Toon posts:

[MEM]Geheugen boot niet op default

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb afgelopen weekend, mijn pc verbouwd (er moest een radiator in de kast gebouwd worden en mn videokaart kreeg een wcblokje icm een peltier). Ik heb ALLES uit mn kast gehaald, netjes op bed gelegd,en daarna in mn kast geboord, gezaagd, gemod tot ie klaar was. Daarna uiteraard er weer alles ingebouwd. Waterkoeling aangesloten, ff getest op lekken, en alles weer aangsloten. Nu komt het probleem: Ik zet mn pc aan; geen beeld -> Reboot -> Gelijk in de BIOS in safe mode -> zegtie dat mn geheugen gelijk of sneller moet draaien als/dan de FSB. Nou heb ik een Athlon XP2500+ (FSB = 166) en Corsair XMS PC2700 LL (2x512MB) dus dat zou netjes moeten kunnen, en heeft het voor de "verbouwing" ook altijd netjes gedaan (Zelfs op 190x2 = 380Mhz). Dus ik denk, dan kijk ik of mn pc met een lagere FSB wel boot, en ja hoor op 133x11 = 1466Mhz startie gewoon op. Hij wil tot FSB = 149/38 [met pci op 38mhz], daarna komt 150/30 en boot ie niet meer.
Mijn vraag: "Wat doe ik verkeerd, waardoor mn geheugen niet meer op 333 wil?"

Specs?
  • Moederbord : ASUS A7V333
  • Processor: XP2500+ [geunlocked] -> gekoeld door Maze 3 @ 31 idle
  • Geheugen : 2x512MB Corsair XMS PC2700 LL
  • Videokaart : Hercules AIW R9800SE @ R9800pro -> gekoeld door Maze 4 en 80W Tec
  • Soundcard : Soundblaster Live 5.1
  • Netwerk : Realtek 10/100mbit
  • Raid : Promise Fasttrack TX2000 -> 2x WD800JB 80GB in raid 0
  • DVD : Pioneer DVD 120-s
Wat heb ik al geprobeerd?
  • Alles uit mn pc op proc, geheugen, en videokaart na.
  • Andere videokaart erin (om te voorkomen dat de 80W Peltier aan moest en eventueel teveel stroom zou vragen).
  • Bios opnieuw geflashed (van 1018 beta 001 naar 1018 beta 001).
  • Northbridge actief gekoeld met een 90mm fan.
  • Geheugenlatencies op langzaamst gezet [2,5-3-3-6] ipv [2-2-2-5]
  • Kijken of er geen koelpasta op rond de core van mn processor zit (AS3, maar dat zou zowieso niet moeten geleiden).
  • 1 reepje geheugen proberen ipv 2.
  • Geheugen in andere sloten gestopt.
Verder wil ik er nog ff bijzeggen, dat voor de "verbouwing" mn pc gewoon op default (166x11) liep, en ik er eigenlijk nooit problemen mee had. Wat zie ik over het hoofd?

• Turkish
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22-07 01:43

Turkish

zhé germans

Al een andere voeding geprobeerd? Waar haalt je peltier z'n voeding vandaan?

'When you're not paying for the product, you are the product!'

Verwijderd

Topicstarter
zonder peltier doet ie et nix beter, en mn pelt haalt zn voeding gewoon van mn Enermax Whisper 430W -> 100% stressed zijn de 3,3 en de 5 volt lijnen gewoon stabiel dus daar heeft et nix mee te maken lijkt me. Bovendien doet mn pc et ook niet als ik em "kaal" met een andere videokaart opstart.

Verwijderd

Topicstarter
offtopic:
ff een schopje

• Belgar
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-09-2025

Belgar

Archmaster ranzige code..

Ik heb zelf de MSI variant van deze chipset gehad, maar volgens mij een overeenkomstige BIOS. Ik neem aan dat je ook al SPD hebt geprobeerd? Bij dit BIOS wil het ook wel eens helpen alles met de hand opnieuw te 'enteren' ipv aannemen dat ie het zelf goed doet.

Als je met bijv CPU-Z de SPD van je geheugen opvraagd, geeft ie dan wel de goede waarden? Ik neem aan dat je ook hebt geprobberd beide reepjes van plaats te wisselen ?

Wel vaag probleem dit.

...Als het maar werkt