Toon posts:

WDC WD800BB wordt uit en weer ingeschakeld

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een Dell precision 650 met XP erop met daarin een WD800BB (80 gb disk). Die disk tikt op onregelmatige tijden luidruchtig 2 maal. Ik heb gemerkt dat als ik een boel data naar de disk kopieer en ik hoor dat de disk bezig is, deze stopt tussen de 2 tikken en dan weer vrolijk doorgaat en de klus afmaakt. Ik vermoed dus dat de disk wordt uit- en weer ingeschakeld (ik voel de disk ook 'bewegen' als dat tikken voorkomt. Dit gebeurt dus op rare, onregelmatige momenten, dus niet als de machine al een tijdje niets meer hoeft te doen (power besparen tijdens leegloop).
De disc diagnostics geeft aan dat er niets aan de hand is. Maar die loopt dan ook niet tijdens die 2 tikken, dus dat verbaast me niks.
Iemand een suggestie (ik heb de data iig al veiliggesteld)?

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

In principe kan de schijf retour naar WD met een RMA. Mail anders eerst eens en leg het probleem uit. (zo doe ik het in geval van...)

edit:

Eindelijk iemand die een backup heeft gemaakt :) )

[ Voor 20% gewijzigd door Guardian Angel op 17-11-2003 21:42 ]

ARME AOW’er

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18-03 19:32

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Et kan ook zijn dat de voeding niet toereikend is en even niet genoeg stroom heeft om naar die schijf te pompen ofzo, heb ik wel eens eerder meegemaakt namelijk...

Tesla Model Y RWD (2024)

Verwijderd

@ --MeAngry--
Ik mag toch aanemen dat Dell dat wel goed test. Maar zou inderdaad een mogelijkheid kunnen zijn. Maar dit is gewoon uit de lucht komen vallen nog niet eerder gehad?

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb dit nooit eerder meegemaakt omdat dit mijn eerste Dell machine en mijn eerste WD van dit type is.

• momania
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 11:16

momania

iPhone 30! Bam!

Heeft niet veel met Windows Operated Systems te maken, dus ik verplaats 'm even naar Opslagmedia & I/O Controllers
Heb je wel al daar in de faq gekeken? OM FAQ/Beleid

Neem je whisky mee, is het te weinig... *zucht*

• yogy
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15-03 20:33
Ik heb dit ook, maar dan met een 800JB.
M'n voeding is een 340 watt chieftec, en soms verdenk ik die, maar ik weet het niet zeker. Dit zijn de specs. Is iemand het met me eens dat de voeding te ligt is?

[ Voor 32% gewijzigd door yogy op 17-11-2003 22:18 ]

• 0rbit
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18-03-2021
Die van mij doet het ook wel eens. Ik heb twee 800JB's... maar ik hoor niet of ze het allebei doen of een van de twee. Feit is wel dat ik ze al best lang heb zonder dat er ook maar ooit iets is misgegaan en ik heb nooit enige error of fout op de schijven kunnen vinden. Ik heb het idee dat hij het overdag maar weinig doet en vooral 's nachts, want dat hoor je best wel...

Ik ben geheel voldaan, dank u wel!

Verwijderd

Als het aan je voeding zou liggen kun je dit gemakkelijk controleren.

Koppel je cd-romspeler los en werk een tijdje met de computer. Blijkt nu dat het probleem is opgelost dan zou het indd je voeding kunnen zijn. Al lijkt me dit sterk want een te lichte voeding uit zich meestal in andere problemen. Zoals het spontaan herstarten van je computer als je de cd-rom aanroept.

Maar deze topic zet me wel aan het denken want hoorde laatst ook iets raars bij mijn Raid 1 van twee WD1200JB

Verwijderd

Topicstarter
Hmm, bedankt voor de reakties. De reden waarom ik het onder OS heb geplaatst en niet ergens anders was omdat ik nauwelijks bekend ben met XP en diens quirks, dus ik dacht het kan net zo goed een 'tik' van het OS zijn. Mijn intuitie zegt me dat de voeding niet het probleem kan zijn aangezien dit ook gebeurt als ik de machine al een half uur niet heb aangeraakt, en niet als ik mijn cdrom aanspreek. Niettemin zal ik het loskoppelen toch eens proberen.

• 0rbit
De voeding lijkt me sterk. Ik gebruik een 300 watt Aopen voeding. Ik kan mijn voeding een stuk minder belasten door mijn distributed computing projectje uit te zetten. Dat scheelt een Barton @ 2,3 Ghz aan vermogen. (Zo'n dikke 50 watt denk ik) en het heeft geen effect voor zover ik me kan herinneren. Ik heb ook al eens een 400 watt exemplaar geprobeerd en toen had ik het ook...

Ik doe op zich niks raars met mijn schijven. Ik koel ze zelfs met 2 8cm fans op 5V en ze voelen niet eens warm.

Tja, ik ben dan ook niet zo bang dat hij eerdaags stuk gaat ofzo... Wat het is weet ik echter niet :)

Verwijderd

Topicstarter
Nou, ik vind het tikken ten eerste erg irritant (ik gebruik mijn machine om muziek te maken, maar ook op andere momenten is het vervelend) en ten tweede lijkt het alsof het apparaat tussen die tikken soms echt stilstaat (cursor zit vast etc). Dus m.i. is er wel wat aan de hand. Maar ik zal ondertussen ff een van die WDC diagnostic dingetjes draaien.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de cdrom speler losgekoppeld en de machine staat nu al weer 5 minuten of zo aan. Geen geklik meer. Ik houd het nog ff in de gaten, maar dit lijkt toch wel significant. Dus ofwel een voedingsprobleem, ofwel er gaat iets met de signalering mis.

Verwijderd

Topicstarter
Sja, murphy, ik had het kunnen verwachten.

Nu heb ik de cdrom weer aangesloten en ... ja ja. Ook nu tikt het apparaat niet. Zoiets moet je maar snappen.

Hoe dan ook, het lijkt voorlopig opgelost (famous last words ...).

• 0rbit
Hm, heel raar... Hangen ze aan dezelfde kabel? Ik heb mijn twee 800JB's aan dezelfde kabel. Mijn DVD speler hangt dan aan zijn eigen kabel.

Verwijderd

Topicstarter
Nee, ieder een eigen kabel en ook op een aparte connector op het Mobo.

Ik heb de kast overigens open laten staan tijdens mijn experimenten (draaien zonder en weer met aangesloten cd speler). Dus ik moet om thermische problemen uit te sluiten de machine nu ook weer eens een tijdje gesloten laten draaien.

[ Voor 63% gewijzigd door Verwijderd op 18-11-2003 00:32 ]

Verwijderd

Topicstarter
Hoi Luitjes,

Ik wil toch nog ff aangeven hoe het verder is gelopen.

Ik heb uiteindelijk onder regie van Dell een diagnostic utility gedraaid en daaruit bleek niet (ja ja, Murphy) dat er niets met de disk aan de hand was. Niettemin stelde Dell voor de disk te ruilen. Tegen die tijd hoorde ik het schakelgeluid (het klikken) af en toe ook 20 a 30 maal per minuut, dus werd het probleem ook wel erg groot. Ik heb nu een maxtor, ook 80 Gb. Ben benieuwd of het probleem nu echt opgelost is.

• dreeke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-10-2025

dreeke

outdated icon

Ik heb 2x een 800JB en eentje daarvan doet dit ook. In andere pc's met andere voedingen ook.

Heb er nog geen oplossing voor, maar ben wel een keer een file kwijtgeraakt doordat de pc vast liep tijdens de 2de tik :(

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

• lSltAlKeR
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:18

lSltAlKeR

Time destroys everything!

Hey... ik wil mijn ervaring ook delen! Ik heb dit probleem ook alleen als ik hem in combinatie
aan een Promise Ultra 133 TX2 hang + een maxtor schijf. Zonder de maxtor schijf eraan en aan de Promise Ultra 133 TX2 heb ik het niet. Maakt niet uit wat voor western digital. Van 2,5 tot 80 gig ze doen het allemaal hier. Komt dus door de combinatie met andere maxtor schijf. Zodra ik onboard doe geen... gedoe. Ook is het zo dat als ik windows afsluit de schijven van western digital 2x op en af spinnen snel achter elkaar? Het "parkeren" van de schrijf lees kop. Dan klinkt ook niet echt jofel

Speedtouch freak

• lSltAlKeR

lSltAlKeR

Ik hou er nog al van om zelf conclusie te trekken terwijl ik er de balle verstand er niet van heb. Ik d8 misschien komt het wel door Ultra 133 terwijl western digital geen Ultra 133 ondersteund.

Speedtouch freak

• yogy
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15-03 20:33
lSltAlKeR schreef op 25 november 2003 @ 22:58:
Ik hou er nog al van om zelf conclusie te trekken terwijl ik er de balle verstand er niet van heb. Ik d8 misschien komt het wel door Ultra 133 terwijl western digital geen Ultra 133 ondersteund.
Bij mij draaien ze op een Ultra 100 TX2. :)

Maar Ultra 133 is het maximale wat dat kaartje aan kan, hij ondersteunt ook de Ultra 100 standaard.

• lSltAlKeR

lSltAlKeR

psmeets schreef op 26 november 2003 @ 20:50:
[...]

Bij mij draaien ze op een Ultra 100 TX2. :)

Maar Ultra 133 is het maximale wat dat kaartje aan kan, hij ondersteunt ook de Ultra 100 standaard.
Ik bedoel daat me promise kaart misschien toch mijn western digital schijven op UDMA 6 aanspreekt! Maar dat verzin ik ook maar zelf

Speedtouch freak

Pagina: 1