[PHP] Functie binnen andere functie aanroepen

Pagina: 1
Acties:
  • 72 views sinds 30-01-2008

• Kaastosti
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 20-08 21:00

Kaastosti

Vrolijkheid alom!

Topicstarter
Volgens mij moet dit echt heel makkelijk gaan, maar het wil maar niet lukken. Ik heb een klasse met een functie. Binnen die functie roep ik een andere functie aan. Dit wil echter niet werken. Zie onderstaande code voor het idee wat ik probeer en het resultaat als error.

Is dit normaal of zal ik toch echt eerst het resultaat van de ene functie moeten pakken en daarna van buiten de klasse de andere functie(s) aan moeten roepen?

PHP:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
class klasse
{
  function functie_aanroepen()
  {
    echo $klasse->blaat();
  }
  function blaat()
  {
    echo "Blaat!";
  }
}

//Fatal error: Call to a member function on a non-object

PHP:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
class klasse
{
  {
    echo blaat();
  }
  function blaat()
  {
    echo "Blaat!";
  }
}

//Fatal error: Call to undefined function: blaat()

Een vergissing is menselijk, maar om er echt een puinhoop van te maken heb je een computer nodig.

Verwijderd

PHP:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
class klasse 
{ 
  { 
    $this->blaat();
  } 
  function blaat() 
  { 
    echo "Blaat!"; 
  } 
}

[ Voor 97% gewijzigd door Verwijderd op 17-11-2003 15:43 ]

• Glimi
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

Glimi

Designer Drugs

(overleden)
Within a class definition, you do not know under which name the object will be accessible in your program: at the time the Cart class was written, it was unknown that the object will be named $cart or $another_cart later. Thus, you cannot write $cart->items within the Cart class itself. Instead, in order to be able to access it's own functions and variables from within a class, one can use the pseudo-variable $this which can be read as 'my own' or 'current object'.
Staat, hoewel niet met een duidelijk method-call voorbeeld, in de manual van PHP. Volgende keer graag even wat beter de manual doorspitten aub :)

[ Voor 13% gewijzigd door Glimi op 17-11-2003 15:44 ]

Dit topic is gesloten.