Toon posts:

[mandrake 9.2] internetverbinding wil niet

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
ik heb voor het eerst de stap genomen en vandaag madrake geinstalleerd. Wil toch echt de mogelijkheden van linux ontdekken.

De gehele install ging goed tot op het moment van de internetverbinding. Linux zegt dat ik een microcode moet hebben. Ok gedownload vanaf internet op floppy gezet maar die paktie niet. Dan kan ik hem verwijzen naar een windowspartitie maar dat werkt ook niet :?

hulp zou fijn zijn in deze....

Verwijderd

Vreemde zaak. Ik durf met vrij grote stelligheid te beweren dat je geen microcode nodig hebt om een internetverbinding aan te gaan. Kun je misschien een posten wat de exacte (fout)melding was?

Verwijderd

of misschien weet je wat voor een netwerk-kaart / modem je hebt, Probeer eerst maar eens gewoon door te gaan, wie weet werkt internet toch wel en was de microcode enkel een aanbeveling. En als het niet werkt, dan kan je in de mandrake control center alles achteraf nog instellen.

Verwijderd

Topicstarter
ik ga het nog even proberen, vervelende van het nu nog niet werken van verbinding is dat ik steeds moet switchen van linux naar xp en weer terug :P ...
ik heb overigens een usb speedtouch van alcatel

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 17 november 2003 @ 21:09:
of misschien weet je wat voor een netwerk-kaart / modem je hebt, Probeer eerst maar eens gewoon door te gaan, wie weet werkt internet toch wel en was de microcode enkel een aanbeveling. En als het niet werkt, dan kan je in de mandrake control center alles achteraf nog instellen.
ik heb net geprobeerd een verbinding te maken, maar ik krijg als melding dat mijn computer mogelijk niet op het internet aangesloten is. Heb ik die microcode nou echt nodig?

graag tips....

Verwijderd

Dit is voor 9.1 maar werkt vast ook wel voor 9.2

http://www.linuxforum.com/forums/index.php?showtopic=2698

Verwijderd

Topicstarter
heren het installeren van die microcode is gelukt.
Echter kan ik nog steeds geen verbinding maken???

hij begint steeds over hostname, dns te mekkeren dat die niet goed is (ik heb xs4all).......

iemand ervaring mee?

Verwijderd

Bij XS4all hebben ze ervaring....

http://www.xs4all.nl/help...b/linux/configureren.html

Verwijderd

Topicstarter
deze link had ik ook gezien, maar als beginner is dat best lastig.

De configuratie is geslaagd volgens mandrake maar toch kan er geen verbinding worden gemaakt. Bij het pingen is het network unreachable... En de host kan niet worden gevonden...(adres van xs4all is ingevuld 194.109.104.104)

Verwijderd

Het best is denk ik toch dat je de manier volgt die XS4all aangeeft. Het is niet zo lastig en bestaat maar uit 2 delen. Deel 1: Het aanpassen en maken van een paar tekst bestandjes (in een shell als root aanloggen kwrite opstarten en dan gewoon knippen en plakken). Deel 2: Het modem en dat heb je al gedaan.

Verder, nergens bij de XS4all uitleg zag ik dat het IP adres van de ISP ingevuld moest worden. Lijkt me dus dat het ook niet nodig is als je de wizard in het Mandrake configuratie centrum gebruikt.

Volg wat XS4all aangeeft en dan moet het lukken.

• jordz.
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 27-06-2025
Laat ik daar nou ook vandaag mee bezig zijn :)
Een usb speedtouch modem onder linux :)
Ik had ook een vraagje, als je onder windows de modem installeert (met de cd), dan gooit hij wat config files op je computer. Want als je de drivers download op de speedtouch site, dan heeft hij zo'n bestandje nodig. Hoe zit dat nou met linux?
Ik heb Tiscali Light en een speedtouch 330. alvast bedankt :)

edit:
laat maar weet al hoe het zit :)

[ Voor 7% gewijzigd door jordz. op 18-11-2003 20:21 ]

Arch Linux

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 18 november 2003 @ 17:24:
Het best is denk ik toch dat je de manier volgt die XS4all aangeeft. Het is niet zo lastig en bestaat maar uit 2 delen. Deel 1: Het aanpassen en maken van een paar tekst bestandjes (in een shell als root aanloggen kwrite opstarten en dan gewoon knippen en plakken). Deel 2: Het modem en dat heb je al gedaan.

Verder, nergens bij de XS4all uitleg zag ik dat het IP adres van de ISP ingevuld moest worden. Lijkt me dus dat het ook niet nodig is als je de wizard in het Mandrake configuratie centrum gebruikt.

Volg wat XS4all aangeeft en dan moet het lukken.
heej sintaugustinus bedankt voor je replies. Ik die handleiding van xs4all erbij maar dat lukt me voor geen meter :P ... als ik in me console intik % cd etc/ppp dan herkent ie die codes nie... (nou weet ik dat dat een probleem is van een newbie) maar heb je evt nog tips?

Verwijderd

Als je een internetverbinding wilt maken moet je een aantal instellingen vast leggen. In Linux gebeurt dat in configuratie bestanden. Die bestanden kan je aanpassen met een editor (kwrite, vim etc etc. Het is gewoon tekst) of met een programma wat daarvoor gemaakt is. (Mandrake heeft drakconnect)

Bedrijven als Mandrake maken het aanpassen van instellingen eenvoudig door allerlei hulpprogramma-tjes te maken. Je hoeft die programma's niet te gebruiken. Al die configuratie bestanden kan je net zo makkelijk aanpassen met kwrite. Het is maar net wat makkelijker is.

De % hoef je niet in te toetsen. Doe gewoon su <enter> wachtwoord <enter>, type kwrite <enter>en kopieer wat in de XS4all handleiding staat ( en vul je eigen gegevens is). Sla het op op de plek onder de naam die de handleiding geeft. Hetzelfde doe je met de de bestandjes die je moet aanpassen, Je opent ze met kwrite, past ze aan en slaat ze op.

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 18-11-2003 20:41 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 18 november 2003 @ 20:31:
Als je een internetverbinding wilt maken moet je een aantal instellingen vast leggen. In Linux gebeurt dat in configuratie bestanden. Die bestanden kan je aanpassen met een editor (kwrite, vim etc etc. Het is gewoon tekst) of met een programma wat daarvoor gemaakt is. (Mandrake heeft drakconnect)

Bedrijven als Mandrake maken het aanpassen van instellingen eenvoudig door allerlei hulpprogramma-tjes te maken. Je hoeft die programma's niet te gebruiken. Al die configuratie bestanden kan je net zo makkelijk aanpassen met kwrite. Het is maar net wat makkelijker is.
dat klopt... ik heb ook darkconnect gebruikt (dat zag ik ook in bepaalde bestanden waar mijn usrname en pasword staan die ik in darkconnect had ingevuld)
echter dat verbinding maken lukt niet.... zo makkelijk maken ze het bij mandrake ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 18-11-2003 20:36 ]

Verwijderd

Drakconnect gebruik je om een internetverbinding te maken, en niet alleen om een ADSL verbinding met een USB modem met XS4all.

Je zult de instellingen van je ISP moeten gebruiken en dan helpt Mandrake met het maken van een werkende internetverbinding.

Linux werkt op een andere manier dan je gewend bent met Windows maar het werkt net zo goed en vaak een stuk beter. Maar om er mee te leren werken en problemen te leren herkennen en weten hoe je ze moet oplossen moet je er wat tijd insteken. Als je er een paar dagen mee gewerkt hebt gaat het vast een stuk makkelijker.

Verwijderd

Topicstarter
bij het uitvoeren van dit gedeelte (volgens de handleiding van xs4all) kent linux deze command niet ./configure

code:
1
2
3
4
5
6
-% cd /dir/to/speedtouch-xxx.tar.gz
-% tar -zxvf speedtouch-xxx.tar.gz
-% cd speedtouch-xxx
-% ./configure
-% make
-% make install

iemand enig idee?

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:15
Ja, je staat niet in de goede directory. Je hebt toch niet letterlijk 'cd speedtouch-xxx' ingetikt mag ik wel aannemen? Maar 'xxx' vervangen door het versienummer enzo? Tar gaf ook geen foutmeldingen bij het uitpakken? Anders is het nogal logisch dat het niet werkt.

Verwijderd

Je kunt stap E-H overslaan. Je hebt alles al geinstalleerd. Het enige wat je moet doen is de config bestandjes aanmaken en aanpassen. Daarna stap 'I'.

Wat stap E-H doen is de modem driver installeren (maar dat is al gebeurt toen je Mandrake installeerde) en de microcode mgmt.o aanmaken en installeren (maar dat heb je al gedaan door de aanwijzingen op Linux Forum te volgen).

Over die config bestandjes, bijv pap-secrets, nog even:

# Authenticatie via PAP
# login - server - pass - IP
loginnaam@xs4all.nl * wachtwoord *

Een # voor een regel geeft aan dat het niet gelezen wordt door linux. Als je in een config een regel weg wilt halen kan je die regel deleten maar je kan er ook een # voor zetten. In pap-secrets staan voor de eerste 2 regels een #. In dit geval zijn het 2 regels uitleg. Wat jij dus moet invullen zijn je loginnaam bij XS4all, @xs4all en * je wachtwoord *. Maar je hoeft niet het IP adres van xs4all te geven.

[ Voor 45% gewijzigd door Verwijderd op 20-11-2003 11:05 ]

Verwijderd

Topicstarter
heren het is me gelukt om verbinding te krijgen als ik ben ingelogd als root. Echter als ik dan onder mijn eigen account inlog heb ik geen verbinding :? log ik dan weer in in me root dan moet ik alles weer opnieuw doen....

doe ik iets fout?

Verwijderd

Hoi ik zag dit topic lopen en heb momenteel hetzelfde probleem. Ik heb een alcatel 330 usb modem (xs4all) en kan het modem niet installeren. Bij cd/speedtouch-***.tar.gz loopt hij vast bij het commando: "make"

ik krijg dan deze error:

loading cache ./config.cache
checking host system type... i686-pc-linux-gnuoldld
checking for gcc... no
checking for cc... no
configure: error: no acceptable cc found in $PATH
make: *** [speedtouch.tmpl] Fout 1

(no acceptable c compiler found)

wie o wie kan mij helpen...

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 20-11-2003 16:13 ]

Verwijderd

Dat betekent dat je gcc moet installeren. Als je mandrake hebt doe 'urpmi gcc'. Je zult wel meer van dit soort meldingen krijgen. Kijk naar de foutmelding en welk programma mist en installeer dat. Heb je het programma al wel geinstalleerd maar blijft configure aangeven dat hij het niet kan vinden dan moet je de 'devel' installeren.

<eyeforaneye>
Welke foutmelding krijg je als je als gebruiker verbinding maakt?

• silentsnake
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 04-02 04:29
het is overgens ook aan te raden om je kernel-sources erbij te installeren, aangezien er soms nog wel programma's zijn die afhankelijk zijn van de header files van de kernel

Verwijderd

weet je wat gek is... ik heb die compiler geinstalled en dan gaatie idd die driver installeren. Maar het rare is dat mijn connection afgebroken wordt...
ik gebruik overigens deze howto:
http://www.xs4all.nl/~pschram/index.html

iemand enig idee hoe ik dit kan oplossen? ik heb exact de stappen gevolgd die in deze how-to staan...maar met geen mogelijkheid krijg ik die verbinding aan de praat :'(

Verwijderd

Het lukt je dus wel om verbiding te krijgen? Wanneer wordt de verbinding verbroken? Reset het modem eens, probeer een ander modem (als je die hebt). Welke andere programma's draai je? Heb je een firewall, router? Laat je modem eens vallen (doe maar niet).

Kort samengevat, je moet gewoon wat dingen proberen.

Verwijderd

het is gelukt! misschien een tip voor eyeforaneye:
tijdens de install van zowel mandrake als de driver je usb-modem afkoppelen van je pc. Pas nadat jeje driver hebt geinstalled en je wilt het commando modem_run uitvoeren, pas dan je usb modem erin stoppen! heren allen bedankt

Verwijderd

Ik zit weer met een probleem met mandrake:

Zoals in de topic is te lezen heb ik mijn internetverbinding aan de praat gekregen. Ik moest mijn usb-modem pas aansluiten NADAT ik de driver had geinstalled... anders deed hij het niet.

Vandaag Linux er definitief opgegooid, internet verbinding geregeld... alles oke.
Tot bij de 1ste reboot! Dan doet mijn internetverbinding het niet meer! Om gek van te worden...

iemand enig idee hoe dit nou weer kan?

Verwijderd

**schopje**
hopelijk weet iemand hoe ik mijn internetverbinding online kan houden (na reboots)?

Het gekke is dat mandrake de locatie van mn microcode niet kan onthouden...iedere keer moet ik deze handmatig installeren....

[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 25-11-2003 21:17 ]

Verwijderd

.............Go through the connection wizard. Make the installation so that you want the connection to start at boot. When you get the remark that installation failed, reboot, and there you go..................................

Heb je dit al geprobeerd?

Verwijderd

Verwijderd schreef op 25 november 2003 @ 21:48:
.............Go through the connection wizard. Make the installation so that you want the connection to start at boot. When you get the remark that installation failed, reboot, and there you go..................................

Heb je dit al geprobeerd?
jah al tig keer :P hij blijft iedere keer weer om die microcode vragen... als ik dan kies voor microcode on floppy dan kan hij mijn floppy niet benaderen... en annuleert hij de wizard...

Verwijderd

........When you get the remark that installation failed, reboot, and there you go...............................

Het gaat blijkbaar niet anders.... :?

Waarom probeer je geen ethernet-modem? Die dingen worden tegenwoordig bijna gratis weggegeven en een NIC heb je ook al voor een paar euro.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 25 november 2003 @ 22:12:
........When you get the remark that installation failed, reboot, and there you go...............................

Het gaat blijkbaar niet anders.... :?

Waarom probeer je geen ethernet-modem? Die dingen worden tegenwoordig bijna gratis weggegeven en een NIC heb je ook al voor een paar euro.
zou het niet aan de lokatie van de mgmt.o file kunnen liggen? hij staat nu in /usr/pietje

Verwijderd

Hier http://www.edlug.ed.ac.uk/archive/Apr2003/msg00039.html staat nog wat.

Kijk of PPoA geinstalleerd is.

Hier http://www.ze-linux.org/h..._docs=34&id_docs_page=157 staat dat mgmt.o in /usr/local/bin hoort, en hier http://www.linuxforum.com/forums/index.php?showtopic=2698 in /usr/share /Speedtouch. Probeer ze alle twee.

En hier http://rpms.mandrakeclub....te_mandrakesoft.com_.html vindt je de drivers, ik weet niet of die anders zijn dan die op je installatie CD staan, maar je kunt even kijken en proberen.

Verwijderd

sintaugustinues tnx voor al je moeite... morgenmiddag ga ik alles ff sjekke! ik hou je op de hoogte!
Pagina: 1