Toon posts:

SPIDF laat alleen PCM-stereo door

Pagina: 1
Acties:
  • 252 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
zowel divx films met ac3 geluid als dvd's hoor ik alleen nog maar in stereo. ookal kies je ervoor met powerdvd dat het geluid via spidf gaat en met de ac3 filter voor divx films met ac3 geluid ook.

Eerst dacht ik dat 't probleem bij de geluidskaart lag, audigy 1, maar ook de onboard geluidskaart met optical out heeft 't zelfde probleem.

dus het moet ergens een instelling zijn denk ik.
In het ac3 filter properties blijft de bitstream information altijd op 1+1 dual mono ookal is de bron ac3/digitaal

waar kan het probleem zitten ?

mobo: ic7
sound: audigy 1 & onboard sound
speakerset: logi z680

• -=bas=-
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-04-2025
Mogelijk dat er een patch is voor PowerDVD. Veel OEM-versie die bij DVD-spelers zaten waren beperkt zodat je wel een volledige versie moest kopen.
Verder zaten er nogal wat fouten en bugs in PowerDVD (was mijn ervaring althans) :)
Op de site van Cyberlink stonden wel een aantal patches die dit soort opties mogelijk maakte (indien het om bugs ging). Sommige OEM-versie kreeg je hiermee niet aan de praat omdat het juist de bedoeling was dat je een volledige versie kocht.

Senile! Senile Oekaki

Verwijderd

Topicstarter
_bas_ schreef op 17 november 2003 @ 14:44:
Mogelijk dat er een patch is voor PowerDVD. Veel OEM-versie die bij DVD-spelers zaten waren beperkt zodat je wel een volledige versie moest kopen.
Verder zaten er nogal wat fouten en bugs in PowerDVD (was mijn ervaring althans) :)
Op de site van Cyberlink stonden wel een aantal patches die dit soort opties mogelijk maakte (indien het om bugs ging). Sommige OEM-versie kreeg je hiermee niet aan de praat omdat het juist de bedoeling was dat je een volledige versie kocht.
dat zou het kunnen verklaren voor powerdvd, maar hoe zit dan met media player etc. Het heeft namelijk gewoon gewerkt en ik kan me echt niet herinneren dat ik iets had veranderd.

• hans_debruin
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16-07-2025
Ik heb hetzelfde probleem.

Ben toen via verschillende wegen aangeland bij zo'n suffe helpdesk muts van Creative.

Nou het komt erop neer dat het gewoon niet kan met een Creative kaart. Die 5.1 Digital waar ze mee promoten is alleen als je er zo'n creative speakerset bij koopt en die aansluit met de 3 jackpluggen.

Via digital krijg je alleen stereo signaal. Ook optisch dus.

Ik heb het allemaal geprobeerd en zonder succes.

Knerds rule the world!!!

• Big Will
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-01 08:24
Welk besturingssysteem heb je? Want ik meen me te herinneren dat Windows 2000 digitaal geen 5.1 signaal kan uitsturen, maar wel gewoon stereo (pcm).

Assumption is the mother of all fuckups|Check out The Boondocks|

• Razkin
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 12:46
Hans22 schreef op 17 november 2003 @ 17:07:
Ik heb hetzelfde probleem.

Ben toen via verschillende wegen aangeland bij zo'n suffe helpdesk muts van Creative.

Nou het komt erop neer dat het gewoon niet kan met een Creative kaart. Die 5.1 Digital waar ze mee promoten is alleen als je er zo'n creative speakerset bij koopt en die aansluit met de 3 jackpluggen.

Via digital krijg je alleen stereo signaal. Ook optisch dus.

Ik heb het allemaal geprobeerd en zonder succes.
Ik heb me audigy 1 met een standaard 3,5mm jack -> cinch kabel aan me receiver(coax ingang) hangen en m'n receiver springt netjes op DD als ik bv een dvd afspeel...

Bij mij staat ac3 codec ook altijd op 1+1 mono, echter m'n receiver krijgt wel een 5.1 signaal binnen. Heb je in het ac3 filter aangeven dat ie het geluid via de spdif moet sturen ?

iRacing Profiel

Verwijderd

Topicstarter
Razkin schreef op 17 november 2003 @ 17:29:
[...]

Ik heb me audigy 1 met een standaard 3,5mm jack -> cinch kabel aan me receiver(coax ingang) hangen en m'n receiver springt netjes op DD als ik bv een dvd afspeel...

Bij mij staat ac3 codec ook altijd op 1+1 mono, echter m'n receiver krijgt wel een 5.1 signaal binnen. Heb je in het ac3 filter aangeven dat ie het geluid via de spdif moet sturen ?
Ik heb 't ook op deze manier aangesloten en het heeft ook allemaal prima gewerkt. De ac3 filter staat op spidf output.

Uit alle nood heb ik maar voor de gein de kX drivers geprobeerd en het werkt weer! Ik kon namelijk in de kX manager alles goed instellen voor spidf.
Maar vreemd dat het niet werkt met de creative drivers. Ik kan me nog wel herinneren dat ik een driver update had gedaan, ( ik had wel de "Roll Back Driver" geprobeerd maar dat mocht ook niet baten :(

• hans_debruin
Razkin schreef op 17 november 2003 @ 17:29:
[...]

Welke uitgang heb je gepakt daarvoor? De front (groene)?
En krijg jij dan DTS op je versterker door met alle 6 kanalen?

Ik krijg ook wel signaal op m'n versterker, maar alleen stereo dus.

Als het echt een driver probleem is ben ik heel gelukkig want dan hoef ik geen nieuwe DVD speler aan te schaffen om DTS geluid te krijgen ;)

Knerds rule the world!!!

• Razkin
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 12:46
Ik heb geen DTS dvd's dus verder dan dolby digital kom ik niet :)
Ik gebruik de analoge output voor sub/center, welke tevens de spdif out is als je dat instelt in de surroundmixer.

iRacing Profiel

• 4POX
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10:19

4POX

Everybody is wired

Ik kreeg het pas bij iemand dit voorelkaar als je de interne ac3 decoder uitschakeld. Dit staat ergens in de configschermen van de audigy kaart.

AKA Rinkel weblog

Verwijderd

FF offtopic, hoebevalt de set? Wil hem ook gaan kopen maar hoor van mensen dat er een soort tik uit de subwoofer komt?

• hans_debruin
Wat zijn KX drivers? Waar kan je die downloaden?

Het setje bevalt heel goed (voor het geld dan...).

Ik heb dus de audigy 1 met 5.1 speakers. Bas is heel goed. Je kan hem harstikke hard zetten. Op de subwoofer zit ook nog een potmeter. Maar bij mij staat alles op 50% ofzo want anders is het veel te hard.

Natuurlijk is het allemaal geen hi-end maar zeker niet slecht!

Knerds rule the world!!!

Verwijderd

Hans22 schreef op 19 november 2003 @ 17:20:
Wat zijn KX drivers? Waar kan je die downloaden?

Het setje bevalt heel goed (voor het geld dan...).

Ik heb dus de audigy 1 met 5.1 speakers. Bas is heel goed. Je kan hem harstikke hard zetten. Op de subwoofer zit ook nog een potmeter. Maar bij mij staat alles op 50% ofzo want anders is het veel te hard.

Natuurlijk is het allemaal geen hi-end maar zeker niet slecht!
Antwoord: meuktracker op tweakers.net
Vraag: weinig geld? 370 weinig geld voor speakers? :P mischien als je het vergelijkt met een reciever en een paar echte speakers, maar met andere pc speakers?

• hans_debruin
Nee hoor ik heb de inspire 5.1 5100 speakerset. Die kost nu ongeveer 65 euro ofzo. Nou die en Audigy kost 40 euro ofzo.

Dus lang geen 400 euro!

Knerds rule the world!!!

• supersatan
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23-05-2024
Is het ook mogelijk om met AC3filter een stereo AC3 of PCM track om te laten zetten naar Prologic II en vervolgens als 5.1 signaal via SPDIF mijn receiver te sturen?

• stimpyrulez
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 13-02 20:07
Gister een beetje lopen spelen met digitaal uit via SP-DIF.

Kreeg het met mijn onboard geluidskaart wel voor elkaar om DTS naar mijn versterker te sturen. (die gaf dus DTS aan). Dit deed ik door in Power DVD (1 van de nieuwste versies) alleen SP-DIF tekiezen, en daarna bij de geluidkaart driver (Realtec) alleen digitaal uit te kiezen.

Als ik koos voor de optie zowel analoog als digitaal (realtec) gaf de versterker dolby 5.1 aan.

Zette ik in Power DVD de instellingen op 5.1, dan gaf de versterker PCM aan dacht ik.

Het wou me nog niet lukken met mediaportal en bijv. ac3filter of ffdshow filter.
Maar heb ook maar een 20 min lopen prutsen.

Verwijderd

supersatan schreef op vrijdag 11 januari 2008 @ 09:26:
Is het ook mogelijk om met AC3filter een stereo AC3 of PCM track om te laten zetten naar Prologic II en vervolgens als 5.1 signaal via SPDIF mijn receiver te sturen?
Als ik het goed hem is Prologic II geen signaal maar een signaal bewerking die alleen door een processor gemaakt kan worden. Dus in je versterker zelf. Meestal is dit door een stereo signaal naar toe testuren en de versterker kan dit omzetten/ombouwen naar prologic II. (Wat eigenlijk gewoon verdubbeling van het signaal voor is met een delay op de achterste speakers en scheiding van freq van sub en mid.)

• Janoz
  • Laatst online: 13-02 11:06

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Je moet (waarschijnlijk) helemaal niks met een ac3filter doen Deze gaat waarschijnlijk juist allemaal bewerkingen met het geluid doen. Om ook op je versterker DTS te krijgen moet er helemaal niks met het signaal gebeuren en gewoon vanaf je content rechtstreeks naar de digital out gepompt worden.

ikzelf heb hier ook kort mee lopen kloten, maar kreeg het werkend door ergens aan te vinken dat het geluid rechtstreeks naar de digital-out moest. Dit waren trouwens apparte opties in power-DVD en windows media speler.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• Janoz
  • Laatst online: 13-02 11:06

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Verwijderd schreef op vrijdag 11 januari 2008 @ 11:13:
[...]

Als ik het goed hem is Prologic II geen signaal maar een signaal bewerking die alleen door een processor gemaakt kan worden. Dus in je versterker zelf. Meestal is dit door een stereo signaal naar toe testuren en de versterker kan dit omzetten/ombouwen naar prologic II. (Wat eigenlijk gewoon verdubbeling van het signaal voor is met een delay op de achterste speakers en scheiding van freq van sub en mid.)
Niet helemaal. Prologic II is weldegelijk een techniek om op een speciale manier het geluid te coderen waardoor het gewoon op stereo lijkt, maar dat vervolgens aan de versterker kant er weer een appart achter en center kanaal uit te filteren is. Het is dus een encoding van 4 (links, rechts, center, achter) kanalen in 2 en een decoding van die 2 kanalen terug naar meerdere.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Pagina: 1