Toon posts:

Exchange 2000 SMTP

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Haay
Altijd gedacht dat ik de meeste problemen zelf kon oplossen maar dit lukt me naar dagen zoeken nog steeds niet.

Ik heb W2K server staan met Echange 2000, POP3 gateway erop om mail binnen te halen, dit werkt allemaal naar mijn Outlook2000 pc toe, echter wat ik niet voor elkaar krijg is het versturen van de mail naar mijn SMTP provider toe.

Ik ga ervan uit dat je dat in Exchange moet instellen maar na verschillende dingen te hebben geprobeert blijft het niet lukken.
Is hier een eenvoudig antwoord op ? Of moet ik met DNS e.d. gaan stoeien.

Alvast bedankt

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 04-09 15:28

mutsje

Certified Prutser

[rml][ Exch2003]Howto: Troubleshoot e-mail verkeer[/rml]

misschien is dit in de goede richting. mocht je provider planetinternet of kpn zijn wordt port 25 geblocked.

[ Voor 41% gewijzigd door mutsje op 17-11-2003 20:20 ]

Verwijderd

Topicstarter
Laat ik het verder verklaren,
Ik maak gebruik van dezelfde settings als onder mijn huidige outlook voor POP3 en SMTP instellingen, alles werkt goed onder outlook.

Deze settings zet ik over naar Exchange Server 2000 en krijg de volgende foutmelding bij de Queues onder 'Default SMTP Virtual Server"
"An internal DNS error caused a failure to find the remote server."

Mijn outgoing mailserver "smtp.provider.nl" heb ik ingevuld bij de Smart host en verder kan ik niks vinden om het goed in te stellen.
Wie heeft wat voorstellen ??
Lijkt me een vraag voor de ervaren gebruikers of systeembeheerders.

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

werkt je DNS forwarding wel? want je kunt wel een smart host invullen maar op het moment dat Exchange een querie doet in jou dns kan hij de smarthost niet resolven. Hou er rekening mee dat Exchange DNS voor nameresolving gebruikt.

Verwijderd

Topicstarter
Ik denk inderdaad dat daar mijn probleem zit, ik heb niet veel kennis van DNS dus hoe moet ik dat instellen ??
Er is een standaard installatie gedaan van W2K server en geen instellingen gewijzigd.
In DNS staan dan ook maar 3 'Foward Lookup Zones' te weten:
"." "domain" "domain.local"
We gebruiken dit verder niet dus wat moet ik ermee ?

• mabarto
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 26-04 19:14
Kijk eerst even of je de smarthost wel kan resolven, door gewoon op je server naar start > run/uitvoeren en cmd in te tikken gevolgd door ping <smarthostadres>.

Kijken of ie resolved. Zo ja, dan heb je dns servers gewoon goed ingevuld in de netwerkinstellingen. Resolved ie niet dan heb je geen dns servers ingevuld of je hebt een dns server ingevuld die niet aan forwarding doet (waarschijnlijk je eigen server).
Onder de eigenschappen van je server in de DNS Manager kom je een tabblad Forwarding tegen. Daar vul je een ipadres in van de dns servers ergens op het internet (je provider bv).

Stel dat ie nu in eerste instantie wel resolved, dan moet je even kijken of je toevallig niet een dns server hebt ingevoerd in Exchange administration.

• SPee
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 04-09 19:41
Mijn outgoing mailserver "smtp.provider.nl" heb ik ingevuld
Dit heb je toch niet letterlijk ingevuld he?

Zo niet, probeer het dan eens met het IP adres van de server van je ISP.

let the past be the past.

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

[rml][ Windows2000] DNS tips en uitleg[/rml]
[rml][ windows2000] dns forwarding[/rml]
[rml][ windows200x]Howto: troubleshoot DNS[/rml]
[rml][ Exch2003]Howto: Troubleshoot e-mail verkeer[/rml]
[rml][ Exch2003]Howto: General instellingen van de server[/rml]

De Exchange is 2003 dus kan afwijken van 2000. Hou hier rekening mee. Jou Root [.] houd in dat je gewoon niks meer resolved in jou domain omdat jou domain controller denkt dat hij de toplevel DNS server is, dus die spuugt alles als niet gevonden terug.

Verwijderd

Topicstarter
Mooi, nu krijg ik allerlei tips, volgens mij gaan we er zo uitkomen.
De dingen dit ik nu heb gedaan.

Barto018, ik heb een ping gedaan naar mijn primairy DNS en die werkt gewoon, ik bedoel daarmee er kwam een snel antwoord, is dat resolved dan ??

Spee, nee tuurlijk heb ik dat SMTP adres niet gebruikt, was maar een voorbeeld, ik ging ervan uit dat ik zo'n adres moest invullen bij smart host, daar twijfel ik nu sterk aan.

mutsje, ik heb reeds wat engels artikelen gelezen, een daarvan was het wissen van het [.] adres maar momenteel wordt er ook geen mail meer gelezen of intern verstuurt, de problemen worden dus groter.
Je geeft mooie voorbeelden van hulp sites, (allemaal van jouw ??? zozo) enne veel ervan klopt met name:

> Omdat het nogal eens voorkomt dat mensen klakkeloos DNS installeren
> en niet echt weten waar ze mee bezig zijn het kookboek Troubleshooting DNS.

Ik heb volgens mij helemaal geen DNS nodig maar W2K installeert het allemaal maar weer.

Op dit moment heb ik als smart host adres mijn prim.DNS ingevuld, mij benieuwen, volgens mij klopt dat niet maar wie niet waagt.....
Blijkt niet te werken....
Terug naar basic, wat is mijn probleem, MIJN MAIL WIL NIET WEG.
Ergens zal ik een outgaande mailbox moeten invullen dus zoals in outlook smtp.provider.nl mijn vraag is waar?
Is dit wel of niet de smart host ? smtp adres of DNS nummer ?
Wat zijn dus de juiste instelling van mijn SMTP Virtual server
Wat zijn de instelling van mijn SMTP connector, heb ik die wel nodig ?

Denk dat ik er eerst maar een ghost overheen gooi, er zijn nu zoveel instellingen adres gemaakt, zie door de bomen het bos niet meer.
Keep coming the comments, away for 2 days...

Toevoeging, ik ping naar het smtp adres van mijn provider en dan zie ik ook een IP adres, die is ook nog te gebruiken ...

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 19-11-2003 09:22 ]

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

Als je nou eens instellingen gaat posten hier.

je smtp instellingen.
je default policy
heb je je DNS goed gezet nu? let erop dat Exchange gebruik maakt van Jou dns die je ingevuld hebt bij je netwerkeigenschappen....

DNS wordt standaard geinstalleerd omdat WINS niet meer gebruikt wordt en alle objecten met een naampie geresolved worden middels deze DNS. Dus een veel betere oplossing dan WINS zeker omdat het tegenwoordig Dynamic DNS is.

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Volgende keer eerst effe zoeken op de support site van Microsoft: http://support.microsoft....aspx?scid=kb;en-us;249104

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• mabarto
RobertUT:

We kunnen hier lang over gaan 'discussieren'. Op GOT zal er niemand direct een antwoord geven. Dat moet je zelf uitzoeken.

Omdat ik je wel wil helpen, maar geen tijd wil vergooien door screenshots te saven naar jpg en dan te gaan hosten en vervolgens hier te gaan plaatsen, moet je me effe mailen. Screenshots knip en plakken in Outlook is zo gedaan, de e-mail wordt alleen groot.
Onze emailadres staat in mn profiel.

Geef even je huidige provider door via de mail en je krijgt van mij de instellen, waar je wat in moet vullen.

Ik ben het eens met de heren hier dat je niet met dingen moet gaan knoeien waar je geen verstand van hebt. Eerst documentatie doorspitten, boeken kopen, etc.
Maar om nu een topic te krijgen met meerdere pagina's over een, no offence, basic instelling, denk ik dat wij allemaal onze tijd verdoen.

Stuur mij een e-mail en ik zal je de instellingen doorgeven.

Topic kan geclosed worden 8)

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

barto018 schreef op 19 november 2003 @ 23:58:
RobertUT:

We kunnen hier lang over gaan 'discussieren'. Op GOT zal er niemand direct een antwoord geven. Dat moet je zelf uitzoeken.
En je lost het via e-mail op en een andere gotter zoekt en vind dit topic maar zonder oplossing. Lekker handig ben je bezig dan zou ik zeggen.

Verwijderd

zit de topic al dicht.

Je kan even kijken bij www.smallbizserver.net en dan voornamelijk naar de dns instellingen.

staat veel info die je kan helpen

• mabarto
mutsje schreef op 20 november 2003 @ 08:27:
[...]

En je lost het via e-mail op en een andere gotter zoekt en vind dit topic maar zonder oplossing. Lekker handig ben je bezig dan zou ik zeggen.
True, maar je geeft nu al zoveel links, dat mij dit wel aardig overbodig lijkt.
GOT heeft nogal de neiging om a) topic dood te laten gaan door niet meer te helpen b) topicstarter de grond in te boren.
In beide gevallen heeft de TS daar geen baat bij.

Jouw mening ;) Mijn mening ;)

Maar om je tegemoet te komen :
http://www.christopherlewis.com/ATT_SMTP_Config.htm
http://support.microsoft....5/2/93.ASP&NoWebContent=1
http://assp.sourceforge.net/fom/cache/105.html
http://www.microsoft.com/...ploy/confeat/12x2kadb.asp

Vooral deze:
http://www.christensen-so...port/installexchg2000.htm

[ Voor 34% gewijzigd door mabarto op 20-11-2003 10:36 ]

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

ik volg deze thread al enige tijd en laat TS eerst de link van Brahiewahiewa maar eens bekijken en uitvoeren.

Ook is het handig om in een starters post aan te geven of je 1 of meerdere netwerkkaarten in een machine hebt zitten. Dit scheelt voor mensen die denken een mogelijke oplossing gevonden te hebben weer posten voor jan met de korte achternaam.

Ik denk dat het de beurt aan TS is om te antwoorden na alle suggesties uitgeprobeert te hebben.

PS: over de links dat zijn howto's in de howto&guides section van WOS. Dus deze zijn voor en door Gotters gemaakt.

[ Voor 12% gewijzigd door mutsje op 20-11-2003 13:37 ]

Verwijderd

Topicstarter
Daar benne we weer,

Gelukkig krijg ik genoeg responce maar de gouden tip zit er nog niet bij, of ik lees gewoon niet goed, dat kan ook natuurlijk.

Afijn, ik zal proberen op alle wedervragen ook antwoord te geven om dichter bij de waarschijnlijk logische en simpele oplossing te komen.

* Nee, ik heb nog niks aan mijn DNS gewijzigd omdat ik geen idee heb wat ik zou moeten wijzigen.
* Brahiewahiewa, die topic had ik ook gelezen, echter ik heb maar 1 netwerk kaart, het internet bereik ik via de router
* Bart, bedank voor de verschillende links, veel goede voorbeelden, allemaal doorgelopen, de meeste waren echter al zo verwerkt, dus helaas niks nieuws

Met andere woorden, ik kom ondankt vele uren zoeken niet veel verder, ondertussen mijn machine hersteld, intern ging de mail ook niet meer.

Nu hebben de verschillende topics het erover dat voor Outbound SMTP de smtp connector dient te worden aangemaakt, hetgeen ik ook gedaan heb.
keuze "Use DNS...." is ervoor als je zelf DNS verzorgt of keuze "Forward all mail...." als je gebruik maak van je ISP SMTP server, dit lijkt me de eenvoudigste optie.

http://support.microsoft....5/2/93.ASP&NoWebContent=1
deze link beschrijft het goed maar wat wordt bedoelt onder punt 16 ??

Moet ik dan echter iets veranderen in DNS ?
geen van de links verteld hier iets over.
O ja, het is dus W2K SP3 server en Exchange 2000 SP3 (geen SB)

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 24-11-2003 15:43 ]

• luckyme_
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Gooi nou maar die root zone weg om mee te beginnen.
Uitspraken als "Ik heb volgens mij helemaal geen DNS nodig maar W2K installeert het allemaal maar weer." doen me het ergste vermoeden. Succes verder.

Verwijderd

Topicstarter
Die root heb ik gewist volgens een Microsoft topic maar toen werkte vervolgens mijn interne mail ook niet meer, gevolg -> van drup in regen of hoe gaat die ook alweer :?

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

Lees dan de howto's nog maar eens door hoe je een forwarding DNS instelt. ofwel koop aub het boek 70-216 hier wordt DNS volledig in uitgelegt. Wat vaker de F1 knop van DNS zelf gebruiken zou je ook een heel eind op weg helpen.

• luckyme_
  • Niet online
Verwijderd schreef op 24 november 2003 @ 16:00:
Die root heb ik gewist volgens een Microsoft topic maar toen werkte vervolgens mijn interne mail ook niet meer, gevolg -> van drup in regen of hoe gaat die ook alweer :?
Dat lijkt me zeer sterk dat het weghalen van de dns rootzone dat doet. Nadat je hem terugzet werkt je mail nog steeds niet of wel soms?
Lees je de andere tips uit dit topic eigenlijk wel?!? :?
Zo moeilijk is je probleem namelijk niet op te lossen hoor. Succes :)
offtopic:
Het spreekwoord dat je zoekt is "van de regen in de drup".

• peli
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 01-09 15:53
Alsmede de F1 knop indrukken binnen Exchange Server. Het wordt allemaal netjes uitgelegd, behalve een ding: "weten is verband kunnen leggen"

• mabarto
mutsje schreef op 24 november 2003 @ 16:16:
Lees dan de howto's nog maar eens door hoe je een forwarding DNS instelt. ofwel koop aub het boek 70-216 hier wordt DNS volledig in uitgelegt. Wat vaker de F1 knop van DNS zelf gebruiken zou je ook een heel eind op weg helpen.
Voel ik een irritatie in je zinnen? (ofwel koop aub het boek)

TS: Als je MSN cq e-mail hebt loods ik je er wel doorheen en dan moet je even in deze topic aangeven wat je fout had staan/niet gedaan had.
Is mutsje ook weer tevreden :>

Verwijderd

Topicstarter
Het begon met een simpele vraag, hopend op een simpel antwoord.
Blijkbaar is dit niet mogelijk (zie begin van mijn vraag)

Dus als we er met ze alle niet uitkomen dan ga ik zelf wel verder zoeken of iemand inhuren die voor 90 euro per uur op mijn kosten het gaat leren en na 1,5 dag erachter komt dat het een simpele setting is.

Bedankt !!!! :'(

• Coolhva
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 26-08 11:05

Coolhva

Dr. Zero Trust

Misschien moet ik me er niet mee bemoeien maar het kan toch ook direct zonder SMTP server?

In de Virtual SMTP Server geef je aan dat hij DIRECT via je DNS de e-mail naar buiten gooit.

Dan ga je in Exchange manager naar je server toe, daaronder staan de protocollen en daaronder staat weer SMTP. Daar staat ook je virtuele smtp server, daar moet je ff de properties van pakken en dan het laatste tabblad (advanced d8 ik) en dan ff op de knop configure klikken, daar kan je dan de DNS servers ingeven die exchange gebruikt.

Mwah, heb ik 5 min geleden ook ff remote gedaan bij een klant en werkt als een zonnetje!

Verwijderd

Topicstarter
Nou ik hoopte eigenlijk dat het zo simpel was.
Nu ga je er wel heel snel overheen maar zijn er dan 2 virtueel servers ??

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

Verwijderd schreef op 24 november 2003 @ 17:54:
Nou ik hoopte eigenlijk dat het zo simpel was.
Nu ga je er wel heel snel overheen maar zijn er dan 2 virtueel servers ??
Misschien moet je je toch eens bij WOS > Howto's en Guides gaan melden. Hier staan A: heel veel topics over DNS b: heel veel topics over Exchange. c: een complete troubleshoot smtp.

Wat wil je in godsnaam met 2 virtual servers als 1 het goed kan afhandelen mits jij je DNS maar goed op orde hebt.

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil helemaal niks met 2 Virtual servers, ik reageer gewoon op het bericht van de voorganger.
Over DNS kan ik heel simpel zijn, tot op heden is die nog gewoon standaard omdat daar niks aan gewijzigd is, als ik er iets aan moet wijzigen omdat anders de smart host in exchange niet werkt, waarom kan dat hier niet gewoon gezegt worden.

Wat me opvalt hier in dit onderwerp dat iedereen er gelukkig wel over mee praat (is ook de bedoeling van een forum) met veel aanwijzingen naar de standaard oplossing (dat had ik echter allemaal al gedaan, zit immers niet stil lees echter wel de MS oplossingen en hulp files) maar er gezamelijk uitkomen zit er op deze manier helaas nog niet in.

Als ik DNS blijkbaar moet aanpassen -> wat dan ?!?!??!

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

Misschien is het handig om dat ook aan te geven welke stappen je al ondernomen hebt aan de hand van welke article (nummertjes van technet bv).

Als je bij Queues kijkt in je ESM wat zie je dan? dat Exchange aan het retryen is? Werkt DNS Forwarding op jou Server. Dus staat in jou netwerk instellingen de DNS Server van de Server zelf of van jou isp.. Let wel Exchange leunt zwaar op DNS.

Verwijderd

Topicstarter
Nieuwe dag, nieuwe kansen,

Alle dingen die ik tot op heden heb doorgelezen (ben nu de HOWTO aan het lezen, leuke dingen) zijn echter de standaard schermen en die zijn bij mij identiek.

We hebben het al eens eerder gehad over forwarding en daar niet op doorgegaan, zie vorige pagina. Hoe test ik dat, ik heb ping gedaan naar prim.DNS en SMTP van de ISP, beide kwamen terug.
Ik heb tests gedaan in DNS (zie HOWTO) ook die kregen PASS
Mijn root "." is verwijderd, merk ik niks van (in tegenstelling tot mijn eigen eerdere bewoordingen)

Inderdaad mijn queue wordt gevult in ESM, en retry's lopen op zodra ik nieuwe verzendingen doe. Met elke 10 min nieuwe retry (volgens de instellingen)

Enigste verschil is dat bij 'Root Hints' onder DNS properties, ik geen mogelijkheid heb omdat ik "root server" ben......

Binnen DNS zie ik trouwens staan 'domain.local' is dat een probleem ? moet daar ook niet staan 'domain.nl' de hele server gooit constant die twee door elkaar heen, waar moet nu welke staan ?

Oeps.... ik lees jouw bericht nog eens door..... wat staat er bij mijn DNS onder netwerk instellingen... mijn router adres, dit moet vanwege mijn internet toegang, niet goed ???, ander adres of adres erbij zetten ???

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 25-11-2003 09:21 ]

Verwijderd

Topicstarter
De oplossing bleek zo simpel als het probleem.

Het invullen van server IP adres bij Preferred DNS server.

Geen andere moeilijke dingen, iedereen bedankt voor het bijdragen tot de oplossing, als ik ooit ergens mee kan helpen O-)

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

daarom zet je ook DNS Forwarding aan. Alles wat niet binnen jou scope valt wordt nu geresolved naar buiten toe.. dus vraagt jou DNS server op van het internet. Soms is het handig om de howto's te lezen en ja er staan default schermen in, op het moment dat ik uitgebreid ga uitwijden denk ik dat ik beter een boek kan gaan publiceren.

• luckyme_
  • Niet online
Verwijderd schreef op 25 november 2003 @ 09:57:
als ik ooit ergens mee kan helpen O-)
Don't wait by your phone. :P
Pagina: 1