[Win2K] Exchange server en "lokale adressen"

Pagina: 1
Acties:

• evol
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:50

evol

hello world

Topicstarter
Dit is vast iets simpels, alleen helaas zie ik het niet zo 1 2 3.
De situatie:
Windows 2000 SBS met Exchange 2000
3 clients
Domein abc.local
Als 1 van de clients wil mailen naar pietje@abc.nl (wat een werkend adres is in dit geval) route de Exchange server hem niet naar de smtp server van de ADSL provider. Mail naar alle andere adressen gaat goed, alleen naar abc.nl dus niet.

Komt denk ik doordat ie denkt dit lokaal af te kunnen handelen, maar kan niet goed zien waar dit gewijzigd moet worden.
Bij Protocols, SMTP Server, Ques staat wel een entry abc.nl (Deliver local). Dat lijkt dus niet correct, maar hoe wijzig je dit?

PS. Zat te twijfelen tussen NT en WOS, tis WOS geworden...als ie niet goed staat, verplaats maar.

Move along people. Nothing to see here.

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

• FastBunny
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-09 16:11

FastBunny

Give it the Works !

Als je domein abc.local is moet je dus als mailadres pietje@abc.local hebben :)

Server: Dell PowerEdge R610, 48GB DDR3 1333MHz, 3 x 4TB IronWolf RAID5, Dell H700, VMware ESXi 6.0
Laptop: Dell Latitude E6510, Intel i5-560m, 8GB RAM, 128GB Samsung SSD, 250GB 7200rpm, 15.4" WUXGA FHD
PSN: FastBunny_NL

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 04-09 15:28

mutsje

Certified Prutser

Of je DNS beter in orde maken met meer A records kan ook helpen. hoewel als het goed is is je forward lookup zone abc.local en zou je default recipient policy de entry @abc.local moeten hebben.

[ Voor 51% gewijzigd door mutsje op 17-11-2003 20:14 ]

• evol

evol

hello world

Topicstarter
Hmm, misschien niet duidelijk genoeg geweest.
Naam bedrijf is abc, website is www.abc.nl, email is *@abc.nl
Domein SBS is abc.local, en mail van 1 van de clients naar een @abc.nl adres werkt dus niet. Die mail gaat niet het internet op, wat ie wel moet doen.

• FastBunny

FastBunny

Give it the Works !

SMTP connector toegevoegd in Exchange ?

Server: Dell PowerEdge R610, 48GB DDR3 1333MHz, 3 x 4TB IronWolf RAID5, Dell H700, VMware ESXi 6.0
Laptop: Dell Latitude E6510, Intel i5-560m, 8GB RAM, 128GB Samsung SSD, 250GB 7200rpm, 15.4" WUXGA FHD

• evol

evol

hello world

Topicstarter
FastBunny schreef op 18 november 2003 @ 09:06:
SMTP connector toegevoegd in Exchange ?
Alleen de default staat er...wel geconfigureerd. Maar of dat juist is?

• FastBunny

FastBunny

Give it the Works !

Zet bij 'routing groups', vervolgens onder 'first routing group' en dan onder 'connector eens een SMTP connector. Rechtermuisknop, new en dan SMTP connector, stel die ook ffies in en that should to the trick :)

Ohja en als ie vraagt om exchange 5.5 site ofzo gewoon *tje invullen :)

[ Voor 22% gewijzigd door FastBunny op 18-11-2003 09:22 ]

• Bartjo
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 28-08 15:27
Er van uitgaande dat je drie interne clients ook een @abc.nl e-mail adres hebben, denk ik het volgende:

Exchange is nu geconfigureerd om @abc.nl lokaal af te leveren en dat moet ook voor die drie clients. De overige @abc.nl mails moeten de deur uit naar het Internet.

Ik neem aan dat je (minstens) een Recipient Policy hebt, waarin @abc.nl wordt gedefinieerd. Je kunt in die Recipient Policy (tab E-mail addresses) aangeven dat de Exchange organisatie verantwoordelijk is voor alle mails richting dit domein. In jouw geval wil je dit juist uitzetten.
Er zal geprobeerd worden de boel lokaal af te leveren en als dat niet lukt gaat het bericht de standaard externe weg: het Internet op.

• evol

evol

hello world

Topicstarter
Bartjo schreef op 18 november 2003 @ 09:26:
Er van uitgaande dat je drie interne clients ook een @abc.nl e-mail adres hebben, denk ik het volgende:

Exchange is nu geconfigureerd om @abc.nl lokaal af te leveren en dat moet ook voor die drie clients. De overige @abc.nl mails moeten de deur uit naar het Internet.

Ik neem aan dat je (minstens) een Recipient Policy hebt, waarin @abc.nl wordt gedefinieerd. Je kunt in die Recipient Policy (tab E-mail addresses) aangeven dat de Exchange organisatie verantwoordelijk is voor alle mails richting dit domein. In jouw geval wil je dit juist uitzetten.
Er zal geprobeerd worden de boel lokaal af te leveren en als dat niet lukt gaat het bericht de standaard externe weg: het Internet op.
Dit is wat ik wil, jij begrijpt me :) Ik ga straks dit proberen, kan nu op het moment helaas niet bij die server komen. Thx!

/edit
Werkt perfect, thx nogmaals!

/edit2
Aanvullende vraag: is het met Exchange ook mogelijk te connecten naar pop3 boxen en een kopie op de server (internet dus, pop3 box zelf) te laten staan?

[ Voor 11% gewijzigd door evol op 18-11-2003 11:09 ]

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 04-09 15:28

mutsje

Certified Prutser

misschien handig om eens een boek te kopen over exchange2000 wat het allemaal wel en niet kan :S Verder heeft Microsoft ook hele leuke whitepapers.

Configuring SMTP in Microsoft Exchange 2000 Server Ik heb dit ook doorgelezen en is erg leerzaam.

• evol

evol

hello world

Topicstarter
Even een oude koe schoppen:

dit leek te werken, maar deed het vorige week dus niet meer. En op dit moment haalt de exchange server via pop wel mail op, maar wordt het niet meer bij users in de mailbox afgeleverd. Mail verdwijnt dus....of staat wel op de server maar kan het niet terug vinden. Ik snap het echt niet, want er is niets gewijzigd.

Ik heb dus:
Exchange server op SBS 2K, popconnector om mail op te halen @abc.nl, smtp connector om te mailen via smtp.tiscali.nl.
Ik weet dat dit best weinig info is, maar kan iemand toch proberen aan te geven waar het fout gaat? Al zijn het maar wat dingen die ik zou kunnen proberen.

Google, Microsoft en GoT leveren wel resultaat maar niet het juiste.

/edit
Mutsje: van dat boek is wel een idee, maar heb ik op t moment ff niets aan...mocht ik me in de toekomst meer moeten bezighouden met exchange dan schaf ik wel een boek aan.

[ Voor 12% gewijzigd door evol op 24-11-2003 14:56 ]

• FastBunny

FastBunny

Give it the Works !

Welke pop connector gebruik je en hoe staat deze ingesteld voor het doorsturen van de opgehaalde mail naar de adressen intenre zeg maar?

• evol

evol

hello world

Topicstarter
FastBunny schreef op 24 november 2003 @ 14:56:
Welke pop connector gebruik je en hoe staat deze ingesteld voor het doorsturen van de opgehaalde mail naar de adressen intenre zeg maar?
Ingebouwde popconnector in Exchange, properties->4 accounts en dan elk account ophalen van mail.abc.nl (die klopt, zit bij hostingbedrijf), en dan doorsturen naar active directory usergroups.

Vreemde is dus dat het gewerkt heeft, maar sinds vrijdag niet meer...:?

• FastBunny

FastBunny

Give it the Works !

out schreef op 24 november 2003 @ 15:02:
[...]

Ingebouwde popconnector in Exchange, properties->4 accounts en dan elk account ophalen van mail.abc.nl (die klopt, zit bij hostingbedrijf), en dan doorsturen naar active directory usergroups.

Vreemde is dus dat het gewerkt heeft, maar sinds vrijdag niet meer...:?
Server al eens opnieuw opgestart, you never know :)

• evol

evol

hello world

Topicstarter
Het probleem zit in de recipient policies heb ik wel door, maar hoe stel ik dat dan juist in?

Nu: default policy: abc.local (vinkje voor exchange server responsible aan), abc.nl (vinkje uit en primary), x400

Geprobeerd: abc.local (vinkje aan en primary) en nog een policy voor abc.nl (vinkje uit en primary), dus 2 policies...maar zodra ik dat doe kan ik wel naar @abc.nl mailen maar ontvang ik nix meer van @abc.nl, die mail verdwijnt dan

Wat doe ik nou fout?

/edit
Misschien dat ik het licht begin te zien:
voor de mensen hier lokaal (piet, kees, klaas) maak ik een recipient policy aan waarin hun emailadressen zijn opgenomen.
De andere @abc.nl adressen laat ik over aan de default recipient policy waar @abc.nl en @abc.local gedefinieerd staan.
Klopt dat idee misschien?

[ Voor 26% gewijzigd door evol op 25-11-2003 14:00 ]

Pagina: 1