[3dStudio] probleem met instances

Pagina: 1
Acties:

• Charango
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-08 21:03
Ik ben bezig een aantal pleinen te modelleren met bomen, bankjes, auto's etcetera. Hiervoor heb ik een eenvoudige auto gemaakt en deze zo'n tweehonderd keer geinstanced, zodat ik eventueel nog aanpassingen zou kunnen maken.
De auto bestaat uit vier cilinders als wielen (die ook geinstanced zijn), een box die de eigenlijke auto vormt en nog een paar onderdelen, die vervolgens gegroepeerd zijn.

Nu wil ik de auto's tien procent smaller maken, dus ik dacht gewoon een Edit Mesh modifier over de hele groep te halen en de vertexen aan een zijde van de auto te verplaatsen. Bij de auto die ik bewerk gaat dat goed, maar bij alle kopieën gebeurt er iets raars, namelijk dat de wilen blijven staan. Ik neem aan dat dit probleem ontstaat doordat de gekopieerde wielen niet meer weten welk wiel ze moeten volgen.

Doordat ik de wielen niet 180 graden geroteerd heb lost het aanpassen van alleen het wiel ook niet het gewenste effect op; als ik het een negatieve hoogte geef steken de wielen aan de andere kant alleen nog maar meer uit.

Heeft iemand een suggestie hoe ik dit op zou kunnen lossen?

• alientje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11-01-2008

alientje

Hallo?

Je kunt misschien de wielen en de auto groupen en dan resizen.
Als dat niet lukt kun je ze misschien aan de auto vast maken dmv een boolean en vervolgens weer resizen, dan zou het ook op de wielen moeten werken. Maar da's misschien een beetje rigoreus.

3d-en is leuk

• BaRF
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

BaRF

bijna kerst

kun je niet beter kopieen maken ipv instances? Dan kun je ze eventueel gezamenijk nog editen zoal alientje voorstelt met group, maar instances doen altijd hun grote broer na, en dan kún je idd rare dingen krijgen :)

The space between is where you'll find me hiding, waiting for you

• Oogst
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 04-01 21:29
Tja, dat is het lastige van instances, je moet wel heel goed duidelijk houden wie waarvan een instance is en welke bewerkingen daar nog bovenop zijn gekomen. Als ik het goed begrijp heb je nu de volgende situatie:

Alle wielen zijn instances van één en hetzelfde wiel.

En zou je om dit gemakkelijk op te kunnen lossen willen naar de volgende situatie:

Alle linker wielen zijn instances van één en hetzelfde wiel. Alle rechter wielen zijn instances van één ander wiel.

Dan zou je namelijk de wielen aan één kant kunnen bewerken. Wanneer je zo slim bent geweest om handig je objecten van namen te voorzien, dan kun je nu eenvoudigweg alle linker wielen selecteren en copiën en de originelen deleten, dan heb je je resultaat. Ben je niet zo slim geweest om je objecten van naam te veranderen, dan moet je nu handmatig alle linker wielen selecteren en copiën. Dat selecteren is dus een rotwerk, maar daar kom je dan volgens mij niet onderuit.

Ik zeg copiën, want als je begint met één groep instances van elkaar:

instances A,B,C,D

En dan copie je C en D en delete je de oude C en D, waardoor de nieuwe C en D dus C en D worden, dan heb je de volgende situatie:

instances A,B
instances C,D

Dat C en D gelijk zijn wordt dus bewaard ondanks dat je copy doet.

Devblog / portfolio
Swords & Soldiers
Awesomenauts
Proun
Cello Fortress

• Charango
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-08 21:03
Bedankt voor de suggesties allemaal, door alle mooie mogelijkheden met instances had ik er niet aan gedacht dat ik gewoon alle groepen kon selecteren en deze in één keer kon verschalen (allemaal ten opzichte van hun eigen middelpunt).

Ik ga de volgende keer beter nadenken voor ik dingen instance in een groep die later weer gekloond wordt. Als ik de linker wielen gespiegeld had ten opzichte van de rechter had ik gewoon de hoogte kunnen aanpassen of een Edit Mesh-modifier kunnen gebruiken.