Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[el] seriele VFD's aan de praat krijgen.

Pagina: 1
Acties:
  • 163 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Jackbq
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 28-11 21:17
Ik heb van mijn werk, waar we vandaag nieuwe kassa's kregen een oude kassa gehad, met een LCD display (wat voor de klant is).

Het display is niet echt lcd maar ik weet niet goed wat het wel is, het zijn
2 regels
elke regel is 20 blokjes, elk blokje is 35 pixels (wel grote :))
de "pixels" lichten groen op.

Nou zat dit aangesloten op een siemens kassa, en op de poort waar het op zit, staat Com3.

Het is in principe een seriele connector, maar wel de verkeerde er zat orgineel een mannetje aan, ipv een vrouwtje.. nou is dat er in elk geval al af, want dat hadden ze bij het weghalen van de kassa's heel handig rot afgeknipt :(

Is dit soort lcd's aan te sluiten op de seriele poort? en zo ja met wat is het aan te sturen?

---------------- foto's komen eraan momentje please :) ------------------

[ Voor 8% gewijzigd door Jackbq op 17-11-2003 15:37 ]

Verwijderd

misschien wel, in de faq staan een aantal programma's die met serieele lcd's overweg kunnen.
Het display wat je bedoelt lijkt me een VFD;
Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/11-vfd-play_sm.jpg

Kijk ook of er een bekende controller opzit.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 18-11-2003 14:43 . Reden: modedit: pic cropped & resized ]

• Super_ik
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-11 09:45

Super_ik

haklust!

staat er geen fabrikant ofzo op, waar je iets kunt vinden?

hij lijkt me wel serieel aan te sturen gewoon via hyperterminal nog wel ofzo
ff uitzoeken welke draad masse en rx is, denk dat je dan al een heel eind bend
je zult waarschijnlijk ook ergens een pinneke hoog moeten maken voor voeding van het lcd

8<------------------------------------------------------------------------------------
Als ik zo door ga haal ik m'n dood niet. | ik hou van goeie muziek

• Jackbq
Oke hier dus de foto's van het display,

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/jackel7007-1.jpg
het display in het geheel.

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/jackel7007-2.jpg
Hier kan je zien wat ik bedoelde met mijn vage uitleg

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/jackel7007-3.jpg
Dit is de orginele connector, die dus op die com poort van die kassa zat (wat overigens een 486 is, waar nog een LCD met backlight in zit, maar dat voor later :))

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/jackel7007-4.jpg
Hier zie je de connector, in het LCD zelf, hier zat een soort ps/2 connector op, en de andere kant van de kabel was dus die connector op de foto hierboven.
Op de sticker staat: Siemens Nixdorf 06354 03 8 028910

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 18-11-2003 14:46 . Reden: modedit: pics cropped & resized ]

Verwijderd

Het is inderdaad een VFD met een seriele port, wat je eigenlijk zou moeten doen is hem openmaken en kijken op de controller chip en zoeken naar een nummer, daarna dat nummer die je gevonden hebt ff door google heenhalen.

• Turkish
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18:12

Turkish

zhé germans

Idd een controller zoeken en dan met google de pin layout opzoeken en dan kan je er een nwe connector op de goede manier op solderen ;)

'When you're not paying for the product, you are the product!'

• Jackbq
Oke heb nog wat verder gesloopt :)

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/jackel7007-5.jpg
Het Lcd uit zijn behuizing

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/jackel7007-6.jpg
De achterkant van de LCD

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/jackel7007-7.jpg
En hier nog wat nummers op de printplaat.
Witte opdruk: 151-860182 (151-862345) HY-2V-0 FM20X2KB-100A

Wie o Wie kan, (en wilt en gaat) mij helpen dit ding aan de praat te krijgen?

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 18-11-2003 14:47 . Reden: modedit: pics cropped & resized ]

• EXX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-11 14:35

EXX

EXtended eXchange

Als er oorspronkelijk een male SUB-D connector opzat, zou het wel eens kunnen dat het display als DTE functioneert. Dat houdt dus in dat je de verbinding PC/Display met een RS232 Null-modem kabel moet maken. Die heeft aan beide kanten een female connector. Een andere methode is natuurlijk de male stekker vervangen door een female, en die anders te bedraden (o.a. tx en rx verwisselen).

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

• Jackbq
Oke ik heb die orginele stekker doorgemeten (een male stekker van op de foto)
en kwam tot hetvolgende:

Pin Kleur
1 Wit
2 Bruin
3 Groen
5 Geel
7 Grijs
8 Roze

hoe ga ik dit nou op die andere connector aansluiten?

En als ik het een en ander aangesloten heb, hoe ga ik dit dan vervolgens testen?

[ Voor 15% gewijzigd door Jackbq op 17-11-2003 16:16 ]

• Jackbq
Ik ga nog even werken, misschien kan ik nog wat schermpjes regelen. Ik hoop dat iemand een oplossing heeft als ik terug ben, wat ik mij afvraag is of zo'n LCD kan werken zonder extra voeding van BV 5 volt..

• Benadski
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-11 12:55
Als je schermpjes kan regelen wil ik je er best wel wat voor geven, ik zoek namelijk al een tijdje zo'n display! Als ik er één heb heb ik waarschijnlijk zo uitgevonden hoe je em aansluit. Het is idd. vaak gewoon een terminal achtig iets wat in die kassa's zit. Alleen de spanning moet je ff zien uit te vinden (niet zomaar wat proberen voordat je de aansturing weet!). Het kan vanalles zijn, 5V, 12V, 17V...

EDIT: Hier staat er wat over trouwens (lees ook de reply!), er staat iets over 6VAC, maar zeker weet ik het niet.

[ Voor 21% gewijzigd door Benadski op 17-11-2003 17:47 ]

• Jackbq
Dat van de stroom, daar heb ik ook al aan zitten denken.
Maar wat ik niet snap, op de orginele kassa. Waar er dus geconnect word met een com poort (althans die kassa heeft 4 com poorten) Gaan de lichtjes allemaal even aan, zodra je de kassa aan zet. Als ik ditzelfde met de pc probeer is dit niet zo.

Dit kan 3 redenen hebben denk ik,

* De kassa geeft even stroom op die poort bij power on en pc doet dit niet.
* De com poort in de kassa is helemaal geen com poort, maar een kruising van com en voeding
* Mijn lcd zit verkeerd aangesloten.......

Ik heb dus 6 kabeltjes,

Wit
Roze
Bruin
Groen
Geel
Grijs

hierom de massa.....
zijn dit misschien standaard kleuren voor de aansturing?

[ Voor 13% gewijzigd door Jackbq op 17-11-2003 21:01 ]

Verwijderd

Er moet in ieder geval nog voeding bij, met alleen een compoort gaat ie niet werken.

• Benadski
Ja, zoals in die reply van dat andere forum stond: I don't
know anything about your particular till display, but here in the States,
one standard is a 6-pin regular DIN with an adapter cable for most tills
(cash registers) that feeds in 6VAC @ > 500mA for power and RS-232 for
serial (DB-9 or DB-25, depending on model).

Misschien is er dus een standaard voor?! Je hebt iig. ook een din waarin 232 en voeding is gecombineerd!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 28-11 22:17

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Stappenplan. Ik zie een zekering. Die zit zeker weten met één van de twee voedinglijnen. Traceer die naar de connector. Z'n broertje zal ook ergens het hoogspanningcircuit in moeten, dus die kun je van de connector naar bijvoorbeeld die transformator traceren.

Ook zou ik graag een goeie leesbare closeup van zoveel mogelijk chips zien, dikke kans dat we de serieele poort kunnen vinden door alleen maar te lezen.

• FiXeL
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17-04 17:33
Benadski schreef op 17 november 2003 @ 17:44:
Als je schermpjes kan regelen wil ik je er best wel wat voor geven, ik zoek namelijk al een tijdje zo'n display!
datzelfde gaat ook voor mij op :) dus als je nog meer van die schermpjes (nog) kan krijgen, dan hou ik me aanbevolen!

Mn 3D printer blogje..

• Super_ik
  • Laatst online: 29-11 09:45

Super_ik

haklust!

mischien is t scherm de host en de kassa die client :? maar lijkt me iig niet logies :)

8<------------------------------------------------------------------------------------
Als ik zo door ga haal ik m'n dood niet. | ik hou van goeie muziek

• FiXeL
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17-04 17:33
Super_ik schreef op 17 november 2003 @ 23:02:
mischien is t scherm de host en de kassa die client :? maar lijkt me iig niet logies :)
het moet aan te sturen zijn, de pcb heeft een controller. het is alleen de vraag of deze controller aan te sturen is met de huidige FVD software, en hoe hij aangesloten moet worden.

Mn 3D printer blogje..

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Lijkt veel op de mijne, ik heb daar es ooit iets voor geschreven in Girder.
Heb je het volgende nodig: girder
serial plug-in
M'n bestandje

Als je de instellingen van de serial plug-in goed hebt staan, dan zou je zo je VFD aan moeten kunnen sturen :)

kijk anders ook eens hier: http://www.vfdworld.com/

oprecht vertrouwen wordt nooit geschaad

Verwijderd

.

[ Voor 103% gewijzigd door Verwijderd op 31-10-2023 22:04 ]

• Jackbq
Oke na nog wat doorpielen en zoeken naar een oplossing kwam ik het volgende schema tegen:

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/jackel7007-aansluitschema-serial-vfd.jpg

als je je scherm zo aansluit, en nog niet op je seriele poort. dus enkel de spanning erop zet, gaat het in de test mode.

Zolang hij dit doet, is hij nog goed. Stopt tie of doet hij dit niet zit er ergens een (kleine) fout in je schermpje.

Mijn scherm geeft achtereenvolgens de volgende dingen weer:

------------------------------------------
Anzeige BA63.2
vers 0 30.04.1991
9600 Baud
8 bit-data + par=odd
en dan nog 4 test schermen vol met blokjes etc...

Zodra ik mijn LCD progje start, wat ik hier vandaag heb getoverd:

homepage
programmaatje zelf
PortIO (nodig voor het progje)

Na het aansluiten etc gaat het scherm wel uit de test mode, zodra ik iets stuur, maar dit word niet/of slechts een paar tekens (en deze kloppen dan niet) weergegeven....

er zit dus nog iets goed fout, maar het is een begin denk ik :)

heeft iemand anders nog een goed progje om een LCD te testen?

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 18-11-2003 14:29 . Reden: modedit: plaatje resized ]

• Benadski
Hier staat een mooie terminal, speciaal bedoelt voor testen en debuggen van dingen die aan een seriele poort hangen. Ik gebruik het zelf vaak voor microcontrollertoepassingen. Het kan zijn dat de site het soms niet doet, het is niet echt snel, maar echt de moeite waard. Suc6 :)

• Jackbq
die site is inderdaad slecht, hij zou er op dit moment helemaal niet zijn.
kan je dat progje niet ergens uploaden? zou je me groot plezier mee doen.

• Benadski
Nou vooruit, als je ff achter die displays aan gaat! ;)

Hier staat ie dan...

• 3lmowww
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17-06-2022

3lmowww

edit:

Moet je in command prompt (uitvoeren --> cmd) de status van je compoort even bekijken...

Doe dit met:
"mode com1"
of com2 of weetikveel, dan geeft hij de instellingen aan... over pariteit ed.

Als dit niet goed is, stel je compoort goed in:
MODE com1: 9600,o,8,1
(met die laatste 1 moet je even experimenteren tussen 1 en 2, zijn de stopbits...)

Als je denkt dat hij goed staat, VFD (het is absoluut geen lcd...) aansluiten en aanzetten, in prompt typen:
echo Dit is een berichtje, ik hoop dat hij het doet >com1

bestanden kan je doen door:
type c:/my documents/vfd/test1.txt >com1
(of was het copy?)

succes verder

Electronics development

• Jackbq
met het eerder beschreven programma heb ik nu die LCD aan de praat, maar dit programma kan vrij weinig, en je moet vrijwel alles zelf gaan schrijven, qua code.

Nu wil ik graag smartie gaan gebruiken.
Smartie heeft ondersteuning voor een serial matrix orbital, en volgens mij is dit toch het scherm wat ik he? (zit ik hier goed met mijn conclusie :?)

Als ik nu smartie start en wat dingen op mijn scherm zet heb ik slechts in het vakje rechts op de 1e regel, een teken wat steeds veranderd, het is niet het teken wat er hoort te staan, maar het is wat random gerommel.

Er staat in smartie een Scroll delay, ik weet niet of dit iets uitmaakt maar het staat op 300, ik heb ook al wat andere waarden geprobeerd maar zonder resultaat.

Wat de LCD size (4 * 20), de baudrate (9600) en de com2 betreft deze staan goed.

Ik snap niet goed waarom het niet werkt,
ik kan vanuit dos echoën naar de com poort.

Het commada echo test >com2 werkt dus gewoon en zet TEST op mijn schermpje.

Dit lijkt mij toch het teken dat alles goed zit, maar is dit ook een teken dat dit scherm onder smartie aan de praat te krijgen is?

• Benadski
Smartie heeft waarschijnlijk ondersteuning voor een serieel matrix orbital display, dus dat zegt nog niets. Dit is bijvoorbeel zo'n display. Hierin staan in ieder geval de seriele commando's, die zijn volgens mij niet helemaal standaard.

• LiquidSmoke
  • Laatst online: 28-11 06:56
en een ander progje?

misschien dat deze vfd´s een ander character set hebben, ofdat de seriele driver gewoon anders meot zijn!

op mijn stage heb ik ook met zo´n ding lopen pielen, maar ik krijg het ook niet goed werkend!

• bassekeNL
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21-11 12:58
Andere programma's?

Ik gebruik een MatrixOrbital LCD met LCDproc. Te vinden op http://lcdproc.omnipotent.net/

Het is voor linux/unix, maar er staat ook wel een link naar een windows versie. Het heeft een hele reeks aan drivers en is open source. Als er geen passende driver bijzit kun je een van de bestaande drivers misschien aanpassen voor wat je wilt.

• Jackbq
Ik kan nergens een link naar een windows versie vinden, er staat wel dat ze eraan werken, en als je intresse hebt om te helpen je kan mailen. Volgens mij is het programma zelf nog niet te downloaden.

Zijn er ergens in smartie nog instellingen die je kan veranderen? zoals bv stopbit enzo? want dit moet 2 zijn en volgens mij zet smartie hem op 1

Verwijderd

in win98 kan ik de com poorten in apparaatbeheer instellen, misschien kijkt smartie daarnaar (ik heb een parallel LCD, dus weet het niet zeker)?

• Creepy
  • Laatst online: 23:35

Creepy

Tactical Espionage Splatterer

Je VFD lijkt op de ACS1375 VFD (BGMicro) waarvan ik er hier twee heb liggen. LCDStudio en LCDInf ondersteunen deze VFD's in seriele mode.

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

• Jackbq
hoe stel je LCD studio dan in?
ik kan in het config scherm van de lcd studio designer, kiezen voor een aantal plugins. Ik heb nu gekozen voor Matrix Orbital

*com2
*9600 Baud
*2 regels
*20 tekens

Maar hij geeft dingen niet goed weer, wel een aantal rare tekens op foute plaatsen.

update:

Naam van mijn LCD zoals hij op internet te vinden is:

Wincor-Nixdorf Beetle BA66 Serial Cashier Display

PDF met specs van LCD:

http://lcd.chicago045.ser...onnect/ba66_datasheet.zip

wie kan mij vertellen hoe ik dit aan de praat krijg met smartie?
liefst dit programma want het ziet er veel belovend uit, iets verglijkends mag ook maar graag met dezelfde mogelijkheden.

Maken de volgende settings voor smartie uit:

Parity On/Off
Parity Odd/Even

hoe kan ik hem het beste zetten? of maakt dit niets uit voor smartie etc?

Na wat spelen met die parity etc.... heb ik al iets meer.
ik krijg nu de texten van smartie te zien...
enkel een aantal problemen...

hij gaat niet naar de volgende regel.
En hij gaat niet terug naar het begin van de regel.

Is dit aan te passen/in te stellen? of is mijn lcd gewoon echt niet aan te sturen met smartie?

zodra ik mijn parity op uit zet is de text die erin komt in elk geval leesbaar, maar hij gaat niet naar nieuwe regels...

[ Voor 77% gewijzigd door Jackbq op 19-11-2003 23:36 ]

• Benadski
Het line feed commando van het display is &h0A, wanneer je echter op de laatste lijn staat en line feed doet shuift alles een naar boven op, je verliest dan de bovenste regel steeds. Na een line feed sta je echter nog niet op het begin van de regel, je moet dan nog een carriage return geven &h0D.

Dit display heeft een speciale aansturing, ik denk niet dat het een standaard display is, er zitten zelfs 22 taalkeuzes in het display als ik het goed zie. Misschien dat iemand die er verstand van heeft een dll of plugin voor smartie schrijven, ik weet niet of dit kan?

Verwijderd

Smartie verstuurd het volgende:

0xFE 0xYY 0x00 => Ga naar positie 0xYY op regel 1

0xFE 0xYY 0x01 => Ga naar positie 0xYY op regel 2

0xFE 0xYY 0x02 => Ga naar positie 0xYY op regel 3

0xFE 0xYY 0x03 => Ga naar positie 0xYY op regel 4

Bij bv. een 4 x 20 loopt 0xYY van 0x00 tot 0x13

Jouw display kan hier dus niets mee, dit is op te lossen met een PIC / AVR die de codes ontvangt en vertaald naar codes die jouw display begrijpt.

• Jackbq
en waar haal ik die pic/avr?

• mentalmadnizz
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19:30

mentalmadnizz

Deze nick was hip in de 90's.

1 ding snap ik niet. Je geeft zelf aan dat hij op internet te vinden is als een siemens-wincor ba66 serial blabla scherm. Eerder geef je een link naar LCD Hype, welke dit scherm ondersteund. krijg je hier dan wel resultaat uir of zie ik iets fout?

[ Voor 1% gewijzigd door mentalmadnizz op 22-11-2003 23:09 . Reden: whole lotta vraagtekens teveel ]

Turbo Turbo!! | www.analogaudio.nl

Verwijderd

en waar haal ik die pic/avr?
Ik heb in het verleden een seriele interface voor een LCD gemaakt, liep tegen het zelfde probleem aan met Smartie als jij. Door het lezen van de datasheets van de seriele LCD's die Smartie wel ondersteunt kom je er al gauw achter wat de PIC / AVR moet doen. Kijk ook eens naar de code voor de 16F84 die op mijn pagina staat. http://vanleusden.xs4all.nl/lcd.html

• Jackbq
Lcdhype werkt wel, maar dit is veel minder qua functies dan smartie
Hoe zo'n "omvormer" gebouwd moet worden snap ik nog steeds niet.

heb je misschien een site waar een tutorial staat hierover?

• Klaaz Vaak
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 08-10 20:46
Een avr halen is geen probleem. De juiste code kloppen... daar gaat de meeste tijd inzitten.

• 3lmowww
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17-06-2022

3lmowww

edit:

Ik zit te denken om een serieel > hd44780 controller ding te ontwerpselen...

interesse moet je ff mailen... adres staat in me profiel wel...

Electronics development

• Klaaz Vaak
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 08-10 20:46
3lmowww schreef op 25 november 2003 @ 10:38:
Ik zit te denken om een serieel > hd44780 controller ding te ontwerpselen...

interesse moet je ff mailen... adres staat in me profiel wel...
Bespaar je de moeite, kijk op www.bugs.nl

• KnOeFz
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19:11

KnOeFz

no comment...

of kijk hier voor opties met pic ipv. avr procesor:
[rml][ LCD] welk lcd 2 rs232 schema kiezen?[/rml]/
(die van Sayang heb ik gebouwd en werkt prima)

[ Voor 37% gewijzigd door KnOeFz op 25-11-2003 18:16 . Reden: laatste regel toegevoegd ]

I don't mind going nowhere, as long as it's an interesting path. - Ronald Mabbitt

• MickMack
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 28-11 13:22
Hmm, deze VFD heb ik ook. Is idd een BGMicro VFD. Ik heb hem aan d epraat gekregen met LCDC. Alleen wel met een speciale module voor de BGMicro VFD's. Zal eens kijken of ik hem nog kan vinden.

The JavaScript GoT Tracker

Pagina: 1