[Cooling] Plaatsen van temp-sensoren

Pagina: 1
Acties:
  • 116 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Fevida
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10-11-2025
Aangezien ik vond dat mijn pc nogal wat lawaai maakte door mijn casefans heb ik een Coolermaster Aerogate II aangeschaft om de toerentallen van die fans wat omlaag te brengen. Dat werkt allemaal prefect, en mijn PC is merkbaar stiller geworden. Nou is het zo dat die aorogate ook losse temperatuur-sensoren heeft die je b.v. op een harddisk of chip kan plaatsen. Nou heb ik daar de volgende vragen over.

- Ik weet dat ik zo'n ding op een vlak oppervlak moet bevestigen. Kan ik daar tape voor gebruiken, of gaat dat loslaten? Is er misschien speciale tape voor?
- Ik wil er ook een op m'n Radeon 9700 Pro plaatsen, maar waar dan? Er zit natuurlijk al een cooler op de chip zelf, dus daar is geen plaats. Zou ik hem misschien aan de andere kant van de printplaat kunnen plakken, of is daar de meting niet nauwkeurig genoeg?
- Is het verstandig om zo'n sensor op een geheugenmodule te plakken?
- Er zijn hier vast nog meer tweakers die een kast vol sensoren hebben, waar hebben julie die geplaatst?

Mijn specs:
- ASUS A7N8X-Deluxe (versie 2)
- AMD Athlon XP 2700+
- Saphier Radeon 9700 Pro
- 2 x 512MB PC 2700
- WD Raptor (36 Gig)
- Chieftech Bigtower met 2 fans voor en 2 fans achter

Oja, dit is die Aerogate II. Dit zwarte kabeltjes met die bruine lipjes zijn de temperatuursensoren :
Afbeeldingslocatie: http://blablabla.tweakdsl.nl/got/aerogate2.jpg

Verwijderd

Heb ze op mijn hd's met stukkie tape erover. Verder heb ik 1 gewoon tussen mijn cpu heatsink geschoven en tussen mijn zalman koeler op gpu

Andere zweeft gewoon los in kast.

Je kan ze eventuueel op je ram module plakken. Nog makkelijker is het als je een heatspreader op je ram hebt.

Verwijderd

-heb er één in me rad van me wc-setje
-1 tussen cpu en koelblok
-1 in waterreservoir
-1 op me videokaart, tussen koelribben geschoven.

• DJMurtz
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-11-2024
Sorry voor het omhoog halen van een oude thread maar aangezien mijn vraag hier ook over ging en ik geen nieuw topic wou openen doe ik het toch maar...
Verwijderd schreef op maandag 17 november 2003 @ 17:53:
-heb er één in me rad van me wc-setje
-1 tussen cpu en koelblok
-1 in waterreservoir
-1 op me videokaart, tussen koelribben geschoven.
Mijn vraag hierover:
Is het veilig om zo een temp sensor tussen je CPU en koelblok te plaatsen? Deze plaats lijkt me de enige accurate plaats om de sensor te plaatsen maar is dit veilig en hoe zou ik dit moeten doen? Als ik deze sensor ertussen stop lijkt het me dat of de sensor flink geplet gaat worden door het koelblok of het contact tussen koelblok en cpu niet meer voldoende is en mijn CPU kan doorfikken...
En hoe zit het met de koelpasta? Moet ik deze dan gewoon over de sensor heen smeren?

Ik hoop dat iemand me hiermee kan helpen want ik weet niet of dit wel zo veilig is.

• Boullie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07-02 08:39

Boullie

Da Bulster

DJMurtz schreef op zondag 13 maart 2005 @ 15:15:

Mijn vraag hierover:
Is het veilig om zo een temp sensor tussen je CPU en koelblok te plaatsen? Deze plaats lijkt me de enige accurate plaats om de sensor te plaatsen maar is dit veilig en hoe zou ik dit moeten doen? Als ik deze sensor ertussen stop lijkt het me dat of de sensor flink geplet gaat worden door het koelblok of het contact tussen koelblok en cpu niet meer voldoende is en mijn CPU kan doorfikken...
En hoe zit het met de koelpasta? Moet ik deze dan gewoon over de sensor heen smeren?

Ik hoop dat iemand me hiermee kan helpen want ik weet niet of dit wel zo veilig is.
Je moet je sensor naast je core plaatsen, als je namelijk je sensor op de core plaatst dan maakt je koelblok niet meer goed contact met je core en fikt je cpu inderdaad door.
Zal wel effe een plaatje opzoeken.

edit: je kunt de sensor ook onder de cpu zetten, dan haal je de draadjes tussen de pootjes van je cpu door en leg je hem in het lege vakje onder je core.

Edit2:
Afbeeldingslocatie: http://www.super-flower.com.tw/images/acc4_img2.jpg
Zo kan het natuurlijk ook nog

[ Voor 15% gewijzigd door Boullie op 13-03-2005 16:35 . Reden: adden plaatje e.d. ]

Boullie

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

En dat gaat alleen bij CPU's zonder heatspreader, zoals een Athlon XP, P4's en Athlon64 CPU's hebben een heatspreader en dan kan je de sensor niet net naast de core bevestigen.
edit: je kunt de sensor ook onder de cpu zetten, dan haal je de draadjes tussen de pootjes van je cpu door en leg je hem in het lege vakje onder je core.
Zou ik ook niet doen, hoe wou je je CPU dan fatsoenlijk in een socket doen :?

[ Voor 44% gewijzigd door AtleX op 13-03-2005 16:34 ]

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

• Boullie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07-02 08:39

Boullie

Da Bulster

AtleX schreef op zondag 13 maart 2005 @ 16:34:
En dat gaat alleen bij CPU's zonder heatspreader, zoals een Athlon XP, P4's en Athlon64 CPU's hebben een heatspreader en dan kan je de sensor niet net naast de core bevestigen.

[...]

Zou ik ook niet doen, hoe wou je je CPU dan fatsoenlijk in een socket doen :?
Gewoon goed aandrukken, zo dus:
Afbeeldingslocatie: http://www.overclockers.co.kr/reviews/liquid/Image/Thermall_Sensor.jpg
zo is het beter

[ Voor 27% gewijzigd door Boullie op 13-03-2005 16:40 ]

Boullie

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:42

Exigence

dnkroz

Werkt niet bij S939 en consorten die geen gat in het midden van de socket hebben. Je zou ook een gat in de base van je koelblok kunnen boren tot bijna boven de core, en daar die sensor instoppen.

• El Snorro
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 08-01 09:36
Exigence schreef op zondag 13 maart 2005 @ 16:44:
Werkt niet bij S939 en consorten die geen gat in het midden van de socket hebben. Je zou ook een gat in de base van je koelblok kunnen boren tot bijna boven de core, en daar die sensor instoppen.
Lol en als ze wel een 'gat' in het midden hadden.
Hoe had je zo'n (imo redelijk dikke draad) door die superkleine/smalle pinnetjes heen willen proppen ? ;) :+
(nofi hoor B) )

E6600||Gigabyte P35C-DS3R||2x1gb Crucial Pc8500||Sapphire X1900XTX||2xSamsung Spinpoint F1 750GB RAID-0

• mickezzz
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 30-11-2022
(jarig!)
Als je de temp sensor tegen de zijkant van de core aanlegt, zou die temperatuur dan nog wel kloppen met wat de cpu echt wordt?
Ik krijg binnenkort ook een CoolerMaster Aerogate 3, amd athlon 64 3200+ winchester. Zou ik dat daar ook gewoon tussen de core en de heatsink kunnen plaatsen, aangezien de s939 ook pinnin in het midden heeft! OF zou ik het tegen de core leggen? Heeft iemand temperatuur meetresultaten bij het verschil van:

-Sensor tegen de core aan
-Sensor tussen de core en heatsink
-Zonder sensors (en dan op moederbord temp sens uitlezen)

Graag antoordjes O-)

Mickezzzz 8)7

MBP 2015, iPhone 7+, AppleTV4

Verwijderd

Nja, sensor tussen core en sink is not done, want dan hinder je de koeling ontzettend.. :+ k denk dat je toch al vlug je sink temp. moet uitlezen... dat is dan nog het betrouwbaarste.. (stuk pakken dat dichtste op CPU zit, en dachterkant kwakje kit op, dat de fan hem niet koudblaast)
Pagina: 1