Zijn er nog nieuwe Mobo's met IDE RAID onboard?

Pagina: 1
Acties:

• TvL2386
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 29-12-2025
Mijn mobo is vorige week gecrasht en ben erg druk bezig met een nieuwe te zoeken. Al mijn gegevens staan op 2x120 gb in RAID 0. Ik heb nu dus een mobo nodig met RAID ondersteuning (of een los kaartje?).

Ik wil geen "oud" moederboard, maar ga het liefst meteen naar de KT600 of NForce2. Ik heb me helemaal kapot gezocht, maar ben er nog steeds niet achter wat ik nou eigenlijk moet kopen. De DFI Lanparty NF-II ziet er heel mooi uit, maar kan niet uit de specs opmaken of deze nou IDE RAID heeft. Als ik het plaatje zie, lijkt het of hij 4 IDE kanalen heeft, dus meestal betekent dat RAID. Dit staat in de specs:
ATA RAID

RAID 0, 1, 0+1 and 1.5
Two independent IDE channels support 4 hard disk drives (UDMA modes 33/66/100/133 or EIDE)
Supports PIO modes 0/1/2/3/4, DMA modes 0/1/2 and UDMA modes 0/1/2/3/4/5/6

PCI IDE INTERFACE

Supports ATA/33, ATA/66, ATA/100 and ATA/133 hard drives
UDMA Modes 3, 4, 5 and 6 Enhanced IDE (data transfer rate up to 133MB/sec.)
Bus mastering reduces CPU utilization during disk transfer
ATAPI CD-ROM, LS-120 and ZIP supported
Afbeeldingslocatie: http://www.new-generation.nl/media/DFI_lanparty_nforce_klein.JPG

Het bord ziet er heel gaaf uit, ik vind alleen EUR 163,- erg veel geld.
Het grootste probleem is eigenlijk dat ik er 6 IDE HD's op moet aansluiten. Weet iemand voor mij een goed moederbord, of een alternatief (los insteekkaartje voor RAID)?

edit:

Het moet een Socket A moederbord worden.

[ Voor 3% gewijzigd door TvL2386 op 17-11-2003 16:41 . Reden: Vergeten het socket type te vermelden ]

• Turkish
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22-07 01:43

Turkish

zhé germans

als je P4 ook goed vindt:

Afbeeldingslocatie: http://www.epox.nl/images/motherboard/4PCA3%2B.jpg

De Epox 4PCA3+ die heeft de mogelijkheid tot ATA raid met 4 kanalen

linkje

[ Voor 5% gewijzigd door Turkish op 17-11-2003 16:38 ]

'When you're not paying for the product, you are the product!'

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Als jouw primaire wens het terughalen van de data uit jouw huidige RAID0 array is, dan zou ik maar specifiek op zoek gaan naar een mobo of een los controllerkaartje met minimaal dezelfde merk/type als waarop de array eerder is aangesloten. Zie ook elders onderaan de FAQ van Opslagmedia & I/O Controllers :)

Wellicht overbodig: RAID0 zonder enige vorm van backup is leuk voor de benchmarks, maar absoluut ongeschikt om belangrijke data erop te zetten. Maak met regelmaat backups of neem RAID1/RAID10.

• TvL2386
Wellicht overbodig: RAID0 zonder enige vorm van backup is leuk voor de benchmarks, maar absoluut ongeschikt om belangrijke data erop te zetten. Maak met regelmaat backups of neem RAID1/RAID10.
Ik weet dat RAID0 niet erg veilig is en als de array niet te herstellen is (kapotte schijf ofzo), moet ik formatteren.

En Balus, ik denk dat ik dat maar ga doen inderdaad. Een insteekkaartje kopen en een mooi moederbord met nForce2 (voor Socket A).
Ik denk dat dat de beste oplossing is.

Wel erg jammer van mijn Gigabyte G7VAXP, maar hij is helaas overleden.

• FragFrog
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:05
Als ik het goed interpreteer ondersteund je mobo RAID op 4 HD's en 2 kanalen, en daarnaast bevat het nog 2 losse IDE kanalen die gekoppeld zijn met de northbridge via het PCI kanaal. In totaal dus ruimte voor 8 HD's, waarvan er 4 in hardware RAID gezet kunnen worden, 4 in software RAID, en waarbij je op moet letten dat die laatste 2 kanalen hun bandbreedte delen met de PCI bus.

In de praktijk hetzelfde effect als een bord met onboard RAID en een losse PCI RAID controller, waarbij je dus ook latency problemen kan verwachten als je 4 HD's in RAID0 op de PCI controller zet en daarnaast andere zware PCI kaarten gebruikt zoals gygabit NICs en MPEG kaartjes :)

Maar aangezien je zowiezo 4 HD's direct aan je mobo hebt hangen lijkt me dit voor jou geen probleem :)

//edit
NB / SB verwisselingen voorbehouden, ik vergeet altijd wat waaraan hangt ;)

[ Voor 8% gewijzigd door FragFrog op 17-11-2003 16:48 ]

[ Site ] [ twitch ] [ jijbuis ]

• TvL2386
Bijna goed, de RAID controller van het moederbord ondersteund maximaal array's van 2 disks, maar dat is niet belangrijk in mijn geval. 2x120 GB RAID 0 en nog 4 andere schijven aangesloten zonder RAID. Hij geeft wel de overige 2 schijven op de RAID controller aan als 2 aparte array's. Ik heb dus in totaal 3 array's op de 2 RAID IDE poortjes. (2x120 GB, 100 GB, 80 GB) op de andere IDE poort zit een 80 GB en een 60 GB. De andere poort is voor een dvd-writer en cd-writer.

Nou ja. Ik heb ruim een week lopen zoeken en reviews gelezen, maar een juiste keuze maken is voor mij toch lastig.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

TvL2386 schreef op 17 november 2003 @ 16:46:
Wel erg jammer van mijn Gigabyte G7VAXP, maar hij is helaas overleden.
Die is voorzien van een Promise RAID controller. Neem dus een nieuwe Promise Fasttrak (minimaal Fasttrak100) insteekkaartje :)
Pagina: 1