Grote uplinksnelheid nodig, welke switches?*

Pagina: 1
Acties:

• elgringo
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-08 12:16
Ik heb voor bij ons in huis 2 switches nodig met elke minimaal 12 poorten. (er moeten er 2 komen ivm de kabelzooi). De switches worden met elkaar verbonden door een pijp die veel datadoorvoer moet kunnen hebben. Ik zat aan hetvolgende te denken:

- Trunking, 2 (of meer) 100mbit lijnen
- 1000Base-TX, cat5e kabel met 1000mbit copper
- glas :9~
- truukje van een merk die switches maakte welke onderling een verbining met elkaar had van 200mbit (400mbit full-duplex) Welk merk was dit?

Ik weet niet wat het beste presteerd, en zou dat graag willen weten (uit ervaring). De data die er doorheen moet (op piektijd) omvat: internet, windows netwerking en games.

Dan bij de pricewatch kan ik ook niet duidelijk zien welke switch trunking heeft, ik ben niet van plan om 200 euro voor een switch neer te moeten tellen.

Dus wie heeft er ervaring met welk type verbinding, wie weet de naam van het bedrijf die de switches maakt die onderling met 200mbit kunnen babbelen, en wie heeft namen van switchen met 1 van de bovenstaande functionaliteit?

if broken it is, fix it you should

• nrg
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15-08 16:48

nrg

elgringo schreef op 17 november 2003 @ 22:54:
Ik weet niet wat het beste presteerd, en zou dat graag willen weten (uit ervaring). De data die er doorheen moet (op piektijd) omvat: internet, windows netwerking en games.
Pff, dan is een simpele 100mbit uplink voldoende hoor ;)

Verwijderd

Het beste hangt af van de hardware die je gebruikt... Maar over het algemeen zal dit een 1000mbit glas zijn.

die 200mbit haal je al met een trunk van 2x utp. 2x 100mbit full duplex = 400mbit totaal.

De beste optie lijkt een 1gbit koper, afhankelijk van de afstand. Als die kleiner is dan een 80 meter, dan zou ik dit nemen.

edit: ow ja, zoals mijn voorganger opmerkte zal 100mbit waarschijnlijk genoeg zijn :)

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 17-11-2003 22:59 ]

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15-08 11:31
100mbit is idd genoeg voor een paar files enzo.

Trunking wordt zeker te duur, dan moet je een managed switch hebben, en die zijn duuur.

Goedkoopst als je het toch >100mbit wilt,is gigabit koper.

Een switchje met gigabit uplink is iets van 250 EUR schat ik.

Maar goed, blijft de vraag wat je met gigabit moet, als je source maar 100mbit is ;)

• elgringo
DJSmiley schreef op 17 november 2003 @ 23:01:
100mbit is idd genoeg voor een paar files enzo.

Trunking wordt zeker te duur, dan moet je een managed switch hebben, en die zijn duuur.

Goedkoopst als je het toch >100mbit wilt,is gigabit koper.

Een switchje met gigabit uplink is iets van 250 EUR schat ik.

Maar goed, blijft de vraag wat je met gigabit moet, als je source maar 100mbit is ;)
http://www.littlewhitedog.com/reviews_hardware_00046.asp

usd 125,-

zoiets zoek ik dus maar dan in nld

• elgringo
Verwijderd schreef op 17 november 2003 @ 22:58:
Het beste hangt af van de hardware die je gebruikt... Maar over het algemeen zal dit een 1000mbit glas zijn.

die 200mbit haal je al met een trunk van 2x utp. 2x 100mbit full duplex = 400mbit totaal.

De beste optie lijkt een 1gbit koper, afhankelijk van de afstand. Als die kleiner is dan een 80 meter, dan zou ik dit nemen.

edit: ow ja, zoals mijn voorganger opmerkte zal 100mbit waarschijnlijk genoeg zijn :)
momenteel is zo als 2 mensen wat aan het kopieren zijn die 100mbit pijp tussen beide switches dichtslit en ineternet godsgruwlijk traag wordt, niet een te spreken over de games. Een trunk van 2x utp is op wel prima, gigabit is wat teveel

Verwijderd

Heb je titel wat veelzeggender gemaakt dan "switches" ;) Volgende keer graag wat creatiever zijn :)

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 09:10
Dat lijkt me wat overdreven, op lanparty's hebben we regelmatig met 15+ man op 1 100 mbit lijn gezeten, en ondanks dat er 3 mensen aan het downloaden waren ging het gamen perfect (lees: ping <3)ms.

If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y | 3x Victron MP2 6k5, 48kWh

• jbcyber
  • Laatst online: 24-06 19:40
Welk budget heb je tot je beschikking?? Is misschien wel een factor die mee kan spelen in het verhaaltje.

Als je al die dingen wil doen die jij hebt kost het een aardige euro en dat heeft niet ieder bedrijf tot zijn beschikking he.

Maar jah als geld geen rol speelt kijk eens bij de cisco switches erg mooi spul maar zoals bekend ook erg duur :)

• nrg
  • Laatst online: 15-08 16:48

nrg

elgringo schreef op 17 november 2003 @ 23:08:
[...]

momenteel is zo als 2 mensen wat aan het kopieren zijn die 100mbit pijp tussen beide switches dichtslit en ineternet godsgruwlijk traag wordt, niet een te spreken over de games. Een trunk van 2x utp is op wel prima, gigabit is wat teveel
Als 2 paar mensen (4 dus in totaal) wat copyen van de ene switch, naar de andere, zal je die 2×UTP ook voltrekken..

Je kan je ook afvragen.. Hoe vaak gebeurt het dat dat zich allemaal tegelijk afspeelt? Is het het de meerprijs wel waard?

• elgringo
jbcyber schreef op 17 november 2003 @ 23:14:
Welk budget heb je tot je beschikking?? Is misschien wel een factor die mee kan spelen in het verhaaltje.

Als je al die dingen wil doen die jij hebt kost het een aardige euro en dat heeft niet ieder bedrijf tot zijn beschikking he.

Maar jah als geld geen rol speelt kijk eens bij de cisco switches erg mooi spul maar zoals bekend ook erg duur :)
max 200 per switch.

Maar het kan er ook een zijn die tussen eigen switchen van de 100mbit utp kabel een 200mbit maakt, maar zoals al vermeld ik weet niet welk merk.

Edit: is geen bedrijf maar een overbelast huisnetwerk voor 17 mensen, nodige servers, routers, printers en wlan accesspoints :D

[ Voor 10% gewijzigd door elgringo op 17-11-2003 23:37 ]

• elgringo
nrg schreef op 17 november 2003 @ 23:21:
[...]
Als 2 paar mensen (4 dus in totaal) wat copyen van de ene switch, naar de andere, zal je die 2×UTP ook voltrekken..

Je kan je ook afvragen.. Hoe vaak gebeurt het dat dat zich allemaal tegelijk afspeelt? Is het het de meerprijs wel waard?
dat weet ik dus niet dat ben ik aan het onderzoeken.
of deze: klik hier

[ Voor 20% gewijzigd door elgringo op 17-11-2003 23:33 ]

• bigfoot1942
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
mochten er een paar lui (lees 7 of minder) zijn die veel files kopieren en de rest niet, kan je eraan denken gewoon 2x een 8 poorts 100mbit switch te kopen en een 8 poorts GBit switch. Voor maar € 250,- heb je er al een las ik laatst.
Moet je misschien wel wat extra kabels trekken, maar dan gaat t file kopieren ook _veel_ sneller.

• elgringo
bigfoot1942 schreef op 17 november 2003 @ 23:38:
mochten er een paar lui (lees 7 of minder) zijn die veel files kopieren en de rest niet, kan je eraan denken gewoon 2x een 8 poorts 100mbit switch te kopen en een 8 poorts GBit switch. Voor maar € 250,- heb je er al een las ik laatst.
Moet je misschien wel wat extra kabels trekken, maar dan gaat t file kopieren ook _veel_ sneller.
het probleem is dat ons huis gescheiden is in 2 delen en tussen deze 2 delen komt de kabel tussen beide switches (ca 20 meter), het is niet mogelijk hier meerder neer te leggen ivm loopgangen en kabelzooi die dit met zich meebrengt.

En het gaat alleen om deze backbone, 100mbit naar de kamer is zat. Maar de backbone wil wel es dichtslippen

• HermeS
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-08 16:31
Als je nu al wat hebt kun je ook rustig op zoek gaan naar een 2e hands profesionele switch. Tijdje terug heb ik een Cisco Catalyst 2924xl gekocht (met 2 kapote poorten) voor slechts 100€ . Dan zou je bijv de klanten die veel downloaden in hun eigen vlan propen, en de mensen die games belangrijk vinden in hun vlan2 doen. En dan natuurlijk twee Vlan Trunks a 100mb.

Maar mischien is het verstandig om nog even tewachten, want het zal niet zo lang meer duren voordat SOHO apparatuur met Gigibit in Nederland gemeengoed word.

bijv deze edimax: http://www.edimax.com.tw/html/english/products/ES-5x00S.htm

Gooi je gewoon al je zware gebruikers op de gigibit poorten plus je huidige apaaratuur.

• JeroenT
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15-08 20:32

JeroenT

hoi!

elgringo schreef op 17 november 2003 @ 23:24:
[...]

max 200 per switch.

Maar het kan er ook een zijn die tussen eigen switchen van de 100mbit utp kabel een 200mbit maakt, maar zoals al vermeld ik weet niet welk merk.

Edit: is geen bedrijf maar een overbelast huisnetwerk voor 17 mensen, nodige servers, routers, printers en wlan accesspoints :D
In welk kasteel/fort wonen jullie dan? ;)

17 man in 1 huis? 8)7

Ik zou ook eens naar linksys kijken , die hadden ook goedkope gbit switches.

[ Voor 8% gewijzigd door JeroenT op 18-11-2003 12:44 ]

• -=bas=-
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-07 05:15
Misschien eens rondsnuffelen op de HCC. Daar hebben ze misschien nog wel wat leuke professionele switches en repeaters voor een aardige prijs. :)

Senile! Senile Oekaki

• elgringo
Klubbheads schreef op 18 november 2003 @ 12:43:
[...]

In welk kasteel/fort wonen jullie dan? ;)

17 man in 1 huis? 8)7

Ik zou ook eens naar linksys kijken , die hadden ook goedkope gbit switches.
offtopic:
zie website van ons in signatue

Pagina: 1