[XP Home] Windows plat na insteken extra geheugen

Pagina: 1
Acties:

• Mike Jarod
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Zit op dit moment met een oud collega aan de telefoon, en loop tussen de "uitprobeersels" door hier te zoeken op GoT en Google. Ik heb dus niet echt op het gemak gezocht dus kan begrijpen als dit topic vrij snel op slot gaat, that's the policy :)

Die collega heeft net 1x512mb bij de bestaande 2x256Mb gezet. Toen verscheen er een zwart (zegmaar) DOS scherm met witte letters waarin werd vermeld dat er in de dir Windows\System een bepaald bestand ontbrak. Werd aangeraden door Windows om een reparatie installatie uit te voeren. Hij zegt dat ie geen melding kreeg welk bestand dat nou precies was. Dus heeft ie het nieuwe geheugen eruit gehaald, in de hoop dat dit dat probleem oploste. Dat deed het dus niet. Ook heeft ie Windows Setup proberen te draaien, maar die ging de fout in met een melding dat ACPI niet ondersteund werd door zijn BIOS oid.

Toen belde ie mij. Dus gezegd dat ie alleen z'n "oude" geheugen er in moest doen, en normaal moet booten. Dan komt ie niet verder dan een knipperende cursor. Zelfde geldt voor Safe Mode en Last Known Good Config oid. Dus ik zie 2 opties: of iets doen in de Recovery Console (maar wat? heb daar geen verstand van), of herinstallatie Windows. Nou weet ik alleen niet zeker hoe ver zo'n herinstallatie gaat, is het net zoals bij Win9x dat zo goed als alles behouden blijft, of is het erger? (natuurlijk niet formatteren ;)).

Dus:
• Hoe kan ik de recovery console in dit geval gebruiken? Welk commando? ik merk dat alleen de commando's worden herkend die verschijnen als je HELP intikt.
• Is het mogelijk Windows XP "eroverheen" te zetten op zo'n manier dat alle/de meeste instellingen behouden blijven?

Graag wat advies :)

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15-05 10:25

mutsje

Certified Prutser

zie deze thread in de faq.. idd simpel de faq op wos bekijken had je met recovery console verder geholpen..

Windows Operated Systems - FAQ

• Mike Jarod
  • Niet online
mutsje schreef op 17 november 2003 @ 19:58:
zie deze thread in de faq.. idd simpel de faq op wos bekijken had je met recovery console verder geholpen..

Windows Operated Systems - FAQ
Bedankt maar die links hielpen me niet echt. D'r staat een beschrijving van de verschillende commando's etc maar ik weet niet goed wat ik moet gebruiken. Ik bedoel FIXBOOT/FIXMBR, heb ik niet nodig lijkt me want die pc start wel op, alleen niet door. Voor de rest zie ik zo snel niet een repair optie. Kan me herinneren dat Windows 2000 zoiets wel heeft.

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15-05 10:25

mutsje

Certified Prutser

tja snel ff lezen is er niet bij. ga maar fijn zoeken en doe een beetje moeitte zou ik zeggen dit is geen kant en klaar antwoord forum voor snelle oplossingen.

• Mike Jarod
  • Niet online
Ok laat maar dan, mijn excuses, normaal gesproken reageer ik net zoals jou in dit soort topics, ik begrijp het is de policy hier.

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

*uche*

Er staat een backup van je registry hives in %systemroot%\repair.

en copy is een werkend commando in je RC...

[edit]

Ik begrijp dat over de foon een restore van de default SOFTWARE en SYSTEM hives een beetje rottig is, maar dit is best wel te vinden als je zelf maar aan de andere persoon aangeeft dat je 'm niet verder kan helpen als hij niet eens kan vertellen welke hive b0rken is...

dan dwing je iemand om goed op te letten.

[ Voor 58% gewijzigd door alt-92 op 17-11-2003 20:18 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Mike Jarod
  • Niet online
PC wordt nu opnieuw geformatteerd, we kwamen er niet uit en omdat ie 100km verder woont is langsgaan niet zo handig :)

Maar ik wel toch even terugkomen op de reacties die ik kreeg. Ik wil graag een volgende keer als ik dit meemaak wel weten wat ik moet doen. Dus ben ik even heel aandachtig die links uit de FAQ door gaan lezen. Maar daar werd ik echt niet wijzer van. Hieronder de commando's uit de Recovery Console die mij het meest relevant lijken:

bootcfg - zie geen switch die van toepassing zou zijn.
chkdsk - schijf gaf geen tekenen van rotheid
disable/enable/listsvc - service bewerkingen, lijkt me nvt
diskpart - partities aanmaken, nvt
expand - cab uitpakken, kan handig zijn als ik weet welk bestand ik moet hebben
fixboot/fixmbr - pc bootte gewoon, maar niet "door", dus nvt
format: liever niet ;)
logon: was al aangemeld, is maar 1 installatie

Dus zelfs al had ik de FAQ eerder doorgelezen weet ik nog niet wat ik moet doen. Ik zie hier geen nuttige commando's tussen staan die met 1-2-3 hadden geholpen om een repair uit te voeren, of mis ik iets? Dan hoor ik het graag. Dus als ik het goed begrijp heeft XP niet een "echte" repair optie die 2K wel heeft? Das wel minder dan.

Had ook nog even gekeken naar die link over het terugzetten van een corrupt register, das wel een heel verhaal zeg. Dat had ik natuurlijk kunnen proberen, maar kan iemand mij vertellen hoe je zegmaar "ziet" op zo'n moment dat het register brak is? Beetje zonde om zo maar op de goede gok te doen.

Maar blijkbaar ontbreekt mij het inzicht wat te doen op zo'n moment als deze. Wat had ik nog meer kunnen doen?
Pagina: 1