het om de PC van een maat van me ging zeg.... 2 weken geleden in elkaar gezet.

Even denken.... hij gebruikt 512 MB DDR400, Kingston ValeuRAM. Tot nu toe zonder problemen.

Verwijderd

Kan ook een 'seating' probleem zijn. Geheugen goed stevig aandrukken (moet klikken!) en/of ff d'r uit en d'r weer in drukken (niet bang zijn, stevig aandrukken).

Verwijderd

Verwijderd schreef op 18 november 2003 @ 10:18:
Kan ook een 'seating' probleem zijn. Geheugen goed stevig aandrukken (moet klikken!) en/of ff d'r uit en d'r weer in drukken (niet bang zijn, stevig aandrukken).
stevig andrukken ? :+ niet te hard hoor ;)!

zorgen dat die klemmen bijde dicht slaan en dan de klemmen controleren op volledige dichtstaan..

HArd aandrukken is dan niet nodig :)

Verwijderd

Topicstarter
ja, dat is inderdaad de beste oplossing. Ik heb het van twee studenten gekocht. Maar ik weet ze nog wel wonen. En ik heb een garantiebewijs .. maar je kent dat soort praktijken. Goedkoop spul ..

Nuja, het leek mij ook best logisch dat het dan aan die RAM lag, maar u weet net als ik dat de computerwereld geen exacte wetenschap is.

Verwijderd

Topicstarter
De RAM zit goed vast op het mobo, dat is geen probleem. Ik heb de PC gekocht via Ebay bij Aldatho (wwW.aldatho.be)

De kans dat ze me een slecht ram-latje hebben gegeven, is natuurlijk niet klein.

Ga wel straks als ik thuis ben is wat in het bios prutsen zoals hier werd voorgesteld.

Alvast bedankt voor de hulp! :)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 18 november 2003 @ 10:24:
[...]

stevig andrukken ? :+ niet te hard hoor ;)!

zorgen dat die klemmen bijde dicht slaan en dan de klemmen controleren op volledige dichtstaan..

HArd aandrukken is dan niet nodig :)
Nou ik kan je vertellen dat ik laatst bij een buurman RAM erbij heb geplaatst en dat ik echt heeeeel erg hard moest drukken. Zat 1e keer ook niet goed vast (error's in MEMTEST), en pas na echt hard drukken zat het goed vast. Ik vond het gewoon griezelig hoe hard ik moest drukken, en deed gewoon wat pijn aan m'n duimen (kantoorpikkie)....
Pagina: 1