Geachte Heer *******,
Hierbij ontvangt u een e-mail over het voorval van de afgelopen weken.
7 Oktober 2003 heb ik in de webwinkel van Alternate onderdelen gekocht om van deze onderdelen een computer samen te stellen. Dit betrof een Athlon XP 2500+ processor, het Abit NF7-S rev2 moederbord en een grafische kaart (een club3d 9600pro). Na een aantal dagen heb ik de bestelling aan de deur geleverd gekregen.
De samengestelde computer draaide weken stabiel i.c.m. 512mb ram PC 3200 van het merk Twinmos. Dit geheugen is afkomstig van een Dual-channel setje bestaande uit 2 geheugenlatjes van elk 512 mb ram. Eén latje van dit setje ging in mijn PC, de andere was bedoelt voor de PC van mijn vader. Volgens de fabrikant van het moederbord (Abit) is het mogelijk om op het moederbord 2x 512 mb in dual-channel opstelling te laten draaien. Omdat in de computer van mijn vader genoeg geheugen over zou blijven heb ik dit geheugen eruit gehaald en in mijn eigen computer gemonteerd volgens de handleiding van het moederbord. Het geheugen stond in dual-channel opstelling. Nadat ik de stroomkabel van mijn computer weer in de voeding had geplugd en de power-knop indrukte hoorde ik een knal vanaf het moederbord komen en er bevond zich na een aantal seconden een sterke brandlucht in mijn kamer. De computer was inmiddels uitgegaan.
Omdat ik zeker wist dat het geheugen niet de oorzaak kon zijn, omdat ik deze los van elkaar al in het Abit moederbord had getest, was ik bang dat mijn CPU en/of moederbord het begeven hadden. Na het geheugen weer getest te hebben in mijn vaders computer (los van elkaar en samen), kon ik uitsluiten dat het probleem bij het geheugen zou liggen. Ik wist dus zeker dat het moederbord en/of de processor het probleem was.
Diezelfde dag (dinsdag 11 november jongsleden) heb ik met de klantenservice van Alternate gebeld en samen met deze werknemer heb ik besloten om mijn moederbord en processor retour te sturen naar Alternate volgens de instructies die ik heb gekregen.
Vol goede hoop zag ik de tijd tegemoet i.v.m. een oplossing en weer een werkende computer. Totdat ik de zaterdag na het defect raken van mijn moederbord ik mijn e-mail ging bekijken. Ik trof 2 mailtjes aan waarin ik kon afleiden dat mijn processor nog werkte en geretourneerd werd. Echt stond in het andere maitje dat de garantie van mijn moederbord vervallen was omdat er optische schade zou zijn. Het optische defect luidt: "Bij geheugenbanken: mosfets doorgebrandt + 1 kapotgesprongen. Beschermlaag bij cpu-socket deels verdwenen."
Omdat ik toch graag wou weten waarom de garantie verviel belde ik die maandag met de klantenservice. Na mijn verhaal uitgelegd te hebben, heb ik te horen gekregen dat de oorzaak van het probleem bij mij lag, ik had het geheugen volgens de mederwerk(st)er verkeerd om geplaatst. Omdat ik volgens de handleiding van het moederbord heb gehandeld, en ik vaker een computer had samengesteld kon ik mij dit niet voorstellen. Na overleg heb ik besloten om mijn moederbord terug te laten sturen zodat ik deze nog wat beter kon bekijken.
De volgende dag heb ik mijn moederbord en processor terug ontvangen. Hierbij waren de papieren meegeleverd van de Service-Opdracht. Omdat ik zelf geen schade kon vaststellen bij de geheugenbanken van het moederbord en ik niet enorm technisch ben, heb ik besloten om met dit moederbord langs verschillende computerzaakjes in Middelburg en Vlissingen te gaan. Ik heb het probleem voorgelegd aan medewerkers met technische kennis en ze het topic laten lezen dat ik heb geopend op Gathering of Tweakers (
[rml][ Abit NF7-S] Mosfets opgeblazen[/rml]/ ). Van hen heb ik te horen gekregen dat het onmogelijk was dat ik mijn geheugen er verkeerd in zou hebben gestopt, zij deelden de mening met leden van het GoT-forum. Omdat de geheugenlatjes de onderdelen waren die kortsluiting zouden veroorzaken, zou het meer dan zeker zijn dat ook de geheugenlatjes kapot waren. Dit was niet het geval. Ook waren er geen smelt- of brandplekken op het moederbord geconstateerd op de geheugenbanken waar het geheugen in heeft gezeten. Hierbij werd dus het argument van Alternate ontvreemd en wist ik nog steeds de oorzaak van het kapotgaan van mijn moederbord niet.
Hierna was ik sterk van overtuigd dat de fout zeker niet bij mij lag omdat het geheugen zeker niet verkeerd was geplaatst. Ik heb in de loop van de tijd vaker gebeld wat wel het probleem zou zijn geweest en hoe dit moederbord dan wel kapot zou zijn gegaan d.m.v. mijn toedoen. De medewerkster, die ik donderdag jongsleden heb gebeld, heeft mij toen de informatie verstrekt dat mijn moederbord nooit bij de technische dienst is aangekomen, maar dat een medewerker van de klantenservice mijn moederbord heeft afgekeurd om in aanmerking te komen voor garantie.
De mederwerkers die mijn moederbord in handen hebben gehad waren volgens deze mevrouw Dhr. van der Heijden en Dhr. Slabbers. Ik heb gevraagd of ik Dhr. van der Heijden mocht spreken, maar deze bleek afwezig te zijn i.v.m. ziekte. Ook kon ik niet met Dhr. Slabbers worden doorverbonden omdat deze niet direct met klanten zou spreken. Ook zou ik volgens deze mevrouw beter contact op kunnen nemen met de Technische dienst, omdat ze zelf niet technisch genoeg zou zijn. Ons gesprek liep ten einde en ze zou mijn probleem, of een deel daarvan, doorspelen aan Dhr. Schmitz. Die zouden overleggen en ik zou telefonisch die dag of de dag erna worden teruggebeld. Ik ben tot op heden niet teruggebeld.
Zaterdag 22 november heb ik de Technische dienst gebeld en opnieuw mijn probleem uitgelegd. Deze man, Dhr. Remco Jandzen, heeft de foto's bekeken die Alternate mij had gestuurd. Naar aanleiding van de basisgegevens die Dhr. Jandzen tot zijn beschikking had en de foto's die hij had bekeken leek het hem dus ook zeer onwaarschijnlijk had mijn geheugen verkeerd was geplaatst op mijn moederbord. Ook omdat het geheugen nog zou werken (de medewerker kon dit niet controleren omdat ik het geheugen thuis heb liggen), en er geen beschadigingen waren in de geheugenbanken zelf. Hij kon niets uitsluiten omdat hijzelf niet het moederbord in handen heeft gehad.
De Technische dienst heeft mij dus kunnen berichtten dat het vrijwel onwaarschijnlijk was dat mijn geheugen verkeerd was geplaatst. De computerzaakjes in Middelburg en Vlissingen die mijn moederbord hebben bekeken konden niet voorstellen dat ook dat de oorzaak zou zijn geweest en volgens hen was dit ook niet waar, net zoals de mede-bezoekers van het GoT-forum. Ik kan hieruit concluderen dat het zeker niet waar zou zijn dat ik mijn geheugen verkeerd zou hebben geplaatst. Het moederbord was immers afgeschreven door een medewerker van de klantenservice. De Technische dienst lijkt naar mijn mening hier beter geschikt voor te zijn, mijn moederbord is daar dus echter nooit aangekomen.
Na 2 lange weken weet ik de oorzaak van het kapotgaan van mijn moederbord nog steeds niet, net zoals alle medewerkers van Alternate die ik aan de lijn heb gehad. Er is ook niet geprobeerd om contact op te nemen met de fabrikant omdat een moederbord simpelweg niet zomaar kapot zou moeten gaan. Wellicht had het moederbord problemen met de dual-channel opstelling. Het geheugen werkte immers wel los van elkaar, samen op een ander moederbord, maar het moederbord heeft het begeven toen het geheugen in dual-channel opstelling werd geplaatst.
Ik heb contact opgenomen met de fabrikant Abit. Volgende deze medewerker waren er vaker problemen met dit type moederborden, ik moest echter garantie krijgen van de winkel waar ik het moederbord heb gekocht. Dit leek mij meer dan logisch omdat ik bij Alternate immers het product had gekocht.
Ook heb ik twee schriftelijke rapporten van de computerzaakjes in Middelburg en Vlissingen, ik heb deze echter niet mee kunnen sturen omdat ik geen beschikking heb over een scanner. Ik kan deze in de loop van de week opsturen omdat één van de winkels beschikt over een scanner.
Omdat een moederbord niet zomaar kapot kan gaan, Alternate niet heeft geprobeerd contact op te nemen met de fabrikant van het moederbord, ik geen medewerkers heb kunnen spreken die mijn moederbord in handen hebben gehad en niemand, zelfs de medewerkers van Alternate die ik heb gesproken, weet wat de oorzaak wel is geweest hoe de optische defecten wel zouden zijn opgetreden, heb ik en anderen kunnen concluderen dat de fout in het moederbord zat en het moederbord daardoor kapot zou zijn gegaan.
Het is dus door Alternate niet bewezen dat de schade aan het moederbord te wijten is geweest aan mij. Ik vind het daarom meer dan logisch dat ik wel in aanmerking kom voor garantie.
Ik hoop dat u begrip heeft voor de bovenstaande problemen en ik verheug mij erop dat u accoord gaat met hetgeen dat ik heb voorgesteld.
In afwachting van uw antwoord verblijf ik.
Met Vriendelijke Groeten,
Bob Rijnaard