wlan aanleggen in school

Pagina: 1
Acties:

• Apache
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11-08 16:30

Apache

amateur software devver

Topicstarter
De lokale gemeenteschool hier is van plan om wlan te installeren,
aangezien ik al meerdere bedrade netwerken heb gelegd,
en de directeur een oud leerkracht is van me
ben ik dit weekend al enkele dingen gaan controleren, samen met m'n neef,
2 laptops en een belkin 802.11G accesspoint.

Telkens liepen we rond een accesspoint, en op het verste punt waar we nog een redelijk bereik hadden gingen we de accesspoint opnieuw neerzetten.
Op zich valt de range goed mee, de muren geven weinig problemen maar dit was met slecht één accesspoint.

Even korte uitleg bij de tekening:
Rood is de eerste AP, bevind zich op het gelijkvloers.
Groen is de tweede AP, bevind zich op de eerste verdieping en dekt zowel gelijkvloers, eerste en tweede.
Blauw is het derde AP, bevind zich op de eerste verdieping en dekt ook gelijkvloers.
Geel is het vierde AP, bevind zich ook op de eerste verdieping en dekt het gelijkvloers.

Afbeeldingslocatie: http://users.pandora.be/depot/pics/Grondplan_tn.png

De problemen:
- De sporthal zorgt voor een vrij grote afstand, verbinding krijgen is niet onmogelijk,
maar de snelheid is bedroevend, ik vrees dat wanneer er meerdere mensen tegelijk surfen
voorbij het tweede AP zelfs surfen niet aangenaam zal zijn.

Wat zou hiervoor de beste oplossing zijn om dit te overbruggen, een speciale accesspoint, een kabel, of nog een ander stuk wireless apperatuur?
Liefst word alles wireless gehouden dus een kabel zou echt de laatste optie zijn.
Een AP in de sporthal word ook vrij moeilijk, aangezien hij daar mogelijk door een bal geraakt zou kunnen worden.

- Nu weet ik dat de meeste AP's ingesteld kunnen worden als repeater,
maar dat de ethernet frames dan effectief verdubbeld worden.

Het originele plan houd in dat er vanuit 1 router vertrokken word naar de rest van de school en het signaal dus tot achteraan "gerepeat" word.
Is dit uberhaupt mogelijk om minstens 3, waarschijnlijk 4x te repeaten en nog steeds een aanvaardbaar resultaat te krijgen?

Indien speciale merken van AP's hier bijzonder goed geschikt voor zijn hoor ik dat ook graag, het mag best iets meer kosten als het goed werkt.
Antenne's of speciale hardware kan zeker overwogen worden.

Snelheid moet geen 54Mbps voluit zijn, aangezien het voornamelijk gebruikt word om te surfen, kleine bestanden en berichten door te sturen.

Ik hoop dat er hier al iemand zo'n project heeft afgewerkt, een wlan met een geen al te hoog budget, waarbij er toch een vrij grote dekking behaald moest worden aangezien materiaal aanschaffen en dan uitgebreider beginnen testen niet echt een optie is.
Informatie over internet delen/server/etc is niet nodig, daar zijn de beslissingen al gemaakt en heb ik ook genoeg ervaring mee om dat tot een goed einde te brengen.

[ Voor 5% gewijzigd door Apache op 17-11-2003 22:29 ]

If it ain't broken it doesn't have enough features

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15-08 11:31
Ik heb op een school (basisschool) meegeholpen om ook een draadloos netwerk te leggen. In totaal 14 accesspoints geplaatst, in elk lokaal eentje.

Niets bijzonders geconfigureerd, alleen vaste IPtjes ingeklopt (tbv beheer)

Accesspoints allemaal gewoon standaard, niet geroamed of whatever. Voordeel: Per lokaal 11mbit beschikbaar.

54Mbit hebben we niet gebruikt, 11 is genoeg voor hun doeleinden, en goedkoper. 54Mbit KAN wel, maar als je dan weer een lappie tegenkomt met 11mbit, gaat ie alsnog terug naar 11, dus dat schiet dan alsnog niet op.

1 tip, waar ik tegenaan liep, was de beveiliging... de school had zelf al accesspoints gekocht, en die konden dus weinig..
We wouden mac-verificatie gebruiken, konden dus elke laptop mac, in elk AP invoeren, handmatig..

Kijk voor een AP wat een lijstje kan importeren, of, nog beter, gebruik een centrale radius server voor verificatie.

• Brothar
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-02 09:14

Brothar

meester

Bij een test kwam de US Robotics (54 mbit) er goed uit.
Vraagje: waarom zou je in de sporthal een notebook gaan gebruiken (en het bereik tot daar uitbreiden) ?
Die gymleraar kan zijn cijfers ook in de lerarenkamer vanaf zijn notebook "uploaden".
Er is geen noodzaak om dat "real-time" te doen.

[ Voor 12% gewijzigd door Brothar op 17-11-2003 22:34 ]

eagle

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Je gaat die AP's toch van een draad voorzien neem ik aan? Zet er dan 1 zo dicht mogelijk bij de sporthal. Draden trekken doe je toch.

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

• Apache
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11-08 16:30

Apache

amateur software devver

Topicstarter
Nee, het is de bedoeling dat de AP's het signaal repeaten, dus dat er zo weinig mogelijks kabels gelegd moeten worden.

@ DJSmiley: is dat niet wat overkill?
1 AP kon perfect gebruikt worden in 3 en zelfs meer klaslokalen.
En heb je allemaal een kabel getrokken naar de AP's of ook een deel in repeater modus? Wat bij ons de bedoeling is.

@ Brothar: in principe moet daar geen dekking zijn, maar we moeten wel van de voorste gebouwen naar de achterste geraken, en daar ligt nu eenmaal die sporthal tussen.

[ Voor 6% gewijzigd door Apache op 17-11-2003 22:38 ]

If it ain't broken it doesn't have enough features

• raymonvdm
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 31-07 14:25
Brothar schreef op 17 november 2003 @ 22:33:
Bij een test kwam de US Robotics (54 mbit) er goed uit.
Vraagje: waarom zou je in de sporthal een notebook gaan gebruiken (en het bereik tot daar uitbreiden) ?
Die gymleraar kan zijn cijfers ook in de lerarenkamer vanaf zijn notebook "uploaden".
Er is geen noodzaak om dat "real-time" te doen.
Voor de LAN party`s denk 8)

Mijn bijdrage ftp://ftp.dlink.co.uk/wireless/how setup multiple access points.ppt

Verwijderd

Persoonlijk heb ik goede ervaring met de US Robotics 54 Mbps AP's. Ik heb deze geplaatst voor een basisschool. 4 AP's geven dekking aan de volledige school. En zelfs op een redelijke afstand blijft de snelheid voor gewoon internetgebruik vrij goed.
Het signaal gaan laten repeaten via een AP lijkt mij minder interessant. Mijn ervaring is dat er dan toch steeds wat verleis optreedt. En als de AP's in elkaars grensgebied van bereik liggen durft de verbinding wel eens wegvallen. Elektromagnetische storingen door warmte, andere apparaten, e.a. zorgen hiervoor. Ik zou voor elk AP een kabel trekken.
Pagina: 1