Hoe mn laptop redden?

Pagina: 1
Acties:

• Scarfish
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 06-05-2025
Ik heb hier een oude Compaq Armada 1530 liggen.
Mijn diskette station leest geen enkel floppy meer goed dus daar kan ik niets mee. Nu wilde ik RedHat 8.0 installeren (er stond windows 98 op), maar na een tijdje liep de installatie vast.

Als ik nu mn laptop restart krijg ik de geheugen check en daarna, "Starting MS-DOS". Vanaf nu doet ie niets meer. Iemand enig idee hoe ik er nog iets mee kan doen zonder m open te schroeven of mn diskette station te vervangen?

(ow jah, booten van cd kan niet :( )

Erm...

Verwijderd

USB Floppydrive!?!?

Verwijderd

boot cd...

• Scarfish
Dat ding heeft dus ook geen usb :(

Is een laptop die zo ongeveer uit de oertijd afstamt en hij kan ook niet van cd booten.

[ Voor 16% gewijzigd door Scarfish op 17-11-2003 21:52 ]

Erm...

• JWO
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:58

JWO

• gridfox
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23-09-2023
Je kan niet bij de harddisk om deze in een ander systeem te prepareren voor een herinstallatie ??

Hey, it compiles . . . . Ship it !

• Scarfish
Ik zou niet weten welke schroeven ik los moet draaien (al maakt me dat nu ook weer niet uit). Zo'n hdtje kan je toch niet gewoon in je kast hangen of wel?

Erm...

• _Drake_
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15:25
Scarfish schreef op 17 november 2003 @ 22:01:
Ik zou niet weten welke schroeven ik los moet draaien (al maakt me dat nu ook weer niet uit). Zo'n hdtje kan je toch niet gewoon in je kast hangen of wel?
Je hebt doorvoor een converter nodig.

The difficult we do right away, the impossible takes slightly longer.

• Scarfish
Ik kan de hd niet vinden :(. Al wat schroeven losgedraaid maar ben bang dat ik het hele ding uit elkaar moet halen.

Erm...

Verwijderd

mijn oude compaq had een hd aan de voorkant, die kon je eruit trekken, naast de batterij.

Verwijderd

Ik zou het op deze manier doen: (welleens gedaan :) )

Je haalt de harde schijf eruit.
Zorg dat je deze kan verbinden met je pc dmv een convertor of een hdd bracket.
(hdd bracket heb ik er nog 1tje liggen .... O-)

Vervolgens knal je een image van een win98 installatie erop met Ghost...
Tis wel ff wat werk om aan een image ervan te komen of je moet er zelf 1tje maken op ander systeem.
Zodra je hem opstart, gaat ie gewoon de hardware installeren die bij de laptop hoort, en dan doet ie het weer.

wel omslachtig, maar het is een oplossing...

• Scarfish
dan moet ik eerst me hd vinden.
Links aan de voorkant zit me (defecte) floppydrive, rechts daarvan zit de accu. Achter de accu zit me cdrom speler. Achter de floppydrive zitten de pcmcia sleuven.

Ik begin zo'n vaag vermoeden te krijgen dat ik alleen maar bij me hd kom door dat ding helemaal open te slopen.

(Tjeeez zo'n nieuwe floppy drive kost me zo'n $89!!!)

[ Voor 10% gewijzigd door Scarfish op 17-11-2003 23:20 ]

Erm...

• gridfox
  • Laatst online: 23-09-2023
Verwijderd schreef op 17 november 2003 @ 22:46:

Tis wel ff wat werk om aan een image ervan te komen of je moet er zelf 1tje maken op ander systeem.
Je kunt hem ook formatteren en de installatie bestanden van Win98 erop zetten. Na het booten draai je dan eenvoudig de installatie vanaf harddisk.

Voor RedHat kun je een netwerk boot opzetten met een PXE-server. Tamelijk ingewikkeld door slechte documentatie.

[ Voor 13% gewijzigd door gridfox op 19-11-2003 08:38 ]

Hey, it compiles . . . . Ship it !

• Renkie
  • Laatst online: 10-05 19:37
Verwijderd schreef op 17 november 2003 @ 22:46:
Ik zou het op deze manier doen: (welleens gedaan :) )

Je haalt de harde schijf eruit.
Zorg dat je deze kan verbinden met je pc dmv een convertor of een hdd bracket.
(hdd bracket heb ik er nog 1tje liggen .... O-)

Zodra je hem opstart, gaat ie gewoon de hardware installeren die bij de laptop hoort, en dan doet ie het weer.

wel omslachtig, maar het is een oplossing...
Ik wil dat ding wel van je kopen, mail me aub ff op renkie@xs4all.nl

• Scarfish
@Renkie: Klik op liggen en je kan contact met hem opnemen.

@Gridfox: Dat van de PXE server wil ik nog wel proberen, maar hoe krijg ik dan me laptop zover dat ie van de PXE server boot? Het enige wat ie nu doet is memory check en dan probeert ie dos te laden wat niet lukt...

UPDATE:
Ik heb mn harddisk gevonden. Die zat onder het keypad. Ik ga m bij een vriend in zn laptop hangen en voor installen. Hang m daarna gewoon weer terug in mijn pc en probeer opnieuw RedHat te installeren.

[ Voor 28% gewijzigd door Scarfish op 20-11-2003 17:26 ]

Erm...

Verwijderd

Als ik het me goed herinner had een compaq armada een stukje van de hd nodig om zijn bios manipulatie software op te zetten.
Trouwens als die hd vanje nog goed is dan moet je als je hem opstart en als er na de init een "bijna onzichtbare" cursor op het scherm verschijnt snel op F10 drukken, als het goed is moet je dan in het bios setup progr. komen en misschien kun je hem daar instellen dat hij van cd moet booten.

Ik zou als ik jouw was eerst eens zorgen dat je die bios software vind , staat wel ergens op internet (ff zoeken met google) daar staat wel een txt bij hoeveel mb die lege ruimte moet zijn.
ik dacht iets van 10 mb (ff uit me hoofd)

• Scarfish
Dus als ik het goed begrijp MOET de biossoftware op de hd staan of bedoel je dat ik dan mn bios tenminste kan instellen?

Voordat ik de install heb geprobeerd knipperde er rechts wel een blokje. Deze is ook verdwenen en met F10 kom ik de bios dus niet in :(

Erm...

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10:35
Zonder die bios op je hd werkt je pc ook normaal, maar kan je niks aanpassen.
Voordat je je schijf in de andere laptop steekt, kan je die er best wel opzetten, je weet maar nooit.
Enige probleem, de install van die bios maakt een boot-diskette aan... :)

• Scarfish
Fire69 schreef op 21 november 2003 @ 11:38:
Enige probleem, de install van die bios maakt een boot-diskette aan... :)
:( ik begin kriegel te worden van al die floppies.
Als ik hem in een andere pc hang installeer ik de bios software of heb ik die bootdisk nodig om in de biossoftware tekomen?

Erm...

• Fire69
Als je die floppy boot, checked hij of je wel de correcte pc gebruikt, dus je kan hem niet in die andere laptop gebruiken.

Je hebt hem niet nodig om je pc goed te werken, maar waarschijnlijk kan je in je bios wel de bootvolgorde naar je cd zetten. :)

• Scarfish
Ik dacht dat ik in een ver verleden ook al een keer de bootvolgorde heb aangepast om van cd te booten maar dat deed ie gewoon niet dus een opstart flop ofzo is erg gewenst.

Die biossoftware laat ik wel links liggen en ik kwak m in een andere pc. We hebben op school toch niets beters te doen :P

Erm...

• Fire69
Als je de bootvolgorde kan aanpassen, wilt dat zeggen dat je bios wel op je hd staat.
Let dan wel op dat je het er niet per ongeluk afzwiert als je je partities aanmaakt in de andere pc.

Success verder nog!

• Scarfish
Tnx. Slechter kan het momenteel toch niet worden.

Erm...

Pagina: 1