Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Bedrijven (niet) opnemen in de pricewatch?

Pagina: 1
Acties:

• MadMurdock
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Hi,

N.a.v. de vermelding van dit bedrijf (Digiworld Electronics B.V.) vraag ik me toch af of het niet beter is dergelijke bedrijven, in dit geval wil dat zeggen:
- die wegens 'administratieve redenen' geen website (meer?) hebben,
- de laatste maanden niks anders dan (zeer) negatieve reacties krijgen,
- producten niet meer leveren/retour nemen,
- dus zeer negatief over komen..

nog langer toe te staan producten van hun te vermelden in de pricewatch. Wellicht kunnen deze producten uit de DB verwijderd worden, zodat mensen toch niet per ongeluk met hun in aanraking komen. (Dit geldt uiteraard nog sterker indien de website nog wel werkt..)

Graag jullie ideeën hierover :)

• Harm
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Lees deze topics eens door en kijk eens of daar instaat wat je zoekt :). Zo niet, zou je dan helder en duidelijk aan willen geven wat er anders is?

[rml]Status [ SS] shops die verwijderd willen worden[/rml]
[rml][ SS]Shops die verwijderd willen worden...[/rml]

• MadMurdock
  • Niet online
Harm schreef op 17 november 2003 @ 19:23:
Lees deze topics eens door en kijk eens of daar instaat wat je zoekt :). Zo niet, zou je dan helder en duidelijk aan willen geven wat er anders is?

[rml]Status [ SS] shops die verwijderd willen worden[/rml]
[rml][ SS]Shops die verwijderd willen worden...[/rml]
Voor zover ik kan vinden gaat de discussie in de hierbovenstaande topics met name over het afzonderlijk opnemen danwel verwijderen van de SS/PW-vermeldingen op verzoek van een bedrijf.
Dit heeft in zoverre met mijn opmerking hierboven te maken dat ik een suggestie doe om dergelijke 'malafide' bedrijven nog wel in de SS te houden, maar geen PW vermeldingen meer te geven.

Ik heb gemerkt dat je een aantal keer aangeeft dat er voor deze scheiding tussen SS en PW 'onvoldoende draagvlak' voor zou zijn. Wanneer jullie hier bij blijven ben ik natuurlijk gauw uitgepraat :), maar ik wil het toch eens naar voren halen, want de discussie is hier in zoverre anders dat er niks op verzoek van een bedrijf gebeurt om een goede naam hoog te houden, maar op basis van inzichten van (bijv.) PW-mods, om zo minder oplettende buyers voor hen te behoeden. (Vergelijkbaar met het níet verwijderen van een SS, wanneer een bedrijf daar om vraagt)

Wanneer deze mods merken dat prijzen van een betreffende shop niet meer serieus genomen kunnen worden door bijv. (dreigend) faillissement, het leveren van ondeugdelijke producten, etc.., dat zij producten van dit bedrijf uit de database halen. Nogmaals: juist om de buyer te beschermen!

• Harm
  • Niet online
MadMurdock schreef op 18 november 2003 @ 11:24:
Ik heb gemerkt dat je een aantal keer aangeeft dat er voor deze scheiding tussen SS en PW 'onvoldoende draagvlak' voor zou zijn. Wanneer jullie hier bij blijven ben ik natuurlijk gauw uitgepraat :), maar ik wil het toch eens naar voren halen, want de discussie is hier in zoverre anders dat er niks op verzoek van een bedrijf gebeurt om een goede naam hoog te houden, maar op basis van inzichten van (bijv.) PW-mods, om zo minder oplettende buyers voor hen te behoeden. (Vergelijkbaar met het níet verwijderen van een SS, wanneer een bedrijf daar om vraagt)

Wanneer deze mods merken dat prijzen van een betreffende shop niet meer serieus genomen kunnen worden door bijv. (dreigend) faillissement, het leveren van ondeugdelijke producten, etc.., dat zij producten van dit bedrijf uit de database halen. Nogmaals: juist om de buyer te beschermen!
En dat is voor zover ik heb begrepen tot op heden geen taak die wij op ons willen nemen. Tweakers.net wil een informatiegevende site zijn, geen sturende. Het enige wat wij dus doen is het aanbieden van zoveel mogelijk juiste informatie om zo de keus uiteindelijk bij de gebruiker neer te leggen. Die moet kiezen, dat doen wij niet voor hem/haar. Als wij wel gaan sturen in welke informatie wij aanbieden, door bepaalde shops wel en bepaalde niet op te nemen, dan gaan wij keuzes maken voor de gebruiker en dat is iets wat wij niet willen. Natuurlijk zijn er uitzonderingen, maar die bevestigen juist de regel :). Daarnaast is het nogal ondoenlijk om als FP Admins zoveel informatie te verzamelen over sites en shops. Verder is het beoordelen van al die informatie ook geen gemakkelijk en werk dat - ik denk - ook redelijk wat tijd zal kosten.

offtopic:
Waarom heb jij bijna hetzelfde icoon als Superdeboer?

[ Voor 4% gewijzigd door Harm op 18-11-2003 11:59 ]

• MadMurdock
  • Niet online
Harm schreef op 18 november 2003 @ 11:57:
[...]

En dat is voor zover ik heb begrepen tot op heden geen taak die wij op ons willen nemen.
Ow, jammer; naja.. ik zal wel uitkijken voor ik wat bestel. Ff specifiek, het bedrijf wat ik noemde in mn startpost (Digiworld Electronics B.V.), kan wellicht aanspraken maken op een uitzondering? :)
offtopic:
Waarom heb jij bijna hetzelfde icoon als Superdeboer?
offtopic:
Leuk gezien. :) Dat komt omdat we voor hetzelfde DPC-(sub)team rekenen. Overigens gaat dat op dit moment wat minder succesvol, maar dat komt wel weer goed. Oja, en de logo's wáren exact hetzelfde, maja, die aap heeft m aangepast :+

• Harm
  • Niet online
MadMurdock schreef op 18 november 2003 @ 16:01:
[...]
Ow, jammer; naja.. ik zal wel uitkijken voor ik wat bestel. Ff specifiek, het bedrijf wat ik noemde in mn startpost (Digiworld Electronics B.V.), kan wellicht aanspraken maken op een uitzondering? :)
Met die shop zijn we bezig. Ik heb net wat navraag laten doen (thanks again Longbeard :)) en die shop bestaat verder nog gewoon; geen faillisement ofzo.

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-11 03:17

PcDealer

HP ftw \o/

Ik denk dat de financiële huishouding niet optimaal is waardoor de internethoster niet op tijd is betaald.

LinkedIn WoT Cash Converter

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:46
Harm schreef op 18 november 2003 @ 16:57:
[...]
Met die shop zijn we bezig. Ik heb net wat navraag laten doen (thanks again Longbeard :)) en die shop bestaat verder nog gewoon; geen faillisement ofzo.
Het overkoepelende Digiworld concern schijnt (nog) niet failliet verklaard te zijn ja. De winkel is echter dicht en sinds een week ofzo is de website ookal niet meer te bereiken. Lijkt me duidelijk, digiworld ---> Exit.... (of zet in ieder geval een melding boven de shop survey of iets dergelijks??? )

• Longbeard
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13-11 21:44

Longbeard

Back in Black, hobby beëindigd

Zodra er meer bekend is over de status van Digiworld Electronics B.V. zullen we een beslissing nemen.

Het is iedereen duidelijk dat de site van Digiworld niet fuctioneerd. Aangezien de tweaker, op dit moment niets bij Digiworld kan bestellen is de noodzaak om de Shop Survey te sluiten niet aanwezig. Eveneens is een vermelding tav de status van de shop dan ook niet nodigzakelijk.

Tot dat de status van Digiworld duidelijk is, zal Digiworld in de Shop Survey blijven staan.

• Harm
  • Niet online
dominator schreef op 18 november 2003 @ 20:28:
[...]

Het overkoepelende Digiworld concern schijnt (nog) niet failliet verklaard te zijn ja. De winkel is echter dicht en sinds een week ofzo is de website ookal niet meer te bereiken. Lijkt me duidelijk, digiworld ---> Exit.... (of zet in ieder geval een melding boven de shop survey of iets dergelijks??? )
Op hjet briefje op de deur stond toch dat ze bezig waren met een reorganisatie oid (aldus een survey in hun SS). Zolang er niets met zekerheid bekend is over die shop laten we hen staan (komt bij dat ze wel voor hun PWM-account hebben betaald en we daar dus ook geen rare dingen van merkten).

Verwijderd

Ten eerste een bijval: ik denk inderdaad dat het een goed idee is om in sommige gevallen, waarin er duidelijk sprake is van een 'verdachte situatie' in ieder geval een Mod-voetnoot bij de pricewatch en/of de ss van de betreffende shop te zetten. Als jullie dit teveel werk kost is dat uiteraard jullie beslissing maar een goed idee is het wel, vooral ter bescherming van (n00b)kopers zoals ik.

Zoals ook al in de ss te lezen valt krijg ik dus ook nog geld van Digiworld. Daarom ten tweede:

Is dit een goede plaats om te berichten over eventuele ontwikkelingenaan het digiworld front (telefoonnummers die opgenomen worden, email-contact, nieuws over de fysieke locatie etc.)?

Of kunnen we dat beter op een andere plaats doen. Een andere gedupeerde heeft mij ook al gemaild, ik vraag me af hoeveel mensen er eigenlijk gedupeerd zijn.

• Harm
  • Niet online
Nope, je bent hier niet op de goede plaats voor een discussie of ontmoeting van potentieel gedupeerde Digiworld-klanten. Misschien dat je in Stuffis Generalis wat kan starten, maar daarvoor moet je even contact zoeken met een SG-mod. Het forum waar je nu zit is bedoeld voor inhoudelijke discussies over de FP en dan specifiek de Buyers Zone :).

Verwijderd

goed dan bij deze:P:
via kamer van koophandel kreeg ik deze info: Failliet dus

Naam: Digiworld International B.V.
Vestigingsadres: 't Woud 35 A
Vestigingsplaats: 3232LN Brielle
Internetadres: http://www.digiworld.com
KvK-inschrijfnummer: 24329576 0000
Soort inschrijving: Hoofdvestiging
Status: Faillissement
Kenmerk: Tel.nr. curator: 0181-617723

shite, dag centjes. :'(
Dan kan nu denk ik de shop wel uit de buyers zone verwijderd worden?

• Longbeard

Longbeard

Oke, het staat bij de KvK gemeld. We gaan erna kijken. :)

[ Voor 3% gewijzigd door Longbeard op 19-11-2003 19:06 ]

• stylezzz
Hmmm jah. De survey is nu gekilled blijkbaar. Is dit wel zo slim? Het is gewoon wachten totdat er een (waarschijnlijk gedupeerde) klant hier langs komt en vervolgens een nieuwe survey gaat starten om daarin z'n verhaal kwijt te kunnen. Is het niet slimmer om de oude te laten staan met daarboven een melding dat dit bedrijf in status van faillisement verkeerd? Schept een stuk meer duidelijkheid denk ik.......

• MadMurdock
  • Niet online
dominator schreef op 21 november 2003 @ 19:04:
Het is gewoon wachten totdat er een (waarschijnlijk gedupeerde) klant hier langs komt en vervolgens een nieuwe survey gaat starten om daarin z'n verhaal kwijt te kunnen.
Nou dr zullen nu iig geen klanten meer bijkomen :) Bovendien komt er niemand meer via tweakers op hun site als er hier geen verwijzingen staan; dus waarom zouden ze hier komen klagen :)

• stylezzz
Misschien omdat ze hun (eerder) geplaatste bestellingen niet ontvangen en kapotte spullen nergens meer kwijt kunnen???? Zo kan ik nog wel meer redenen bedenken. Omdat een bedrijf failliet is wil dat nog niet zeggen dat ze meteen vergeten kunnen worden......

Verwijderd

er blijft een risico kleven aan het zaken doen met te goedkope bedrijven. Er moet immers iets aan de strijkstok blijven hangen, anders kan een winkel gewoon niet bestaan.

• Longbeard

Longbeard

dominator schreef op 22 november 2003 @ 11:03:
Misschien omdat ze hun (eerder) geplaatste bestellingen niet ontvangen en kapotte spullen nergens meer kwijt kunnen???? Zo kan ik nog wel meer redenen bedenken. Omdat een bedrijf failliet is wil dat nog niet zeggen dat ze meteen vergeten kunnen worden......
De doelstelling van de shop survey is echter een beoordeling te geven ten aanzien van de shop. Nu het bedrijf failliet is gegaan, is de noodzaak om de shop te beoordelen ook weggevallen.
Hoe jammer en erg het ook is, voor die tweaker, diens spullen nu kapot zijn of hun bestellingen niet meer binnen krijgen, daar is de Shop Survey echter niet voor bedoeld.
Wanneer we de failliete shops zouden laten staan veranderd de betreffende Shop Survey in een slowchat of in een klaagforum. Dat is juist iets wat we willen vermijden in de Shop Surveys.

• stylezzz
Waarom kan de shopsurvey niet blijven staan met een melding erbij? Je kan er zelfs bijzetten dat dit GEEN discussiepunt is en dat ze voor inlichtingen zich beter bij de curator kunnen melden o.i.d?

• Harm
  • Niet online
Omdat de SS bedoelt is om ervaringen over bestaande shops te delen. Het delen van ervaringen van failliete shops heeft zo bezien geen zin omdat een failliete shop toch geen nieuwe klanten meer zal krijgen. Het puur en alleen spuien van negatieve ervaringen heeft ook geen zin omdat daar niemand mee verder wordt geholpen.

• stylezzz
Ik vraag toch ook niet om een discussie/ervaringsuitwisselingspunt over hoe en waarom dat een bedrijf failliet is gegaan? Het zou naar mijn mening alleen maar duidelijkheid geven richting de consumenten alhier als de survey van digiworld bijvoorbeeld nog gewoon zichtbaar zou zijn met daarbij een melding dat het bedrijf pas geleden in faillisement is geraakt. Als je echt geen discussies daar wil dan zou je de survey nog kunnen 'locken' o.i.d., de laatste survey's geven meestal toch al genoeg informatie. Ik bedoel ook niet dat die survey tot 2059 moet blijven bestaan, maar een paar weken/enkele maanden lijkt me het beste plan....

[ Voor 14% gewijzigd door stylezzz op 22-11-2003 15:08 ]

• Harm
  • Niet online
Wat je vraagt (locken van een SS) _kan_ technisch gezien nog niet (behalve via een omweg die niet zo 1-2-3 is in te stellen), maar daar wordt wel aan gewerkt geloof ik.

• stylezzz
Jammer, but you get my drift? :)

Weer een goed voorbeeld momenteel. Bend Computers schijnt ook wat probleempjes te hebben waardoor nogal wat mensen bang zijn dat ze naar hun centjes kunnen fluiten. De shopsurvey loopt meteen vol met allerlei posts en loopt zo uit in een discussie. Is niet de bedoeling, modjes grijpen in -> posts worden verwijderd. Users denken -> 'dan maar op GoT, daar mag je wel discusseren!' waar nu de modjes hun handen weer vol hebben met slotjes werpen. Niet echt een ideale situatie zo........

• Roelant
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Ja, die drift heb ik denk ik redelijk te pakken :P.

Bij voorbaat mijn excuses voor * Harm , want wat ik nu ga zeggen gaat eigenlijk recht in tegen wat tot nog toe is zo'n beetje is gezegd. Een mogelijkheid die in de Shop Survey zelf nog niet biedt, het locken van een shop, kan ik via een enigszins ranzige workaround wél voor elkaar krijgen. Een melding dat de shop failliet is/lijkt, de reactiemogelijkheid uitschakelen en voorkomen dat prijzen kunnen worden toegevoegd in de Pricewatch.

Maar gezien de implicaties van zo'n melding (een dergelijke "beschuldiging" wil je niet uiten als je niet voor de volle 100% zeker bent van je zaak) zal dat voorlopig alléén gebeuren als het faillissement echt helemaal vaststaat. Simpelweg omdat we daar ook verschrikkelijk veel last mee kunnen krijgen. Bij DigiWorld is het faillissement nagetrokken bij de KvK, maar een brief zoals die van Bend Systems is gesignaleerd is dus nog niet voldoende.

Mocht het wél zo zijn dat een winkel/bedrijf (zoals DigiWorld bijvoorbeeld) echt zékerweten failliet zijn, is het natuurlijk in ons belang en ons streven om dat ook naar jullie toe te bevestigen en daar passende maatregelen bij te nemen (zoals het verwijderen van de prijsvermeldingen in de Pricewatch). Tenslotte is dat juist ook informatie waar de Pricewatch en Shop Survey om draaien: "is een winkel betrouwbaar om bij te kopen?", het antwoord bij een winkel die failliet is laat zich raden.

Het moeilijke punt zit 'm in de discussie die ontstaat voordat vaststaat dat een bedrijf zeker weten failliet is. Zo'n discussie vraagt veel regulatie door de crew, en het is oppassen voor zwartmaken, moddergooien, geflame en ander soort "laster" richting de shop in kwestie. Er wordt op dit moment intern over gesproken hoe (en in welke vorm) discussies toe te laten zijn, want Buyers Zone is de uitgelezen plek om dergelijke discussie bepaalde mate van ruimte te gunnen. Dat er behoefte aan is, is immers wel geblekenm en forumachtige "slowchat" iets is wat we absoluut niet in de Shop Survey zélf terug willen zien.

• stylezzz
Beterzzz :)

Het is alleen zo jammer dat bedrijven als digiworld dus al zeker weken niks meer uitleverden en pas als er dus al X aantal klanten hun verhaal in de survey dumpen de shop pas 'officieel' failliet gaat. Aan de andere kant moet je uiteraard wel erg uitkijken met dat soort dingen, bend is (nog) niet failliet maar verkeerd in 'financiele problemen'. In die brief hielden ze zelfs nog een mogelijkheid open om weer uit te gaan leveren als 'er weer licht aan de horizon verschijnt'. Wat moet je met zo'n bedrijf aan? Failliet zijn ze niet, maar om er nou nog iets te bestellen???? (gaat moeilijk, aangezien de website ookal pleite is) Elk geval moet en zal dus apart beoordeeld moeten worden.....

• Roelant
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Maar als je daadwerkelijk iets besteld hebt, wat houdt je dan tegen om een negatieve Shop Survey te schrijven?

Met een negatieve Shop Survey is niets mis als je 'm maar onderbouwt en op (je eigen) ervaring basseert. Je kunt dan in eerste instantie aangeven dat de levering érg lang duurt, zonder dat je op de hoogte wordt gesteld waarom. Later kun je de beoordeling eventueel updaten als je een dergelijke brief als bij Bend Systems ontvangt, een andere verklaring waarom de levering zo lang uitblijft, of natuurlijk als je de levering juist alsnog ontvangt.

De enige kanttekening is dat wij ten alle tijden argumentatie in de gaten houden, reacties moeten onderbouwd zijn, anders is het einde zoek. En natuurlijk waken we voor 'reacties op de reactie'*, want dát is waar het in dit soort kwesties vaak misgaat :).

*) Denk aan reacties als "Jeetje, duurt het echt zo lang? Ik zou hier niet bestellen hoor!!1~". Reacties die ingaan op eerdere reacties, conclusies trekken die we graag aan de lezer van de Shop Survey zelf overlaten, etc.

[ Voor 67% gewijzigd door Roelant op 23-11-2003 18:31 ]

Pagina: 1